Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < En tanke och dess följder ...
En tanke och dess följder ...
2013-12-04 20:14 # 1
Syraks vishet
Hej !
Under de senaste veckorna har mycket av den ekonomiska debatten handlat om försäljning inför högtidsdagarna som gått resp. kommer . Thanks giving, Black Friday och cyber Monday mm . Även här i Sverige pågår julförsäljningen för fullt .
Det stör mig inte det minsta att vissa handlar som om det är sista chansen att shoppa på väldigt länge .

Det som däremot retar, är att det handlas med korten istället för med kontanter . För den summan som banken har på kontot kan lånas ut till andra tills endast ca 10% återstår på respektive bankers konton . Exakt vad de gör med de andra 90% vet vi inte , men en sak börjar klarna för allt fler på åtminstone detta forum och det är att det är de största bankerna som med bl.a. Våra lönekontons pengar manipulerar börser,valutor, räntor och råvaror !

Min tanke som bara är ett första utkast som med likasinnades hjälp kan förbättras ...

Till min tanke !
Om vi skulle försvara våra surt förvärvade kr och utlysa " bank run week " !
Under säg mellandagarna så tömmer vi våra konton med så mycket vi vill och kan . Vad vi gör med slantarna är var och ens ensak , cash, ädelmetaller eller konsumtion vilket av dem spelar mindre roll .
Vad vi vinner är om vi blir många så kommer räntor att höjas för pengar på sparkonton, vi får lägre skatt om konton är länsade över nyår, samt viss minskning av beloppen bankerna har till förfogande för deras egna syften . Nämligen att manipulera mot vårt intresse med våra egna pengar som inte kostar dem många kr ...

Detta är ett utkast och ta det för vad det är , men sättet som man blir behandlad på de flesta bankerna i dag har retat mig länge och det har inte blivit bättre . Var goda och betänk detta när ni läser om bankbonusar och rekord utdelningar ...

Om ni som mig som tänder på iden, hjälp mig forma ett utskick snarast och se vad vi kan nå och vad verkan blir .

Mvh Syrak !




Senast ändrad av Syraks vishet; 2013-12-04 20:16
2013-12-04 20:41 # 2
flundin
En kul idé!
Ett av de snabbaste sätt i dagens samhälle vore väl att dela på Facebook. Då sprids budskapet så att så många som vill och kan kan delta/bidra och sen kan man ju se vad allt leder till.
/Fredrik
2013-12-04 21:37 # 3
Jarneris
Kul idé. Jag är med, även om det delvis skulle vara kontraproduktivt för mig. Vad som är bra för bankerna är delvis bra för mig, men man ska inte vara så småsint. Jag ska sprida det bland de mina på FB.
2013-12-04 21:45 # 4
Syraks vishet
Hej !
En fråga till som berör tråden , är det riktigt att besparingarna på bank kontot beskattas på räntan och som en indirekt följd även beskattas genom inflationen .
Allt medan belåningen subventioneras ...

Den skev heten i systemet bidrar till bubblor och när de brister och det gör dom förr eller senare finns det en ny lag inom EU att för bankräddningar vid sådana är det främst insättarna som skall stå för fiolerna , ej staterna !!!

Det kallas för bail in, och skådades nyss vid krisen på Cypern !
Där kan konto innehavet fortfarande inte röras med mer än trehundra euro om dagen , resterande belopp har blivit till aktier i de värdelösa bankerna ...

Syrak
Senast ändrad av Syraks vishet; 2013-12-04 21:46
2013-12-04 23:02 # 5
Lars G
Alla pengar (krediter) är skuld. Beloppet du har på bankkonto är inte dina pengar utan bankens skuld till dej. Överför du ett belopp till person B som har annan bank flyttas din banks skuld till dej till persons B:s bank. Har person B samma bank kvarstår bankens skuld.

Se denna torra men mycket tydliga video: http://www.youtube.com/watch?v=1WG0ii2VTjA

Enda sättet för dej att tvinga banken att reglera bankens skuld till är genom att ta ut kontanter eller köpa ädelmetaller.

Eftersom endast ca 4% av penningmängden är fysiska pengar och resterande 96% är skapade krediter så krävs inte så mycket för bankerna ska börja skaka om folk började ta ut sina pengar. Vill man skada bankerna ska man ta ut kontanter och betala sina skulder. Betalar man sina skulder upphör dessa krediter att existera och bankerna går miste om ränteintäkten.

Förstår man detta förstår man också varför bankerna vill införa ett kontantlöst samhälle, då kan ingen kräva att bankerna betalar sina skulder...

Andra intressanta länkar:
http://www.jsmineset.com/
http://carlnorberg.wordpress.com/
2013-12-05 00:04 # 6
Syraks vishet
Hej Lars G !
Tack för den informativa bemötandet och exemplet från youtube !
Det jag lärde mig är att konsumtion bör tagas bort från alternativen vi har för att minska bankernas inflytande över mina och era pengar , då de endast överförs till en annan bank, eller blir kvar i samma bank fast till någon annans konto, och då som en skuld till vederbörande ....
Dock finns alternativet kvar att ädelmetaller köpes och fysiskt förvaras oåtkomligt för banker och andra parasiter !

Att ta ut sina cash straffar banken likväl som när skulder amorteras . Och ej att förglömma, det finns enbart kontanter till ett värde av 4% av den totala penningmängden ...

Det är bankernas Akilles häl kontanterna,och som påstås i youtube klippet så vill bankerna skyndsamt avskaffa kontanterna . Det börjar bli ont om tid innan en eventuell tvångsinlösen av de sista kontanterna ...

Det är med andra ord brottom om inte bankerna skall hindra dig att göra en affär utan deras och andras kännedom !

Övervakning av oss i allt fler sitvationer , är det de vi verkligen vill ha ?
Om nej , så inser vi att bankerna är en del av våra motståndare i kampen för ett friare samhälle ...

Betala räkningarna och tag ut resten i kontanter . Det som blir över bör i så fall användas till införskaffande av ädelmetall eller eventuell amortering .

Tar vi inte striden nu och på största allvar , så kan det snart vara för sent !!!

Syrak
2013-12-05 00:50 # 7
Syraks vishet
Hej !
En liten rättelse !
Ovan skrev jag att konsumtion skulle undvikas då pengar bara flyttas till annat konto .
Det blev lite fel och var ej min mening att hindra handeln, utan främja handel fast då med kontanter eller kanske med silver mynt i en kommande framtid !
Ursäkta min felskrivning ...
2013-12-05 01:13 # 8
In4mayshun
Fast när vi köper ädelmetall på postorder så sker ju betalningen via banköverföringar av olika slag eller kort. Kontanter är tyvärr inte ett alternativ. *gnisslar tänder*. Den enda trösten i eländet är att bankens skuld till mig och deras virtuella kronor på lite omvägar omvandlas till ädelmetall hemma hos mig. Jag vill i möjligaste mån ha lönekontot på nollsaldo, men det går inte för t.ex. den obemannade bensinmacken tar bara kort. Så vardagen krånglar till det för oss som vill jäklas med bankerna så mycket som möjligt.
2013-12-05 07:42 # 9
Syraks vishet
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Fast när vi köper ädelmetall på postorder så sker ju betalningen via banköverföringar av olika slag eller kort. Kontanter är tyvärr inte ett alternativ. *gnisslar tänder*. Den enda trösten i eländet är att bankens skuld till mig och deras virtuella kronor på lite omvägar omvandlas till ädelmetall hemma hos mig. Jag vill i möjligaste mån ha lönekontot på nollsaldo, men det går inte för t.ex. den obemannade bensinmacken tar bara kort. Så vardagen krånglar till det för oss som vill jäklas med bankerna så mycket som möjligt.


Hej !
Tack för stödet i ord som i tanke !
Visst det är lättare med kortet i de flesta fall av handel . Och har man bara en automat mack på orten , så givetvis innebär det umbäranden att stå fast vid sin inre vilja att minska på kort affärerna gentemot cash ...
Var och en tar striden mot bankerna när och var det passar oss bäst !
Senast ändrad av Syraks vishet; 2013-12-05 07:52
2013-12-05 08:04 # 10
Thaman
Jag gillar din ide Syrak!

Problemet är man garderat sig rätt väl.
Om det tas ut mer kontanter än banken har (finns tillgängliga), kommer banken skylla på att dom inte får tag i tillräckligt med kontanter. Dvs förhalning från banken osv. Tryckpressen måste starta etc.
Dessutom ses man som kriminell om man har kontanter nuförtiden. (Bankmaffian har lobbat flitigt och lyckats övertyga flocken verkar det som).

Precis som Lars skriver är kontanterna ett stort hot mot bankerna och dom vill såklart ta bort dom. Det vill nog även Riksbanken för då tror dom sig kunna sätta negativa räntor. Men som tur är finns det väl andra ”valutor” och än bättre värdebehållande ”pengar” vi kan växla till oss. Men räkna med att staten kommer bekämpa även detta. Vi kommer ses som kriminella, när det är precis tvärtom.

Att statens människor/myndigheter (i penningpolitiska frågor) skulle jobba för folket kan du sedan länge glömma. Sorgligt men sant.

Om vi å andra sidan för över våra likvida pengar till ett annat konto i en annan bank. Typ alla som har konto i Swedbank för över sina pengar till Handelbanken (som det t.ex. fortfarande går att ta ut kontanter på banken och därför bör stödjas), så att Swedbank får problem med kapitaltäckningskrav, likviditet och liknande, kan du räkna med att Riksbanken gör allt för att rädda banken (i stabilitetens namn kan dom sjukt nog göra i princip göra vad dom vill när vi har detta system av elastisk valuta (som betalningsmedel)). Alternativt förstatligas banken och dom skickar sedan notan till skattebetalarna (i vanlig ordning).
Riksbanken ryckte ju in och räddade (antagligen) banker i krisen 2008 genom att möjliggöra likviditet för bankerna. Allt i stabilitetens namn.
Systemet är lika korrupt i Sverige som i USA med andra ord.

Systemet kommer dock knäckas inom sinom tid, eftersom detta system är ohållbart. Genom att utbilda människor hur det hela fungerar så kommer en revolt förr eller senare.
Vi måste bli fler som vet helt enkelt. :-)

Bra initiativ hur som helst!
2013-12-05 08:37 # 11
Skyking
Kanske vore på sin plats att reda ut några "missförstånd" eller slarviga påståenden.

Först och främst bankernas vilja att införa ett kontantlöst samhälle är rimligen bara en vilja att vi inte skall ta ut våra pengar. Att avskaffa kontanterna som lagligt betalningsmedel skulle kräva att man inför något annat som bankerna inte kan ha direkt kontroll över som dessutom kommer konkurrera med deras verksamhet - det låter inte troligt att de vill ha statlig konkurrens.

Sen när det gäller bankernas reservkrav så verkar det som att trådskaparen har tittat för mycket på youtube. På youtube så får man väldigt USA-centrerad världbild. Sverige är inte USA och de 10% reservkrav som finns där gäller inte i sverige.

Beloppet du har på ditt konto (ditt banktillgodohavande) är en fordring på banken och denna fordring är vad som är din egendom. Att kalla din fordring för bankens skuld ger ett oseriöst intryck (det finns dessutom fall där fordringar på banken kan byta ägare utan att banken är inblandad - så din fordring på banken och bankens skuld är inte riktigt samma sak).

Den del av penningmängden som är kontanter är de kontanter som inte ligger i depåer. Att det bara skulle finnas kontanter motsvarande 4% av penningmängden är alltså inte så uppenbart sant. Det är bara det att det är så mycket pengar som är i omlopp, mängden kontanter ökar genom att kontanterna levereras ut från depåerna och minskar genom att de kommer tillbaks till depåerna. En ökad efterfrågan på kontanter behöver alltså med nödvändighet inte vara mer än ett logistiskt problem.

Att betala med kort behöver inte vara så att man låter banken spekulera med ens lön. Det man gör är att den 25:e betalar man alla räkningar och investerar pengarna. Sen använder man kreditkortet för att handla. Var pengarna man betalar räkningarna och investerar hamnar och hur de förvaltas har man inte någon kontroll över (vare sig man betalat kontant eller med banktillgodohavande).

Tillägg: sen skall man ha klart för sig att mängden kontanter i omlopp är trots allt en ganska ansenlig mängd. Slår man ut det på befolkningen så blir det runt 20tkr per vuxen människa i landet. Det krävs alltså mer än en liten klick som tar ut sin lön kontant för att det skall ha stor betydelse i förhållande till mängden kontanter i omlopp.
Senast ändrad av Skyking; 2013-12-05 09:08
2013-12-05 08:40 # 12
kaase
Jag har tagit ut kontanter för att kunna försörja familjen under en kortare period vid en situation liknande den på Cypern, jag tycker det är varje medborgares skyldighet att vara förberedd för alla eventualiteter. Så om det görs koordinerat eller att var och en ser till att vara förberedd spelar inte så stor roll.

Men som aktion borde det vara effektivt med en koordinerad bank run. Däremot är jag svårövertalad att gå ut på Facebook och föreslå att folk ska ta ut sina kontanter, där är jag ju officiell och sökbar. Här har jag åtminstone ett alias.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt