Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldpriset sjunker hastigt...
Guldpriset sjunker hastigt...
2013-12-04 12:29 # 1
Keinan
Hej tänkte göra en tråd där ni kan skriva om vad ni tror är orsaken på guldets och silvrets prissänkning.
Min teori (gissning) är att Amerika trycker ut mer och mer valuta för att manipulera guldpriset så att investerare skall bli rädda och sälja sina ädelmetaller. Jag tror också att nu när den sjunker så hastigt så kommer den snart att skjuta upp till taket när dollarn har kraschat. Detta är givetvis endast teori och jag är ingen expert på det hela. Jag är student och 22 år gammal så ta det med en nypa salt :p (Ja jag sparar min studielån på ädelmetaller istället för att festa loss och slänga pengarna på pizza.) Jag har investerat i guld och silver under 1 år, önskar dock att jag visste om detta långt innan. Jag har läst mycket om konspirationsteorier om Amerika osv (new World order), tror ni att dem trycker dessa 1 dollar silver mynt (ASE 1 oz) och 50 dollar guldmynt (AGE 1 oz) för att dem vet att senare kommer dessa bli världspengar som blir betalningsmedel. Tror ni verkligen att dem vill förslava världen, behålla allt guld och silver till sig själva för att dem vet att det är riktiga pengar sedan skratta åt befolkningen för att dem tror att papper och banksiffror är pengar? Det blir intressant att få läsa om eran åsikt om detta. Med vänlig hälsning Keinan
2013-12-04 13:09 # 2
Goldfinger
Nja, det kommer inta att bli ett slaveri i stil med sockerrörsodlingar i Karibien eller bygga pyramider i Egypten. Däremot kommer det att bli så att allt större del av din inkomst kommer att gå till denna grupp "slavägare".

Exempelvis: Du har sparat 1´000´000 miljon kr till din pension. Staten (genom Riksbanken) har som mål att SEK ska sjunka i värde med 2% varje år (inflation). Det innebär att efter 35 år har du bara köpkraft för 500'000 kronor kvar. Vart går dessa pengar?

Lösningen på detta är naturligtvis att investera dina pengar i t.ex. aktier, fonder, fastigheter, obligationer.
I grund och botten är det bra att kapital investeras (leder till fler jobb m.m.) men det är ändå osäkert.

Alternativet med t.ex. guldmyntfot (kronan knuten till guldet) innebär att du vet precis hur mycket guld du kan köpa för din 1'000'000 kr. Du kan då ha dem på ett bank-konto med 0% i ränta och det går ändå bra.
Det skulle naturligtvis att ha en "mjölk-fot" men det är svårt för Riksbanken att garantera en viss mängd mjölk för dina pengar.

(Egentligen anser jag inte att SEK är "pengar" men det är en annan diskussion...)
2013-12-04 13:55 # 3
Keinan
Det var väldigt intressant, nu har jag lärt mig något nytt tack :D Jag tycker själv inte att fiat och valuta i kontot inte är riktiga pengar. Jag tror mer på att om jag inte kan hålla i den så äger jag inte den. Grejen med pengar i banken är att jag har aldrig känt något förtroende till bankerna som styr över mina pengar. Håller jag tex i en American Gold eagle då vet jag att den är min och den ska inte försvinna någonstans. Bankerna kan ju låna ut mina pengar utan att jag vet om det eller ens ser att dem gör det (tror det var 90% av dem pengar jag sätter in). Jag tror att om man har tex 1000 000 i sitt bankkonto och det blir hyperinflation så betyder dessa 1 000 000 kr helt plötsligt 0 kr. Samma sak med aktier osv. Men blir det hyperinflation och låt oss säga att du har guld som du köpt för 1000 000kr så har guldet en ännu högre värde och man kan klara sig då under en hyperinflation. Men som sagt så är det endast en teori. Jag läste klart boken som Michael Maloney skrev, investeringguide för guld & silver. Superbra bok som berättar om det lilla dolda, samt pengarnas historia och hur guld och silver alltid räddar ekonomin i slutändan, han har även gjort serier i youtube som är intressanta att se, där förklarar han sanningen om fiat och det som är riktiga pengar nämligen Guld och Silver. Här är del 1 av serien för den intresserade. Det finns 5 serier totalt. Keep stacking! :D

2013-12-04 16:06 # 4
Jarneris
Det ligger i banksters intresse att undertrycka guld och silver, helt klart, men hur pass utarbetade deras planer är låter jag vara osagt. De som mixrar med råvaruspekulation i form av papper kan tjäna pengar både när det går upp och när det går ner. De kan t.ex. via suspekta metoder få priset att droppa, för att sedan gå in och köpa igen. De skapar med andra ord svängningar som i min mening är frikopplade från vanlig tillgång/efterfrågan. Och det tycks inte finns någon politisk vilja att stävja det heller.

En ökad misstro mot Fiat-valutor kan skönjas i en ökad försäljning av guld och silvermynt. Tyvärr är väl detta också inbrottstjuvens våta dröm. Det är ju betydande risker involverade. Som investering är det heller inget som skapar något kassaflöde, utan tvärtom drar bort pengar från den reella ekonomin, om man undantar gruvnäringen som sådan.
2013-12-04 16:53 # 5
Keinan
Håller helt klart med! :D
Dock så är jag mindre orolig över en inbrottstjuv, speciellt om man har en bra försäkringsbolag/skyddar sig med vapen. Dem riktiga tjuvarna är ju banken såklart. Om man gör en liten fejk statistik så är det inte så stor risk att få inbrott det händer inte så ofta men det är inte omöjligt. Är du hemma ta till den våld som krävs för att skydda ditt hem. Dem verkliga tjuvarna är bankerna för att dem själ pengar ifrån dig varje dag och för varje insättning du gör. De stjäl 90% av ditt konto och trollar fram det ur tomma intet så att du ej skall märka. Plus ha aldrig alla äggen i samma korg, gräv ner grejerna lite här och där :P
2013-12-05 02:26 # 6
Nikon
Går lätt att förklara med traditionell ekonomi också.
Tillgången ökar på grund av kraftigt ökad produktion.
Efterfrågan minskar, eftersom den normalt största köparen Indien knappt importerar något alls längre.
2013-12-05 08:43 # 7
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Går lätt att förklara med traditionell ekonomi också.
Tillgången ökar på grund av kraftigt ökad produktion.
Efterfrågan minskar, eftersom den normalt största köparen Indien knappt importerar något alls längre.


Skulle inte tro det. Tillgången har väl inte abrupt ändrats. Eller? Och ingen centralbank har mig veterligen dumpat något guld på marknaden. Om efterfrågan från Indien skulle vara förklaringen borde silverpriset ha gått upp eftersom de tydligen kastat sig över silver i guldets frånfälle. Så är dock inte fallet. Sedan har vi de snabba svängningarna som, vare sig det gäller guld eller silver, är svåra att förklara med att tillgång/efterfrågan på den fysiska varan skulle vara orsaken, såvida inte någon centralbank dumpar sitt guld förstås.
2013-12-05 10:23 # 8
Syraks vishet
Hej , saxat från Zero Hedge !


Gold Smuggling Increases 7x In India And Surpasses Illegal Drug Trade
Submitted by Tyler Durden on 12/04/2013 - 22:12
The absurd “War on Gold” that India has launched this year continues. From the outset, it seems obvious that if Indians want their gold, the Indians will have their gold. You can’t break thousands of years of tradition and culture because of the ignorant whims of a few bureaucrats. Earlier today, Reuters published an article detailing the extent to which Indian smugglers will go in order to bring the money of kings into the country. This includes hiding it in underwear, swallowing it whole and even painting gold staples gray. What is most disturbing is the lengths authorities are willing to go to in order to stop a supposedly free people from buying a brick of metal.
2013-12-05 10:56 # 9
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Hej , saxat från Zero Hedge !


Gold Smuggling Increases 7x In India And Surpasses Illegal Drug Trade
Submitted by Tyler Durden on 12/04/2013 - 22:12
The absurd “War on Gold” that India has launched this year continues. From the outset, it seems obvious that if Indians want their gold, the Indians will have their gold. You can’t break thousands of years of tradition and culture because of the ignorant whims of a few bureaucrats. Earlier today, Reuters published an article detailing the extent to which Indian smugglers will go in order to bring the money of kings into the country. This includes hiding it in underwear, swallowing it whole and even painting gold staples gray. What is most disturbing is the lengths authorities are willing to go to in order to stop a supposedly free people from buying a brick of metal.


Samma fenomen som med spriten här, det finns inga gränser för vad folk är villiga att utsätta sig för, en del åker tom till Tyskland, sväljer den i ett desperat försök att smuggla in den i landet No-No
Senast ändrad av Solidus; 2013-12-05 11:21
2013-12-05 11:27 # 10
Syraks vishet
Hej Solidus !
Ja det kan jämföras ...men i den aspekten blir det än värre för våra grannar i Norge . De åker till Strömstad och tror att de har kommit till Polen ...pris mässigt !
Senast ändrad av Syraks vishet; 2013-12-05 11:27


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt