Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Stor spread på silvermynt
Stor spread på silvermynt
2013-12-01 17:31 # 1
Mathias
Jag är ny på det här med PM så jag kanske resonerar fel men är det inte väldigt stor spread på silvermynt?
Om jag köper en Silver philharmonic här på LS i syfte att bevara värdet på mina pengar så måste valutan rasa med nästan 30% innan jag har vunnit något på att lägga pengarna på silver eller tänker jag fel?
2013-12-01 18:51 # 2
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Silver är ju dessvärre momsbelagt vilket bidrar till att öka spreaden avsevärt i jämförelse med guld. I jämförelse med guld kräver silver även mer utrymme och kostar mer att transportera vilket även ökar spreaden ytterligare.

Trots detta säljer vi mycket silver till våra kunder. Självklart kräver det att man har en tro på silver och för den som finner silvrets spread för stor kan guld vara ett bättre alternativ.
2013-12-02 17:28 # 3
Viva
En tanke som slog mig är ifall man som kund "snuvas" på momsen. Säljer jag exempelvis en österrikisk Philharmoniker får jag i dagsläget 135 kr. Lägg på momsen så hamnar vi istället 168:75 vilket jag tycker känns som en rimligare spread jämfört med 188:- som myntet kostar hos LS.

För ganska precis ett år sen köpte jag en silvertacka från LS. På fakturan står det:

Silvertacka 1 kg - Begagnad i gott skick 8703 kr
Total produkter 8703 kr
Frakt 149 kr
Varav 25% moms 29:80 kr
Summa att betala 8852 kr
Varav 25% moms 29:80 kr

Silvertackan har jag tagit upp i bokföringen i mitt företag och där står den som tillgång. Momsen räknade jag själv fram och har dragit av men skulle Skatteverket vilja se kvittot så står bara momsen på fraktkostnaden med. Vad beror detta på?

Mvh
2013-12-02 17:42 # 4
Hanna
Det beror på att LS tillämpar VMB (vinstmarginalbeskattning) vilket används på begagnade produkter av de flesta företag som säljer det. Det innebär att du som företagare kan inte lyfta momsen och har du gjort de i din bokföring så är det fel, blir du granskad så är det ett bokföringsfel av dig och inte av LS.
2013-12-02 17:43 # 5
Hanna
VMB innebär att man som företagare betalar full moms på skillnaden mellan inköps- och försäljningspris.
2013-12-02 18:23 # 6
Viva
Där ser man, och självklart ansvarar som du säger inte LS för min bokföring. Tack för svaret som isf innebär att jag inte kommer att handla mer silver här.

Så om jag istället köpt en nypräglad tacka hade momsen stått specificerad och min bokföring hade varit korrekt? Kunde det då inte framgå (kanske gör det det men att jag då missat det) i prislistan så att man enkelt kan undvika liknande misstag?
2013-12-02 19:13 # 7
Skyking
Om man använder VMB, borde man då inte bara lägga på momsen på skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris och inte på hela priset? Då borde spreaden inte bli så stor (bara 25% större än för guld kanske).
2013-12-03 09:31 # 8
Hanna
Ja precis, köper du helt nya silverprodukter som LS i sin tur köper av leverantörer så är det full moms på hela beloppet som gäller. Detta framgår i köpvillkor/fakta och det står även när du lägger ordern vilken momssats som används på just de produkter du lagt i varukorgen. Det står även på kvittot sen (gör det iaf på de kvitton jag har från dem)

Guld är momsbefriat så där finns det ingen moms att lyfta alls.

Det går inte att ange 25% moms på mellanskillnadspriset på ett kvitto för det skulle medföra otroligt mycket bokföringsjobb om man på varje produkt ska räkna ut detta manuellt, och det spelar egentligen ingen roll för du kan ändå inte lyfta någon moms eller tjäna på att veta den exakta summan i moms. I praktiken så betalar man full moms precis som på vilken vara som helst även men VMB men det bokförs på ett annat sätt. Det som sker är ju nämligen det att varan köps in begagnad av LS i detta fall och de kan inte lyfta någon moms vid inköpstillfället, därför kan den som köper tackan av LS i sin tur heller inte lyfta någon moms.
2013-12-03 12:25 # 9
Skyking
Poängen är spreaden som var på tackan borde inte vara sån att det föranledde någon att tro att det var moms på hela beloppet. Om man räknar på vad LS behöver ha betalt ifall de köper en tacka för 1000kr exkl ev moms och skall ha en marginal på 80kr (8%) exkl ev moms och räknar på olika fall så får man ifall det rör sig om guld att de måste ta 1080kr, begagnat silver 1100kr och för nytt silver (där de betalat moms när de köpt in det) 1350kr.

Frågan är ifall prisbilden verkligen ser ut så? De har såvitt jag kan se bara nytt silver bland tackorna så då skall det komma på full moms på fakturan, vilket isf en näringsidkare kan kvitta då han skall lägga på moms när han säljer den igen. För begagnat så kan man inte lyfta denna momsen utan får tillämpa VMB när man säljer den igen.
2013-12-03 12:54 # 10
Hanna
Saken med VMB är som sagt att i praktiken så betalar man full moms, men det bokförs annorlunda än det gör med nya produkter. Därför blir inte prisskillnaden på en ny tacka jämfört med en begagnad tacka nämnvärd om de ska tjäna pengar på båda. Så för ett företag som t.ex. inte handlar med begagnade produkter utan vill köpa silver för investering/placering på längre sikt och inte för att själva sälja vidare så är det en nackdel att köpa silver med VMB, men det är också valfritt att tillämpa VMB som säljande företagså med en enkel dialog så kan man säkerligen komma överens med säljaren om att affären sker med full moms, ifall det är företag till företag.
2013-12-03 13:27 # 11
Skyking
Def finns en beskrivning här av hur man beräknar moms som man skall betala vid VMB. Där framgår att man alltså bara skall betala moms på mellanskillnaden, det blir alltså inte ett behov av att lägga på en spread på över 25% för att få pengar över efter momsen (som exempel räknar de på någon vara som köps för 900kr och vidaresäljs för 1000kr - detta skulle inte varit möjligt med mindre än att momsen som utgår är under 100kr).
2013-12-03 14:09 # 12
Hanna
Jo precis, det är så man tillämpar VMB. Men de bestämmer ju hur mycket vinstmarginal de behöver/vill ha på sina produkter. Om marknaden finns för ett pris på en begagnad tacka som motsvarar ungefär samma pris som på en ny tacka så tar de ju självklart så mycket betalt som de kan, det är ju ett vinstdrivande företag. Om ingen köpte tackorna däremot så skulle de förmodligen sänka priset till en nivå så att folk köpte igen och därmed offra en bit av sin vinst på produkterna för att kunna snurra lagret.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt