Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Intressant artikel i dagen DI angående det manipulerade Guldpriset
Intressant artikel i dagen DI angående det manipulerade Guldpriset
2013-11-27 11:34 # 1
Lunar4Ever
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-02-27 15:32
2013-11-27 23:47 # 2
Bettger
Inte en dag för tidigt, men på sin höjd betalar de en löjligt liten dagsbot och sen är det business as usual. Fängelse ? Nä, skulle inte tro det. Då tro jag mer på att ändra spelreglerna, dvs en annan råvarubörs där man inte handlar med pappersguld, utan defacto fysiskt guld. Precis som Singapore physical Gold exchange, där Jim Sinclair , alias Mr Gold, nyligen har blivit ordförande. Förhoppningsvis kommer det leda till att det fysiska guldet får en egen prissätttning skild från det pappaersguld som uppenbarligen manipuleras av bankerna för arbitrageaffärer.
2013-11-29 09:34 # 3
Skyking
Det verkar som att ni läser DI som fan läser bibeln:

"I dag sker det per telefon och och inleds med att ordföranden, ett uppdrag som roterar, anger en siffra nära det gällande spotpriset i guld per uns. Därefter säger bankerna hur mycket guld de vill köpa eller sälja. Är det mer köpare än säljare, höjs startpriset och det blir en ny runda.

Samtalet fortsätter tills det finns ungefär 620 kilo guld på både köp- och säljsidan. Proceduren sker två gånger om dagen, klockan 10.30 och 15.00."

Det verkar alltså vara så att de sätter pris utifrån vad de har för köp- och sälj-ordrar. Bortsett från att det görs bakom stängda dörrar så verkar det inte vara så mycket av manipulation av guldpriset som beskrivs i DI-artikeln.
2013-11-29 11:33 # 4
Syraks vishet
Hej !
I min värld så är det manipulering när ett fåtal aktörer gör upp om vad framtida priser skall betinga !
Det är det oavsett hur priserna kalkyleras fram . För det åsidosätter den fria marknadens prissättning !
2013-11-29 11:56 # 5
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Hej !
I min värld så är det manipulering när ett fåtal aktörer gör upp om vad framtida priser skall betinga !
Det är det oavsett hur priserna kalkyleras fram . För det åsidosätter den fria marknadens prissättning !


Exakt min mening också.
2013-11-29 12:21 # 6
Skyking
Jämför man med börshandeln i stockholm t.ex. så är det ett relativt litet antal aktörer som gör affärer direkt där. Skall man utifrån detta faktum dra slutsatsen att svenska aktiekurser är manipulerade? Nu kanske någon invänder att mäklarna lägger order på direkt uppdrag av en kund (enligt vad denne är beredd att betala/sälja för), men samtidigt skall man inte glömma att deltagarna i detta mötet sätter pris utifrån vad deras kunder är beredda att betala/sälja för.
2013-11-29 12:34 # 7
Syraks vishet
Hej !
Ja så fungerar en friare marknad !
2013-11-29 16:25 # 8
Flipper
Lite mer om denna "benchmark"
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing
2013-11-29 16:47 # 9
Syraks vishet
Hej och tack Flipper !
Intressant med bakgrund och historia . När man försöker se spelet framför sig så blir det i mina ögon som en brittisk herrklubb spelandes en femmanna variant av bridge ...Flag !


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt