Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Peak silver och en nystart
Peak silver och en nystart
2013-11-26 23:25 # 1
Jarneris
Om man tittar på silverpriset idag kan man få intrycket att det produceras mer silver än någonsin, men stämmer det? 70% av allt silver som produceras kommer som "restprodukt" från övrig gruvutvinning, framförallt nickel och koppar. Den industriella efterfrågan är fortfarande ökande, medan produktionen har problem att hänga med. Om energipriserna går upp går alla fysiska varor upp i pris, i synnerhet metaller då de är mer energikrävande. Aluminium är ett av de dyraste att bearbeta och kommer att skjuta i höjden. Hur länge kan man hålla silverpriset nere på de låga nivåer (mot bakgrund av fallande ore-grades) det har idag? Det finns inga reserver att tala om. Industrin slukar runt 90% av silverproduktionen, där det mesta blir oåtervunnet. Silver har unika egenskaper som är svåra för industrin att ersätta. Myntförsäljningen ökar. Om marknaden hade varit befriad från konstiga pappersderivat som listiga aktörer ser till att utnyttja kortsiktigt - vad hade priset varit idag? Hur länge kommer det att dröja innan vi vaknar upp med två priser; ett på pappersderivat och ett annat på den fysiska motsvarigheten. Och varför reagerar inte gruvindustrin? Sover dom?Vem kommer att ta det första initiativet? Kommer bristen på silver att bli så svår för industrin att de till slut självmant väljer att betala högre priser bara för att få varan levererad i tid? Eller kommer återförsäljare, typ LS, att få en så skriande brist på silver att deras omsättning riskerar att sjunka och därför (i samråd med konkurrenter) väljer att sälja till högre pris än det spotpris som pappersmarknaden påbjuder?

En sak är jag dock säker på: priset kommer att stiga dramatiskt och i den aspekten bryr jag mig inte nämnvärt om jag betalar några hundralappar mer idag (jämfört med några veckor fram i tiden), när skillnaden kommer att vara försumbar i framtiden. Dessutom misstänker jag att det inom kort kommer att uppstå en skriande brist på den fysiska varan att uppbringa. En tidpunkt som jag tror sammanfaller med en kommande finanskris.
2013-11-27 09:03 # 2
Syraks vishet
Hej Jarneris !
Först vill jag säga att jag håller med dig i stort . Men de siffror du nämner att ca 90% av produktionen av allt silver som bryts går till industrin och där sedan inte återvinns ter sig i mina ögon något högre än vad jag har läst tidigare .
Jag har sett siffror på att runt 55% av det brutna silvret går till elektronik industrin främst och därmed konsumeras utan någon större återvinning .
Att jämföra med guld där ca 10% går till industriell konsumtion ...

Det du säger stämmer därmed att silver blir det mindre av jämfört med guld men kanske inte i lika hög takt som dina siffror visar . Och inte att förglömma är att nu betalas det 62 gånger mer för guldet än för samma vikt i silver . Där i ligger en historisk skev prissättning med just tanke på att det inte lönar sig att återvinna stora delar av det som industrin använder och vi konsumenter konsumerar ...

Det finns kanske någon som vet mer om den historiska prissättningen på silver jämfört med guld och varför det inte längre gäller . Speciellt med tanke på att lagren ovan jord förändras över tid till silvrets fördel som investerings objekt !
2013-11-27 10:44 # 3
Solidus
För ordningens skull, nickelmalmer innehåller inte silver men kan innehålla PGM systrar. Zink och blymalmer innehåller dock silver, betydande mängder ibland vilket betyder ganska stor produktion i alla fall, tyvärr, ska tilläggas!
Det är också sant att rena silvergruvor är sällsynta idag då silvermalmen var lätt att upptäcka och ännu lättare att utvinna..
2013-11-27 11:10 # 4
Syraks vishet
Jag vill stödja mina siffror och tankar runt silver med följande youtube inslag !
2013-11-27 11:29 # 5
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Hej Jarneris !
Först vill jag säga att jag håller med dig i stort . Men de siffror du nämner att ca 90% av produktionen av allt silver som bryts går till industrin och där sedan inte återvinns ter sig i mina ögon något högre än vad jag har läst tidigare .
Jag har sett siffror på att runt 55% av det brutna silvret går till elektronik industrin främst och därmed konsumeras utan någon större återvinning .
Att jämföra med guld där ca 10% går till industriell konsumtion ...
!


Ja, man får så många siffror presenterade för sig att det blir svårt att hålla ordning på det. Det beror på hur man definierar industrisilver. Ska man räkna in smycken eller inte? dess användning inom foto? Här är en länk som visar en sammanställning över silver.

http://www.24hgold.com/english/contributor.aspx?article=4219112506G10020&contributor=Ranting+Andy

Poängen är inte de exakta siffrorna utan den allmänna trenden. Allt lägre ore-grades. Allt högre energikostnad per uns silver. Ökad efterfrågan etc. Min egentliga fråga är vad som blir "the tipping point"? Vad tror ni? Handlar det bara om QE? Personligen tror jag att peak oil är det som får hela den tillväxtbaserade och skulddrivna ekonomin att säcka ihop. QE och pengatryckande är bara en konstgjord andning av en patient som redan är döende.
2013-11-27 11:45 # 6
Syraks vishet
Ja Jarneris !
Vi sammanfattar våra inlägg med att vi är eniga om att vi bägge tror på silver som investering, nu och framgent !
2013-11-27 12:55 # 7
Thaman
Då jag själv inte är i gruvbranchen och tyvärr inte känner massa människor i branchen har jag dålig koll.

Tyvärr verkar det vara många som har dålig koll (minst sagt), då jag har hört talas om den kommande silverbristen i ett gäng med år nu och fortfarande verkar det inte vara något problem att få tag i.. Ibland känns det som jag sitter på fel sida av "bettet", då många gärna överdriver. Antingen av okunskap eller I vanlig snakeandaförsäljning.

Där jag träffar på silver i produkter har anhalten snarare minskat. Att användningen skulle öka inom industrin känns inte som det är speciellt underbyggt..? Dessutom vet jag att mycket av silvret återvinns (trots att flerparten säger att så inte är fallet). Nej, jag är skeptisk till allt snack inom silverbranchen. Det blir liksom som en kedja av folk som sprider missinformation, då grundinformation uppenbarligen varit felaktig egentligen. Ta tex Jason (har glömt hans enamn) snack om shortage under alla år.

Ibland blir jag rädd att jag bara gått på försäljasnack (LS, Mike Maloney, Schiff mm). Jag vet inte. Ibland tycker jag det är väldigt dåligt underbyggda artiklar, osv. Ja ni som följt denna trend i alla år lär hålla med?

Om inte annat är det många som köpt på sig silver sista åren och sitter på en stor mängd redo att dumpa på marknaden.

Men i grunden tror jag ändå att det monetära systemet är på väg och falla.. så jag hoppas jag inte sitter på fel sida av "bettet" trots att det ibland känns så.
2013-11-27 13:03 # 8
Nikon
Det pratas ofta om att det går en massa silver till elektronikindustrin.
Men till vad?
Silver förekommer rätt sällan i elektronik.
Det används i en del solpaneler.
Vissa typer av lödtenn har någon ynka procent silver iblandat.
Specialkablage till vissa typer av radiosändare kan vara silverplätterade.
Men utöver det???


Guld däremot finns i nästan all elektronik.
Dels som bondtrådar i integrerade kretsar
Dels som ytskikt på elektriska kontakter av olika slag.
Mängderna är rätt små, men det används verkligen överallt...
2013-11-27 14:08 # 9
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Ja Jarneris !
Vi sammanfattar våra inlägg med att vi är eniga om att vi bägge tror på silver som investering, nu och framgent !


Nja, jag är inte riktigt överens med dig där. Jag anser att det är en god investering nu. Huruvida det är en god investering framgent avgörs av hur silvret utvecklas. Jag tänker inte köpa under påverkan av ett allmänt silverrus, då kreti och pleti kastar sig över den vita metallen (om det någonsin händer). Och dessutom behöver det inte vara en bra investering nu heller, det är helt och hållet beroende av när du tänker avyttra det. Att sitta på silver eller guld är i sig ganska värdelöst eftersom det inte går att använda som betalmedel. Om priset fortsätter att sjunka och parkerar under 20$ oz under lång tid är det en dålig investering den dag man faktiskt behöver pengarna. Det är osäkerheten över detta jag försökte adressera i mina inlägg.
2013-11-27 14:10 # 10
Thaman
Vet att det fanns mer silverhalt förr i tex moderkort, men halten har dragits ner, om det ens används längre (lödtenn). Tangentbord hade förr lite silver..

Precis som du säger Nikon så är det vanligt med guld i en del elektronik, bla pläterade saker, även om det också minskat i takt med att guldpriset gått upp. Det mesta av detta tror jag återvinns, åtminstone i Sverige, hur det är i andra länder har jag dålig koll på.

Vet att det finns många användsningsområden av silver, men fotoindustrin har ju minskat rejält sista 10 åren. Tror inte man tagit igen det tappet?

Läst någonstans att silver används för att göra PET-flaskor. Det silvret återvänds osv. Helt klart är silver en jävligt bra metall och fler och fler användsningsområden verkar man hitta, men jag tror inte några större mängder används i dessa produkter.


Kontaktorer och kraftbrytare är ställen där det krävs bra ledningsförmåga, men tror mycket av detta återvinns.

Nja, som sagt om inte det monetära systemet kraschar så är min gissning att vi inte lär vi inte se någon större uppgång. Och frågan är när det sker.? 1 år eller 10 år bort? Att ligga fel i spekulationen kostar också.

Men det är ju försent att agera när kraschen slår till. Och Centralbankerna/staterna lär ju göra sitt bästa för kunna låta sitt korthusbyggande fortgå.
Senast ändrad av Thaman; 2013-11-27 14:19
2013-11-27 14:21 # 11
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det pratas ofta om att det går en massa silver till elektronikindustrin.
Men till vad?
Silver förekommer rätt sällan i elektronik.
Det används i en del solpaneler.
Vissa typer av lödtenn har någon ynka procent silver iblandat.
Specialkablage till vissa typer av radiosändare kan vara silverplätterade.
Men utöver det???


Guld däremot finns i nästan all elektronik.
Dels som bondtrådar i integrerade kretsar
Dels som ytskikt på elektriska kontakter av olika slag.
Mängderna är rätt små, men det används verkligen överallt...


Är ingen gruvkännare heller, men har valt att sätta min tilltro till många av silvervurmarnas argument, helt enkelt därför att det verkar rimligt. Någonstans i bakhuvudet får man ändå komma ihåg att de kan ha egna privata intressen för att boosta intresset för silver. Att silver används i industrin vet jag däremot eftersom jag själv ser det i mitt yrke (fordonsindustrin). Nedanstående länk visar dess användningsområden ganska tydligt, även om jag inte delar artikelförfattarens alla åsikter vad gäller prognoserna. Ett tydligt exempel är mobiltelefoner, där det enligt artikeln i genomsnitt används 250mg silver och den totala försäljningen under 2010 var 1,6 miljarder enheter, vilket ger 13 miljoner ounze. Om man ponerar att silverpriset medvetet hålls ner, så skulle jag gissa att det är exakt av den orsaken att folk inte ska lyssna på snubbar som Schiff mfl. Det ni ger uttryck för är den skepticism som jag tror är själva målet med manipuleringen, om man bortser från att de också förmodligen tjänar pengar på det.

https://www.silverinstitute.org/site/wp-content/uploads/2011/07/futuresilverindustrialdemand.pdf

De gånger jag osäkrar min revolver är när sanningar blir så vedertagna att de inte behöver argumenteras för, vilket mainstream medierna dagligen gör sig skyldiga till i sin bristfälliga rapportering av ekonomi, med några få undantag, t.ex. Andreas Cervenka på SvD.
Senast ändrad av Jarneris; 2013-11-27 14:22
2013-11-27 14:41 # 12
Liberty Silver / Gustav Andersson
Bra och intressant ämnestråd! Dagens blogginlägg "Marknadsrapport för silver visar på ökande efterfrågan" berör detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris

Poängen är inte de exakta siffrorna utan den allmänna trenden. Allt lägre ore-grades. Allt högre energikostnad per uns silver. Ökad efterfrågan etc. Min egentliga fråga är vad som blir "the tipping point"? Vad tror ni? Handlar det bara om QE? Personligen tror jag att peak oil är det som får hela den tillväxtbaserade och skulddrivna ekonomin att säcka ihop. QE och pengatryckande är bara en konstgjord andning av en patient som redan är döende.


De allt lägre malmhalterna eller "ore grades" som Jarneris skriver är intressanta och något som förmodligen är positivt för silvers prisutveckling.
"Har vi nått peak silver?"


Det är egentligen gällande för den mesta moderna gruvdriften där man måste sätta in allt mer energi i form av olja för att få ut allt mindre guld/silver/koppar/zink osv.

Klippet nedan från Chris Martenssons Crash Course rekommenderas starkt då det visar skillnaden mellan malmhalter för bara 100-200 år sedan och malmhalter idag. Exemplet med Bingham Canyon mine i klippet visar på hur det ser ut i många fyndigheter världen över. Den malm man hämtar upp från detta dagbrott har en kopparkoncentration på endast 0.2%. Enda anledningen till att vi man kan göra detta är eftersom dieseloljan fortfarande är så pass billig att man kan köra med dessa enorma dumpers som kan lasta 250 ton malm per lass. Flygets jetbränsle och diesel görs av samma fraktion av råolja, så det lär nog bli konkurrens om den oljan framöver.

Delen om gruvan visas mellan ca. 03:00 - 05:00 min,

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-11-27 14:43


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt