Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Tungsten resonans bekräftad
Tungsten resonans bekräftad
2013-11-03 04:55 # 1
Nikon
Eftersom ljudhastigheten i tungsten är mycket högre än i guld så bör mynt gjorda av tungsten ha mycket högre resonansfrekvens än motsvarande guldmynt.
Jag har fått tag på ett mynt gjort i tungsten, och kan nu bekräfta att teorin stämmer.
Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!
2013-11-03 09:54 # 2
jonriks
Tack för info, Nikon!
Vilken utrustning är nödvändig för att göra den här typen av analyser?
2013-11-03 12:47 # 3
Chefen
Jag kan tänka mig att du kan använda ett oscilloskop.Alla matrial har ju egensvängning.
2013-11-03 15:34 # 4
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av jonriks
Tack för info, Nikon!
Vilken utrustning är nödvändig för att göra den här typen av analyser?


Har man ett gott öra och förmågan att lära sig exakt hur varje typ av mynt skall låta så behöver man ingen utrustning alls.
För alla oss andra så utvecklar jag denna metod: Bullion test demo
Därför var jag intresserad av att bekräfta att metoden faktiskt fungerar mot tungsten i praktiken.

Resonanstest fungerar tyvärr inte så bra för större tackor (ca 100g och uppåt). Dom är för massiva för att resonera. Men för tackor är istället ett ultraljudstest en bra metod. Kräver dock lite utrustning.
Senast ändrad av Nikon; 2013-11-03 15:36
2013-11-03 18:34 # 5
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!


Mycket intressant detta! Det borde med andra ord inte vara särskilt svårt för centralbanker eller andra kapitalstarka med större innehav att testa sitt guld, även tackor, då de kan lägga lite mer pengar på mer avancerad utrustning som både mäter frekvens och synar innandömet med ultraljud.

Jag måste se till att få möjlighet att prova Nikons app snart. Måste bara få tillgång till en Android-mobil. Min fars gamla Samsung är en het kandidat.

Förövrigt ser jag att namnet Tungsten används väldigt ofta, fast än det man syftar på fömodligen är det som på svenska ska benämnas som Volfram. Det är dock fullt försåeligt att det lätt blir att man använder namnet Tungsten då det ju dels klingar svenskt och dels är det namn som används frekvent på olika engelskspråkiga bloggar och nyhetssidor.

Tungsten på svenska syftar egentligen på Scheelit som är en Volframhaltig mineral ur vilken man framställer Volfram.
På engelska kallas dock Volfram för Tungsten.

Inte min mening att vara Besserwisser, bara reda ut begreppen lite... :)

Fråga till Nikon: Använder du nån form av text-to-talk i videon och i så fall vilken? Tack på förhand!
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-11-03 18:37
2013-11-03 21:01 # 6
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!


Mycket intressant detta! Det borde med andra ord inte vara särskilt svårt för centralbanker eller andra kapitalstarka med större innehav att testa sitt guld, även tackor, då de kan lägga lite mer pengar på mer avancerad utrustning som både mäter frekvens och synar innandömet med ultraljud.

Jag måste se till att få möjlighet att prova Nikons app snart. Måste bara få tillgång till en Android-mobil. Min fars gamla Samsung är en het kandidat.

Förövrigt ser jag att namnet Tungsten används väldigt ofta, fast än det man syftar på fömodligen är det som på svenska ska benämnas som Volfram. Det är dock fullt försåeligt att det lätt blir att man använder namnet Tungsten då det ju dels klingar svenskt och dels är det namn som används frekvent på olika engelskspråkiga bloggar och nyhetssidor.

Tungsten på svenska syftar egentligen på Scheelit som är en Volframhaltig mineral ur vilken man framställer Volfram.
På engelska kallas dock Volfram för Tungsten.

Inte min mening att vara Besserwisser, bara reda ut begreppen lite... :)

Fråga till Nikon: Använder du nån form av text-to-talk i videon och i så fall vilken? Tack på förhand!


Resonanstest och ultraljud testar som sagt ungefär samma sak. Det finns nog inte så stor anledning att göra både och.

Dessutom är det så att tackor är för massiva för att resonera ordentligt. Medan mynt är för små och har för ojämn yta för att ultraljud ska fungera bra.
De två teknikerna kompletterar därför varandra bra beroende på vad man ska testa.

Det är helt riktigt att det korrekta svenska namnet är wolfram. Tungsten är det engelska namnet på samma metall.

Du tror inte på att det är min röst i videon? :-)
Jag betalade $5 för att få ljudspåret inspelat i en amatörstudio av någon som talar engelska utan alltför grov svensk brytning.
Resultatet vart hyffsat tycker jag. Inget brus, och tydligt uttal. Okej för $5 i alla fall. Eller vad säger ni?

Folk säljer alla möjliga "mikrotjänster" som denna på sajter som exempelvis gigbucks.com
Jag passade på att prova hur det fungerar när jag gjorde videon.

Appen fungerar fint även på rätt gamla android-mobiler.
Enda kraven är att mikrofonen måste ha tillräcklig bandbredd, och telefonen måste köra android 2.2 eller senare.
Nästan alla androidtelefoner uppfyller dessa krav.
2013-11-04 07:55 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson

Mycket intressant detta! Det borde med andra ord inte vara särskilt svårt för centralbanker eller andra kapitalstarka med större innehav att testa sitt guld, även tackor, då de kan lägga lite mer pengar på mer avancerad utrustning som både mäter frekvens och synar innandömet med ultraljud.


Det intressantare är att med resonansfrekvensen så pass så kan rimliga tester göras med väldigt överkomliga medel. Jag läste någon slags balansvågskonstruktion (tror den hette fish eller något sånt) som kunde verifiera att densiteten är tillräcklig, resonanstest bör man kunna göra på gehör efter lite träning. Det lite mer skrämmande hade varit ifall någon förfaskning visar sig passera alla enkla tester man kan göra. Man skulle iofs kunna tänka sig att någon fuskar med renheten på ett sätt som blir svårt att se, men frågan är ifall de kan göra tillräckligt mycket på att tillverka kopior i 18K istf 22K t.ex.

När det gäller centralbanker och dylika så kan de ju göra mer djupgående tester. Som jag förstått det så är det ändå "fultackor" de har så det bör inte vara dyrt eller påverka värdet nämvärt att ens göra förstörande tester. Sågar man itu en tacka så är det ju trots allt så att man har allt guld kvar. Sveriges riksbank skall ju för övrigt redan ha gjort ett "förstörande test" på gamla guldmynt iom att de inte är mynt längre.
2013-11-04 20:19 # 8
Syraks vishet
Hej !
Fråga till dig Nikon , om eller när kommer en app för iPad / iPhone ?
Jag vet att du har fått samma fråga många gånger förr ...men för mig kvarstår intresset !

En övrig fråga , var köper man en ultraljud scanner och hur mycket bör man lägga för en sådan ?
Har intresse för kontroll av äkthet i silvrertacker .
2013-11-04 22:25 # 9
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Hej !
Fråga till dig Nikon , om eller när kommer en app för iPad / iPhone ?
Jag vet att du har fått samma fråga många gånger förr ...men för mig kvarstår intresset !

En övrig fråga , var köper man en ultraljud scanner och hur mycket bör man lägga för en sådan ?
Har intresse för kontroll av äkthet i silvrertacker .


Ja, det är några som frågat. Tyvärr tar Apple hutlöst höga avgifter för att publicera appar för iPhone. Intresset för denna typ av app är tyvärr så litet att jag skulle gå back på att göra en app för iPhone.
För att inte tala om kostnaden för att köpa all hårdvara och mjukvara som krävs för att kunna utveckla appar för iPhone. (ett par iPhones, macbook, osv...)
Apples inlåsningspolicy med helpropriotära stängda system och höga avgifter gör att det helt enkelt inte går runt ekonomiskt.
Om du kan övertyga Apple om att öppna upp sina system och införa lite rimligare publiceringsavgifter så kan jag ordna en app för iPhone.

Det är faktiskt mycket billigare för alla de myntintresserade som använder iPhone att köpa en äldre begagnad android och använda den enbart för att testa mynt, än det skulle vara för mig att publicera denna app för iPhone.
Gamla androider kan man köpa för en hundralapp eller så på tradera/ebay/blocket/loppmarknad, eller få gratis från nån vän som uppgraderat till en nyare mobil. (Androiden behöver inte ens ett telefonabonnemang)


Angående ultraljudstester så finns det ultraljudsmätare som man inom byggbranschen använder för att mäta tjockleken på stål och liknande. Jag har inte själv provat det, men det finns rätt gott om information på nätet om folk som verkar ha använt dessa med rätt gott resultat.
Man kalibrerar helt enkelt ultraljudsmätaren med ljudhastigheten i guld, och använder den för att mäta tackans tjocklek. Sedan jämför man mätresultatet med tackans verkliga tjocklek. Om tackan är gjord i guld så ska resultatet stämma. Annars kommer den att visa en felaktig tjocklek.
2013-11-05 09:37 # 10
Guldbagge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Eftersom ljudhastigheten i tungsten är mycket högre än i guld så bör mynt gjorda av tungsten ha mycket högre resonansfrekvens än motsvarande guldmynt.
Jag har fått tag på ett mynt gjort i tungsten, och kan nu bekräfta att teorin stämmer.
Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!


Guld har ljudhast 1740 m/s och Wolfram 5174 m/s så det borde inte vara speciellt svårt att med ett skjutmått, en svepgenerator och ett oscilloscope avslöja om det är fuskguld.
2013-11-05 19:06 # 11
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Eftersom ljudhastigheten i tungsten är mycket högre än i guld så bör mynt gjorda av tungsten ha mycket högre resonansfrekvens än motsvarande guldmynt.
Jag har fått tag på ett mynt gjort i tungsten, och kan nu bekräfta att teorin stämmer.
Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!


Guld har ljudhast 1740 m/s och Wolfram 5174 m/s så det borde inte vara speciellt svårt att med ett skjutmått, en svepgenerator och ett oscilloscope avslöja om det är fuskguld.


Det blir nog svårt att mäta ljudhastigheten genom ett material med en svepgenerator, så jag förutsätter att du tänker dig att testa resonansfrekvensen på detta vis? Svepgeneratorn måste kopplas till någon slags aktuator som fysiskt överför frekvensen till guldet. Inte helt lätt. Och oscilloskopet behöver kopplas till en mikrofon. Sedan måste man svepa igenom hela spektrat för att hitta resonansfrekvenserna. Det är en dyr, långsam och omständig metod.
Då är det oerhört mycket enklare och snabbare att bara mäta stegsvaret istället.

Att "mäta stegsvaret" är fina ord för att säga "däng till den och kolla hur den låter" :-D
2013-11-05 20:34 # 12
Guldbagge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Eftersom ljudhastigheten i tungsten är mycket högre än i guld så bör mynt gjorda av tungsten ha mycket högre resonansfrekvens än motsvarande guldmynt.
Jag har fått tag på ett mynt gjort i tungsten, och kan nu bekräfta att teorin stämmer.
Guldmynt har sin lägsta resonansfrekvens kring ca 5kHz. Lite beroende på myntets storlek och form.
Tungstensmyntet jag fått tag på har sin lägsta resonansfrekvens kring 17kHz.
Frekvensen är alltså så hög att den inte ens går att höra!!


Guld har ljudhast 1740 m/s och Wolfram 5174 m/s så det borde inte vara speciellt svårt att med ett skjutmått, en svepgenerator och ett oscilloscope avslöja om det är fuskguld.


Det blir nog svårt att mäta ljudhastigheten genom ett material med en svepgenerator, så jag förutsätter att du tänker dig att testa resonansfrekvensen på detta vis? Svepgeneratorn måste kopplas till någon slags aktuator som fysiskt överför frekvensen till guldet. Inte helt lätt. Och oscilloskopet behöver kopplas till en mikrofon. Sedan måste man svepa igenom hela spektrat för att hitta resonansfrekvenserna. Det är en dyr, långsam och omständig metod.
Då är det oerhört mycket enklare och snabbare att bara mäta stegsvaret istället.

Att "mäta stegsvaret" är fina ord för att säga "däng till den och kolla hur den låter" :-D


Nej jag tänkte mäta genomloppstiden i mätobjektet vid ett svept spektra. Har lite gammal kul undervattensutrusning liggande så det kan bli lite pensionärsterapi. Funkar det som jag har tänkt tar det inte många sekunder att mäta.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt