Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Föra ut ädelmetall över gränsen
Föra ut ädelmetall över gränsen
2011-02-15 03:27 # 1
Duke
Jag funderar på att flytta utomlands och vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt guld och silver.

Är det fritt fram att föra dessa varor ut ur landet och även in i det land jag har tänkt flytta till? Kommer tullen ställa frågor?
Det rör sig om ca 3 kg, varav det mesta, i vikt räknat, är silver.
2011-02-15 08:40 # 2
TommyT
Vet ej om några särskilda procedurer gäller vid utresa ur Sverige.
Däremot det land du reser till kan mycket väl kräva att du deklarerar ditt innehav vid inresa, samt ev visa upp inköpskvitton.
Det behöver inte betyda att du betalar tull. Kolla upp resp landets tullbestämmelser.
2011-02-15 12:00 # 3
Flavian
Du får föra ut och in guld från och till EU precis som du vill. Du får dessutom transportera guld inom EU precis som du vill.

Det enda problem som kan uppstå är om du flyttar till ett land där handeln med guld är reglerad eller beskattad. I Norge är guld momsbelagt om guldet inte är lagligt betalningsmedel i något land. Krügerrand är alltså momsbefriade. De är ju lagligt betalningsmedel i Sydafrika.

USA har också en fri guldmarknad. Tacka Ron Paul för det. Om jag inte missminner mig var den amerikanska guldmarknaden tidigare strängt reglerad, men Ron Paul verkade för en liberalisering och fick lyckligtvis sin vilja igenom.
2011-02-15 12:38 # 4
Anonym
Det hela beror ju lite på vad du har och hur du flyttar också. Ska du flytta inom europa och kör flyttlass med bil eller lastbil så torde risken vara obefintlig, metall luktar inte till skillnad från en del annat.. Dessutom, tuber med pokermarker är knappast kontraband, tackor är däremot svårare att förklara kanske.. Myntsamlingar borde heller inte vara något problem kan man tycka. Man får vara lite kreativ tror jag, jag minns en gång när vi varit utomlands med fotbollslaget och blev stoppade i svenska tullen och ALLA hade exakt tillåten dos av cigg och snus, dom flinade mest lite och påpekade att det var ett konstigt fotbollslag där alla både snusade och rökte men det var inte ens tal om att på allvar ifrågasätta det rimliga.
2011-02-15 12:56 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Du får föra ut och in guld från och till EU precis som du vill. Du får dessutom transportera guld inom EU precis som du vill.

Det enda problem som kan uppstå är om du flyttar till ett land där handeln med guld är reglerad eller beskattad. I Norge är guld momsbelagt om guldet inte är lagligt betalningsmedel i något land. Krügerrand är alltså momsbefriade. De är ju lagligt betalningsmedel i Sydafrika.

USA har också en fri guldmarknad. Tacka Ron Paul för det. Om jag inte missminner mig var den amerikanska guldmarknaden tidigare strängt reglerad, men Ron Paul verkade för en liberalisering och fick lyckligtvis sin vilja igenom.


Nej, stämmer tyvärr ej.
Citat:
The transport of cash or other means of payment (travellers’ checks, gold bars, gold coins, etc.) worth more than €10,000 into and out of the European Union is subject to declaration with a customs office in accordance with Reg. (EC) 1889/05 art. 3 para. 2.
Declaration forms can be obtained at the customs counters or the customs office.
2011-02-15 13:14 # 6
Anonym
Torgny
Hur är det inom EU?

KH
2011-02-15 13:14 # 7
teasing1
Nej, stämmer tyvärr ej.
Citat:
The transport of cash or other means of payment (travellers’ checks, gold bars, gold coins, etc.) worth more than €10,000 into and out of the European Union is subject to declaration with a customs office in accordance with Reg. (EC) 1889/05 art. 3 para. 2.
Declaration forms can be obtained at the customs counters or the customs office.
[/quote]

Uhm, jag tror att det stämmer. Notera att flytten sker inom EU. Det står ju inte "within the European Union"
2011-02-15 13:28 # 8
Duke
Tack för alla svar.

Kan klargöra att det är Thailand som är det aktuella landet och resan kommer alltså ske med flygplan. Min samling består nästan enbart av mynt.
2011-02-15 13:39 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag syftade alltså på yttre EU gränsen, ej inom EU

In/ut-försel reglerna i EU är att kontanter över 10 000 Euro måste deklareras.
http://www.tullverket.se/sokordao/k/kontantervidresa.4.4ab1598c11632f3ba9280001065.html

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_309/l_30920051125en00090012.pdf
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-02-15 13:40
2011-02-15 14:02 # 10
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Jag syftade alltså på yttre EU gränsen, ej inom EU

In/ut-försel reglerna i EU är att kontanter över 10 000 Euro måste deklareras.
http://www.tullverket.se/sokordao/k/kontantervidresa.4.4ab1598c11632f3ba9280001065.html

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_309/l_30920051125en00090012.pdf


Jamen det här gäller ju ut och in ur EU. Är det alltså fritt att resa INOM EU med hur mycket guld eller silver som helst?

KH
2011-02-15 14:08 # 11
Flavian
Man får transportera guld helt fritt inom EU.

Om jag inte misstolkar föregående meddelanden finns inga begränsningar vad gäller att för ut guld ur EU. Dock finns en deklarationsplikt.
2011-02-15 14:09 # 12
Flavian
Tag dessutom reda på vad som gäller införsel av guld i Thailand. Ett tips är att fråga thailändska ambassaden.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt