Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Riksbanken börjar bli nervösa?
Riksbanken börjar bli nervösa?
2013-11-04 11:57 # 13
Snyltaren
Det vore bäst om frågan uppmärksammas av flera partier samtidigt, och att de tävlar om att snabbast få klarhet i guldet samt få hem det, inte börjar pajkasta på varandra och lägga ord i varandras munnar. Jag hoppas verkligen detta är en fråga som har brett stöd och inte blir en fråga som något parti försöker anamma som sin egen. Det är alltid trist när partier går emot varandra av gammal hävd. En sådan här fråga skulle just kunna visa på att vi kan samarbeta blocköverskridande också. Samtidigt ska vi inte bara flytta frågan uppåt, dvs inte bara sända den uppåt i hierarkin. För det är ju det som är problemet här, guldet har lämnat Sverige och hamnat ovanför vår kontroll. Så lyfter vi frågan uppåt för långt är vi förlorare igen. Vi måste alltså verka även i de nivåer vi själva kan, hämta hem våra beslut till Sverige, och inte låta oss luras in att denna fråga hör till något enskilt parti osv.
2013-11-04 12:00 # 14
jaws
TV-reklam, FB, twitter... Skämt åsido - Stenen i viss mån redan är igång. Riksbanken, liksom många andra centralbanker, har vaknat. Är också övertygad om att Borg är oroad. Cervenka i SvD har full koll och pushar frågan så mycket han kan (vågar).
För Liberty Silvers del gäller det att stötta Cervenka med vederhäftiga debattartiklar i rikspressen. Inte säkert det tas in men skall försökas och att Aftonbladet skrivit är ett stöd. Men det är färskvara. Häng på.
2013-11-04 13:39 # 15
Guldbagge
Stämmer det som sades att Tyskland nekats att inspektera resp. ta hem sitt guld är det mycket illavarslande. Lilla Sverige kan titta sig i månen att få inspektera sitt guld om Tyskland nobbats. Betrakta riksbankens guld som försvunnet tills det ligger i eget valv.
2013-11-04 19:13 # 16
In4mayshun
Jag begriper inte varför stater ska ha sitt guld i ANDRA länder? Det är HELT ofattbart idiotiskt. Själva vitsen med en valutaRESERV i form av guld är väl att man ska full kontroll över den i ALLA sammanhang no matter what? Oavsett vad som står på i omvärlden - världskrig, globala upplopp, naturkatastrofer, kapitalmarknadspanik, hyperinflation, dollarkollaps etc. etc. så ska guldet finnas där och rädda oss.

Sverige är inte direkt trångbott. Finns gott om plats att stuva undan några hundra ton guld i nåt hemligt bergrum mitt ute i ingenstans.

Se nu vad som hänt! USA har sålt iväg vårt och tyskarnas guld för länge sen. Fort Knox är tomt och USA kommer till slut, efter många om och men, att erbjuda oss amerikanska statsobligationer i stället för guldet. Bra jobbat, svenska politiker!!
2013-11-04 19:23 # 17
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Jag begriper inte varför stater ska ha sitt guld i ANDRA länder? Det är HELT ofattbart idiotiskt. Själva vitsen med en valutaRESERV i form av guld är väl att man ska full kontroll över den i ALLA sammanhang no matter what?


Just det är skälet till att tyskland har en betydande del av sitt guld utomlands. För att "no matter what" inkluderar ju faktiskt scenariot att landet blir invaderat och främmande makt lägger vantarna på guldet. Skall man säkra upp sig för "no matter what" så får man ta i beräkningarna att det kommer bli en del svinn också.
2013-11-04 22:52 # 18
Mathias
Syftet med att ha guld i olika länder med stark valuta är väl att vid behov kunna växla till sig av valutan utan att behöva skicka en kanonbåt varje gång utan bara att skriva över en del av guldet på säljaren.
2013-11-05 00:41 # 19
jaws
Finska centralbanken har (se även "Nyheter"), enligt deras informationschef Jenni Hellström på sin blog, använt upp till 50% av sitt guld till "penningmarknadsplaceringar och guldräntepapper. Detta är vanligt för centralbanker".

Det betyder i klartext att 1) upp till 50 % fattas/har leasats ut, 2) många riksbanker gör samma sak (även Sveriges?)

Vilket i sin tur förklarar varför guldpriset är lågt fastän efterfrågan är stor. Orsaken ligger i finanskrisen, man vill översvämma marknaden med pengar utan att inflationen stiger.

Det är ett högt spel med dåliga odds...
2013-11-05 07:36 # 20
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Finska centralbanken har (se även "Nyheter"), enligt deras informationschef Jenni Hellström på sin blog, använt upp till 50% av sitt guld till "penningmarknadsplaceringar och guldräntepapper. Detta är vanligt för centralbanker".

Det betyder i klartext att 1) upp till 50 % fattas/har leasats ut, 2) många riksbanker gör samma sak (även Sveriges?)

Vilket i sin tur förklarar varför guldpriset är lågt fastän efterfrågan är stor. Orsaken ligger i finanskrisen, man vill översvämma marknaden med pengar utan att inflationen stiger.

Det är ett högt spel med dåliga odds...


Det betyder i klartext att 50% har i okänd omfattning sålts och man lånat ut pengarna samt lånats ut direkt. Med tanke på att tyskland inte fått inspektera sitt guld (ie har det inte guldet i sin besittning) får man väl anse att de lånat ut det till FED, detsamma gäller rimligen svenska riksbankens innehav i FED's valv. Jag gissar att omständigheterna är likartade i andra fall där guldreserven är placerad utomlands - det är knappast så att riksbanken har egna anläggningar i de länder där man lagrar guldet.
2013-11-05 09:07 # 21
Frihetssökare
Jag gissar att syftet med att ha lite guld utspritt kan vara praktiskt i händelse av krig. Kanske inte dom digitala vägarna fungerar då etc. Man vill kunna handla vapen etcetera = bra om det finns lite "riktiga pengar" utspridda härs och tvärs.

Men jag gissar som många andra här att mycken av guldet är utleasat. Troligen har man inte bara velat betala lagringskostnader, utan även velat ha lite intäkter på guldet. Man har nog trott att kontrakten ska gälla etcetera.

Ja, det verkar som att Riksbanken kanske har vaknat i frågan. Men vi lär knappast höra att dom faktiskt ökar guldreserven. Det skulle ju vara lika med att erkänna hur blåst man tidigare varit..Bra dock att dom berättar och visar öppenhet. Det var ju inte så länge sedan man sålde av guld till riktigt lågpris (ett klart tecken på att man hade noll boll koll..), när det enligt var uppenbart att värdet på guldet skulle gå upp. Kanske var det för att hjälpa de andra kompisarna i västvärlden (hjälpa till och hålla ner guldpriset?), det var ju inte för att tjäna landet i alla fall.

China verkar vara den nya uppkommande supermakten som hajat läget. (hamstrar guld så gott dom kan). Den som har störst guldinnehav lär få mest rösträtt vid nästa läge vad gäller förhandlingar om framtida monetära system (typ Bretton Woods).
2014-12-12 11:14 # 22
Börjesson
Fråga till Riksbanken 2014-12-06:

Hej!

Tyskland håller sedan något år på att ta hem delar av sin guldreserv från bl a New York, med målsättning att så småningom ha halva reserven i eget land. Nederländerna meddelade härom månaden att de på kort tid hade hämtat hem 122 ton guld från New York, och därmed stuvat om så att de har ca en tredjedel av sin guldreserv på hemmaplan, från att tidigare bara ha haft 11 procent. Nu i veckan har det dessutom rapporterats att Belgien utreder om de skall hämta hem hela eller delar av sitt guld från utlandet.

Min fråga är därför: Överväger Riksbanken att följa sina europeiska kollegor i spåren och öka den andel av guldreserven som förvaras hemma? I dagsläget utgör den andelen vad jag förstår bara 12 procent.

Mvh,
Börjesson

---

Svar från Riksbanken 2014-12-12:

Hej Börjesson,
Vi har inga planer på att flytta något guld. Vi anser att guldets nuvarande geografiska placering är ändamålsenlig och har därför inget behov av att flytta guld.

Vänliga hälsningar,
Johanna Hirvonen
2014-12-12 15:21 # 23
Uffe
Hej

Jag hörde en intervju av Jim Rickards (författaren av Currency Wars och The death of Money) där han kommenterade repatrioteringen av Tysklands guld. Hans tolkning var att de egentligen inte ville ha tillbaka det till Tyskland. Angela Merkel gjorde detta som en gest för att lugna ner saker och ting runt omvalet av henne till förbundskansler.

Motivet är att det blir svårt att använda guldreserven för ev manipulation under tyska lagar. Redan idag har Deutshe Reichsbank dragit sig ur fixing mm på grund av att de inte kommer undan med lika mycket fuffens som FED gör. Flera affärsbanker ligger under bevakning av ekoroteln på Europol. Man vill ha guldet där det går att använda för att stärka fiatvalutorna.

Jag tror Jim har rätt.

MVH/Uffe
2014-12-16 15:33 # 24
Metalonmetal
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Fråga till Riksbanken 2014-12-06:

Hej!

Tyskland håller sedan något år på att ta hem delar av sin guldreserv från bl a New York, med målsättning att så småningom ha halva reserven i eget land. Nederländerna meddelade härom månaden att de på kort tid hade hämtat hem 122 ton guld från New York, och därmed stuvat om så att de har ca en tredjedel av sin guldreserv på hemmaplan, från att tidigare bara ha haft 11 procent. Nu i veckan har det dessutom rapporterats att Belgien utreder om de skall hämta hem hela eller delar av sitt guld från utlandet.

Min fråga är därför: Överväger Riksbanken att följa sina europeiska kollegor i spåren och öka den andel av guldreserven som förvaras hemma? I dagsläget utgör den andelen vad jag förstår bara 12 procent.

Mvh,
Börjesson

---

Svar från Riksbanken 2014-12-12:

Hej Börjesson,
Vi har inga planer på att flytta något guld. Vi anser att guldets nuvarande geografiska placering är ändamålsenlig och har därför inget behov av att flytta guld.

Vänliga hälsningar,
Johanna Hirvonen


Skulle vara intressant att veta på vilka grunder som dom anser att guldets placering är ändamålsenlig.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt