Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Pappersguld
Pappersguld
2011-02-14 11:55 # 1
Flavian
Jag vet att Torgny inte befattar sig med pappersguld, det vill säga förpliktelser att leverera guld. Torgny vill ha "the real stuff".

Jag håller med om att fysiskt guld är säkrare. Fysiskt guld kan inte bli insolvent. På sin höjd kan dess köpkraft minska, men under senare år har inget större fall i guldets köpkraft inträffat. Jag tror inte heller att guldets köpkraft någonsin kommer att minska särskilt mycket. Att guldets köpkraft minskade radikalt under 1980-talet beror enligt min övertygelse på exceptionella omständigheter. Det hängde, enligt min övertygelse, samman med att guldmarknaden tidigare var strängt reglerad samt att det inte fanns någon marknad för skuldebrev med nominellt värde i guld vid denna tid.

Hursomhelst skulle jag vilja ifrågasätta den negativa inställningen till pappersguld inte som investering utan som företeelse. Att pappersguld kan vara en dålig investering om utgivaren av pappersguld går omkull är ju självklart.

Möjligheten att ge ut pappersguld håller givetvis i någon mening tillbaka en stigande tendens för guldpriset. Detta är på kort sikt till nackdel för dem som äger fysiskt guld för att kunna dra nytta av ett stigande guldpris/ökande köpkraft för guldet.

Å andra sidan är det så att allt som håller ned priset också håller ned utbudet av den underliggande varan, det vill säga guldet. Om priset hålls ned genom att det emitteras pappersguld så kommer följaktligen mindre guld att brytas.

Om utbudet av guld hålls tillbaka så hålls priset upp av den brist som blir följden av att det låga priset gör guldbrytning mindre lönsam. Den brist som blir följden kommer på lång sikt att driva upp priset.

Därför har pappersguldet på längre sikt ingen inverkan på guldpriset då ju en eventuell brist driver upp priset.

Pappersguldets främsta verkan är alltså att en prisuppgång mildras och att detta i sin tur håller tillbaka det faktiska utbudet, vilket gör att prisuppgången blir mera långdragen och uthållig.

Pappersguldet är alltså någonting bra som skyddar guldmarknaden från alltför tvära kast om än att den som vill ha sitt på det torra givetvis köper fysiskt guld för att ej drabbas av insolvenser bland dem som ger ut pappersguld.
2011-02-14 12:35 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag menar att det är felaktigt att debattera om guldets prisuppgångar eller prisnedgångar eftersom guld är den enda mätbara basen för priser. Köpkraften för andra varor kan däremot minska/eller öka för en given mängd guld vilket innebär att guldet är själva måttstocken för köpkraften.

Vilken enhet baserar du definitionen prisuppgångar/prisnedgångar på? Om guldet är den bästa möjliga måttstocken så går det ju inte att resonera om upp-/negångar i termer av meningslös fiat-valuta.

Valuta som cirkulerar och är uppbackad av guld ser inte jag något fel i. Det är också naturligt att en del av guldet används som säkerhet för att ställa ut lån vilket innebär en räntebetalning vilket kan leda till ett visst överutbud och inflation. Dock blir konjunktursvängningarna betydligt mindre och överutbud/kredit rensas ut betydligt snabbare och enklare med ett guldbaserat system än ett fiat-baserat system.
2011-02-14 14:38 # 3
Flavian
Jag menar att ett fallande guldpris är det samma som att priserna på konsumentvaror i största allmänhet räknat i guld stiger och vice versa att om konsumentpriserna i största allmänhet faller räknat i guld så är detta lika med ett stigande guldpris.

1967 kostade en Big Mac 0,45 US-dollar, medan den idag kostar cirka 3,75 US-dollar. Guldpriset räknat i dollar har under samma tid stigit från 35 dollar per uns till idag cirka 1350 dollar per uns. Guldpriset har alltså stigit mera räknat i US-dollar än en Big Mac, vilket är samma sak som att priset på guld räknat i Big Mac har stigit.

Jämförelsen är dock något missvisande, eftersom tillgången på guld var ransonerad under Bretton-Woodsåren.

jag vet dessvärre inte hur mycket en Big Mac kostade 1980, men ingen tvekan råder om att guldet har förlorat i värde sedan 1980.
2011-02-14 14:41 # 4
Flavian
Jag anser också att den stora fördelen med guld som korrektiv för kreditexpansionen är att guldet ser till att kreditexpansionen aldrig kan löpa amok och att förluster endast uppstår hos dem som förvärvat fordringar med nominellt värde i guld istället för fysiskt guld.

Den stora depressionen visar faktiskt att guldet är mycket effektivt vad gäller att punktera en ohållbar kreditexpansion.
2011-02-14 19:22 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Japp, jag håller med om ovanstående som Flavian skriver och att remonetariseringen av guld och silver sannolikt kommer ske spontant.

Vad har panelen för idéer och visioner om hur ett sådant system skulle kunna fungera. För egen del menar jag att det är upp till marknaden att bestämma men vi är ju alla marknaden tillsammans så låt idéerna flöda.

För egen del tror jag det behövs någon typ av bi-metalliskt system där guld flyter fritt mot silver. I annat fall är det lätt att åter halka in på pappersspåret då sedlar ofta valörsätts i annan enhet än vikt. Jag skall försöka ta mig tid att skriva om hur ett bi-metalliskt system möjligen skulle kunna fungera.
2011-02-14 20:13 # 6
Anonym
Vi har redan ett system i liten skala, som verkar fungera. Det är James Turks Goldmoney, där man kan betala elektroniskt med gram guld och silver. Där har man liten spread.

Nackdelen med fysiska guld och silvermynt för närvarande i alla fall är den stora spreaden mellan köp och sälj pris, vilket inte gör dem lämpliga för korta affärer, utan de får väl närmast ses som långsiktigt sparande.

Ett annat hinder just nu är också den svenska reavinstbeskattningen. Fick man bort den beskattningen skulle ett parallellt FREE GOLD system kunna fungera privat.

KH
2011-02-15 12:03 # 7
Flavian
Jag känner till GoldMoney. Själv har jag ett unallocated account hos Bairds. Unallocated är "pappersguld" det vill säga endast en fordran mot Bairds. I princip skulle unallocated gold kunna fungera precis som en pappersvaluta med den enda skillnaden att man alltid skulle behöva använda kort.
2011-02-15 13:06 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag känner till GoldMoney. Själv har jag ett unallocated account hos Bairds. Unallocated är "pappersguld" det vill säga endast en fordran mot Bairds. I princip skulle unallocated gold kunna fungera precis som en pappersvaluta med den enda skillnaden att man alltid skulle behöva använda kort.


Jag skulle vara intresserad av att kunna ha ett konto i"pappersguld" som man snabbt kan komma i och ur. Kan du möjligen beskriva vad du vet om detta och hur det fungerar. Vad är Bairds?

KH
2011-02-15 14:25 # 9
Flavian
http://www.goldline.co.uk/goldsavers.page

Ta en titt på ovanstående sida så får du veta mer om "Goldsavers".

Observera dock att Bairds inte lovar att ha lika mycket guld som finns på ditt konto tillgängligt i sina valv. Bairds emitterar skulder med nominellt värde i guld och om Bairds går omkull har man blivit konkursborgenär och ingenting annat. Allocated account är något annat och då äger man en viss mängd guld som förvaras hos Bairds.

Man äger alltså inget fysiskt guld därför att man har ett unallocated account hos Bairds utan endast en fordran vars värde anges i guld. Så länge Bairds är solvent drar man emellertid nytta av ett stigande guldpris till en lägre kostnad än genom att äga fysiskt guld. Man bör också vara medveten om att ett konto hos Bairds inte omfattas av någon insättningsgaranti.

Juridiken är densamma som den som gäller ett vanligt bankkonto med den första skillnaden att kontanterna är guld alternativt den summa i brittiska pund som motsvarar en viss mängd guld och den andra skillnaden att det inte omfattas av någon insättningsgaranti. Konto kan inte bara föras i guld utan dessutom också i silver eller brittiska pund.

Observera också att det kostar en slant att överföra medel till UK och att samma sak gäller då medel skall flyta tillbaka till Sverige. Du kan alltså välja om du vill ha fysiskt guld eller motsvarande belopp i pund.

Om du däremot befinner dig i London och har vägarna förbi Bairds kan du gå in på "banken" och ta ut fysiskt guld givet att Bairds inte har ställt in betalningarna. Bairds verkar dock vara ett stabilt företag. Företaget grundades 1967 och är Storbritanniens största inom handel med guld om jag har förstått saken rätt.

Jag är inte anställd av Bairds för att göra reklam, men tycker att idén är intressant. Man skall dock vara medveten om att man tar en kreditrisk genom att öppna unallocated account medan fysiskt guld är bergsäkert. Man skall också ta kostnaderna för penningöverföring i beaktande.
2011-02-15 14:40 # 10
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
http://www.goldline.co.uk/goldsavers.page

Ta en titt på ovanstående sida så får du veta mer om "Goldsavers".

Observera dock att Bairds inte lovar att ha lika mycket guld som finns på ditt konto tillgängligt i sina valv. Bairds emitterar skulder med nominellt värde i guld och om Bairds går omkull har man blivit konkursborgenär och ingenting annat. Allocated account är något annat och då äger man en viss mängd guld som förvaras hos Bairds.

Man äger alltså inget fysiskt guld därför att man har ett unallocated account hos Bairds utan endast en fordran vars värde anges i guld. Så länge Bairds är solvent drar man emellertid nytta av ett stigande guldpris till en lägre kostnad än genom att äga fysiskt guld. Man bör också vara medveten om att ett konto hos Bairds inte omfattas av någon insättningsgaranti.

Juridiken är densamma som den som gäller ett vanligt bankkonto med den första skillnaden att kontanterna är guld alternativt den summa i brittiska pund som motsvarar en viss mängd guld och den andra skillnaden att det inte omfattas av någon insättningsgaranti. Konto kan inte bara föras i guld utan dessutom också i silver eller brittiska pund.

Observera också att det kostar en slant att överföra medel till UK och att samma sak gäller då medel skall flyta tillbaka till Sverige. Du kan alltså välja om du vill ha fysiskt guld eller motsvarande belopp i pund.

Om du däremot befinner dig i London och har vägarna förbi Bairds kan du gå in på "banken" och ta ut fysiskt guld givet att Bairds inte har ställt in betalningarna. Bairds verkar dock vara ett stabilt företag. Företaget grundades 1967 och är Storbritanniens största inom handel med guld om jag har förstått saken rätt.

Jag är inte anställd av Bairds för att göra reklam, men tycker att idén är intressant. Man skall dock vara medveten om att man tar en kreditrisk genom att öppna unallocated account medan fysiskt guld är bergsäkert. Man skall också ta kostnaderna för penningöverföring i beaktande.


Tack för upplysningen, men finns det inte något enklare sätt som administreras av någon svensk bank, där man kan investera i pappersguld??

KH
2011-02-15 15:47 # 11
Flavian
Jag har för mig att Handelsbanken erbjuder någon typ av fond eller liknande vars värde följer guldpriset. Kolla på deras hemsida. Om du öppnar depå hos Nordnet kan du köpa ABN Amro Guldcertifikat eller vad dessa certifikat heter.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt