Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Valutareserv, Hur används den?
Valutareserv, Hur används den?
2013-10-11 08:42 # 1
Frihetssökare
Tänkte höra vad valutareserven hos Riksbanken används till? Jag antar att det finns en drös med olika valutor i denna reserv, right?

Vi börjar med hur valutan införskaffas. Min tolkning. Jag tolkat det som att riksgälden ger ut en obligation som går att köpa med ex dollar, inte kronor (om man nu vill ha in dollar i reserven). Kupongen på denna obigation och återbetalning betalas tillbaka i dollar när så är dags.

Min tanke är att denna reserv används när tex jag kommer till någon vanlig bank och vill växla mina kronor mot dollar.

Ett enkelt exempel: Banken får då ett "överskott" av mina kronor, men har samtidigt ett "underskott" i form av dollar. Detta fixar de genom att växla med Riksbanken (som sitter på massa olika valutor i sin valutareserv). Banken Lämnar mina kronor till riksbanken och beställer dollar enligt någon växlingskurs?

Vad mer för syfte finns det med valutareserven? Kronan flyter ju nuförtiden (har jag förstått) så Riksbanken lär inte behöva "försvara" kronan etc.
2013-10-11 09:10 # 2
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetssökare
Tänkte höra vad valutareserven hos Riksbanken används till? Jag antar att det finns en drös med olika valutor i denna reserv, right?

Vi börjar med hur valutan införskaffas. Min tolkning. Jag tolkat det som att riksgälden ger ut en obligation som går att köpa med ex dollar, inte kronor (om man nu vill ha in dollar i reserven). Kupongen på denna obigation och återbetalning betalas tillbaka i dollar när så är dags.

Min tanke är att denna reserv används när tex jag kommer till någon vanlig bank och vill växla mina kronor mot dollar.

Ett enkelt exempel: Banken får då ett "överskott" av mina kronor, men har samtidigt ett "underskott" i form av dollar. Detta fixar de genom att växla med Riksbanken (som sitter på massa olika valutor i sin valutareserv). Banken Lämnar mina kronor till riksbanken och beställer dollar enligt någon växlingskurs?

Vad mer för syfte finns det med valutareserven? Kronan flyter ju nuförtiden (har jag förstått) så Riksbanken lär inte behöva "försvara" kronan etc.


Varför skulle inte bara svenska kronor skapas som sedan används för att köpa dollar på världsmarknaden privat eller officiellt? Låter konstigt att riksgälden skulle skapa obligationer för något annat lands valuta. Men vad vet jag, det kanske är så det går till.
2013-10-11 10:32 # 3
Frihetssökare
Visst det går att gå förbi banken och byta direkt mellan personer (byteshandel), bra synpunkt.

Jag tänker så här: Om vi köper dollar på världsmarknaden (av vem?, tex en bank, forex, eller en privatperson) så får mottagaren kronor och jag får dollar. Principiellt skulle jag väl kunna komma överrens med någon person som sitter på dollar och vill byta, men det lär ju inte alltid vara fallet. Kronan är väl inte så gångbar i USA.
Om jag då istället väljer att gå till tex en svensk bank för att växla till mig dollar så måste ju rimligen banken isåfall skaffa dollarn från någonstans, och min tes är att den gör det via riksbanken och valutareserven. Rätt eller fel?
2013-10-11 16:38 # 4
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetssökare
Visst det går att gå förbi banken och byta direkt mellan personer (byteshandel), bra synpunkt.

Jag tänker så här: Om vi köper dollar på världsmarknaden (av vem?, tex en bank, forex, eller en privatperson) så får mottagaren kronor och jag får dollar. Principiellt skulle jag väl kunna komma överrens med någon person som sitter på dollar och vill byta, men det lär ju inte alltid vara fallet. Kronan är väl inte så gångbar i USA.
Om jag då istället väljer att gå till tex en svensk bank för att växla till mig dollar så måste ju rimligen banken isåfall skaffa dollarn från någonstans, och min tes är att den gör det via riksbanken och valutareserven. Rätt eller fel?


Jag tror att riksbanken möjligtvis kan gå direkt till en utländsk bank, typ federal reserve, där det då upprättas ett skuldbrev där sveriges riksbank är skyldig si och så mycket dollar till federal reserve. Och på så vis "köper" sveriges riksbank dollar av federal reserve.
2013-10-14 09:07 # 5
Skyking
Det verkar vara endel här som blandar ihop begreppen tillgångar och skulder. Riksbankens valutareserv är riksbankens tillgång och inte skuld. Naturligtvis så ligger det inte massor med dollarsedlar i riksbankens valv utan de utgörs av fordringar noterade i utländsk valuta (eg dollar). Eftersom alla centralbanker sitter på valutareserver så är det inte andra centralbanker som är motpart (annars hade ju genomsnittliga valutareserven varit just 0). Det rimliga är då att man sitter med fordringar på stater och diverse företag i valutareserven.

När det gäller växling av valuta så görs det mig veterligen inte via riksbanken utan genom andra kanaler. Eftersom växlingen behövs när man handlar mellan valutaområden så är det rimligt att det är detta som utgör incitament för även utländska aktörer att ha svenska kronor av den enkla anledningen att svenska kronor förr eller senare behövs för att betala import från sverige (och som av en händelse så brukar bytesbalanserna ligga runt 0). Om bytesbalansen för ett valutaområde inte är 0 så kommer ju det finnas ett nettobehov av att växla till/från sig av valutan och det borde ju påverka kursen så att det driver bytesbalansen mot 0 (om det nu inte vore för att valutamängden inte är konstant och begränsad).
2013-10-25 20:46 # 6
foliehatten
Riksbanken kan inte skapa dessa från tomma intet utan det är bara bankerna som får göra detta, det är här som Riksgälden kommer in. Låt oss titta på Riksgäldens uppgift.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Om-Riksgalden/

"Riksgäldens övergripande mål är att minimera kostnaderna för statens finansförvaltning utan att risken blir för hög. Vår verksamhet bidrar till att medborgarnas skattepengar används så effektivt som möjligt och att det finansiella systemet hålls stabilt."

Det är alltså Riksgälden som har hand om våran statsskuld

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/

Sista delen är det intressanta i citatet i det här fallet "...och att det finansiella systemet hålls stabilt". Riksgälden har alltså samma uppgift som Riksbanken. De ska båda jobba för att hålla det finansiella systemet stabilt. Riksbanken behöver alltså öka sina valutareserver men kan inte skapa några pengar från tomma intet då det är endast bankerna som kan göra det. Enda sättet för Riksbanken att göra detta är genom att Riksgälden ökar våran statsskuld genom att ta lån för Riksbankens räkning. Alltså när Riksbanken behöver fylla på valutareserverna så går dem till Riksgälden som då tar ett lån och fyller på så sätt på Riksbankens reserver.

Detta är precis vad som gjorts

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2013/Riksgalden-lanar-ut-100-miljarder-till-Riksbanken-/

Det intressanta med detta är att varken Riksgälden eller våra politker kan motsäga sig detta. Det är Riksbanken som tar beslutet och sedan är det Riksgälden som måste verkställa det. Vi har alltså ingen möjlighet att hindra att våran statskuld ökar för att Riksbanken ska hjälpa våra banker. Det blir ännu mer intressant om man nu ställer sig frågan "Vem är det som ger Riksgälden pengarna?". Svaret på den frågan är bankerna (utländska banker). Dessutom är riskvikten för lån till stater 0% dvs bankerna kan med ett fingertryck skapa pengarna som de lånar till Riksgälden som i sin tur går till Riksbanken som använder dem för att hjälpa svenska banker. Allt detta utan att någon demokratisk process skett utan det är helt och hållet Riksbankens styrelse som tar detta beslutet. Till och med Riksgälden kritiserat denna odemokratiska process

"Riksgälden menar dock att det är fel att ett myndighetsbeslut kan öka statsskulden med tresiffriga miljardbelopp utan tydliga ramar. Beslutsgången urholkar riksdagens kontroll över statens finanser. Nuvarande regler säger att Riksgälden ska godkänna Riksbankens begäran så länge ny utlåning till Riksbanken inte hotar Sveriges möjligheter att låna till andra statliga utgifter. De starka statsfinanserna gör att någon sådan konflikt inte finns."

Ni hittar även lite mer information om valutareserverna i länken nedan

http://www.riksbank.se/sv/Fragor-och-svar/Fragor-och-svar-vid-sarskilda-handelser/Finanskrisen-2008-2009/
2013-10-26 08:05 # 7
Frihetssökare
Tack Foliehatten, alltid intressant det du har att komma med! Jag önskar bara att du skrev lite mer :)

Den där sista länken ger en antydan till att det är som jag trodde.

Från länken:
"Hur gör ni rent praktiskt när ni stärker valutareserven?
Riksbanken kommer att låna den utländska valutan, det vill säga vi kommer inte att köpa utländsk valuta för svenska kronor. I praktiken går det till så att Riksgälden lånar upp den utländska valutan för Riksbankens räkning. Sedan sätts dessa pengar in på ett av Riksbankens konton."

Jag tolkar det som att Riksgälden "lånar" den utländska valutan genom att ge ut någon form av obligation eller skriver någon form av avtal om att låna (detta har jag inte fattat ännu). Finns det andra alternativ för Riksgälden att "låna"?

Riksbankens hemsida är ju lite otydlig med vad "låna" innebär:
"Att Riksbanken nu ingått avtalet innebär inte att Estniska centralbanken automatiskt fått tillgång till svenska kronor."

"Hur mycket pengar kan Eesti Pank låna av Riksbanken?
Avtalet innebär att Eesti Pank kan, om behov uppstår, låna upp till 10 miljarder svenska kronor mot estniska kroon.

Så mot godkännande får Estlands centralbank "låna" svenska kronor och det verkar som att Riksbanken då får estniska kroon. Dom kallar det för att låna och inte byta, vilket jag antar innebär att Estlands centralbank måste ge tillbaka kronorna inom en viss tid (och får då tillbaka sina estniska kroon?) Ja det är inte helt lätt att förstå när Riksbanken inte är mer utförlig i sin kommunikation. Bra dock att dom kommuncerar något! Det är bra med transparans, men det kunde vara tydligare.

[EDIT efter att ha tittat på ditt andra svar, såg att du svarat i ett annat inlägg, sorry, skippa nedanstående]
---- --------------------------------
Så tillbaks till ditt inlägg Foliehatten


Citat:
"Riksbanken kan inte skapa dessa från tomma intet utan det är bara bankerna som får göra detta, det är här som Riksgälden kommer in."


Så har jag också tolkat det, detta gäller under "normala" förhållande. Hittills har jag inte hört att Riksbanken "trycker pengar/valuta ur tomma intet (under min livstid). Men jag antar att Riksbanken på någon slags order från regeringen/riksdag eller liknande har rätt att köpa (skapa svensk valuta ur tomma intet) obligationerna från Riksgälden, ungefär som i USA, där Fed i och med QE köper obligationer från Treasury? (och skapar dollares ur tomma intet). Och sen i framtiden troligen måste skapa ännu mer i samband med mer "upplåning" för statens räkning.

Senast ändrad av Frihetssökare; 2013-10-26 08:14


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt