Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < QE
QE
2013-10-11 08:21 # 1
jaws
Kan någon klok människa här på forumet enkelt förklara om, i så fall varför, QE är skadligt i längden?
2013-10-11 17:30 # 2
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Kan någon klok människa här på forumet enkelt förklara om, i så fall varför, QE är skadligt i längden?


Fed sprutar in massor med pengar på marknaden, så kallad QE, "Quantative Easing", kvantitativ lättnad, dvs. massa pengar extra på marknaden som folk kan köpa resurser för ---> prisstregring dvs. inflation.

Just nu adderar Federal Reserve in 85 nya miljarder dollar varje månad till den amerikanska penningpoolen.

Detta leder till att de som sparar pengar bestraffas då deras pengar som de sparat ihop, hela tiden utgör en mindre och mindre del av den totala penningmängden, köpkraften hos deras pengar blir mindre och mindre, de blir fattigare utan att ens spendera sina pengar.

Mer pengar mer inflation helt enkelt. Och snart är det dags för hyperinflation. Det vet vi hur det slutar, det finns många exempel som t.ex. tyskland efter första världskriget, zimbabwe för att nämna några.
2013-10-11 19:38 # 3
Snaken
Väldigt få människor förstår vad QE innebär. QE behöver inte alls leda till hyperinflation. Grundtanken med QE är att centralbanker som har licens att trycka pengar köper dåligt presterande tillgångar av banker och på så sätt ökar sin balansräkning. Bankerna blir solida igen och visst leder det till inflation men leder det till ökade priser?

Inflation är en ökning i penningmängden ja men för att det ska visa sig som ökade priser måste ju dessa pengar ut i den reala marknaden och köpa varor. Detta måste också ske med en viss hastighet alltså hur ofta pengarna byter ägare. Majoriteten av nya krediter sifoneras av till den "finansiella låtsasekonomin" där derivat mm härjar. OM dessa pengar skulle gå loss på den reala ekonomin skulle det inte bli så kul för kreti och pleti.

I dagens system finns i stället ett inbyggt deflationstryck. Penningmängden=Skulderna ökar ju som bekant hela tiden pga att tagna lån < tagna lån+ränta. Folk/företag/nationer som blir mer och mer skuldtyngda måste betala mer och mer ränta som aldrig skapats och använda intjänat kapital till detta istället för att omsätta dessa i den reala ekonomin.

Det är lätt att säga att QE injicerar pengar i samhället och att dessa kommer att konkurrera om ett begränsat antal varor och tjänster och därför ge kraftig prisstegring.

Jag inser att detta inlägg är grötigt. Professor Richard Werner som är den som "uppfunnit QE" förklarar det bättre i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=egkZ2V6hT4s
2013-10-11 21:03 # 4
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snaken
Väldigt få människor förstår vad QE innebär. QE behöver inte alls leda till hyperinflation. Grundtanken med QE är att centralbanker som har licens att trycka pengar köper dåligt presterande tillgångar av banker och på så sätt ökar sin balansräkning. Bankerna blir solida igen och visst leder det till inflation men leder det till ökade priser?

Inflation är en ökning i penningmängden ja men för att det ska visa sig som ökade priser måste ju dessa pengar ut i den reala marknaden och köpa varor. Detta måste också ske med en viss hastighet alltså hur ofta pengarna byter ägare. Majoriteten av nya krediter sifoneras av till den "finansiella låtsasekonomin" där derivat mm härjar. OM dessa pengar skulle gå loss på den reala ekonomin skulle det inte bli så kul för kreti och pleti.

I dagens system finns i stället ett inbyggt deflationstryck. Penningmängden=Skulderna ökar ju som bekant hela tiden pga att tagna lån < tagna lån+ränta. Folk/företag/nationer som blir mer och mer skuldtyngda måste betala mer och mer ränta som aldrig skapats och använda intjänat kapital till detta istället för att omsätta dessa i den reala ekonomin.

Det är lätt att säga att QE injicerar pengar i samhället och att dessa kommer att konkurrera om ett begränsat antal varor och tjänster och därför ge kraftig prisstegring.

Jag inser att detta inlägg är grötigt. Professor Richard Werner som är den som "uppfunnit QE" förklarar det bättre i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=egkZ2V6hT4s



Väldigt få människor har sett en bild i sin lärobok när de läste ekonomi på Universitet där det finns en graf över penningmängd och prisökning. Dessa två följer varandra exakt på makronivå med små fluktuationer på mikronivå där penninghastighet kan spela roll.

Inflation och penningmängd slickar varandra. (och hur kan man motsäga sig detta med ett korttidsperspektivsargument som "penninghastighet" när våra pengar förlorat 99% av sitt värde de senaste 100 åren?)

Så kom inte med intetsägande och nedsättande påstånden som "Väldigt få människor förstår vad QE innebär".

Hastigheten på pengar är endast en fluktuation på den stora trenden, och den trenden är att mer pengar= högre priser i samma takt dessutom (vilket ju är helt logiskt, eller det borde vara det i alla fall, såvida man inte är en troende i "helicopter benny bernanke kyrkan")

Sedan kan man ju outsourca all produktion till lågprisländer (som ju har gjorts för att undvika prisstegring), frågan är bara om det gör saken bättre i det långa loppet (och svaret på den fråga är Nej, såvida man inte lever i en fantasivärld där man tror att man kan skapa produkter och tjänster genom att flytta produktion utomlands och trycka pengar från tomma intet för att köpa tillbaka det)
2013-10-11 22:52 # 5
Snaken
Citat:
Ursprungligen postat av Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snaken
Väldigt få människor förstår vad QE innebär. QE behöver inte alls leda till hyperinflation. Grundtanken med QE är att centralbanker som har licens att trycka pengar köper dåligt presterande tillgångar av banker och på så sätt ökar sin balansräkning. Bankerna blir solida igen och visst leder det till inflation men leder det till ökade priser?

Inflation är en ökning i penningmängden ja men för att det ska visa sig som ökade priser måste ju dessa pengar ut i den reala marknaden och köpa varor. Detta måste också ske med en viss hastighet alltså hur ofta pengarna byter ägare. Majoriteten av nya krediter sifoneras av till den "finansiella låtsasekonomin" där derivat mm härjar. OM dessa pengar skulle gå loss på den reala ekonomin skulle det inte bli så kul för kreti och pleti.

I dagens system finns i stället ett inbyggt deflationstryck. Penningmängden=Skulderna ökar ju som bekant hela tiden pga att tagna lån < tagna lån+ränta. Folk/företag/nationer som blir mer och mer skuldtyngda måste betala mer och mer ränta som aldrig skapats och använda intjänat kapital till detta istället för att omsätta dessa i den reala ekonomin.

Det är lätt att säga att QE injicerar pengar i samhället och att dessa kommer att konkurrera om ett begränsat antal varor och tjänster och därför ge kraftig prisstegring.

Jag inser att detta inlägg är grötigt. Professor Richard Werner som är den som "uppfunnit QE" förklarar det bättre i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=egkZ2V6hT4s



Väldigt få människor har sett en bild i sin lärobok när de läste ekonomi på Universitet där det finns en graf över penningmängd och prisökning. Dessa två följer varandra exakt på makronivå med små fluktuationer på mikronivå där penninghastighet kan spela roll.

Inflation och penningmängd slickar varandra. (och hur kan man motsäga sig detta med ett korttidsperspektivsargument som "penninghastighet" när våra pengar förlorat 99% av sitt värde de senaste 100 åren?)

Så kom inte med intetsägande och nedsättande påstånden som "Väldigt få människor förstår vad QE innebär".

Hastigheten på pengar är endast en fluktuation på den stora trenden, och den trenden är att mer pengar= högre priser i samma takt dessutom (vilket ju är helt logiskt, eller det borde vara det i alla fall, såvida man inte är en troende i "helicopter benny bernanke kyrkan")

Sedan kan man ju outsourca all produktion till lågprisländer (som ju har gjorts för att undvika prisstegring), frågan är bara om det gör saken bättre i det långa loppet (och svaret på den fråga är Nej, såvida man inte lever i en fantasivärld där man tror att man kan skapa produkter och tjänster genom att flytta produktion utomlands och trycka pengar från tomma intet för att köpa tillbaka det)


Mitt svar var inte riktat till dig eller någon annan personligen men jag menar fortfarande att väldigt få människor förstår QE. Om du förstår det eller inte vet jag ingenting om.Tycker inte det är intetsägande och nedsättande. Det var ett konstaterande och jag ser mer på det fakta.

Ja penningmängd och prisstegringar följer varandra men vart "pengarna" allokeras spelar väldigt stor roll. Den penningmängden vi har idag skulle kunna ge hyperinflation i t.ex. råvarusektorn på nolltid om bara en liten del av kapital från derivatmarknaden allokerades dit. Men så är inte fallet nu av den enkla anledningen att denna allokering inte skett i så stor utsträckning. Det flyter omkring enorma summor kapital utanför vår reala ekonomi där du och jag är vana att agera. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Att våra pengar ens har tillstymmelse till köpkraft idag beror just på detta.

Vi får väl se vad som sker. Du säger att "snart" är det dags för hyperinflation. Hur stor? När? Regionalt/globalt? I vilken/vilka sektorer?
Att säga att QE snart ger hyperinflation är ett mycket dåligt svar på frågan tycker jag. Japan tillämpade QE under lång genom att öka bankreserver. I tillägg håll de räntan på 0-nivå. Hyperinflationen där lyser fortfarande med sin frånvaro.

Videon är för övrigt väldigt bra just eftersom den presenteras av Richard Werner som "uppfann" QE. Svårt att argumentera mot honom tycker jag.
2013-10-12 08:42 # 6
Frihetssökare
Tack Snaken för din video, mycket intressant.

MEN SJUKT att höra hur dom här proffessorerna håller på och trixar och vill intervenera, rädda banker osv.. Här gäller inte att man får stå sitt kast.

På frågan vad som är pengar: "Det är ingen som vet definitionen av det"

Från urminnestider sedan byteshandeln uppfann "pengar" så innebär väl ändå "pengar" något i stil med:

En skuld: En fordran på framtida arbete,

Pengar: arbete har lagts ner och värt en viss summa "pengar". Tex människor har jobbat hårt för att ta fram guld.

Att det sen går att spekulera sig till pengar på grund av kunskap, kan jag ändå tycka är ok. Det krävs ofta mycket arbete för att skaffa sig kunskap.

Men i dagens samhälle har ju centralbankerna en licens som gör att detta inte gäller! Så sjukt system så att min vilja att bidra med skatt minskar för varje dag som jag lär mig mer.. (inte nog med att jag blir plundrad, jag ska betala skatt (till dessa proffesorer till personer, och centralbankspersonal) för det också)..


It is a sick complicated world..

Vad vi har nu som betalmedel är inte pengar, vi har valuta. Så länge inte folk begriper att vi blir lurade så lär det fortgå.

Senast ändrad av Frihetssökare; 2013-10-12 08:58
2013-10-12 16:56 # 7
Snaken
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetssökare
Tack Snaken för din video, mycket intressant.

MEN SJUKT att höra hur dom här proffessorerna håller på och trixar och vill intervenera, rädda banker osv.. Här gäller inte att man får stå sitt kast.

På frågan vad som är pengar: "Det är ingen som vet definitionen av det"

Från urminnestider sedan byteshandeln uppfann "pengar" så innebär väl ändå "pengar" något i stil med:

En skuld: En fordran på framtida arbete,

Pengar: arbete har lagts ner och värt en viss summa "pengar". Tex människor har jobbat hårt för att ta fram guld.

Att det sen går att spekulera sig till pengar på grund av kunskap, kan jag ändå tycka är ok. Det krävs ofta mycket arbete för att skaffa sig kunskap.

Men i dagens samhälle har ju centralbankerna en licens som gör att detta inte gäller! Så sjukt system så att min vilja att bidra med skatt minskar för varje dag som jag lär mig mer.. (inte nog med att jag blir plundrad, jag ska betala skatt (till dessa proffesorer till personer, och centralbankspersonal) för det också)..


It is a sick complicated world..

Vad vi har nu som betalmedel är inte pengar, vi har valuta. Så länge inte folk begriper att vi blir lurade så lär det fortgå.



Jag tycker också att det är sjukt. Det som stör mig mest är just att matematiken gör det omöjligt att ett system där pengar skapas från låntagande och därtill att krävs en ränta på detta är hållbart. Det skapades aldrig någon ränteskuld när lånet togs utan den skjuts på framtiden och kan bara betalas tillbaka genom förvärv av någon annans skuld eller som du påpekar fordran på arbete. Detta innebär att skulden växer, penningmängden växer och fordran på arbete växer lika mycket eftersom de är samma sak.

En annan intressant tanke är ju att eftersom pengar=skuld borde pengar vara motsatsen till värde. Men samtidigt är det en fordran på framtida arbete och den som har den fordran räknar detta såklart som något av värde till skillnad från den som har arbetsskulden. Pengar kan således ha olika betydelse beroende på om man är fordringsägare eller inte. Å andra sidan kan han som har fordran få den förstörd om han som har arbetsskulden helt enkelt skiter i att arbeta. Repressalier från hans regering minskar dock risken för detta betydligt.

För att systemet ska kunna fortgå måste tillväxten hela tiden öka liksom skulden. Allt mer fordringar på framtida arbete skapas och kan i teorin fortsätta så länge folk i allmänhet hela tiden accepterar en ökande grad av skuldsatthet. Ta ett bolån till exempel som för många innebär ett helt liv av löneslavande för att underhålla lånet. Frågan är var gränsen går, hur många generationer fram i tiden kommer bli livslånga skuldslavar innan de fötts?

En annan möjlighet som jag ser som ganska trolig är en skuldförlåtelse. Detta är inget nytt utan har praktiserats många gånger i vår historia. Detta har fungerat som ett monopolspel där han som äger allt av gator, hus och hotell ger lite pengar och hopp till de andra utfattiga spelarna så att de med glädje accepterar ett nytt spel med "blanka ark". Vem som vinner denna nya runda är självklart.

Om alla visste hur de blev lurade skulle systemet såklart inte fungera. Att banker har monopol på skapande av pengar är konstigt. Kan de så kan vem som helst kan man tycka. Lustigt egentligen att om jag tar ett lån för att köpa ett hus så öppnar banken ett konto åt mig med "pengar" som jag kan överföra till säljarens konto och på så sätt få rätt att börja bo i "mitt" nya hus. Om jag av någon anledning sätts i personlig konkurs så kan banken ta huset. Alltså för banken har värdet av ett hus skapats från ingenting bara för att de sitter på ett orättvist monopol.
2013-10-13 19:35 # 8
Per-Arne
Vad är inflation?

KPI? PPI?

Kan man inte se tillgångsbubblor som inflation?

Oavsett om vi talar om fastigheter, aktier eller räntebärande papper, så tappar mina cash i värde relativt tillgångsslagen när nya cash trycks och kommer in i systemet. Nytryckta cash som bara sitter på ett bankkonto utan att lånas ut (i synnerhet 100 ggr) leder inte till någon reell "cash-inflation".
2013-10-14 09:31 # 9
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snaken
Citat:
Ursprungligen postat av Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snaken
Väldigt få människor förstår vad QE innebär. QE behöver inte alls leda till hyperinflation. Grundtanken med QE är att centralbanker som har licens att trycka pengar köper dåligt presterande tillgångar av banker och på så sätt ökar sin balansräkning. Bankerna blir solida igen och visst leder det till inflation men leder det till ökade priser?

Inflation är en ökning i penningmängden ja men för att det ska visa sig som ökade priser måste ju dessa pengar ut i den reala marknaden och köpa varor. Detta måste också ske med en viss hastighet alltså hur ofta pengarna byter ägare. Majoriteten av nya krediter sifoneras av till den "finansiella låtsasekonomin" där derivat mm härjar. OM dessa pengar skulle gå loss på den reala ekonomin skulle det inte bli så kul för kreti och pleti.

I dagens system finns i stället ett inbyggt deflationstryck. Penningmängden=Skulderna ökar ju som bekant hela tiden pga att tagna lån < tagna lån+ränta. Folk/företag/nationer som blir mer och mer skuldtyngda måste betala mer och mer ränta som aldrig skapats och använda intjänat kapital till detta istället för att omsätta dessa i den reala ekonomin.

Det är lätt att säga att QE injicerar pengar i samhället och att dessa kommer att konkurrera om ett begränsat antal varor och tjänster och därför ge kraftig prisstegring.

Jag inser att detta inlägg är grötigt. Professor Richard Werner som är den som "uppfunnit QE" förklarar det bättre i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=egkZ2V6hT4s



Väldigt få människor har sett en bild i sin lärobok när de läste ekonomi på Universitet där det finns en graf över penningmängd och prisökning. Dessa två följer varandra exakt på makronivå med små fluktuationer på mikronivå där penninghastighet kan spela roll.

Inflation och penningmängd slickar varandra. (och hur kan man motsäga sig detta med ett korttidsperspektivsargument som "penninghastighet" när våra pengar förlorat 99% av sitt värde de senaste 100 åren?)

Så kom inte med intetsägande och nedsättande påstånden som "Väldigt få människor förstår vad QE innebär".

Hastigheten på pengar är endast en fluktuation på den stora trenden, och den trenden är att mer pengar= högre priser i samma takt dessutom (vilket ju är helt logiskt, eller det borde vara det i alla fall, såvida man inte är en troende i "helicopter benny bernanke kyrkan")

Sedan kan man ju outsourca all produktion till lågprisländer (som ju har gjorts för att undvika prisstegring), frågan är bara om det gör saken bättre i det långa loppet (och svaret på den fråga är Nej, såvida man inte lever i en fantasivärld där man tror att man kan skapa produkter och tjänster genom att flytta produktion utomlands och trycka pengar från tomma intet för att köpa tillbaka det)


Mitt svar var inte riktat till dig eller någon annan personligen men jag menar fortfarande att väldigt få människor förstår QE. Om du förstår det eller inte vet jag ingenting om.Tycker inte det är intetsägande och nedsättande. Det var ett konstaterande och jag ser mer på det fakta.

Ja penningmängd och prisstegringar följer varandra men vart "pengarna" allokeras spelar väldigt stor roll. Den penningmängden vi har idag skulle kunna ge hyperinflation i t.ex. råvarusektorn på nolltid om bara en liten del av kapital från derivatmarknaden allokerades dit. Men så är inte fallet nu av den enkla anledningen att denna allokering inte skett i så stor utsträckning. Det flyter omkring enorma summor kapital utanför vår reala ekonomi där du och jag är vana att agera. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Att våra pengar ens har tillstymmelse till köpkraft idag beror just på detta.

Vi får väl se vad som sker. Du säger att "snart" är det dags för hyperinflation. Hur stor? När? Regionalt/globalt? I vilken/vilka sektorer?
Att säga att QE snart ger hyperinflation är ett mycket dåligt svar på frågan tycker jag. Japan tillämpade QE under lång genom att öka bankreserver. I tillägg håll de räntan på 0-nivå. Hyperinflationen där lyser fortfarande med sin frånvaro.

Videon är för övrigt väldigt bra just eftersom den presenteras av Richard Werner som "uppfann" QE. Svårt att argumentera mot honom tycker jag.


Jag anser inte att det finns så mycket att "förstå" om QE, det är precis vad det låter som "quantative easing". Japan har precis som resten av världen hjälpt till att pumpa upp aktiekurser och derivat. En enda händelse i världen kan utlysa hyperinflation på direkten. Räcker att det blir krig i något stort oljeland så kan det ske en kedje reaktion som gör att människor plockar ut sina pengar från aktiemarknaden.

Aktiemarknaden i sig kan utlösa en kedjereaktion ifall kurserna börjar falla då investerare tror att det är dags att hoppa av tåget. Med den massiva mängden pengar som finns i dagens läge så är det inte bara möjligt utan sannolikt.

Bara en fråga om tid, och jag tror att det handlar om "snart".
2013-10-14 09:46 # 10
Syraks vishet
Hej !
Jag är inne på samma spår !
Extremt mycke luft i systemen och geopolitisk oro i Mellanöstern samt i fjärranöstern ...
Dvs bra läge att casha in och betala av lån eller än bättre köpa fysiskt silver !
Och jag tror också att det bör göras relativt skyndsamt ...
2013-10-14 13:02 # 11
Snaken
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Arne
Vad är inflation?

KPI? PPI?

Kan man inte se tillgångsbubblor som inflation?

Oavsett om vi talar om fastigheter, aktier eller räntebärande papper, så tappar mina cash i värde relativt tillgångsslagen när nya cash trycks och kommer in i systemet. Nytryckta cash som bara sitter på ett bankkonto utan att lånas ut (i synnerhet 100 ggr) leder inte till någon reell "cash-inflation".


Inflation ar bara en okning av penningmangden. KPI ska spegla detta ar tanken. Och det gør det nog ganska bra i ett slutet system dar penningmangden omsatts. Jag ar overtygad om att inflationen ar på livsfarliga nivåer utan att det speglas i KPI som det borde. Grunden till detta tror jag ar att mycket kapital allokerats till finansmarknaden dar det tryckt upp priser på aktier, derivat etc. Førr eller senare kommer formodligen en stor del av detta kapital finna vagen till den reala ekonomin och i så fall kommer vi få se riktigt elaka prisstegringar på varor vi behøver før att øverleva.

Kanske ar det "snart" detta sker, det ar i alla fall spannande att følja med. Men att folk blir blåsta på sina besparingar ar det ingen tvekan om. Konfiskering av kapital från de som ar framførsynta galler som alltid.

Jag har en førmåga att øverskatta hur fort saker och ting sker i ekonomin. Trodde verkligen kraschen 2008 skulle bli varre. Men det verkar alltid finnas ett trick før att fortsatta konfiskera kapital och skuldsatta framtida generationer før att få snøbollen att fortsatta rulla. Det BORDE krascha snart tycker jag fortfarande men jag kommer førmodligen ha fel igen.

Men att det kommer sluta riktigt illa tror jag också. Det ar dock markligt hur många i min omgivning som jag pratar med som inte har någon som helst uppfattning om ekonomin. "Bostad ar varldens sakraste investering" galler fortfarande før många. Normalcy bias ar farligt och jag tror många kommer få sin tillvaro valdigt mycket samre pga detta.
2013-10-14 13:07 # 12
Snaken
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Hej !
Jag är inne på samma spår !
Extremt mycke luft i systemen och geopolitisk oro i Mellanöstern samt i fjärranöstern ...
Dvs bra läge att casha in och betala av lån eller än bättre köpa fysiskt silver !
Och jag tror också att det bör göras relativt skyndsamt ...


Enig, betala av lån ar min prio 1 just nu. Fysisk silver och guld som nummer 2. Børjar oxå snegla på HUI-index som jag tror kommer bottna ur snart :)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt