Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Tysklands guld hos FED.
Tysklands guld hos FED.
2013-10-09 13:41 # 1
Lars G
Tyskarna verkar ha svårt att få tillbaks sitt guld från FED. Enligt RT får Tyskland vänta 7 år på sitt guld.
Någon som har information om vad detta beror på?

Nyhetslänk: http://www.youtube.com/watch?v=NyemAwLD2N0
2013-10-09 14:01 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
Har berört detta lite i ett inlägg i somras. Har Riksbanken tappat miljarder?

Här är ett utdrag ur det inlägget:

"Att hålla en guldreserv i form av ett kvitto eller "kontoutdrag" är naturligtvis vansinne. En guldreserv bör hållas inom landet för att stärka valutareserven eller vid tillfälle av krig. Inte som en pappersfordran. Tyskland, som också haft det tveksamma omdömet att förvara sin guldreserv i USA, begärde nyligen att få den hemlevererad. Men det var inte så lätt som man kan tro. Leverans till dörren tar tydligen 7 år. Maken till dålig service får man nog leta efter. Hur skulle det kännas om du fick beskedet från din bank att du får vänta 7 år på att få ut dina pengar? Du kanske skulle undra vad det är som tar 7 år? Sanningen kan vara den att det inte finns tillräckligt med guld utan att man först måste ordna fram nytt, innan leverans kan ske. I skuggan av detta faktum känns det underligt att Riksbanken accepterar ett kvitto istället för en inventering gjord av dess egna representanter. Med tanke på det som nyligen hänt på till exempel Cypern, där vissa kunder inte kunde få ut några pengar på över en vecka, och där man ville straffbeskatta spararna, så känns jämförelsen med bankontot underligt."
2013-10-09 15:16 # 3
Boa
Varför förvarar man överhuvudtaget guldet utomlands?
Också här i Finland har det ju höjts röster för att få tillbaka guldet, men så stora mängder
att det inte skulle få rum i källaren på centralbanken i helsingfors kan det ju inte röra sig om så vad
är grejen. Är det uthyrt , leasat eller lämnat som säkerhet för nåt?
2013-10-09 17:01 # 4
Snyltaren
Att man kan lura Tyskland så här känns mycket märkligt. Vilka har genomfört detta trick? Sådant skulle vara mer intressant att läsa än om deltagarna i Idol klätt sig rätt.

Vi borde ögonblickligen sälja samtligt svenskt guld. Men eftersom vi inte har guldet så säljer vi alltså lappen där vår fordran står skriven. Som betalning kräver vi dock t ex fysiskt silver eller annat, vad som helst är bättre än ett papper nu när musiken börjar närma sig slutet och alla ska försöka få en plats på stolen som är kvar.

Vi kan så klart omedelbart köpa nytt guld då vi sålt det guld vi inte har fysiskt, men då ska vi köpa fysiskt guld och ha det innanför landets gränser. Kan vi borra i svenskt urberg för att förvara enormt giftigt kärnavfall som vi inte vill röra, så borde vi kunna borra ett bankvalv också.
Senast ändrad av Snyltaren; 2013-10-09 17:03
2013-10-09 17:50 # 5
Inflations Inflation
Svar till Boa

Största mängden av den kvarvarande svenska guldreserven flyttades till U.S.A. enligt Brenton Woods överenskommelsen, som Sverige anslöt sig till år 1951 (mot enkelsidig försvarsallians med USA ?). Där USA garanterade guldmyntfoten och att alla skuldsedlar var inlösbara mot guld.

Det var också lämpligt för både Sverige och Finland att flytta guldet bort från den hotfulla och brutal kommunistregimen i öst, under kalla krigets dagar.

Det är också väldigt praktiskt att ha guldet nära guldmarknaden centrum, om man har för avsikt att sälja ut, eller leasa ut allt sitt guld mot mer skuld. Som har skett i Sveriges och Norges fall.

I och med att USA bröt Brenton woods systemet år 1971 och inte lämnade tillbaks vårt guld. Så betydde det att vi blev rånade på vårt guldinnehav av gangsterbankerna, borta i U.S.A. Precis som Ryssland (inkl Baltikum) blev rånat på sin guldreserv under mindre sofistikerade former under Sovjetunionens sönderfall, under 1990-talet.

Staten U.S.A. var bankrutt (på Guld) redan 1971. Då allt guld var förbrukat och rånat från guldreserven. Efter sanslösa expansioner på utgiftssidan - Kalla Kriget, Korea kriget, Vietnamkriget, Rymdprogrammet, Kärnvapenprogrammen, Spionprogrammen (MK ULTRA, CIA mfl.), Skapandet av den Amerikanska Drömmen, och Johnson's välfärdssatsningar o.s.v..

Om sanningen skall fram kommer Finland aldrig att få tillbaks något guld. I och med att Finland övergav sin valuta, och därmed också övergav sin suveränitet till E.U. med Bryssel som huvudstad och ECB som centralbank.
2013-10-09 18:26 # 6
Inflations Inflation
Svar till Snyltaren

Du har helt rätt. Du borde skaffa dig ett jobb inom finansindustrin:) Svenska Riksbanken borde ha sålt ut allt sitt värdelösa pappersguld till någon dum pappskalle när de nu har haft chansen sedan 1991. Man borde tagit de pengarna och investerat dem i något mer säkert, som ger avkastning kanske i form av en oljefond som Norge har gjort (eller skall man kalla det en svensk metall och industrifond ?). Man kan alltid återinvestera intäkterna i guld, vid ett senare tillfälle när världspolitiken (och -polisen) tillåter det.

Men det går väll inte hem oss våra snuskigt rika svenska politiker, som hellre vill plåga fattig Svensson med skattebidrag och välfärdsprogram. Vet du att vår svenska politiker var så självgoda, att de tackade nej till ca 30% av Norges oljeintäkter ?

Om jag vore snyltare idag skulle jag nog snylta från våra snuskigt rika svenska politiker. Jag kan ge mig fan på att det är en lukrativ business.
2013-10-09 20:31 # 7
Snyltaren
hehe jag har jobbat tvåsiffrigt antal år inom bank/finans. Visserligen kanske inte med analys och placeringar, men jag kan säga att på de tvåsiffrigt antal åren jag var där så var det inte en minut av utbildning om BIS, centrabanker, världsbanken, guldreservens faktiska placering osv. ALLT jag lärt mig om hur det hänger ihop har varit på platser som denna och en mängd youtubevideos osv. Utan fritt internet så är det tillbaka till stenåldern vad gäller kunskap om sådant här. Så det gäller att passa på att läsa på medan internet ännu är fritt :) Rätt var det är låses det in bakom någon leverantör som AOL, appstore eller vad det nu blir för subdel.
2013-10-09 23:29 # 8
Nikon
Vad skulle FED göra om Tyskland börjar sälja sitt guld på new york-börsen. Och samtidigt köper tillbaka lika mycket guld på londonbörsen med fysisk leverans?
2013-10-10 07:40 # 9
Skyking
@Nikon

Problemet är ju att tyskland antas äga guldet och inte sitter på pappersguld de kan säljas. Problemet nummer ett är alltså att tyskland isf måste skapa pappersguld och därigenom förbinda sig att kunna leverera fysiskt guld - detta innebär att man potentiellt måste få leverans för att kunna fullfölja sitt åtagande. Problem nummer två är att man även i london handlar med pappersguld - det förutsätter att man kan få leverans på guldet (jag gissar att om man skall ha leverans på så mycket guld så får man sprida ut inköpen över en sjuårsperiod ändå).

Det är alltså skillnad mellan att ha besittning av guldet och antas äga det och pappersguld som är problemet.

Vad FED skulle göra? Varför skulle de göra något speciellt - de fortsätter med sin sjuårsplan när det gäller leverera guldet. Vad skall tyskland göra? Skicka Luftwaffe till USA eller?
2013-10-10 12:08 # 10
Snyltaren
Tyskland (liksom Sverige) bör kontakta ett sådant här företag :)

http://www.intrum.com/se/Vara-tjanster/Finansiella-tjanster/Kop-av-fordringar/


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt