Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Några frågor angående att investera i silver
Några frågor angående att investera i silver
2013-10-06 18:15 # 1
Silverdog
1. Har läst runt lite på Internet om att investera i silver och tycker det verkar intressant. I allt läsande stötte jag på "the Hunt Brothers" som verkar ha misslyckats med silver i början av 1980-talet. Det nämndes bara kort i en artikel. Har någon en vettig fundering kring varför de fick den utvecklingen?

Som jag har förstått förstörs värdet på våra papperspengar när stater/banker skapar mer pengar (inflation), vilket USA är ett bra exempel på nu eftersom det pågått och pågår i skrivande stund. Kan en anledning till att "the Hunt Brothers" misslyckades vara att silvret var manipulerat och undervärderat på 1970-1980-talet? Skulle vara intressant om någon hade en förklaring att dela med sig. Jag har tolkat bankernas agerande på följande vis, att de inte vill att privatpersoner ska spara pengar i form av ädelmetaller eftersom de vill att alla istället ska köpa deras produkter (och även låna), som ofta kan ha en stor risk. Om jag har förstått det rätt blir det skattebetalarna eller den enskilde som får stå notan (Glass-Steagal?). Reserverar mig för fel om jag har misstolkat. Känns åtminstone inte som att det räcker att kolla på en graf som visar silver i förhållande till våra papperspengar eftersom penningsmängden ökar. Silvret torde behålla värdet (åtminstone inte bli värdelöst) medan paprets köpkraft minskar. Sett i ett större sammanhang, om de flesta pappersvalutorna kraschar och det blir hyperinflation, bör man inte ha bättre köpkraft med undansparat silver (?).

Hur lång tid kan det tänkas dröja innan ett nytt system blir någorlunda "stabilt" (förutsatt att det inte blir ett till liknande)? Kanske omöjligt att svara på, men om man tänker tillbaka på "the Hunt Brothers", nu kommer man givetvis inte att sitta på såna mängder som dem, men kan det bli annorlunda, d.v.s. att ekonomin börjar på en lägre nivå så människor kan handla mat och produkter som idag, fast silvret är värt mycket mer, kanske något liknande som guldet är idag (och guldet kanske är ännu högre)? Kanske omöjligt att svara på, men har någon en fundering får de gärna dela med sig.

2. Om man köper investeringsmynt från Silver Liberty i Estland, t.ex. Euro Philharmoniker 1 oz., hur kan man veta att det är riktiga varor? Vet någon av er som har beställt om det följer med något sorts intyg som bevisar äktheten? Vad jag förstår ska det heller inte tillkomma några andra kostnader (tull, skatt) eller avgifter mer än vad själva produkten kostar plus fraktkostnad inkl. försäkring hem till dörren eller till Posten för avhämtning?

3. Vad tror ni om att investera i silvermynt (1 oz.) som dessutom har ett tunt guldlager på vissa ställen? Eller är det bättre att bara köpa mynt med enbart silver?
2013-10-06 22:46 # 2
Nikon
2: Först och främst: köp från handlare med gott rykte. Men utöver det, lär dig att testa äktheten själv. Mät myntens storlek och väg dom.
Sedan kan du även prova androidappen "bullion test". Jag skrev den för att verifiera myntens aukustiska egenskaper, som ett komplement till andra tester.

"Äkthetsintyg" är meningslösa.
2013-10-07 09:17 # 3
Skyking
1. Hur snabbt ett nytt system blir stabilt är väl inte så lätt att svara på, men man får nog räkna med att det tar viss tid. Man kan iofs dra vissa paralleller, när man införde euron så hade man en 3 års övergångsperiod innan nya valutan var helt införd. På cypern hade man problem med att få ut pengarna från banken i en vecka. Crashen 29 varade i en månad. Islands kris "varade" i en månad. Mot bakgrund av detta så kan det ta en betydande tid innan det stabiliserar sig och under den tiden bör man på något sätt klara sig ändå - frågan är om man mot bakgrund av detta har så stor glädje i att silvermynt kommer i mer praktiska "valörer" i det första skedet.

2. Skall du förvissa dig om äktheten så bör du nyttja tredje part (t.ex. väga/mäta själv, android-app och vilka metoder du nu kommer på - och då kanske man skall skaffa verktygen från tredje part). Du skall förvisso ha förtroende för den du köper av, men några ytterligare garantier från säljaren ökar inte säkerheten (ljuger de en gång kan de ljuga en andra gång, förfalskas silvret så kan äkthetsintyget nog också förfalskas).

3. Varför har silvermyntet ett tunt guldlager på vissa ställen? Det låter skumt. Jag skulle rent spontant satsa på välkända mynt - googla runt!
2013-10-07 12:18 # 4
Nikon
3: Olika mynt har olika syfte. En del mynt är avsedda för rent investeringsändamål. Dessa mynt saknar bling såsom färgläggning etc.

Andra mynt är för samlarändamål och dekorativa ändamål. Dessa tillverkas med extra hög kvalitet och kan ha extra "bling" såsom färgbilder eller guld. Kan också levereras i exklusivare förpackning.
2013-10-07 21:32 # 5
Skyking
Jo jag kan tänka mig att det kan vara snyggt med både guld och silver i ett mynt (googlade lite på det), men färgbilder? C'mon!

För investering så kan man ju kola vad LS och andra säljer och framförallt köper - dessa ser ut att vara mest enkel legering. Jag tror det är säkrast ur ett investeringsperspektiv - känns inte myntet igen i framtiden så är det iaf en bit ädelmetall.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt