Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Etiska frågor
Etiska frågor
2013-10-06 11:18 # 1
Andreas J
Ja min fråga är helt enkelt vad för guld ni säljer! Fairtrade? Svenskt guld? Eller guld framtaget under hemska förhållanden?

MVH Andreas
2013-10-06 13:45 # 2
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas J
Ja min fråga är helt enkelt vad för guld ni säljer! Fairtrade? Svenskt guld? Eller guld framtaget under hemska förhållanden?

MVH Andreas


Beror lite på vilket mynt/tacka du köper antar jag...
Buffalos kommer väl från gruvor i USA vill jag minnas.
Krugerrand från sydafrika.
Kangaroos från Australien.
(Är dock osäker på om dom två senare är garanterade att enbart innehålla guld från Sydafrika/Australien. Det får du kolla upp på rand refinery respektive perth mints websidor)
Vill du ha svenskt guld så kanske det är en bolidentacka du ska ha? Eller varför inte en äkta svensk guldtia från 1800-talet? Dom har så spännande symbolik. Jämför man dom med en modern guldtia så blir inflationen väldigt påtaglig.

Generiska tackor kan komma lite varstans ifrån.

Ofta är det svårt eller omöjligt att spåra vart guld kommer ifrån. Guld är guld, liksom. Guld smälts om och återvinns om och om igen.
Precis som det är omöjligt att spåra vart en enkrona eller en hundralapp har varit. När man får växel tillbaka på ICA så frågar man vanligtvis inte om tjugolappen man får tillbaka tidigare har använts vid drogaffärer.
En tjuga är en tjuga liksom.
Senast ändrad av Nikon; 2013-10-06 13:46
2013-10-06 16:13 # 3
Andreas J
[/quote]Beror lite på vilket mynt/tacka du köper antar jag...
Buffalos kommer väl från gruvor i USA vill jag minnas.
Krugerrand från sydafrika.
Kangaroos från Australien.
(Är dock osäker på om dom två senare är garanterade att enbart innehålla guld från Sydafrika/Australien. Det får du kolla upp på rand refinery respektive perth mints websidor)
Vill du ha svenskt guld så kanske det är en bolidentacka du ska ha? Eller varför inte en äkta svensk guldtia från 1800-talet? Dom har så spännande symbolik. Jämför man dom med en modern guldtia så blir inflationen väldigt påtaglig.

Generiska tackor kan komma lite varstans ifrån.

Ofta är det svårt eller omöjligt att spåra vart guld kommer ifrån. Guld är guld, liksom. Guld smälts om och återvinns om och om igen.
Precis som det är omöjligt att spåra vart en enkrona eller en hundralapp har varit. När man får växel tillbaka på ICA så frågar man vanligtvis inte om tjugolappen man får tillbaka tidigare har använts vid drogaffärer.
En tjuga är en tjuga liksom.[/quote]

Oj. Den liknelsen var en av de sämsta jag hört. Man styr produktionen genom konsumtionen, och gällande guld kan man sätta en standard för vilka företag man samarbetar med. Exempelvis genom Fairtrade-certifiering. Finns redan idag. Självklart är återvunnet guld omöjligt att spåra men det nya guldet som tas fram är ändå en reel fråga man måste ta hänsyn till. Tycker ni inte det?
Senast ändrad av Andreas J; 2013-10-06 16:14
2013-10-06 16:56 # 4
Nikon
Som jag poängterade så har du många möjligheter att välja guld som utvunnits på en viss plats och/eller med rimliga villkor, genom att välja exempelvis Buffalos, bolidentackor, eller kanske kangaroos. Dessa produceras såvitt jag vet med nyutvunnet guld, och kan därmed spåras.

Vilka villkor gruvarbetarna hade på 1800-talet vet jag inte. Men genom att köpa gamla svenska guldmynt så bidrar du i alla fall inte till gruvdrift under dåliga förhållanden idag.


Guld "konsumeras" inte, utan smälts om och återvinns mer eller mindre i oändligheten.
Och du verkar ju hålla med om att spårbarhet är hopplöst för "återvunnet" guld.
Det mesta guldet som rör sig på världsmarknaden är "återvunnet".

För att få spårbarhet så måste du välja bland de få guldprodukter som görs av nybrutet guld.
Senast ändrad av Nikon; 2013-10-06 17:01
2013-10-07 00:49 # 5
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas J
Ja min fråga är helt enkelt vad för guld ni säljer! Fairtrade? Svenskt guld? Eller guld framtaget under hemska förhållanden?

MVH Andreas


Var kommer allt material i den datorn eller smarttelefon du skriver i från? Är guld i sådana ting förstår du, och elektronikjättarna är knappast kända för att vilja skatta för sina inkomster så det är nog inga fina killar för den som oroar sig över guldproduktionens "dåliga" sida.
Ifall det nu är så viktigt att man vet vart sådant som man konsumerar och innehar kommer ifrån, är det knappast guldproduktion man ska ge sig på, även om det är ett miljöproblem eller vart det nu är du vill komma men det här ämnet. Tänk då mer på olja som styr hela världsekonomin och är bränslet bakom de flesta konflikter i världen.

Personligen så bryr inte jag mig om vart mitt guld/silver varit, för då prioriterar jag hellre att använda min konsumentmakt till att köpa exempelvis matvaror producerade i Sverige.

Fairtrade är för övrigt bevistat att det i vissa områden har motsatt effekt än vad som är tänkt.


Ring eller mejla LS förslagsvis ifall du vill ha svar på hur de gör.
Senast ändrad av marcandrew; 2013-10-07 00:52
2013-10-09 22:40 # 6
Andreas J
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas J
Ja min fråga är helt enkelt vad för guld ni säljer! Fairtrade? Svenskt guld? Eller guld framtaget under hemska förhållanden?

MVH Andreas


Var kommer allt material i den datorn eller smarttelefon du skriver i från? Är guld i sådana ting förstår du, och elektronikjättarna är knappast kända för att vilja skatta för sina inkomster så det är nog inga fina killar för den som oroar sig över guldproduktionens "dåliga" sida.
Ifall det nu är så viktigt att man vet vart sådant som man konsumerar och innehar kommer ifrån, är det knappast guldproduktion man ska ge sig på, även om det är ett miljöproblem eller vart det nu är du vill komma men det här ämnet. Tänk då mer på olja som styr hela världsekonomin och är bränslet bakom de flesta konflikter i världen.

Personligen så bryr inte jag mig om vart mitt guld/silver varit, för då prioriterar jag hellre att använda min konsumentmakt till att köpa exempelvis matvaror producerade i Sverige.

Fairtrade är för övrigt bevistat att det i vissa områden har motsatt effekt än vad som är tänkt.


Ring eller mejla LS förslagsvis ifall du vill ha svar på hur de gör.


Man behöver väl inte prioritera bort etiska frågor för att man tar hänsyn till andra viktiga samhällsfrågor. Jag vet att det finns guld i datorer och smartphones, det hindrar mig inte från att vilja köpa guld i större volymer från företag som kanske satsar enbart på svenskt och återvunnet guld exempelvis. Eller någon annan etisk aspekt som jag kanske missar. Fairtrade har jag mycket stort förtroende för och jag hoppas att dom jobbar med de eventuella brister dom har i guldfrågan.
2013-10-09 22:52 # 7
Andreas J
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Som jag poängterade så har du många möjligheter att välja guld som utvunnits på en viss plats och/eller med rimliga villkor, genom att välja exempelvis Buffalos, bolidentackor, eller kanske kangaroos. Dessa produceras såvitt jag vet med nyutvunnet guld, och kan därmed spåras.

Vilka villkor gruvarbetarna hade på 1800-talet vet jag inte. Men genom att köpa gamla svenska guldmynt så bidrar du i alla fall inte till gruvdrift under dåliga förhållanden idag.


Guld "konsumeras" inte, utan smälts om och återvinns mer eller mindre i oändligheten.
Och du verkar ju hålla med om att spårbarhet är hopplöst för "återvunnet" guld.
Det mesta guldet som rör sig på världsmarknaden är "återvunnet".

För att få spårbarhet så måste du välja bland de få guldprodukter som görs av nybrutet guld.


Som jag förstår det så blandar man ofta nyutvunnet guld med återvunnet när man gör smycken exempelvis. Jag antar att Liberty Silver vill vara ett företag i framkant. Och i min värld blir ni det ifall ni satsar enbart på "moraliskt guld" i någon form. Fairtrade, svenskt, återvunnet, annan bra produktion som jag inte känner till, det vet säkert ni bättre än jag.

MVH Andreas
2013-10-09 23:46 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas J
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Som jag poängterade så har du många möjligheter att välja guld som utvunnits på en viss plats och/eller med rimliga villkor, genom att välja exempelvis Buffalos, bolidentackor, eller kanske kangaroos. Dessa produceras såvitt jag vet med nyutvunnet guld, och kan därmed spåras.

Vilka villkor gruvarbetarna hade på 1800-talet vet jag inte. Men genom att köpa gamla svenska guldmynt så bidrar du i alla fall inte till gruvdrift under dåliga förhållanden idag.


Guld "konsumeras" inte, utan smälts om och återvinns mer eller mindre i oändligheten.
Och du verkar ju hålla med om att spårbarhet är hopplöst för "återvunnet" guld.
Det mesta guldet som rör sig på världsmarknaden är "återvunnet".

För att få spårbarhet så måste du välja bland de få guldprodukter som görs av nybrutet guld.


Som jag förstår det så blandar man ofta nyutvunnet guld med återvunnet när man gör smycken exempelvis. Jag antar att Liberty Silver vill vara ett företag i framkant. Och i min värld blir ni det ifall ni satsar enbart på "moraliskt guld" i någon form. Fairtrade, svenskt, återvunnet, annan bra produktion som jag inte känner till, det vet säkert ni bättre än jag.

MVH Andreas


Nästan allt guld på LS matchar dessa kriterier som du listar.
Alla australiensiska och amerikanska guldmynt kommer från länder med justa villkor. (Observera att varor producerade under justa former i ett land i västvärlden inte "märks" med fairtrade. Det är bara varor som producerats i länder med generellt sett urusla villkor som fairtrade-märks om villkoren är lite bättre än normalt)
Ett paket socker från Skåne har inget fairtrade-märke. Men är producerat under betydligt justare villkor än fairtrademärkt socker från Brasilien.

Så gott som samtliga guldtackor och många av de övriga mynten är "återvunnet" guld.
Kanske att man vill avstå från krugerranden? Vet ej.

Observera att jag ej jobbar för LS.
2013-10-11 23:29 # 9
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Vår huvudleverantör Heraeus har en omfattande code of conduct som går att läsa här.

Värt att påpeka är att guld är en fungibel vara som omöjligt kan spåras fullt ut när det köps från de olika råvarubörserna runt om i världen.

Ta ett företag som Boliden. De producerar guld som i regel säljs över en råvarubörs. Majoriteten av guldet som produceras kommer i sin tur från återvinning av skrot. Vart detta guld i sin tur kommer från är omöjligt att spåra.
Senast ändrad av Liberty Silver / Mikael From; 2013-10-11 23:47
2013-10-12 07:49 # 10
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Vår huvudleverantör Heraeus har en omfattande code of conduct som går att läsa här.

Värt att påpeka är att guld är en fungibel vara som omöjligt kan spåras fullt ut när det köps från de olika råvarubörserna runt om i världen.

Ta ett företag som Boliden. De producerar guld som i regel säljs över en råvarubörs. Majoriteten av guldet som produceras kommer i sin tur från återvinning av skrot. Vart detta guld i sin tur kommer från är omöjligt att spåra.


Så länge guldet inte är blandat går det at spåra urspungiga källan, (gruvan, området) genom olika isotoper som finns kvar i guldet och som är specifika för just det området eller malmen. . Sen är det kört, så klart..
2013-10-12 12:16 # 11
marcandrew
Fairtrade guld är något som jag nästan säkerhet kan säga inte skulle fungera i praktiken. Enligt vissa så fungerar det ju inte ens på kaffe och bananer.

Det skulle säkert gå att lura en liten skara dumma västerlänningar att köpa guld till överpris bara för att just det guldet är ett så bra val pga all certifiering om rättvisa, bistånd, rädda valarna, det är synd om indianerna och hottentotterna etc etc.


När det gäller märkning på varor där de ska vara ekologiskt, fuskas det i väldigt stor grad i Sverige, så då har jag inte alls förtroende på att det skulle vara bättre i något U-land i tredje världen. Är ju synd att de ska vara på det här viset men i bland är vi konsumenter lite väl dumma, det dummaste jag hört är de ekologiska lingonen. Ursprungligen så är det bra initiativ men de blir för stora och havererar.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt