Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa\sälja silver måste man redovisa i deklarationen?
Köpa\sälja silver måste man redovisa i deklarationen?
2011-02-15 17:16 # 25
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Krugerrand som inte har någon nominell siffra på myntet, är lagligt betalningsmedel(valuta) i Sydafrika.

KH


Hur har utgivarna tänkt där? Det nominella, präglade värdet är ju bara en bråkdel av det verkliga metallvärdet på guld- och silvermynt. Är det bara något trick för att komma runt skattelagstiftningen? Mynt som är lagliga betalningsmedel hanteras ju momsfritt i många länder. Naturligtvis inte i Sverige dock, kan något beskattas så ska det självfallet beskattas.
2011-02-15 17:54 # 26
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Krugerrand som inte har någon nominell siffra på myntet, är lagligt betalningsmedel(valuta) i Sydafrika.

KH


Hur har utgivarna tänkt där? Det nominella, präglade värdet är ju bara en bråkdel av det verkliga metallvärdet på guld- och silvermynt. Är det bara något trick för att komma runt skattelagstiftningen? Mynt som är lagliga betalningsmedel hanteras ju momsfritt i många länder. Naturligtvis inte i Sverige dock, kan något beskattas så ska det självfallet beskattas.


Värdet följer naturligtvis guldvärdet. Guld ÄR momsfritt även i Sverige. Nej det är inte något trick för att komma runt skattelagstiftningen. Det är Sydafrikanska staten som klassat det som lagligt betalningsmedel, för att myntet skulle bli lättare att exportera till länder som annars inte tillät guldinnehav.

KH
2011-02-15 17:56 # 27
Anonym
Komplettering.

Detta gäller Guld Krugerrand, och det har inget nominellt värde stämplat på myntet. Dess värde är en Krugerrand enligt gällande guldpris.

KH
2011-02-15 18:34 # 28
Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH
2011-02-15 19:38 # 29
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH


Hur blir det med det svenska jubileumsguldmyntet med nominellt värde 2000:- som kan köpas från LS?
Det måste ju räknas som lagligt betalningsmedel. Om jag använder det som betalning till nominellt värde 2000:-
(vilket är en bra bit under guldpriset) så är det OK? men om jag kränger det för guldvärdet så skall jag reavinstbeskattas?

Låter helt huvulöst tycker jag. eller jag kanske tänker fel.
2011-02-15 20:03 # 30
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Martin
Jag har sökt på den finska skatteförvaltningens sida http://www.vero.fi/?article=1110&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=SWE Hoppas det är OK att länka till finska skatteförvaltningen!!!
och hittat följande text:
"4. Skattefrihet för investeringsguld

Försäljning, förmedling, gemenskapsinterna förvärv och import av investeringsguld är skattefria. Skattefriheten för förmedling gäller förmedling både vid försäljning och köp. Skattefriheten gäller även försäljning och förmedling av avtal om överlåtelse av en äganderätt till eller fordran på investeringsguld. Skattefriheten ska således gälla även bl.a. investeringsguld som är föremål för guldkonton, guldlån och swapaffärer samt för future- och terminkontrakt.

Säljare av skattefritt investeringsguld har en begränsad avdragsrätt i fråga om vissa förvärv i anslutning till verksamheten.

De näringsidkare i Finland som idkar skattefri rörelsemässig försäljning av investeringsguld ska registrera sig i registret över momsskyldiga. Säljaren ska då varje månad avge en övervakningsanmälan."

Nu fanns det ju iochförsig ganska mycket text på den sidan, och jag kanske bara såg det jag ville se :) och tycker att stats tjenstemännen kunde arbeta och tjäna sina pengar som vanligt folk måste göra :)

Så enligt detta så skiljer sig reglerna åt i Finland i alla fall vad det gäller guld... däremot hittar jag inget om andra ädelmetaller.


Det där rör sig med största sannolikhet om momsbeskattning för näringsidkare. Alltså samma regler som i Sverige, där investeringsguld är momsbefriat. Om inte jag minns fel så ändrades lagen om moms på guld genom ett EU-påbud i Sverige. Finland är ju också med i EU, så det vore ju rimligt om momsreglerna är desamma.

Reavinstbeskattning är något annat. Enligt wikipedia har Finland 28 % reavinstskatt. Det kan hända att de har lite annorlunda sätt att se på bohag etc, men min gissning (som skatteamatör) är att det på det stora hela är samma förutsättningar i Finland som här.
Senast ändrad av Guldgossen; 2011-02-15 20:06
2011-02-15 20:12 # 31
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH


Hur blir det med det svenska jubileumsguldmyntet med nominellt värde 2000:- som kan köpas från LS?
Det måste ju räknas som lagligt betalningsmedel. Om jag använder det som betalning till nominellt värde 2000:-
(vilket är en bra bit under guldpriset) så är det OK? men om jag kränger det för guldvärdet så skall jag reavinstbeskattas?

Låter helt huvulöst tycker jag. eller jag kanske tänker fel.


Ja du har rätt, är det stämplat ett värde (2000 k), då är det det som måste gälla som LAGLIGT betalningsvärde.
Samma sak gäller för en Silver Eagle den har en dollar som stämplat värde fast den kostar över 30 dollar.

Det smarta med Krugerranden(guld) är att den inte har stämplat värde, utan dess värde är EN KRUGERRAND.
Detta är mig veterligt världens enda guldmynt som är LAGLIGT betalningsmedel utan stämplat värde.

Däremot måste du betala reavinstskatt för ALLA mynt(även Krugerrand) ifall du säljer den och erhåller vinst i kronor.

Min poäng, är att man kan kringgå detta genom att använda Krugerranden som BETALNINGSMEDEL till gällande guldkurs. Men man skall inte fråga SKV, för då kanske de stiftar en paragraf som stänger den möjligheten. Men just nu ÄR det ett lagligt betalningsmedel utgivet v en stat. Du kan ju exempelvis betala med norska kronor i svenska gränskommuner. Varför skall du inte kunna betala med Krugerrand?


KH
2011-02-15 20:17 # 32
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH


Mycket intressant. Vad skulle de säga ifall man gick till FOREX och bad att få växla sitt mynt till motsvarande värde i Sydafrikanska rand (sedlar), tro?
Senast ändrad av Guldgossen; 2011-02-15 20:26
2011-02-15 20:40 # 33
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH


Mycket intressant. Vad skulle de säga ifall man gick till FOREX och bad att få växla sitt mynt till motsvarande värde i Sydafrikanska rand (sedlar), tro?


Jag vet inte, förmodligen skulle de vägra tror jag. Personligen tror jag att Krugern med fördel kan användas som betalningsmedel när man köper en vara eller tjänst från annan privatperson, som inte behöver momsredovisa, men där man ändå vill skriva kvitto.

Affärer utan kvitton är ju svarta affärer oavsett vilken valuta man använder.

Vid en affär där moms skall betalas kan det bli lite komplicerat kanske, jag har inte riktigt tänkt fullt ut där. Men å andra sidan så handlar man ju i annan valuta vid gränshandel, och där anges ju kurs på kvittot, så det borde ju gå rent formellt.

KH
2011-02-15 20:55 # 34
Guldsmeden
Har hört att tullpersonalen i Tyskland ofta frågar om man har Krugerrand i bagaget. De frågar inte om man har silver eller
annat värdefullt. Vet ej varför just Krugerrand...!
2011-02-15 20:57 # 35
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Komplettering 2

Ifall man gör vinst på valuta affärer (eller aktie affärer) får man betala rea vinstskatt precis som för Guld (Krugerrand).

Men ifall man använder en utländsk valuta som betalningsmedel utgår ingen skatt mig veterligt, och det var dit jag ville komma. Ifall man använder Krugerrand för betalning av vara eller tjänst, då har man betalat med en laglig valuta.

Huruvida SKV skulle godta mitt resonemang vet jag inte, men jag tänker inte fråga eftersom Krugerrand ÄR lagligt betalningsmedel utgivet av en stat.

KH


Mycket intressant. Vad skulle de säga ifall man gick till FOREX och bad att få växla sitt mynt till motsvarande värde i Sydafrikanska rand (sedlar), tro?


Jag vet inte, förmodligen skulle de vägra tror jag. Personligen tror jag att Krugern med fördel kan användas som betalningsmedel när man köper en vara eller tjänst från annan privatperson, som inte behöver momsredovisa, men där man ändå vill skriva kvitto.

Affärer utan kvitton är ju svarta affärer oavsett vilken valuta man använder.

Vid en affär där moms skall betalas kan det bli lite komplicerat kanske, jag har inte riktigt tänkt fullt ut där. Men å andra sidan så handlar man ju i annan valuta vid gränshandel, och där anges ju kurs på kvittot, så det borde ju gå rent formellt.

KH


Hmm. Det där med att Krugerranden är lagligt betalningsmedel med VARIERANDE värde öppnar en massa dörrar och gör det verkligen väsensskilt från andra mynt och tackor. Jag tänker så mycket att jag börjar få huvudvärk, men kommer inte på nåt riktigt smart upplägg för undvikande av reavinstskatt, inte ikväll i alla fall :)

Dock är det nog som du säger att kommer man verkligen på nåt smidigt sätt att lagligt slippa skatta så täpps nog den möjlighteten igen så fort som den blir allmän kännedom.
2011-02-15 23:07 # 36
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vill egentligen inte ge mig in på denna diskussion för mkt eftersom jag sitter på lite olika stolar och är mån om att LS följer konstens alla regler oavsett dess absurdhet för att vi skall kunna existera på lång sikt.

Oavsett har jag funderat på hur det skulle vara om man leasar d.v.s hyr ut guld på lång eller obestämd tid och till ett pris motsvarande guldvärdet.

Ex. Du har köpt guld för 10 000. Priset har stigit till 20 000 (eller eg pappersvalutan har blivit värdelös med hälften). Nu leasar du guldet till person B för en kostnad av 20 000 och besittningen övergår till person B. Blir det reavinstbeskattning?

Har inte alls kollat upp ovanstående och mottar gärna feedback på varför det inte skulle funka. Intäkten från uthyrningen måste tas upp istället kanske?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-02-15 23:08


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt