Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Riksbanken skyddar oss mot tigrar
Riksbanken skyddar oss mot tigrar
2013-09-20 16:04 # 1
Silvermedia
Då och då är det viktigt att påpeka vad Riksbanken inte är för myndighet. Riksbanken är inte en myndighet som har till uppgift att generera prisstabilitet. Riksbanken är inte en myndighet som har till uppgift att övervaka ekonomin. Riksbanken är inte en myndighet som har till uppgift att förhindra ekonomiska depressioner. Riksbanken är inte en myndighet som har till uppgift att öka export. Riksbanken är inte en myndighet som har till uppgift att generera jobb.

Riksbanken har bara ett verktyg i sin verktygslåda vilket är sedelpressen. Alla uppgifter som nämns ovan är endast ursäkter. Dessa ursäkter handlar om att rättfärdiga användandet av sedelpressen bland politiker. Riksbanken och politiker som är ansvariga för Riksbanken har med andra ord i större delar av sin arbetstid kommit fram till anledningar om varför deras jobb ska finnas. Med tanke på att Riksbanken i grund och botten endast har sedelpressen till sitt förfogande kan vi därför komma fram till slutsatsen att Riksbanken inte har någon annan uppgift än att använda sedelpressen. När Riksbanken inte lyckas generera prisstabilitet säger man att det hade varit värre ifall Riksbanken inte hade existerat. När Riksbanken inte lyckas med att förhindra ekonomiska depressioner påpekar man att Riksbanken har förhindrat en större ”panik” i ekonomin och så fortsätter deras argumentation i samma veva.

Riksbankens logik påminner om den logiska myten om att en sten kan skydda oss mot tigrar. En person låt oss säga Lukas, erbjuder sin kompis Emma, en sten som ska skydda Emma mot tigrar. Emma säger till Lukas att denna stenen kan omöjligen skydda mig mot tigrar. Då ställer Lukas den här frågan till Emma som ska ”motbevisa” Emmas motargument: Om stenen inte skyddar oss mot tigrar, hur kommer det sig att vi inte ser några tigrar nu? På samma sätt som stenen inte skyddar Emma från tigrar, skyddar inte sedelpressen oss från kriser. Riksbanken har erbjudit oss en falsk trygghet. Riksbanken säger med andra ord: Oroa er inte, ni behöver inte skydda er bland vilda tigrar, Riksbanken kan rädda er!
2013-09-20 17:41 # 2
Syraks vishet
Hej !

Jag är helt enig med dig att vid en riktig valuta storm, så gör vår riksbank ingen nytta .
Sist jag kollade så var vår riksbanks innehav mestadels $,€ , £ samt australienska dollar . Att det dessutom var mycket på lånade pengar säger i sig rätt mycket .
Till skillnad mot förr i tiden då vår riksbank var styrd av människor som varit med om världskrig , pandemi , börskrasch , deppresion , världskrig igen och kalla kriget ...

Jag tänker ha en trevlig fredag och lämnar därför ämnet här , dock med viss bitter eftersmak i minnet ...

Klantar !!!
2013-09-20 21:41 # 3
impact
Riksbankens uppgift är att upprätthålla ett fast penningvärde.

Det är den uppgift riksbanken fått.
Sticker ut hakan och säger att Ingves och co skött det utmärkt
2013-09-27 09:54 # 4
P1975
Citat från http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/

"Målet för penningpolitiken är enligt riksbankslagen att "upprätthålla ett fast penningvärde". Riksbankens tolkning av detta mål är att inflationen ska vara låg och stabil. Mer precist är Riksbankens mål att hålla inflationen kring 2 procent per år."

Här är lite data som jag kompilerat själv över prisinflationen (mest via SCB):


Glassen 88:an (kr)
1976: 1,65 kr
2012: 15
Ökning: 6,1% per år.
(gbglace.se)

95 okt (kr)
1980: 2,88 kr/l
2012: 14,98
5,3% per år.
Notera: jag har kompenserat priset för att 95 oktanig soppa numera innehåller 5% etanol.
(SBPI.se)

Diesel (kr)
1980: 1,48
2012: 13,43
7,1% per år
(SBPI.se)

1 kWh el
1996: 24,7 öre
2012: 78 öre
7,5% per år
(SCB)


Mjölk (1 l)
1950: 0,34 kr
2012: 8 kr
5,2% per år.
(SCB)



Ägg (1 kilo)
1950: 3,41 kr
2012: 34 kr
3,8 % per år
(SCB)

Falukorv (1 kilo)
1950: 3 kr
2012: 30
3,8% per år

Dagstidning
1950: 0,18 kr
2012: 13 kr
7,1 % per år
(SCB)

Biobiljett
1950: 2,01 kr
2012: 80 kr
6,1% per år
(SCB)

Jag välkomnar dig att göra matematiken själv.

Tycker du fortfarande att Riksbanken gör ett bra jobb att vidhålla 2 procents inflation? (om man nu gör det icke-ortodoxa antagandet att inflationen i penningmängden och prisinflation är samma sak).

/P
Senast ändrad av P1975; 2013-09-27 10:56
2013-09-27 15:20 # 5
kaase
Och fastigheter;

Ej inflationsjusterat Fastighetsindex för hela riket:
1986: 100
2013: 493
Inflation: 6,1% årligen
(ekonomifakta)
2013-10-22 19:38 # 6
Mathias
Jag läser i lite gamla trådar och förhoppningsvis lär jag mig något.
de två sista inläggen här visar på att prisinflationen ligger på runt sex procent istället för riksbankens mål på två procent. Matematiken är säkerligen korrekt men är den relevant?
Om man räknar ett genomsnitt på perioden 1980 till idag eller 1950 till idag så får man ju med åren på 70- och 80-talet då inflationen var extremt hög. Hur ser det ut om man tittar från början 90-talet till idag då inflationsbekämpningen och målet varit i effekt?
Jag borde naturligtvis beräkna och berätta men jag hittar inte den relevanta informationen på SCB hemsida.
2013-10-23 08:14 # 7
Skyking
Inflationstakten under perioden (1950-2012) har enligt KPI varit högre än så. KPI (1950=100) är 1782, det ger i mina beräkningar en genomsnittlig inflation på 12.8%, men som sagt det är inte relevant. Det var ju först i början av 90-talet som riksbanken fick i uppdrag att bekämpa inflationen). I perioden 1990-2013 är inflationen i snitt 2.0% att jämföra med perioden 1950-1990 på 19.2% så man måste nog erkänna att man lyckats bekämpa inflationen ganska väl sen man fick i uppdrag att göra det.

Innan man argumenterar för ett påstående kanske man skall kolla upp fakta. Orginalinlägget har tydligen glömt det att inflationen faktiskt sjönk från närmare 20% till 2% när riksbanken fick i uppdrag att bekämpa inflationen - det är svårt att se liknelsen med "stenen skyddar skyddar mot tigrar".
2013-10-23 10:06 # 8
kaase
Fastighetsprisindex från SCB:

Småhus 1982-2012: 5,8% årligen
Fritidshus 1982-2012: 6,5% årligen

Småhus 1982-1989 (inklusive delar av bubblan): 7,9% årligen
Fritidshus 1982-1989 (inklusive delar av bubblan): 8,6% årligen

Småhus 1990-1999 (inklusive delar av bubblan samt hela kraschen): 3,0% årligen
Fritidshus 1990-1999 (inklusive delar av bubblan samt hela kraschen): 3,8% årligen

Småhus 1994-2012 (efter kraschen): 6,1% årligen
Fritidshus 1994-2012 (efter kraschen): 6,5% årligen

Småhus 2000-2009: 7,8% årligen
Fritidshus 2000-2009: 9,0% årligen

Jag tror att jag med säkerhet kan konstatera att fastigheter ökat mer än inflationen under hela perioden, och även under olika decennier. Det intressanta också är att 2000-2009 liknar 1982-1989 och vi vet ju vad som hände i början på 90-talet...

Jag har inte gjort jämförelsen med resten av produktkategorierna, men det känns inte rimligt att bara anta att Riksbanken lyckats med sitt inflationsmål sedan 90-talet.
2013-10-24 15:08 # 9
Frihetssökare
Att riksbanken har fått till uppgift att syssla med legaliserad stöld (inflation) visar hur dumma "pöbeln" blivit.

- "Men hallå.. Det skapar ju mer jobb" - säger någon ekonomiprofessor. (Tanken är: Plundrar vi folk från deras bevarade arbetsinsats så måste dom ju ut och jobba igen!, Alltså plundrar genom lagstiftad inflation)
Det vore mer ärligt att skatta ihjäl oss!

Apropå jobbskapande.. Det är ungefär som att säga att ”krig skapar jobb”, för det stämmer också! Massa arbete läggs ner på prylar som sedan sprängs och skapar förödelse. Men är det bra? Låt din egen etik/moral,/integritet styra dig.

- "Se bara till och underhåll folket så har dom inte tid att begripa hur lurade dom blir".. På romartiden var det gladiatorspel som delvis var underhållning, idag är det massmedialt massintryck som gör dimman tjock (för vad som pågår).

Svensken går hem och blir matad av dumburken varje kväll.

Försöker man ta upp något som inte varit på tv så är det ingen som tror på en, hahah. Televisionen är numera kunskapsförsörjaren för pöbeln.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt