Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad är det som händer med silverpriset?
Vad är det som händer med silverpriset?
2013-09-10 15:14 # 1
Jarneris
Är det någon som har en aning? Har man upptäckt någon ny gigantisk fyndighet eller är det någon som manipulerar priset på andra sidan Atlanten kanske? Jag har inte den blekaste, men det är ju snudd på ett ras.
2013-09-10 20:14 # 2
jerseph
Priset har gått upp ca 25-30% på en månad, och du kallar en nedgång på 3% för snudd på ras? Mindre korrigering snarare..
2013-09-10 22:47 # 3
Husum
Jag skulle tippa på att det har något med att det förväntade kriget i Syrien inte kommer bli av. Soppan som skulle ha blivit mellan väst och Ryssland , Kina och Iran ifall väst skulle ha anfallit.
2013-09-10 23:04 # 4
Hedge
Jodå, kriget om Syrien, eller kanske snarare Iran, kommer nog förr eller senare.

Mycket läsning men det sammanfattar läget på ett bra sätt. Tycker jag iallafall :)

http://peakenergi.wordpress.com/2013/09/03/kriget-ar-skrivet-i-sten/
2013-09-11 08:35 # 5
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Är det någon som har en aning? Har man upptäckt någon ny gigantisk fyndighet eller är det någon som manipulerar priset på andra sidan Atlanten kanske? Jag har inte den blekaste, men det är ju snudd på ett ras.


Du kan ju kolla förljande länk (som f ö finns under diagram)

https://www.libertysilver.se/diagram/diagram?xag=1

Inget större ras, utan snarare en naturlig korrigering eller vinsthemtagning efter en längre uppgång. Ras var det mellan den 11 april till den 15 april i år då silverpriset gick från 175 kr/ oz till 145 kr/ oz, på tre handelsdagar. ;)
Senast ändrad av Lunar4Ever; 2013-09-11 09:38
2013-09-11 12:15 # 6
Jarneris
Nej, ett ras är knappast frågan om. Jag får skylla på att jag är ovan vid ädelmetallers fluktuation i pris. Trodde att silver i första hand var en industriråvara och blev därför överraskad av svängningen, då jag inte såg något i efterfrågan som kunde förklara det. Studerar man diagrammen över tid ser man ju att det fluktuerar ganska så mycket. Till min förvåning faktiskt mer än guld. Hur kommer det sig. Färre spekulanter? Läget i Syrien kan säkert också påverka en del.

Som sagt, bortse från min något larmande rubrik. Ren okunnighet.
2013-09-11 12:35 # 7
jerseph
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Nej, ett ras är knappast frågan om. Jag får skylla på att jag är ovan vid ädelmetallers fluktuation i pris. Trodde att silver i första hand var en industriråvara och blev därför överraskad av svängningen, då jag inte såg något i efterfrågan som kunde förklara det. Studerar man diagrammen över tid ser man ju att det fluktuerar ganska så mycket. Till min förvåning faktiskt mer än guld. Hur kommer det sig. Färre spekulanter? Läget i Syrien kan säkert också påverka en del.

Som sagt, bortse från min något larmande rubrik. Ren okunnighet.


Finns många anledningar till det, men den största är att silvermarknaden är mycket liten (jämfört med guld), alltså kan en köpare eller säljare som helt plötsligt går in med stora volymer påverka priset mycket mer än i en större marknad. Därav de stora fluktuationerna.
2013-09-12 22:00 # 8
jaws
Citat:
Finns många anledningar till det, men den största är att silvermarknaden är mycket liten (jämfört med guld), alltså kan en köpare eller säljare som helt plötsligt går in med stora volymer påverka priset mycket mer än i en större marknad. Därav de stora fluktuationerna.

Snarare tvärtom. Silvermarknaden, i volym räknat,är betydligt större än guld så det kan inte vara anledningen.

Men idag snackar vi ras, 6% på en dag. Det märkliga är att guldet också rasar. Anledningen är väl det vanliga, marknaden styrs av flockbeteende och krig i Syrien verkar nu avlägset genom Putins utspel och Obamas velande - ena dagen har han velat och nästa har han inte velat kriga.
Eftersom "papperssilver" styr prissättningen fungerar marknaden likt aktier och alla rör sig i stim på minsta indikation. Skit samma, fundamenta är starka. Det är bara att vänta, så småningom slår det igenom. En investering i ädelmetaller måste vara långsiktig.
2013-09-12 22:42 # 9
jerseph
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Citat:
Finns många anledningar till det, men den största är att silvermarknaden är mycket liten (jämfört med guld), alltså kan en köpare eller säljare som helt plötsligt går in med stora volymer påverka priset mycket mer än i en större marknad. Därav de stora fluktuationerna.

Snarare tvärtom. Silvermarknaden, i volym räknat,är betydligt större än guld så det kan inte vara anledningen.

Men idag snackar vi ras, 6% på en dag. Det märkliga är att guldet också rasar. Anledningen är väl det vanliga, marknaden styrs av flockbeteende och krig i Syrien verkar nu avlägset genom Putins utspel och Obamas velande - ena dagen har han velat och nästa har han inte velat kriga.
Eftersom "papperssilver" styr prissättningen fungerar marknaden likt aktier och alla rör sig i stim på minsta indikation. Skit samma, fundamenta är starka. Det är bara att vänta, så småningom slår det igenom. En investering i ädelmetaller måste vara långsiktig.


Varför ska folk alltid prata bredvid mun.
Saxat från http://smaulgld.com/12-ways-silver-is-different-than-gold/
Kolla fakta nästa gång

2. The Silver Market is Much Smaller than the Gold Market

The silver market is so small that one extremely wealthy person could buy an entire years’ production worth of silver. In 2012 the total silver mined world wide was 787 million ounces. At a price of $20 an ounce that is only approximately $16 billion!

The amount of gold mined annually is about 2,500 tons with a market value well over $120 billion.

In the late 1970?s the Hunt Brothers bought large amounts of silver as an inflation hedge partially because of its attractive price and also because it was illegal for U.S. citizens to own gold at the time.
Senast ändrad av jerseph; 2013-09-12 22:45


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt