Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silverpriset statiskt nu. Kan någon förklara varför?
Silverpriset statiskt nu. Kan någon förklara varför?
2011-02-12 17:41 # 1
Tel
Med tanke på att silver är i backwardation och enligt James Turk idag, extrem backwardation fram till 2015 börde priset vara på väg upp.
Varför är det inte det?
Kan det beror på en sista trader kamp med försäljning av (papper) shorts eller vad?

http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2011/2/10_Turk_-_Silver_Backwardation_for_Years,_Possible_Hyperinflation.html
2011-02-12 23:19 # 2
Guldmikroben
Dead cat bounce?
2011-02-13 00:38 # 3
In4mayshun
Vilket pris borde vara på väg upp? För fysiskt silver? Det är det. Det har väl att göra med att efterfrågan skjuter rakt igenom taket just nu?
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-02-13 00:38
2011-02-13 11:28 # 4
MFC
Vaddå, Silvret har gått upp 50% i kronor räknat på ett halvår och då snackar världen fortfarande om "återhämtning". Jag förstår inte vad mer du vill ha? Dessutom pratas det om att Andrew Magquire, som avslöjade hur JP Morgan manipulerar silverpriset, kommer med ett nytt avslöjande kommande veckorna.
2011-02-13 12:57 # 5
Tel
Jag menar prisutveckilngen de senaste veckorna. Någon procent hit eller dit är knappast en förändring.
Nu när läget påstås vara så extrem borde det hända mer. Kan det återigen vara manipulering?
Det är i och för sig underligt att priset endast har hållits tillbaka, vi får väl vänta tills fjäddern utlöses...
Det jag ville var att se om någon kunde förklara varför dagens läge är som det är och det har ingen gjort.
2011-02-13 14:23 # 6
Anonym
Ingenting går upp i en rak linje. Vi har bara en normal rekyl i priset efter höstens kraftiga uppgång. Långsiktigt finns det bara en riktning UPP. Silverpriset ä r mycket volatilt, bry dig inte om de kortsiktiga svängningarna.

KH
2011-02-13 21:58 # 7
Guldmikroben
Tel,
Jämför gärna priskurvans lutning innan senaste dippen och nuvarande. Personligen så tror jag att den dagen du ser ännu brantare priskurvor så är det bråttom att lasta av.
2011-02-14 11:20 # 8
Tel
Tack för svaren.
Jag var inte särkskilt orolig, och tror att det finns bara en riktning för silver. Jag var lite konfunderad över reaktionen (snarare saknad därav) på marknaden. OK, den kanske är trögare än jag hade trot.
Sälj silver eller guld i dagens läge - no way.
2011-02-14 12:55 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag menar att det egentligen är onödigt att jämföra fiat-valuta med på guld och silver. Vad säger det eg. om silver kostar USD 15, USD 30 eller USD 3000. Möjligen kan det ge en indikation på att fiat-valutan tappar i värde men fiat-valuta är ju en kass måttstock. Köpkraften på en dollar har tappat 98 % på 100 år och för SEK är det väl ungefär 96-97 %. Därmed finns det knappast något värde i att jämföra priser med fiat-valuta.

Däremot kan man känna sig trygg i att ädelmetall behållit och förstärkt sin köpkraft under tusentals år. 1g guld är 1g guld även imorgon. Om priset är SEK 200 eller SEK 400 säger i sig självt ingenting.

Vi behöver ett bättre och stabilare mätsystem för priser. Ursprungligen var världsvalutorna USD, GBP etc just ett fysiskt mått eftersom de överensstämde med en viss guldvikt. Idag finns inte längre någon sådan koppling.
2011-02-14 14:16 # 10
In4mayshun
Det är inte onödigt för mig i egenskap av silverintresserad privatperson med ytterst begränsade tillgångar i FIAT-valuta. När jag likt ekorren (eller kanske skatan?) samlar på mig skinande silvermynt inför kommande "regniga dagar" vill jag ju gärna passa på att köpa när priset råkar vara lite lägre. En femhundring upp eller ner på priset när jag köper ett par rör är inte försumbart för mig.
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-02-14 14:17
2011-02-14 18:58 # 11
Tel
"Jag menar att det egentligen är onödigt att jämföra fiat-valuta med på guld och silver. Vad säger det eg. om silver kostar USD 15, USD 30 eller USD 3000. Möjligen kan det ge en indikation på att fiat-valutan tappar i värde men fiat-valuta är ju en kass måttstock. Köpkraften på en dollar har tappat 98 % på 100 år och för SEK är det väl ungefär 96-97 %. Därmed finns det knappast något värde i att jämföra priser med fiat-valuta."

Jag håller med, Torgny, det ät ju först och främst ett värde behållande investering men förhållandet mellan ädla metaller och högst intressant. Silver har ökat mer än guld på sistone och kommer nästan helt säkert att fortsätta att göra så så länge det behövs i industri och för investerare. Bristen på silver är nu uppenbar.
Jag var inte helt klar i mitt första inlägg men det är inte enbart dollarn jag tittar på. Personligen tror jag att silver kommer att fortsätta öka mer än guld och det skulle innebära en värde ökning eller hur?
2011-02-14 19:13 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Det är inte onödigt för mig i egenskap av silverintresserad privatperson med ytterst begränsade tillgångar i FIAT-valuta. När jag likt ekorren (eller kanske skatan?) samlar på mig skinande silvermynt inför kommande "regniga dagar" vill jag ju gärna passa på att köpa när priset råkar vara lite lägre. En femhundring upp eller ner på priset när jag köper ett par rör är inte försumbart för mig.


Det är sant. Givetvis vill man maximera mängden silver man kan få för sin fiat-valuta men om man alltid avsätter sparade tillgångar periodiskt över tid är det svårt att exakt tajma dessa svängningar varje månad utan kanske bättre att bara bestämma sig för ett datum då man konveraterar.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt