Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < En fråga rent hypotetiskt
En fråga rent hypotetiskt
2013-08-21 12:53 # 1
MrDrone
Hej allesammans.
Jag slogs av en tanke idag, vad skulle hända om fler och fler människor varje löning begärde ut en del av sin lön i kontanter alternativt tar ut en del av lönen från banken i kontanter och sparade dessa hemma i madrassen? Blir konsekvenserna desamma som med det som förutspås hända med papperssilver och pappersguld? Att det inte finns tillräckligt med "hårdvaluta" bakom pengarna/papperssilver/pappersguld.
Ursäkta min något konstiga formulering men hoppas att ni förstår vad jag fråga om.

/MrDrone
2013-08-21 13:05 # 2
johsch
Detta kommer för det första inte hända då den stora massan som helhet inte kan eller vill spara.... utan snarare lever på kortkrediter som istället helt eller delvis återbetalas vid varje löning.

Om ändå en massa kontanter skulle sparas undan och inte åter gå i cirkulation, trycker bara riksbanken upp fler lappar efter behov. Det t är de digitala krediterna som flödar okontrollerat. Mängden kontanter regleras av riksbanken.
2013-08-21 13:19 # 3
kaase
Å andra sidan tar det tid att trycka fysiska papperspengar. Det skulle åtminstone skicka en signal om att fysiska papperspengar inte har spelat ut sin roll ännu och tvinga bankerna med flera att kanske börja acceptera kontanter igen.
2013-08-21 16:42 # 4
Kire
Ut med lönen då, vad väntar vi på?
2013-08-21 18:56 # 5
Cintamayapanna
När jag får lön betalar jag mina räkningar sedan tar jag ut kvarstående i kontanter så jag alltid nollar kontot. På så vis har jag så lite som möjligt med banken att göra. Det känns bra.

Detta började jag med efter Cypern-krisen.
Senast ändrad av Cintamayapanna; 2013-08-21 18:58
2013-08-22 09:09 # 6
Despierto
Vad skulle hända? Tumba bruk skulle få mer att göra och Riksbanken skulle byta utseende på sedlarna oftare.
2013-08-22 14:28 # 7
Jarneris
Bankerna vill ha det kontantlösa samhället eftersom det är billigare för dem och mindre riskfyllt. Men sedan ha de mage att kräva oss som konsumenter på notan för diverse nättjänster, som det facto är reella besparingar för dem. De tar dessutom ut avgifter för varje kredittransaktion som varje handlare gör, och via lobbyverksamhet fått tillstånd ett förbud för handlare att ta ut kortavgifter. Av solidaritet till näringsidkarna betalar jag ofta kontant, åtminstone om det rör sig om mindre belopp.

Jag skulle instämma - ta ut pengarna (du får ingen ränta på lönekontot ändå).
2013-08-22 21:48 # 8
johsch
Problemet är att kortföretagen tar ut 2-3% av handlarna för transaktioner, men bankerna tar motsvarande eller mer för kontanthanteringen. Kortföretagen återbetalar dock 0,5-1% till konsumenten i form av olika premier eller rabatter.
För att kontanter ska kunna få företräde måste konsumenten gynnas i form av lägre pris- men det kommer bankerna aldrig tillåta....
2013-08-23 22:44 # 9
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Bankerna vill ha det kontantlösa samhället eftersom det är billigare för dem och mindre riskfyllt..


En sanning med modifikation: det är lönsamt med kort då kontanter i stort sett inte kan fås att inbringa någon förtjänst för banken.

Dock har kostnaden för dom för länge, länge sedan sprungit förbi kostnaden för kontanthantering. Men bankrån ger bra rubriker. Phising och andra bedrägerier görs upp i det tysta.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt