Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Varför denna skillnad mellan inköps och säljpris
Varför denna skillnad mellan inköps och säljpris
2013-08-21 01:05 # 1
Petter
Jag funderar på att införskaffa mig mindre mängder av guld och silver. Dock reagerade jag på att inköpspriset är mycket högre än säljkursen. Varför denna skillnad? Detta känns som en stor nackdel om eller när man vill sälja.

Är helt oinsatt i handel med ädelmetaller och ursäktar mig på förhand om denna fråga är dum.

Mvh
Petter
2013-08-21 08:18 # 2
johsch
Om du betraktar guld som en valuta är inte påslaget större än växelkursen mot de flesta av de andra gångbara valutorna...
Ta exvis om du ska köpa en Euro på Forex. Då får du den för 9.15:- enligt dagens pris. Men kursen är 8.71:- på marknaden. Ett nätt påslag på 5%. Det är betydligt mer än vad påslaget är på många guldmynt. Visst har vissa guldmynt även ett numismatiskt värde och därför ett ännu högre pris, men nöjer du dig med de vanligaste mynten kommer du även där ligga kring 5%. Vid inköp är prisskillnaden mellan vad du betalar för fysiskt guld och guldpriset i vissa fall bara 3-4%.
Så inge skillnad mot andra valutor egentligen..
2013-08-21 08:28 # 3
johsch
Ett tillägg.
Forex återköper Euro för 8,41:- . Det ger vid handen att de har 8% skillnad mellan köp och säljkursen. Många guldmynt har flera procent lägre marginal hos Liberty Silver!!
2013-08-21 09:34 # 4
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Petter


Är helt oinsatt i handel med ädelmetaller och ursäktar mig på förhand om denna fråga är dum.

Mvh
Petter


Dum och dum... Men fundera på varifrån LS får sina pengar. Hur gör LS vinst? Skulle man köpa och sälja till samma pris skulle det inte vara ett företag, det skulle vara välgörenhet.

För övrigt får jag säga att det finns mer än ett sätt att flå en katt. Fundera på det när det blir dags att sälja.
2013-08-21 11:40 # 5
Petter
Jo jag förstår att LS måste ha marginaler, tyckte bara att det var i högsta laget vid första anblicken.

Tack för svaren!
2013-08-22 09:05 # 6
Despierto
I klädbranschen är marginaler på 100% inte ovanliga i detaljistledet, inom dagligvaruhandeln är 50% inte ovanligt.

Sett ur det perspektivet är ädelmetaller ganska sansat prissatta.
2013-08-25 12:36 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Våra marginaler är ytterst blygsamma och i bästa fall ett par procent.

I sammanhanget är det intressant att jämföra med prispåslaget för fiat-valuta dvs det som kallas för seignorage. Medan LS har en eller ett par procent i prispåslag ligger prispåslaget på en 500 kr sedel på tusentals, om inte tiotusentals, procent. Tryckkostnaden är några öre medan mellanskillnaden mellan tryckkostnad och nominellt belopp är ren vinst.

Dessutom är alla fria att affinera, prägla och saluföra ädelmetall i motsats till att trycka siffror på papper (sk pengar) där staten förbehåller sig monopol. Detta kan tålas att fundera på!
2013-10-03 17:24 # 8
Mathias
Jag har noterat att ett lägre pris på guld inte alltid följs av ett lägre försäljningspris på guldmynt. Istället så kan mynten vara dyrare än sist jag köpte samtidigt som guldpriset är lägre eller tvärt om.
Är det en tillgång/efterfrågan komponent utöver råvarupriset som styr priset på mynt?
2013-10-03 19:40 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mathias
Jag har noterat att ett lägre pris på guld inte alltid följs av ett lägre försäljningspris på guldmynt. Istället så kan mynten vara dyrare än sist jag köpte samtidigt som guldpriset är lägre eller tvärt om.
Är det en tillgång/efterfrågan komponent utöver råvarupriset som styr priset på mynt?


Ja, det stämmer. I tider av hög fysisk efterfrågan samtidigt som spot-priset rör sig nedåt uppstår brist och/eller förlängda leveranstider på fysisk metall. I April i år hade vi ett sådant tillfälle och under de senaste dagarna har vi sett liknande tendenser.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2013-10-03 19:40


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt