Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldförsäljning över disk spåras av staten?
Guldförsäljning över disk spåras av staten?
2013-08-19 00:53 # 1
futurist
Ett par frågor till någon kunnig (LS själva kanske?):

1. Om jag köper guld (mindre mängder såsom enstaka guldmynt) över disk av en guldförsäljare som t.ex. LS eller Tavex, registreras detta på något sätt av staten i så fall? Alltså, kan staten se att jag äger guld? T.ex. av skatteskäl eller liknande.

2. Är det möjligt att köpa guld anonymt över disk i Sverige? I fall jag knallar in på ett av Tavex lokalkontor med guldförsäljning över disk, kommer de be mig att identifiera mig i så fall (än en gång, vi diskuterar köp av mindre mängder endast)? Någon som prövat?

3. Hur är det med silver vad gäller ovanstående två frågor?
2013-08-19 02:00 # 2
jerseph
Citat:
Ursprungligen postat av futurist
Ett par frågor till någon kunnig (LS själva kanske?):

1. Om jag köper guld (mindre mängder såsom enstaka guldmynt) över disk av en guldförsäljare som t.ex. LS eller Tavex, registreras detta på något sätt av staten i så fall? Alltså, kan staten se att jag äger guld? T.ex. av skatteskäl eller liknande.

2. Är det möjligt att köpa guld anonymt över disk i Sverige? I fall jag knallar in på ett av Tavex lokalkontor med guldförsäljning över disk, kommer de be mig att identifiera mig i så fall (än en gång, vi diskuterar köp av mindre mängder endast)? Någon som prövat?

3. Hur är det med silver vad gäller ovanstående två frågor?


Slipp problemet: köp från Tyskland, fan så mycket billigare och du slipper oroa dig för att behöva skatta.
2013-08-19 08:08 # 3
futurist
Bra tips, men kanske lite långväga om bara vill köpa enstaka mynt. Dessutom gäller frågorna främst de mynt jag redan inhandlat.

Nån som vet hur lag och praxis ser ut, det senare för både stat och guldhandlare?
2013-08-19 10:01 # 4
kaase
Jag vill minnas att det endast är när du säljer guld (och silver) som de ber dig legitimera dig, för att minska häleri och penningtvätt. Köpa är fortfarande anonymt. Utom i de fall du importerar (utanför EU) för mer än 100.000 kr, då måste man fylla i rätt mycket papper i tullen.

Dessutom har vi inte längre förmögenhetsskatt, så det finns ingen särskild anledning att registrera dina innehav. Möjligtvis kan det på nytt bli aktuellt vid övergång till en vänster-regering.
Senast ändrad av kaase; 2013-08-19 10:02
2013-08-19 10:31 # 5
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av futurist
Bra tips, men kanske lite långväga om bara vill köpa enstaka mynt. Dessutom gäller frågorna främst de mynt jag redan inhandlat.

Nån som vet hur lag och praxis ser ut, det senare för både stat och guldhandlare?


Du säger att du redan har köpt, då borde du ju redan veta?
2013-08-19 16:16 # 6
futurist
Nej, eftersom jag båda gånger köpt via postorder. De gånger har de registrerat mitt namn och adress, ja. Vad de dock gör med dessa uppgifter har jag ingen aning om. Jag har ännu inte lyckats pröva att köpa anonymt över disk dock, men skulle gärna veta om det går.

LS borde kunna besvara dessa frågor, tycker jag. Ni är ju själva guldhandlare, vad händer med våra personuppgifter vid ett köp? Rapporterar ni enskilda till skatteverket?

Läste nyss på Skatteverket att guldköp och -försäljning är skattebefriat sedan en tid. Stämmer detta? Räknas inte guld som en kapitalinvestering vars vinst kapitalbeskattas vid ett eventuellt "överskott" kvar efter försäljning?
Senast ändrad av futurist; 2013-08-19 16:16
2013-08-19 16:38 # 7
Hanna
Som guldhandlare både av skrotguld, smycken, investeringsguld osv så kan jag säga att inget, varken köp eller sälj rapporteras till skatteverket. Varför ett företag tar personuppgifter när en kund säljer guld/silver är för att det krävs för företagets bokföring samt att polisen vid behov ska kunna kolla igenom företagets inköp vid eventuella misstankar om brott. När en kund köper av ett företag så finns det ingen anledning för företaget att ta en kunds personuppgifter om det inte är internethandel och det behövs vid betalning/leverans. Det är sen upp till varje person att själv rapportera eventuella vinster av till skatteverket, samt att ta reda på vad som faktiskt ska beskattas. Du kan som privatperson t.ex. tjäna 50.000/år utan att behöva betala moms eller skatt på det, men det kan finnas vissa varor som är undantag och det måste man själv ha koll på om man köper och säljer ofta.
2013-08-20 04:24 # 8
futurist
Tack för ett informativt svar!

För att förtydliga min fråga, om jag har förstått dig rätt så är inte någon statlig myndighet, såsom Skatteverket, medvetna om att jag äger guldmynt i dagsläget? Och det skulle bara kunna ske i undantagsfall, såsom om jag figurerar i en specifik brottsutredning som inbegriper guldhandlarens privata kundregister?

Mitt förtroende för staten, och statliga registreringar, är mycket lågt, som ni kanske märker. Det känns långt bättre om mitt guld inte registrerat. I annat fall hade jag fått överväga andra alternativ.

Kan LS bekräfta att det Hanna säger stämmer och är riktigt?
Senast ändrad av futurist; 2013-08-20 04:25
2013-08-20 09:02 # 9
Hanna
De kunduppgifterna finns bara (i vårt företagt iaf) ifall du sålt guld/silver. Har du köpt över disk finns inga uppgifter alls, har du köpt via nätet finns ditt namn (och eventuellt adress) med på ett kvitto som styrker att vi har underlag för försäljningen. Dessa uppgifter har dock bara extern myndighet tillgång till ifall vi t.ex. blir granskade för misstanke om skattebrott eller dylikt. Annars är det bara vi själva och vår revisor som ens ser de kvittona. Jag vet inte hur det fungerar i andra företag, ifall de sparar uppgifter för att kunna skicka ut erbjudanden osv.
2013-08-20 10:08 # 10
kaase
Det är ju också svårt att föra register över sådant, eftersom du i din tur kan ha sålt vidare objekten. Vill du vara helt säker på att du inte är spårbar så får du väl köpa över disk eller direkt av andra privatpersoner, typ Blocket, Tradera, Ädelmetallforum, etcetera? Då kan ju å andra sidan varans äkthet vara en risk.
2013-08-20 15:23 # 11
futurist
Tack!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt