Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kan det komma en guldrush i Sverige?
Kan det komma en guldrush i Sverige?
2013-08-14 17:24 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Med tanke på det korta inlägg som skrevs om guldbrytning (och även koppar, silver och bly) så tänkte jag lyfta frågan om Sverige som ett potentiellt "guldland".

Vad tror ni på forumet? Skulle guldbrytningen kunna öka i Sverige i takt med den ökade efterfrågan på fysiskt guld?
Sverige är ett land med en förhållandevis politiskt stabil situation och låg korruption. Vi är även ganska duktiga på miljösanering och på att ta hand om miljön och minimera utsläpp även under själva brytningens gång. Kanske skulle svenskt guld av dessa skäl till och med kunna bli efterfrågat?

2013-08-14 17:55 # 2
Solidus
"Skulle guldbrytningen kunna öka i Sverige i takt med den ökade efterfrågan på fysiskt guld?"

Svar ja, guldbrytningen skulle naturligtvis kunna öka OM man hittade mera guldmalm. Tendensen är dock det motsatta,
så svaret är egentligen nej, inte med dagens guldpriser...
2013-08-15 21:22 # 3
Pontus
är de inte otroligt dyrt också dieselpriset i Sverige etc meterial också tillexempel de är kortare ekonomi marginaler i sverige om priset skulle gå ner än USA pga all skatt sett på Gold Rush på discovery undrar hur mycket de skulle kosta i svenska pengar?
Senast ändrad av Pontus; 2013-08-15 21:22
2013-08-16 09:16 # 4
Hihosilver
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus
är de inte otroligt dyrt också dieselpriset i Sverige etc meterial också tillexempel de är kortare ekonomi marginaler i sverige om priset skulle gå ner än USA pga all skatt sett på Gold Rush på discovery undrar hur mycket de skulle kosta i svenska pengar?


Snälla! Inte du nu igen! Dina inlägg är fullständigt obegripliga.
2013-08-16 16:59 # 5
Lars DeLuxe
Jag har i över 15 år sysslat med guldvaskning i sverige. Företrädelsevis kring Ädelfors utanför Vetlanda.
Anledningen til att man inte letar guld i sverige så som man gjorde i guldrusherna i tex usa är att människor i allmännhet inte tror att det går att göra här. Men det letas, hittas och inmutas områden för guld hela tiden. I Sverige.

Hade vi haft 100 000-tals människor ute i skogen letande efter guld så hade vi också hittat mycket mer. så enkelt är det.

När nu manipulationen av guldpriset snart är över så kanske vi får se guldpriser på många gånger dagens pris.
Kan du gräva upp ett gram guld på en dag och det är värt kanske någon eller några tusenlappar, skulle det vara intressant för gemene man? självklart.
2013-08-16 20:50 # 6
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Lars DeLuxe
Jag har i över 15 år sysslat med guldvaskning i sverige. Företrädelsevis kring Ädelfors utanför Vetlanda.
Anledningen til att man inte letar guld i sverige så som man gjorde i guldrusherna i tex usa är att människor i allmännhet inte tror att det går att göra här. Men det letas, hittas och inmutas områden för guld hela tiden. I Sverige.

Hade vi haft 100 000-tals människor ute i skogen letande efter guld så hade vi också hittat mycket mer. så enkelt är det.

När nu manipulationen av guldpriset snart är över så kanske vi får se guldpriser på många gånger dagens pris.
Kan du gräva upp ett gram guld på en dag och det är värt kanske någon eller några tusenlappar, skulle det vara intressant för gemene man? självklart.


Om du har vaskat guld i Sverige i 15 år vet du exakt orsaken till att det aldrig blir en "goldrush" här! Det lönar sig inte!! Du har garanterad aldrig vaskat ihop ett gram guld/dag om det inte är islängt av någon "välvillig" person.
Eftersom inlandsisen har malt ner det guldförande materialet inklusive guld till mycket små partiklar hittar man nästan inget vaskeguld i Sverige. däremot finns områden i Norge och Finland var isen inte har kasat runt (s. k. dödis" och malt ner guldet och där kan man kan hitta och vaska guld.
Att det finns guldgruvor och guldmalm i Sverige kan ingen förneka men det skapar inte "guldrusher" precis, snarare utfattiga aktieägare, nästan undantagslöst..
2013-08-17 12:33 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Det är väl lite den känslan man får när det gäller guldvaskning. Det är kanske mest lönsamt att erbjuda hobbyutrustning till utövarna än att faktiskt vaska. Vaskningen får kanske mest ses som en trevligt hobby!

Fast kanske skulle mer avancerad utrustning som pump, ränna etc. kunna ge större utdelning över tid på rätt ställe?

Men nu talar vi som sagt om hobby och eg. antyder trådens ämnesnamn mer storskalig guldbrytning, även om hobbyletande också kan vara intressant att diskutera.

Med ett ökat guldpris kanske mer avancerade vasknings eller storskaliga bytningsmetoder skulle bli lönsamma?
2013-08-17 14:55 # 8
Lars DeLuxe
Guldvaskning är en trevlig hobby för mig. Det är skönt att komma ut i skogen ett tag.
Grejen är den att när väl guldet lämnat berget och blivit fritt så söker det sig nedåt. Till slut hamnar det i strömmande vatten. vattnet sorterar och koncentrerar guldet till hotspots. Det ligger alltså inte jämt fördelat i markerna. Den som av tur träffar på en sådan hotspot kan hitta rejäla mängder guld, men allt är naturligtvis beroende på de geologiska förutsättningarna. Min tes är att ju fler som är ute i skogen och vaskar destu större chans att springa på en sådan här fyndighet. I småland letar man företrädesevis efter själva guldådrorna. Man har följt kvartsgångar in i berget och krossat stenen.
Men jag har själv hittat vaskeguld i Emån så att det bara går att hitta där folka har "slängt ut" dementeras å det bestämdaste :)

Det är enkelt att lära sig, kräver ej en massa dyr utrustning (även om man kan lägga ut hur mycket som helst på automatiserade mojänger) och alla har faktiskt möjligheten att hitta guld i vattendrag. Rekommenderas varmt till alla att prova.
2013-08-17 16:48 # 9
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Lars DeLuxe
Guldvaskning är en trevlig hobby för mig. Det är skönt att komma ut i skogen ett tag.
Grejen är den att när väl guldet lämnat berget och blivit fritt så söker det sig nedåt. Till slut hamnar det i strömmande vatten. vattnet sorterar och koncentrerar guldet till hotspots. Det ligger alltså inte jämt fördelat i markerna. Den som av tur träffar på en sådan hotspot kan hitta rejäla mängder guld, men allt är naturligtvis beroende på de geologiska förutsättningarna. Min tes är att ju fler som är ute i skogen och vaskar destu större chans att springa på en sådan här fyndighet. I småland letar man företrädesevis efter själva guldådrorna. Man har följt kvartsgångar in i berget och krossat stenen.
Men jag har själv hittat vaskeguld i Emån så att det bara går att hitta där folka har "slängt ut" dementeras å det bestämdaste :)

Det är enkelt att lära sig, kräver ej en massa dyr utrustning (även om man kan lägga ut hur mycket som helst på automatiserade mojänger) och alla har faktiskt möjligheten att hitta guld i vattendrag. Rekommenderas varmt till alla att prova.


Är det du, Lasse Guldström som kör lite reklam på nätet?
2013-08-17 16:59 # 10
Solidus
"Men jag har själv hittat vaskeguld i Emån så att det bara går att hitta där folka har "slängt ut" dementeras å det bestämdaste :)
!
Men jag har med egna ögon sett folk från vaskningen "salta" med guld både i turistvaskningen och ute i Emån i syfte att "vaska " dumskallar som villigt går på det urgamla tricket. Folk har t.o.m. hittat små platina nuggets i Ädelfors beroende på att man har saltat med guld inköpt i USA! Allt i syfte att vaska turister och sälja utrustning till wannabe "guldvaskare" som annars aldrig skulle hitta ett endaste guldkorn oavsett utrustning.
2013-08-17 23:27 # 11
Lars DeLuxe
Nej, jag är inte lasse guldström och det guld jag har grävt fram i ån har varit i orörd mark.
(Jag heter Persson och har ingen koppling what so ever till guldvaskningen annan än att jag gillar att vara där ca 2 gånger per år. Jag gillar stället och de trevliga människorna där helt enkelt.)

ev saltning av turistvaskningen har jag ingen kännedom om, men du verkar ju veta något om det.

Oavsett om det är så eller ej så är själva behållningen med att ta en dag där att man kan lära sig tekniken att vaska, att se hur guld beter sig i pannan. Har man väl lärt sig det kan man vaska guld var som helst i världen. Det tycker jag är något värt.....
2013-08-18 00:01 # 12
Lars DeLuxe
Vi har alla våra hobbys. vad kostar det totalt att spela golf per år? eller en systemkamerautrustning. eller en MC?
Vi väljer alla vad vi själva vill lägga pengar på. Jag blir inte lurad till att köpa guldvaskningsutrustning. Det är ett val jag gör själv för att jag tycker det är kul. Man klarar sig faktiskt med bara en vaskpanna.

Det enda jag vill ha fram är att om man inte är ute och letar så kommer man inget att hitta. Att de i Ädelfors som driver turistvaskningen som ett företag och vill tjäna sitt levebröd på det är helt ok för mig. De utbildar faktiskt människor i konsten att vaska guld, vilket i förlängeningen kan ge upphov till framtida gruvor. Inte nödvändigtvis där. Men att man har brutit guld där sedan 1700-talet bevisar ju att det finns guld i berget. Och då pratar vi kända gruvgångar. Varje år mutas nya områden in kring Vetlanda och nu senast kring jönköping. Massor av fyndigheter är fortfarande ännu inte hittade.

Sverige är tvåa i EU på guldproduktion. Så jo förutsättningarna för en guldrush i sverige är inte alls dåliga. Det finns guld. Någon ska bara hitta ett bra ställe. Guldvaskning är PROSPEKTERING inte utvinning. Man letar efter stället det kommer ifrån.Med ett högre guldpris kommer dessutom brytningen åter att bli lönsam. Och att priset på Silver och Guld ska gå upp behöver jag väl inte propagera för på denna sajt? (Att mina vänner ej tror på mig tar jag med en klackspark)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt