Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Funderingar över lokalvaluta
Funderingar över lokalvaluta
2011-02-09 15:51 # 1
Anonym

Det finns många bra tänkare här på forumet, så det skulle vara intressant med synpunkter på lokalvaluta.
Själv skulle jag vara förtjust i det, och använda den så mycket som möjligt.För att göra det enkelt att jämföra priser även utanför lokalvalutaområdet skulle man kunna bestämma att 1 LV (lokalvaluta) = 1kr. LV kommer då att kraftigt uppmuntra närproducerade varor och LV-betalt arbete, vilket jag ser som ett stort plus.
En annan variant skulle kunna vara att man bestämmer att 1 LV = värdet av en viss mängd guld, då har man plötsligt grejat en egen, lokal guldmyntfot, användbar även av dom utan guldinnehav.Men det blir säkert en nagel i ögat på statsmakterna, eftersom kontroll och beskattningsmöjligheterna minskar, precis som vid arbetsbyte grannar emellan, men nu i lite större skala. Vilket egentligen borde uppmuntras och inte motarbetas. Sånt skapar välstånd, fast kanske inte där finansvärlden önskar sig det.
Ligger helt i linje med den fullt rimliga idén att det ska få vara fritt för folk att välja det som dom vill använda som pengar. Fast dom stackars bankerna, vad skulle dom säga, berövade merparten av sitt levebröd?....
Eventuella nackdelar jag ser är en ökad risk för förfalskningar.
En annan variant skulle kunna vara att använda de gamla svenska silverslantarna med alla dess valörer, det finns massor av dom, då är förfalskningsproblemet borta.Eller kanske LS-mynt?
Ser fram emot andras tankar om lokalvaluta!

/GeCe
2011-02-09 16:20 # 2
Anonym
Här är par intressanta länkar om honung som valuta:

http://www.torinfoto.se/news.php?item.24.1
http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=3de8043976c5d2c2efca951453a89d78&topic=17191.0

// Smidas
2011-02-09 16:40 # 3
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Här är par intressanta länkar om honung som valuta:

http://www.torinfoto.se/news.php?item.24.1
http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=3de8043976c5d2c2efca951453a89d78&topic=17191.0

// Smidas


Mycket bra artikel om honungsmyntfoten! tar på ett lättfattligt sätt upp aspekterna med pengar.
Inte så tokigt som det låter med honung, den är iaf praktiskt taget obegränsat hållbar...
2011-02-09 17:12 # 4
Anonym
GeCe
Ifall du skall basera en lokalvaluta på guld, då måste man ha en viss mängd guld som backar upp en viss mängd LV. Vilka skall ställa upp med det guldet?

Det krävs alltså en lokal centralbank som administrerar detta, och hur skall de betalas mm mm? Jag tror att det blir ganska komplicerat och möjliggör bedrägerier mm. Tror jag i alla fall utan att ha tänkt igenom detta grundligt.

Det enklaste är väl att använda nuvarande guld och silvermynt som de är, och låta värdet på dem fluktuera i förhållande till aktuella Fiat valutor. Det vill säga, att man deklarerar att guld o silvermynt anses som lagligt betalningsmedel i vår kommun enligt gällande kurser.

KH
2011-02-09 17:32 # 5
Guldmikroben
Jag är fortfarande fascinerad av denna Chiemgauer som förvisso är fiatbaserad men med brakteatmyntens rörelsekrav.
Senast ändrad av Guldmikroben; 2011-02-09 17:33
2011-02-09 17:50 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
GeCe
Ifall du skall basera en lokalvaluta på guld, då måste man ha en viss mängd guld som backar upp en viss mängd LV. Vilka skall ställa upp med det guldet?

Det krävs alltså en lokal centralbank som administrerar detta, och hur skall de betalas mm mm? Jag tror att det blir ganska komplicerat och möjliggör bedrägerier mm. Tror jag i alla fall utan att ha tänkt igenom detta grundligt.

Det enklaste är väl att använda nuvarande guld och silvermynt som de är, och låta värdet på dem fluktuera i förhållande till aktuella Fiat valutor. Det vill säga, att man deklarerar att guld o silvermynt anses som lagligt betalningsmedel i vår kommun enligt gällande kurser.

KH


Jo,jag håller nog med dig, det var väl inte riktigt genomtänkt...Guld och silvermynt är bra,trevligast vore det med ett system där mynten är valutafria och märkta direkt med sin vikt, och priserna anges med vikt. Men då är vi där igen, om det används överallt så räcker metallen inte till, då måste vi ha fraktionellt och därmed centralbank osv.Det är inte lätt det här, att få ett bra & smidigt hjälpmedel för byteshandel! /GeCe
2011-02-09 18:45 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
GeCe
Ifall du skall basera en lokalvaluta på guld, då måste man ha en viss mängd guld som backar upp en viss mängd LV. Vilka skall ställa upp med det guldet?

Det krävs alltså en lokal centralbank som administrerar detta, och hur skall de betalas mm mm? Jag tror att det blir ganska komplicerat och möjliggör bedrägerier mm. Tror jag i alla fall utan att ha tänkt igenom detta grundligt.

Det enklaste är väl att använda nuvarande guld och silvermynt som de är, och låta värdet på dem fluktuera i förhållande till aktuella Fiat valutor. Det vill säga, att man deklarerar att guld o silvermynt anses som lagligt betalningsmedel i vår kommun enligt gällande kurser.

KH


Jo,jag håller nog med dig, det var väl inte riktigt genomtänkt...Guld och silvermynt är bra,trevligast vore det med ett system där mynten är valutafria och märkta direkt med sin vikt, och priserna anges med vikt. Men då är vi där igen, om det används överallt så räcker metallen inte till, då måste vi ha fraktionellt och därmed centralbank osv.Det är inte lätt det här, att få ett bra & smidigt hjälpmedel för byteshandel! /GeCe


CeGe

Det är ingen brist på metaller. Det är bara brist vid nuvarande låga priser. Men ifall guld exempelvis blir värderat emot världens Fiat valutor, typ 30 000 USD/oz eller liknande då finns ingen brist på guld.

Dessutom kan man ha ett parallellt system med FREE GOLD eller FREE SILVER där man utnyttjar guld och silver parallellt med Fiat valutor.

KH
2011-02-10 08:27 # 8
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmikroben
Jag är fortfarande fascinerad av denna Chiemgauer som förvisso är fiatbaserad men med brakteatmyntens rörelsekrav.


Att pengarna har ett bäst före datum är hemskt!
Men, jag är för konkurrenade valutor och om detta är vad folk vill använda så är det inget fel med det. Jag kan dock inte svälja kravet på överdriven konsumption (spendera eller straffas) ideologin.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt