Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < komer alla förlora sina pengar på GULD?
komer alla förlora sina pengar på GULD?
2013-07-07 21:38 # 1
dany
hej
måste öppna inlägg angående priserna på guld , till alla som har köpt guld 3 år tidigare, har ni sålt de innan prinedgång? eller har ni det kvar,.?
jag har köpt då det var på 320 kr/gram. 2010-2011.
är lite orolig om priset ska fortsätta ner, bör jag sälja eller förvara dem.
kommer det fortsätta ned ännu mera och hur länge.? och varför fortsätter det ner på det nivån.
maniuplering?
när ska den upp igen ?
vad säger ni?
släng era åsikter vad ni tror och har hört. :=)
2013-07-07 22:34 # 2
Flavian
Sitt på guldet. Aktier kan vara lönsamma, men de kan också ge stora förluster. Guld behåller sitt värde. Om du väntar några år så kommer guldet säkert tillbaka till den gamla nivån.
2013-07-07 22:50 # 3
Babaroo
Guld och silver köper jag själv för att det är det enda (mark är bra, men lätt att beslagta) och säkraste sättet att skydda sina tillgångar, det har alltid varit pengar/varit värt pengar. Sedan får papperspriset åka upp och ned som det vill. Jag har inte köpt Guld för att det ska ge mig en avkastning, utan för att skydda mig mot dagens fejkpengar som bara är värt något för att riksbankerna har monopol på att trycka pengar.
2013-07-08 01:43 # 4
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Sitt på guldet. Aktier kan vara lönsamma, men de kan också ge stora förluster. Guld behåller sitt värde. Om du väntar några år så kommer guldet säkert tillbaka till den gamla nivån.


Guld har tappat 33% av sitt värde på mycket kort tid. Så att påstå att det behåller sitt värde är lite märkligt.

Ingen kan berätta om guld kommer att stiga eller falla framöver. Det är omöjligt att veta.

Förmodligen kommer det att tappa ytterligare om börsen och jobben även fortsättningsvis visar positiva siffror.

Om en krash eller kris inträffar nånstans så kan det ge ett ökande guldpris.

Den som påstår sig veta vart guldpriset är på väg är en lögnare. Det är omöjligt att veta.
2013-07-08 10:23 # 5
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Sitt på guldet. Aktier kan vara lönsamma, men de kan också ge stora förluster. Guld behåller sitt värde. Om du väntar några år så kommer guldet säkert tillbaka till den gamla nivån.


Guld har tappat 33% av sitt värde på mycket kort tid. Så att påstå att det behåller sitt värde är lite märkligt.

Ingen kan berätta om guld kommer att stiga eller falla framöver. Det är omöjligt att veta.

Förmodligen kommer det att tappa ytterligare om börsen och jobben även fortsättningsvis visar positiva siffror.

Om en krash eller kris inträffar nånstans så kan det ge ett ökande guldpris.

Den som påstår sig veta vart guldpriset är på väg är en lögnare. Det är omöjligt att veta.


Varför är du alltid så negativ till Guld Nikon? Comex registrerade Guld lager har gått ner från 1,359 miljoner troy ounce den 24 juni 2013 (alltså för cirka 2 veckor sedan) till 1,17 miljoner troy ounces idag. Alltså en minskning med 14% på bara 2 veckor. Och på Comex handlar spekulanter som till typ 99% väljer fiatvaluta trade-in när kontraktet ska löpa ut. Tänk ifall alla 435000 kontrakt på 100 troy ounces styck skulle vilja ha leverans, det registrerade guldet är bara 1/40 av de utställda kontrakten. Det finns också "eligble" guld, men detta är inte registrerat, skulle detta räknas med, så är ändå de utställda kontrakten 6 gånger fler än det Guld som hävdas finnas.

http://www.cmegroup.com/trading/energy/nymex-delivery-notices.html

Det är visserligen omöjligt att veta vart det manipulerade papperspriset är påväg, men denna konsumtion av fysiskt Guld kan omöjligen fortsätta i evighet med ett dalande papperspris.
Senast ändrad av Babaroo; 2013-07-08 10:30
2013-07-08 10:42 # 6
Orgott
Jag håller med Nikon och här är hur jag ser på mitt stackande:
(fastän jag mest köpt silver så stämmer även argumenten på guld)

förlåt för wall-of-text

1. Mitt förslag är att inte se guld/silver som något ni kommer bli rik på, se det som en försäkran mot att bli fattig.
För antingen så börjar världen brinna mer (det jag tror kommer hända), vilket är dåligt, men då har ni iaf guld/silver som förhoppningsvis skyddar en del.

Eller så fattar bankerna/politikerna/mm och börjar fixa problemen, vilket är bra (osannolikt enligt mig), visst då tappar ert guld/silver några siffror och ni får ut mindre när ni säljer...men det spelar ju föga roll ifall världen börjat bli bättre och folk får behålla sina jobb och ni fortfarande får fiat varje månad, då är ni ju fortfarande bland världens topp 10% rikaste individer...eller hur? (vilket jag gissar att man tillhör ifall man har ett normalt arbete som svensk) och om ni gråter över att tillhöra topp 10% som "förlorat" på att investera i guld ja då kan jag inte hjälpa er med några råd, däremot så kanske ni bör läsa på om Mammon lolz.

Så jag menar att det är bra om vi långsiktigt "förlorar" på guld och silver, precis som det är långsiktigt bra om våra hus INTE brinner ner och vi INTE får pengar från vår brandförsäkring.



2. Sprid ut köpen, köp t.ex. nu när det känns billigt. Om man köper silver t.ex. som jag gjort så köpte jag en del vid $28, $33, $39, $26, $22 och tänker köpa mer nu när jag får lön.
på detta vis kan jag undvika en del av volatiliteten och få ett hyfsat genomsnitt på mitt silver för varje gång jag köper 100oz för $18 så sjunker ju snittet av vad jag betalt och jag planerar att köpa hela livet så även om silver skulle stå still i 20 år på $15 så kommer jag inte ha "förlorat" mer än vad jag tycker det är skäligt att förlora för en ekonomisk försäkring i tider av global turbulens.
t.ex har jag nu betalt 250:- SEK för varje oz silver, om 5 år (om silver fortsätter sjunka/stå still) så kommer jag sänkt snittet till 200:-/oz. och om 10 år 183:-/oz (idag får man 1oz för 151:- ).
Efter jag sett silver gå från $28 till $48 på bara den lilla tid jag varit med och med de idiotiska oroligheter som banker/politiker låter fortgå så är jag så pass trygg att jag värderar varje sekund som silver ligger under $20.

Vi har just blivit erbjuden en rea på silver och guld (tack pappersmarknaden!!!), det är inte dags att ångra oss, det är nog snarare dags att fundera hur mycket vi vill äga för att känna oss trygga. Om ädelmetallerna gick upp 200% över några månaders tid skulle ni vara nöjd med ert innehav då eller skulle ni önska att ni köpt mer när ni hade chansen?

När silver låg på $48 kände jag mig som en förlorare eftersom jag inte hade det silver jag kände jag behövde för att vara hyfsat trygg, då önskade jag inget mer än att silver skulle rasa i pris (vilket det gjorde när marginalerna höjdes, dvs fundamenten till mitt silverköpande förändrades inte men ändå rasade priset).
Nu har jag nåt mitt första delmål och nu spelar det inte längre någon roll vad som händer med silverpriset, eller ok det vore ju skönt om det höll sig lågt några år till så jag verkligen fick köpa på mig massor för pengar jag ändå inte skulle använt till nåt vettigt.

Och dessutom, ifall mitt snitt tillslut ligger under $20 så behövs det inte allt för mycket för att jag ska kunna sälja värdebevarande (inkl inflation och medräknat ränteförlust). Om nu inte bitcoin blir tryggare och tar över "försäkringsmarknaden" som guld(/silver) haft. Dvs. troligtvis kan jag få min ädelmetall att verka som värdebevarande om jag fortsätter hålla mig insatt i global ekonomi. Annars får väl barnbarnen en häftig skattkarta när jag dör :-)

3. En oväntad fördel med att äga ädelmetaller är att jag inte enkelt har pengarna till hands. Hur många tusentals, tiotusentals kronor slösar man på att bli fetare när det kanske vore bättre ifall man inte kunde rört dem så lätt. Jag gillar idén att alltid ha pengar "for a rainy day" som jag kan röra men inte rör. Jag gör allt jag vill göra med mitt liv så mig fattas inget. Jag är lycklig, jag är svensk, jag är rik (fastän jag tillhör bottenskrapet i Sverige).

4. Sprid ut riskerna, guld, silver, matförråd, vapen+ammo, land, fruktträd och grönsaksland, höns, bitcoin, vänner, verktyg, båt osv osv. Allt kan skaffas beroende på budget och tillför trygghet i en orolig värld. Men känner ni att ni hellre investerar 300 000:- (där troligtvis majoriteten är lånade krediter) i en ny bil kanske ni tycker jag är korkad som istället ifrågasätter hur vår mat tillverkas och ICAs obefintliga lager.

I 99 950 år har det varit naturligt att ha nära tillgång till mat och vapen, i 50 år har det varit mer och mer omodernt. Jag är nog lite gammalmodig men jag tycker att en människa ska vara nära verkligheten och enligt historien så händer det dåliga grejer när samhällen/befolkningar börjar intressera sig mer och mer för imaginära ting som inte har ett inneboende användningsområde (som t.ex. siffror på en datorskärm istället för hållbar produktion).

världen blir inte friskare
miljön blir inte renare för vart år som går
det blir inte mer fisk i vattnen
vi blir inte färre människor på planeten
oljan fortplantar sig inte så bra

high frequency trading är inte nära verkligheten (snarare en blodigel som suger ut produktion ur systemet och driver upp priserna för vanligt folk) och när vi har gått från att byta saker med varandra till att komma på pengar där min vara är X, din vara är Y och pengar är "=" som ska göra att vi kan byta med varandra...när allt börjar handla om "=" så har vi missat poängen. Kolla hur stor del av BNP som USAs banksektor är idag...hur mycket producerar den? Hur många X och Y kommer framtida människor kunna byta med varandra? Hur mycket är "=" värt i sig?

Så min fråga är väl snarast, tror du att allt ordnar sig? Satsa på aktier, hoppa på bostadsbubblan.
Tror du att det kan bli mycket sämre när verkligheten säger ifrån? Investera då i verkligheten och inte i nåt hittepå.

just my 2oz
2013-07-08 11:31 # 7
Nikon
Att gå "All in" på ädelmetaller är riskabelt.

Jag försöker se riskerna, för att väga upp alla extrem-optimistiska påståenden (vissa sanna, andra ren lögn) på detta forum.
Om man blundar för riskerna och bara ser till det positiva så lurar man bara sig själv.
2013-07-08 12:27 # 8
jiess
Ett litet inlägg bara,

Köp Guld, glöm vad du har köpt, låt tiden göra sitt det kommer att bli en belöning längre fram, se till att du ALLTID kan nå din Guld eller Silver inom dom närmaste timmarna. Köp Aldrig Värdepapper i Guld, Papper är Papper, Att ha sitt Guld fysisk i handen ger en lugn huvudkudde.

Passa på och köp när priset har gått ned, köp inte för lånade pengar !! Se till att du har smör och bröd först !!!
2013-07-08 12:29 # 9
Micke82
Ingen kan se in i framtiden, ingen vet vad som händer imorgon eller om 1 år.
För mig personligen känns de så bra att köpa något som har ett värde, nu sparar jag bara i silver. Genom att de har ett bredare användnings område inom industrin.
Sen passar kanske inte denna sparform alla personer. Ja sparar långsikt i denna sparform.

Brukar tänka på allt skit man har köpt genom tiderna och som bara kastas bort i vårstädet. Nu köper jag inte på mig sånt som jag verkligen inte behöver. Jag sparar de slantarna i silver istället. Tänk bakåt i tiden säg 10 år tillbaka, Vad har ni kvar i dag av de ni köpte för 10 år sedan, vigsel ringar räknas inte. Personligen fick ja ett wake up call då jag fick höra de.
2013-07-09 12:03 # 10
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Sitt på guldet. Aktier kan vara lönsamma, men de kan också ge stora förluster. Guld behåller sitt värde. Om du väntar några år så kommer guldet säkert tillbaka till den gamla nivån.


Guld har tappat 33% av sitt värde på mycket kort tid. Så att påstå att det behåller sitt värde är lite märkligt.

Ingen kan berätta om guld kommer att stiga eller falla framöver. Det är omöjligt att veta.

Förmodligen kommer det att tappa ytterligare om börsen och jobben även fortsättningsvis visar positiva siffror.

Om en krash eller kris inträffar nånstans så kan det ge ett ökande guldpris.

Den som påstår sig veta vart guldpriset är på väg är en lögnare. Det är omöjligt att veta.


Guldet kommer gå ner till nånstans mellan 200-220 kr/gram, sedan kommer det vända och i samband med kraschen nästa år så kommer det förmodligen stiga till skyarna. Vissa bedömare har talat om 10 000 dollar/oz.
2013-07-10 01:49 # 11
blessed
Investering i guld bör göras med resurser som man avhålla sig igång under 10 år. Under den tiden väntar jag mig att guld priset följer en stigande trend. Helst bör man även ha investeringar i fonder och aktier också. Går den ena investeringen ner kan man hoppas att den andra stiger. Med de låga räntorna vi numera har kan det vara lätt att vara bekväm men skuldfrihet bör eftersträvas. Om guldet stiger mycket är fiat värde är det inte osannolikt att även räntorna gör det samma.
2013-07-10 08:33 # 12
blessed
Skulle man väga in uppgifterna som talar för att det fysiska innehavet av guld i fonderna som handlar med "pappersguld" är låga i absolut vikttal, verkar det som om en prisvändning uppåt är att vänta inom kort. Det finns risk för att fysiskt guld inte kan levereras på begäran och risken för att folk vill avsluta en affär med fysisk guld ökar när ett ökat medvetande om lagerförhållande finns. Dvs när mainstream media talar mer om leverans svårigheter. Det tar 7 år för Tyskland av få sin guld. ABN Ambro i Holland avslutar sina guldaffärer med kontanter istället för guld. Bristande tillgång på guld leder till att premierna ökar om spotprice inte reflektera efterfrågan på den fysiska guldmarknaden.
På klassiskt vis när priset i så fall vänder uppåt kan vinsthämtning ge rekyler på väg uppåt.
Med lite perspektiv bakåt kan man se att börsen har varit nere 20 % ibland. Det är då man skall köpa till sig ännu mera.
Senast ändrad av blessed; 2013-07-10 08:38


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt