Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < guld och befolkningsexplosionen
guld och befolkningsexplosionen
2013-07-03 22:23 # 1
jaws
Ökningen av antalet människor på jorden följer en exponentiell kurva. Befolkningen fördubblades mellan 1970 och 2010. Det är rimligt att anta att ökningen blir minst lika stor, men snarare större, i framtiden vilket innebär att om trettio till fyrtio år är dagens befolkningssiffra åter fördubblad. Ökningen sker snabbast vissa länder, som också har en ökande levnadsstandard, t.ex. Brasilien, Indien och Kina. Om ganska få år "skapas" alltså ett nytt jordklot likt dagens. För mig är det då också rimligt att tro, att denna utveckling löpande sätter avtryck i efterfrågan på guld och silver i form av smycken och investeringsmetall. Det bör finnas en betydande underliggande och ökande efterfrågan på ädelmetall som ytterligare bevisar att marknaden är manipulerad och att det verkliga priset kommer att slå igenom så småningom.
2013-07-04 00:55 # 2
Lotus
Ja det är inte hållbart någonstans med den ökningen. Vi ser redan idag hur man i fattiga länder vänder upp och ner på hela områden bara för några ynka gram guldstoft. Har sett det främst i Sydamerika. Det sker ju på bekostnad av djur och natur...
2013-07-04 08:47 # 3
jaws
Det är mycket som är problem med den kraftiga befolkningsexplosionen, men det var inte riktigt det jag vill belysa utan att den är något som påverkar guldpriset positivt.
2013-07-04 09:06 # 4
marcandrew
Är det ca 16 gram per person nu, så blir det väl ca 8 gram per person ifall befolkningen fördubblas. Så det borde ju utan tvekan påverka guldpriset.
2013-07-04 12:34 # 5
Yngveman
Att guld- och silverpriset kommer att stiga om befolkningen fördubblas betvivlar jag inte, av den enkla anledningen att jordens resurser är begränsade. Ju fler som ska vara med och dela, ju mindre får var och en.
Tyvärr kommer vi nog att både få en svagare valuta och levnadsstandard i samband med detta av samma anledning.

Fördelen för oss i Sverige idag är att våran valuta tillåter oss att köpa tillgångar relativt billigt. Valutan är ju så stark, att vi ibland kan byta en timmes arbete mot en hel arbetsvecka av någon annans arbete i ett fattigt land.
Frågan är bara hur länge detta kommer att hålla i sig. Vi kommer att kunna leva som kungar på andras bekostnad hur länge som helst. Hela världen kan inte bo och leva som vi gör i Sverige, det går inte.

Att inneha fysiskt guld och silver (eller andra fysiska tillgångar) är nog en bra idé inför framtiden.
Oavsett vad som händer med världsekonomin så kommer det alltid att finnas en efterfrågan på (ädel)metaller, skogsmark, åkermark, energi, fastigheter osv.
Det kan däremot vara svårt att veta vad som kommer att vara den bästa investeringen på sikt, men jag har svårt att tänka mig ett scenario där någon som äger stora arialer med skogs- eller åkermark eller flera kilo ädelmetall någonsin skulle klassas som fattig.

Jag är egentligen inget hardcorefan av guld/silver som tror att priserna kommer att stiga till skyarna, utan jag tror att det är klokt att ha lite blandade fysiska tillgångar inför framtiden.
Så mycket att man kan bibehålla en god levnadsstandard trots att fler och fler ska vara med och dela på jordens resurser.
2013-07-04 17:37 # 6
Liberty Silver / Gustav Andersson
Om allt annat lika så visst kommer befolkningen öka och därmed kommer det bara att finnas hälften så mycket guld per person. Silver ännu mindre, då det förbrukas. Däremot lär befolkningsökningen, om den fortsätter i samma takt, bli ännu störrre eftersom den exponentiella funktionen gör sitt. Så om befolkningen fördubblades på 40 år kommer den mångdubblas de kommande 40 åren. Detta samtidigt som utvinningen av viktiga mineraler/metaller minskar.

Eftersom det i dagens moderna jordbruk går åt ungefär 10 kalorier i fossil energi för varje kalori mat som produceras (från jord till bord) borde en fallande oljeproduktion innebära att alla dessa människor inte kan mättas så vi kommer kanske få se minskande födelsetal i framtiden.

Detta är naturligtvis omöjligt att sia om. Kanske kommer det komma lösningar, som t.ex. någon ny energiform, som möjliggör att befolkningsökningen kan fortsätta. Ett tag till. För den kan inte forsätta att öka i all evighet, då ökningen sker med en exponentiell kurva, inte linjär.

7% ökning per år innebär en fördubbling på 10 år.

Men det är svårt för oss människor att tänka i exponentiella termer då vår hjärna är anpassad att tänka linjärt.
Dr ALbert Bartlett hävdar att detta är mänsklighetens största tillkortakommande.

Denna video ur Chris Martensons serie "The Crash Course" förklarar med ett intressant exempel den exponentiella funktionen:




Dr Bartlett:



Jag tror att det kan bli mindre att dela på av det mesta kommande år, så personligen kan jag inte se hur det kan vara fel att (så skuldfritt som möjligt) äga guld, silver olja, skog , fastigheter.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-07-04 17:39
2013-07-04 22:07 # 7
Despierto
Jag ser att folk häromkring fortfarande är av uppfattningen att efterfrågan och utbud på den underliggande varan spelar någon roll på ädelmetallmarknaden...
2013-07-05 08:56 # 8
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Jag ser att folk häromkring fortfarande är av uppfattningen att efterfrågan och utbud på den underliggande varan spelar någon roll på ädelmetallmarknaden...


Allt styrs av efterfrågan och utbud på ett eller annat sätt. Även om det inte fungerar med pappershandel med ädelmetall just nu.

Guldets köpkraft/värde/pris kommer i vart fall att öka ifall befolkningen i världen fördubblas.
2013-07-05 11:01 # 9
Liberty Silver / Gustav Andersson
Utbud och efterfrågan brukar få sista ordet. Tyvärr kan "greed and fear" styra marknaderna allt för mycket ibland, i synnerhet när det gäller handel på pappersmarknaderna som går blixtsnabbt.

Förutsatt att guld kommer fortsätta vara attraktivt som smycke, investering, pengar så borde guldpriset öka i takt med en ökande befolkning.
2013-07-05 12:56 # 10
jaws
Citat:
Förutsatt att guld kommer fortsätta vara attraktivt som smycke, investering, pengar så borde guldpriset öka i takt med en ökande befolkning.

...och det kommer garanterat att slå igenom en vacker dag. Tills dess får vi som tror så, och redan investerat i fysisk ädelmetall, härda ut i snålblåsten. Och det är inte bara en fördubblad befolkning (och efterfrågan) inom kanske 20 år det handlar om. Det är också frågan om hur länge den nuvarande terminshandeln kan trycka ner priserna. Det är delvis att likna vid börshandel, när det svänger uppåt kan handeln i stället komma att bli prisdrivande uppåt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt