Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kinesiska tackor
Kinesiska tackor
2013-06-28 20:05 # 1
Mackan
Hej allihopa!

Det ekonomiska läget i världen har övertygat mig i att investera i guld. Är ganska grön än så länge, men har lyckats få ihop en ganska fin nybörjarsamling av både mynt och mindre tackor i guld, inte minst tack vare Liberty Silver. Nu tänkte jag vända mig till Er här som har större kunskaper och längre erfarenhet än vad jag har.

Nu har jag fått upp ögonen på de fina tackorna från China Gold Group som LS säljer här (20 g, 50 g). Tycker att de är estetiskt ganska läckra och lite ovanligare jämfört med "våra" västerländska/sydafrikanska/australiensiska märken. Men samtidigt gnager det i bakhuvudet på mig att det kan röra sig om förfalskningar. Inte för att jag tror att LS medvetet skulle sälja skräp, utan för att Kina ju är det land i världen som mest producerar och säljer fake-produkter (av alla de slag).

Kan man lita på China Gold Group? Funderar på att köpa 50 gramstackan som LS säljer här, vad har Ni för tankar kring detta?

Tack på förhand för kommentarer och råd.
2013-06-28 21:41 # 2
blessed
http://www.tavex.se/index.php?main=103&05fe59ce8c78eb704c26b58fd46c0342=f696318fe815896cabbc1a944271010cOm det är det ekonomiska läget som gjort att man fått upp ögonen för investering i guld kan det tänkas att jämförelser av spread och premium för olika produkter i samma klass vore det primära. Om det är ett numismatiskt intresse: kan det intresset vara svår att förena med det rent ekonomiska. Det jag vill säga är att Hereaus tackorna i samma vikt är billigare. Du får samma summa för båda om du säljer tillbaka dem till LS. Detta är ett annat sätt att säga att det är en större spread på de kinesiska tackorna.

Om man drar resonemanget om spread och premium till sin spets behöver man komma upp till 250 g-500 g tackor men det kan vara orimliga summor. Det blir svårare att föra över gränser om det blir aktuellt. Det kan tänkas vara en bra
vikt-kompromiss med ett 1 ounce mynt som är lagligt betalningsmedel i något land. Eftersom du verkar ändå ha ett öga för det numismatiska kan australiensisk lunar serien vara av intresse.
Motiven byts med olika mellanrum och serierna är av ett begränsat antal. Mynten har även ett australiensisk dollar värde som kan vara av betydelse om du skall föra mynt över landsgränser och vill undvika behöva uppge guldviktsvärdet. Det finns ett tryckt värde öven på österrikiska philharmonics.

Det har traditionell sagts att det är mindre vanligt förekommande med förfalskningar av mindre produkter. Sedvanliga tester med vikt och storlek för att försäkra sig om att densiteten är riktigt rekommenderas. Samma fundering du har nu kommer en framtida spekulant att ha. Om inte av annat skäl kan det därför vara bra att hålla sig till mera kända märke då du dessutom kan kontrollera om Liberty Silver får leverans av just den aktuella produkten direkt från minten.

Lycka till
Senast ändrad av blessed; 2013-06-28 21:47
2013-06-29 13:05 # 3
Mackan
Tack för svar!

Vad anser du/ni om panda-mynten? De är estetiskt tilltalande också. Funderar på 1 oz-mynten i guld. 2013 års mynt t.ex. Är det något att rekommendera för en nybörjare?
Senast ändrad av Mackan; 2013-06-29 13:09
2013-06-29 15:39 # 4
Chefen
Kineserna har en hög medvetenhet av guld och har en bra moral.Det enda som jag är emot är väl alla dessa drakar som
kineserna gillar.
2013-06-29 15:41 # 5
Chefen
LS har ju också fina mynt från ex.vis Perth mint(känguru och koala)
2013-06-29 17:16 # 6
Lotus
Känns det inte som att det är lite större risk för att det man köper är guldtackor med tungsten i när det köps från Kina? Alltså mer fejkguld därifrån?
Senast ändrad av Lotus; 2013-06-29 17:17
2013-06-30 10:53 # 7
blessed
http://www.oberbank.at/OBK_webp/OBK/oberbank_at/Wertpapiere/Boersen_Maerkte/Waehrungen_Kurse/Edelmetalle/index.jsp
http://www.bankaustria.at/boersen-und-research-devisen-und-valuten-bank-austria-muenz--und-edelmetallkurse.jsp

De två länkar ovan visar bankers kurser för guldprodukter i fiat valuta. De kan gå in till en av dessa banker och växla in dina guld mynt mot fiat valuta. Jag ser inte kinesiska panda där. Min poäng är att om du vill ha stor valfrihet gällande var du vill sälja dina mynt framöver kan din vara bra att välja bland de mynt som mest omsätts i den världsdel som du för de mesta uppehålla dig i. I nuläget finns Tavex där du kan både köpa och sälja just Panda. LS köper säkert de också. Låt oss föreställa oss att guldpriset sticker mot skyarna och att skattemasen ålägger handlarna att lämna in detaljer av alla sina transaktioner. Det är i ett sådant scenario möjligen så att man inte vill sälja sina mynt i Sverige till en handlare. Det kanske blir en åtstramning överallt men då vill man hålla sig till vanliga guld mynt.

1 ounce vikten tycker jag är bra för att man kan mycket lättare ha med sig över gränser och sälja enstaka mynt om så skulle behövas. Större tackor väcker mera uppmärksamhet och tros vara lättare att förfalska. De större tackorna för även med sig en större kapitalinsats per enhet även om premien och spreaden är lägre
Senast ändrad av blessed; 2013-06-30 11:07


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt