Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Varför är liberty silver dyrare än suisse gold
Varför är liberty silver dyrare än suisse gold
2013-06-12 00:00 # 1
Nman
prisksillnaden är i mina ögon stor 9523:- för ett oz canada maple på liberty och 9390 på suisse gold
mexico 50peasos 11212:- på suicce gold och 11460:- kr på tavex

Förstår att dom ej verkar i samma land men om dom skall konkurrera så är det inte bra att vara så mycket dyrare

Bara en undrande, för jag köper hellre från liberty, men tycker inte om överpriser. och 248:- extra för peson är mycket.
MvH Ola
2013-06-12 11:36 # 2
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nman
prisksillnaden är i mina ögon stor 9523:- för ett oz canada maple på liberty och 9390 på suisse gold
mexico 50peasos 11212:- på suicce gold och 11460:- kr på tavex

Förstår att dom ej verkar i samma land men om dom skall konkurrera så är det inte bra att vara så mycket dyrare

Bara en undrande, för jag köper hellre från liberty, men tycker inte om överpriser. och 248:- extra för peson är mycket.
MvH Ola


133 spänn är väl ingenting att bråka om i sammanhanget ( 1oz guld)??
2013-06-12 12:02 # 3
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nman
prisksillnaden är i mina ögon stor 9523:- för ett oz canada maple på liberty och 9390 på suisse gold
mexico 50peasos 11212:- på suicce gold och 11460:- kr på tavex

Förstår att dom ej verkar i samma land men om dom skall konkurrera så är det inte bra att vara så mycket dyrare

Bara en undrande, för jag köper hellre från liberty, men tycker inte om överpriser. och 248:- extra för peson är mycket.
MvH Ola


Då jag inte känner till företaget så kan jag inte uttala mig om detta. Vad jag däremot kan kommentera är att det finns en uppsjö av mer eller mindre seriösa aktörer på marknaden i Europa (och andra delar av världen) och alla med olika prissättning, villkor, tillkommande avgifter och leveransmöjligheter.

Liberty Silver AB arbetar med att vara det prisledande företaget inom försäljning av ädelmetallprodukter, även kallat bullion-produkter, i Sverige. Denna utfästelse går att finna i vår prispolicy. Eftersom detta inte är ett svenskt företag så omfattas inte de av denna.
2013-06-13 00:28 # 4
Nman
248:- är rätt så mycket pengar, och suicce gold är ett stort företag med gott rykte.
eftersom jag inte bara skall köpa ett unz så blir det tusentals kr dyrare. det är väl högre spread på liberty

liberty är bra, men dyra.
2013-06-13 08:12 # 5
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Nman
248:- är rätt så mycket pengar, och suicce gold är ett stort företag med gott rykte.
eftersom jag inte bara skall köpa ett unz så blir det tusentals kr dyrare. det är väl högre spread på liberty

liberty är bra, men dyra.


Om du köper ett 1 oz guldmynt så är fraktkostnaden 232 kronor mot Libertys 99 kronor, så genast blir skillnaden lite mindre.
Men det är som du säger: Suisse Gold är en stor producent och för att de ska göra sina vinster så behöver de inte ha samma marginaler på sina produkter som en återförsäljare och kan lägga sig lägre i pris. Men att jämföra producenter och återförsäljare är som att jämföra äpplen och päron. Suisse Gold ska jämföras med ex. Perth Mint och Liberty med ex Silber Werte, eller har jag fel?

Sedan vet jag inte hur frakten går till. Jag har beställt produkter från Perth Mint och de levererar med FedEx och de tullar alla sina försändelser och vips så åker man på ytterligare 25 procent i moms plus avgift. Hur gör Suisse Gold då de har samma speditör?
Senast ändrad av Lunar4Ever; 2013-06-13 08:18
2013-06-13 11:07 # 6
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Lunar4Ever
Jag har beställt produkter från Perth Mint och de levererar med FedEx och de tullar alla sina försändelser och vips så åker man på ytterligare 25 procent i moms plus avgift. Hur gör Suisse Gold då de har samma speditör?


Guld är väl momsbefriat?
2013-06-13 11:16 # 7
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Lunar4Ever
Jag har beställt produkter från Perth Mint och de levererar med FedEx och de tullar alla sina försändelser och vips så åker man på ytterligare 25 procent i moms plus avgift. Hur gör Suisse Gold då de har samma speditör?


Guld är väl momsbefriat?


Trodde jag också men det visar sig att de produkter jag köpt är samlarobjekt och räknas inte som investering. Jag tycker ju att samlarobjekt är bättre än investeringsobjekt men det är väl en smaksak :)
2013-06-13 11:43 # 8
Kebbe68
LS tar 229 kr för frakt av 1 Oz Guldmynt. LS betalar ca 2% över spot om du vill sälja medan Suisse bara betalar spotpris.
2013-06-13 14:12 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag bestämde mig för att jämföra eftersom jag tycker den initiala jämförelsen var orättvisande.

LS tar i skrivande stund 9733 kr inklusive frakt och försäkring för 1st 1 oz Kanadensisk Gold Maple. Att köpa samma mynt hos det utländska företaget inklusive frakt kostar om man skickar betalningen via Swedbank i skrivande stund 9666 kr. Det skiljer således 67 kr. Nu känner jag inte till om det andra företaget inkluderar försäkring, försändelsesätt eller logistik i övrigt.

Däremot är jag närmast stolt över att vi kan hålla så pass bra priser som vi gör trots att vi är ett svenskt företag med ett av världens högsta skattetryck, prisnivå för arbetskraft och byråkrati.

Som påtalat är såväl vår marginal som spread ytterst låg. Centralbankernas marginal i form av seignorage när de printar sedlar är lite högre i jämförelse...
2013-06-13 15:43 # 10
Despierto
Precis som bara en person eller ett lag är världsmästare så är bara ett företag billigast. Att vara den personen/det laget/det företaget strävar många efter att bli men det är inget självändamål.
2013-06-13 20:31 # 11
impact
Om det skiljer en hundring på ca. 10.000kr så är det i storleksordningen 1%.

Att över tid spara i guld och silver så är det inte den procenten som kommer göra skillnaden utan snarare om du har pm eller inte.
Jag uppskattar att få leverans med postens värde, jag hämtar själv ut och inte någon fraktfirma som stannar till utanför och dumpar det i brevlådan.
Leverans från Sverige går oftast på 2-3 dgr vilket är mycker snabbare än från någon tysk firma.
Dessutom om det skulle hända något så mycket lättare att reklamera det från ett svenskt företag än ett utländskt.
Den goda nattsömnen man får genom att köpa sitt guld i Sverige är svår att värdera.
Dessutom är priset på guld i Sverige väldigt konkurenskraftigt.
Jag köper mitt guld i Sverige, silver är ett helt annat kapitel


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt