Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Frankrikes förbud av guldförsändelser
Frankrikes förbud av guldförsändelser
2013-06-10 14:13 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Någon som har uppmärksammat senaste nyheten om Frankrikes förbud mot att skicka guld och silver i posten?

Trenden går ju i många europeiska länder allt mer mot att privat innehav av ädelmetall försöker begränsas. I Sverige genom begränsning/förbud mot förvaring av kontanter och ädelmetaller i bankfack, samt momsbeläggning av investeringssilver.

Samtidigt för allt fler EU-politiker en retorik som försöker påskinna att allt är ok. Exempelvis Hollandes uttalande om att det värsta av eurokrisen nu är över.

Vad tror ni om detta? Börjar snaran i europa dras åt mer och mer? Gäller det att skaffa ädelmetaller så fort som möjligt kanske?
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-06-10 14:14
2013-06-10 15:11 # 2
goldcard
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Någon som har uppmärksammat senaste nyheten om Frankrikes förbud mot att skicka guld och silver i posten?

Trenden går ju i många europeiska länder allt mer mot att privat innehav av ädelmetall försöker begränsas. I Sverige genom begränsning/förbud mot förvaring av kontanter och ädelmetaller i bankfack, samt momsbeläggning av investeringssilver.

Samtidigt för allt fler EU-politiker en retorik som försöker påskinna att allt är ok. Exempelvis Hollandes uttalande om att det värsta av eurokrisen nu är över.

Vad tror ni om detta? Börjar snaran i europa dras åt mer och mer? Gäller det att skaffa ädelmetaller så fort som möjligt kanske?


Är det ett förbud, eller är det bara så att de som står för postgången inte ersätter förlorat gods. Det är ju en viss skillnad. Samma sak har jag funderat över då det gäller bankfack. Förbjuder banken mig att förvara det där, eller är det bara så att om det försvinner så gäller inga försäkringar.
2013-06-10 18:27 # 3
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av goldcard
Förbjuder banken mig att förvara det där, eller är det bara så att om det försvinner så gäller inga försäkringar.


Det är förbjudet. Och banken har rätt att konfiskera det.
Det står svart på vitt i bankfacksavtalet. Kolla själv.
2013-06-10 18:56 # 4
Sigvard
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av goldcard
Förbjuder banken mig att förvara det där, eller är det bara så att om det försvinner så gäller inga försäkringar.


Det är förbjudet. Och banken har rätt att konfiskera det.
Det står svart på vitt i bankfacksavtalet. Kolla själv.


Jag hittar inget om förbud mot guld i mitt avtal, däremot ett förbud mot att förvara kontanter.
Är du säker på det där med guld?
2013-06-10 22:12 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nja, lagligt betalningsmedel är väl förbjudit. Dock har frågan varit uppe tidigare och bankerna ger inga vettiga svar på om på ädelmetallmynt som är denominerade räknas dithän. Guldtackor och silvertackor, mig veterligen, är dock inte förbjudan. Dock tror jag bankerna lagt till att de endast generellt försäkrar upp till tio prisbasbelopp.
2013-06-10 22:15 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Posten har ju förresten tagit bort värdeförsändelser upp till 500 000 kr i Sverige så att maxbeloppet numera är 200 000 kr. Posten har vidare sänkt postförskott från 10 000 kr till 5 000 kr så begränsningarna i att skicka fysiska värden ökar även i Sverige. Detta verkar vara en allmän trend att försvåra värdehantering.
2013-06-10 23:02 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av goldcard
Förbjuder banken förvara det där, eller är det bara så att om det försvinner så gäller inga försäkringar.


Det är förbjudet. Och banken har rätt att konfiskera det.
Det står svart på vitt i bankfacksavtalet. Kolla själv.


Jag hittar inget om förbud mot guld i mitt avtal, däremot ett förbud mot att förvara kontanter.
Är du säker på det där med guld?


Alla guldmynt (nästan) är lagliga betalningsmedel någonstans. Dvs kontanter precis som vilka andra mynt som helst.
Jag har pratat med jurister på alla stora svenska banker om detta. Villkoren är glasklara.

Guldtackor är helt okej att lagra i bankfack. (Möjligen med undantag för SEB som själva säger att de förbjuder alla former av ädelmetall)

Det finns även vissa guldmynt, såsom franska Franc, som inte längre är giltiga betalningsmedel. Dessa är också okej i bankfack.
2013-06-11 00:39 # 8
Sigvard
Okej, tack Nikon

Man kan alltså snart börja fråga sig vad man skall ha ett bankfack till egentligen.
Samhället vill helt klart att vi inte skall ha kontanter och ädelmetaller i privat ägo.

Allt skall finnas som digitala siffror i ett slutet banksystem.
Senast ändrad av Sigvard; 2013-06-11 00:40
2013-06-11 01:04 # 9
Flavian
Handelsbanken förbjuder inte förvaring av guldtackor i bankfack. Oavsett vad försäkringen täcker säger det sig själv att det är ytterst svårt att stjäla något som ligger i ett bankfack. Man kan givetvis tänka sig att banken själv försöker stjäla vad som finns i facken, men en bank som gör så riskerar sitt goda rykte plus straffrättsliga sanktioner.

Så länge det råder fred i detta land betraktar jag tackguld inlåst i ett bankfack som en säker tillgång.
2013-06-11 07:49 # 10
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Handelsbanken förbjuder inte förvaring av guldtackor i bankfack.

Tackor är som sagt okej. Men inte mynt.
2013-06-11 14:00 # 11
RobertSt2
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Handelsbanken förbjuder inte förvaring av guldtackor i bankfack.

Tackor är som sagt okej. Men inte mynt.

Jodå, mynt i alla gamla valutor som försvann när Euron infördes, och så, givetvis, krugerrands (som inte har någon nationalitet alls).
2013-06-11 18:09 # 12
snöstorm
Detta ser illa ut! Men hur är det med DHS/UPS/FEDEX? Gäller lagen dom också?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt