Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Spara i Guld
Spara i Guld
2013-06-25 10:07 # 13
Syraks vishet
Visst är det så att de svenska bankerna har ett starkt skydd från staten , det blev ju uppenbart när nordbanken räddades senast . Men att rädda dem alla via sedelpressen får jag inte att gå ihop , vid en monetär krasch !!
2013-06-25 18:30 # 14
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Syraks vishet
Visst är det så att de svenska bankerna har ett starkt skydd från staten , det blev ju uppenbart när nordbanken räddades senast . Men att rädda dem alla via sedelpressen får jag inte att gå ihop , vid en monetär krasch !!


Vid en internationell monetär superkollaps så kommer både stater och banker att gå under. Helt riktigt. Vi får också internationell anarki, mm.
Men i alla lägen utom detta så har banker ett otroligt starkt skydd, eftersom staterna blir så enormt drabbade av ifall en eller ett par banker går omkull.

Exakt hur pass väl tror du att småföretag klarar sig i detta extremscenario?


Sedan finns visserligen risken för "överraskningsskatter" på sparat belopp, i stil med vad som föreslogs på Cypern. Men det gick ju inget vidare med det försöket att tulla på bankgarantin, så det ska nog mycket till innan de försöker sig på något sådant igen.
Har du däremot sparade slantar som överstiger bankgarantin så kan det kanske vara värt att undersöka alternativ.
2013-06-25 20:58 # 15
Syraks vishet
Det är ju riktigt det du skriver, att det är vid extraordinära omständigheter som bankgarantierna inte kommer att gälla . Det får vi först och främst hoppas att så inte blir fallet, men om djävulen är lös , så tror jag mer på ett företag i ädelmetallbranchen än vilken storbank eller stat för den delen .
Personligen så har jag sparat i silver bl.a. för att ha en försäkring när andra inte kommer att utbetalas .
Rätt eller fel, men det får vi förhoppningsvis aldrig veta ...
2013-09-09 01:19 # 16
futurist
Någon uppdatering på den här fronten från LS, möjligen?

Guldcentralen hade tydligen en annons i Metro i dag om möjligheten att "månadsspara i guld". Går man dock in på deras hemsida så står det att man skall kontakta dom, vilket inte säger så mycket om upplägget eller liknande. Är det möjligen någon som vet mer om hur deras upplägg funkar (rutiner, priser, mängder, etc)?
2013-09-09 10:26 # 17
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av futurist
Någon uppdatering på den här fronten från LS, möjligen?

Guldcentralen hade tydligen en annons i Metro i dag om möjligheten att "månadsspara i guld". Går man dock in på deras hemsida så står det att man skall kontakta dom, vilket inte säger så mycket om upplägget eller liknande. Är det möjligen någon som vet mer om hur deras upplägg funkar (rutiner, priser, mängder, etc)?


Vi undersöker möjligheterna att utveckla marknadens bästa sparprodukt inom ädelmetall och kommer att återkomma så snart vi har mer information. Finns det några speciella egenskaper som ni särskilt skulle efterfråga med en tänkt spartjänst är ni välkomna att fortsatt posta detta i denna tråd, vi läser och tar till oss.
2013-09-09 17:51 # 18
Hedge
Re: Nikon 25/6


"Vid en internationell monetär superkollaps så kommer både stater och banker att gå under. Helt riktigt. Vi får också internationell anarki, mm.
Men i alla lägen utom detta så har banker ett otroligt starkt skydd, eftersom staterna blir så enormt drabbade av ifall en eller ett par banker går omkull.

Exakt hur pass väl tror du att småföretag klarar sig i detta extremscenario?

Sedan finns visserligen risken för "överraskningsskatter" på sparat belopp, i stil med vad som föreslogs på Cypern. Men det gick ju inget vidare med det försöket att tulla på bankgarantin, så det ska nog mycket till innan de försöker sig på något sådant igen.
Har du däremot sparade slantar som överstiger bankgarantin så kan det kanske vara värt att undersöka alternativ.


Ett nytt Cypern är nog en mer realistisk möjlighet än man vill tro.

http://www.larouche.se/artikel/finansoligarkins-cypernmodell
Senast ändrad av Hedge; 2013-09-09 17:53
2013-09-09 18:26 # 19
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Citat:
Ursprungligen postat av futurist
Någon uppdatering på den här fronten från LS, möjligen?

Guldcentralen hade tydligen en annons i Metro i dag om möjligheten att "månadsspara i guld". Går man dock in på deras hemsida så står det att man skall kontakta dom, vilket inte säger så mycket om upplägget eller liknande. Är det möjligen någon som vet mer om hur deras upplägg funkar (rutiner, priser, mängder, etc)?


Vi undersöker möjligheterna att utveckla marknadens bästa sparprodukt inom ädelmetall och kommer att återkomma så snart vi har mer information. Finns det några speciella egenskaper som ni särskilt skulle efterfråga med en tänkt spartjänst är ni välkomna att fortsatt posta detta i denna tråd, vi läser och tar till oss.


Efterfrågad egenskap: Ett upplägg där äganderätten till det sparade guldet är juridiskt skiljt från LS, så att ingen förlorar något i händelse av konkurs i LS.
Kan kräva individuella "bankfack" tror jag. Men kanske det finns kreativa lösningar kring det?
Exempelvis: Alla spararna är medlemmar i en ekonomisk förening som i sin tur äger guld förvarat i ett dedikerat kassaskåp hos LS?
2013-09-14 21:39 # 20
morr
Fast i alla fall jag har inget som helst intresse av att ha mina metaller i någon annans händer. Vad gäller konkurs hos LS så får man väl lägga sig på en nivå på ett antal tusenlappar som man inte går under av att förlora (innan köp genomförs och man får guldet hemskickat).
Jag är väldigt nyfiken på vad LS hittar på och hoppas vi snart får mer info.
2013-09-15 00:04 # 21
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Efterfrågad egenskap: Ett upplägg där äganderätten till det sparade guldet är juridiskt skiljt från LS, så att ingen förlorar något i händelse av konkurs i LS.
Kan kräva individuella "bankfack" tror jag. Men kanske det finns kreativa lösningar kring det?
Exempelvis: Alla spararna är medlemmar i en ekonomisk förening som i sin tur äger guld förvarat i ett dedikerat kassaskåp hos LS?


En intressant idé. Ekonomiska föreningar i pluralis där medlemmarna har ett gemensamt intresse att spara i ädelmetaller. Kruxet är förtroendet. Jag har varit inne på idén förut, där ett antal människor, med förtroende för varandra, slår ihop sig i en förening med målsättningen att spara i en gemensam värdepool. Det skulle på sikt kunna ersätta behov av försäkringar (delvis) och kunna utgöra ett mikrobankväsende. Om flera föreningar samarbetar via t.ex. LS skulle det kunna utgöra en grund för bättre investeringar och (nu tänker jag väldigt fritt) samarbeta med varandra vad gäller diverse ekonomiska aktiviteter, t.ex. lån. Säg att LS skulle bli en gemensam nämnare för ett antal sådana föreningar, som var och en har ett avtal med LS vad gäller inköp och eventuellt förvaring. Det skulle kunna öka LS omsättning och utgöra en säkerhet för samtliga föreningars medlemmar.
2013-09-30 22:53 # 22
Perry
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Finns det några speciella egenskaper som ni särskilt skulle efterfråga med en tänkt spartjänst är ni välkomna att fortsatt posta detta i denna tråd, vi läser och tar till oss.

1. Enkelhet (typ autogirerad betalning).
2. Trygghet - att man kan välja att få guldet/produkten i sin egen hand om man inte vill lämna förvaringen till LS.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt