Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Köpa Fysiskt Guld
Köpa Fysiskt Guld
2013-06-04 09:11 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Många nytillkomna besökare frågar sig varför man skall köpa fysiskt guld snarare än pappersguld. Jag tänkte att vi kan hjälpas åt med en guide mellan skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld.

Fördelar med fysiskt guld vs. pappersguld
- Ingen motpartsrisk
- Inga kostnader för mellanhänder
- Full kontroll över tillgångarna
- Inget element av fraktionella reserver, ingen som kan konkursa eller gå omkull
- Vid full allokering finns är risken lägre att klåfingriga politiker, myndigheter eller centralbanker kan konfiskera ditt innehav.

Hur ser panelen på skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld?
2013-06-04 09:40 # 2
blessed
Jag kan bara hålla med om samtliga punkter.

Motpartsrisk: pappersguld är ett löfte om att någon gång i framtiden leverera någonting. ordet motpartrisken låter i mina öron som ett förskönande. Har man ett papperslöfte i form av guld kan man lika väl ha ett papperslöfte i form av fiat currency.

Fysisk guld i större mängder bär med sig antingen en risk för stöld eller relativ krångel gällande förvaring.
Skillnaden mellan försäljningspris och köppriset av handlaren ( dvs spread) innebär ytterligare en kostnad.

Om en person önskar spekulera i volatiliteten i guld priset är det pappersguld som gäller eftersom spreaden är lägre och gör att vinster kan göras lättare.

Om man däremot önskar bevara sin köpkraft på längre sikt tror jag att fysisk guld (eller silver) är det klart bättre alternativ. Man bör räkna på vilket stegring i kronorvärdet från sitt inköpspris som krävs för att nå +/- noll.

Fysiska ädelmetaller stiger egentligen inte i värde ! Fiat valuta sjuker däremot i värde vilket gör att det nominella konverteringsvärdet av ädelmetallen stiger med tiden. Om man räknar med att varor kommer att kosta mer i kronor om 10 år måste besparingar stiga i minst samma takt för att köpkraften skall bibehållas. Penningpolitiken globalt gör att en sådan stegring enbart kan nås genom att spekulera i börsen eller genom egen företagsamhet (vilket är ju en privat variat av börsen).

Det nominella värdet på börsen stiger men man bör försöka omvandla stegringar till köpkraft för att veta om man får värde. Den nuvarande globala börsmiljön anses vara instabil eftersom centralbanker i euroområdet, USA och Japan producerar nya pengar i en ökande hastighet. Pengarna kommer först stora instutioner (banker) tillhända. Börsvärden stiger utan att det egentligen prooduceras något av egentligt värde. Det är i den milö man ger sig vid investering i börsen. Det kan går uppåt ett tag till men en stor omställning bör man vara beredd på.

Det finns mycket mer man kan säga men jag tror att det räcker så här för att stimulera tankarna hos den som ha en likviditet över och funderar på hur man skall använda det. Investera aldrig mer än man ha råd att förlora i någon vara eller finansiellt instrument.
Senast ändrad av blessed; 2013-06-04 09:44
2013-06-04 10:08 # 3
Liberty Silver / Gustav Andersson
Håller med föregående talare. Jag har sagt detta förut och säger det igen: Varför byta ett papper mot ett annat?
Det är precis det bankerna vill förstås. Vill du investera i guld, fastigheter, bananer, etc, så kan banken säkert fixa ett papper där det står att du innehar detta. Huruvida du verkligen har det i verkligheten är en annan sak. Tanken med dessa papper är förstås aldrig att lösa ut nån underliggande tillgång då utbetalning sker i fiat.

Stora mängder fysiskt guld bär förvisso med sig en risk för stöld och vill man inte förvara det hemma finns bankfack. Nu är det sedan ett par år förvisso ett ganska tveksamt alternativ då bankerna vill undvika att folk förvarar guld och kontanter där. Allt för att tvinga in kunderna i banksystemet. Det bästa alternativet är förmodligen då att köpa fysiskt fullt allokerat guld/silver som lämpligen förvaras i någon säker jurisdiktion utomlands.

Det finns helt enkelt två olika typer av investerare: De som köper guld för att spekulera och de som ser guld som pengar och köper för att spara.
Ska du spekulera kan du förstås köpa olika instrument, kanske till och med med hävstång.
Köper du för långsiktigt sparande köper du för dess värdebevarande egenskaper.

Själv köper jag fysiskt för att spara. Jag litar inte alls på det pyramidspel som kallas pension och det förefaller mycket osannolikt att det skulle finnas några pengar den dag jag ska pensionera mig. Detta innebär också att jag tittar allt mindre på papperspriset på guld. När spekulanterna förskräcks av en nedgång hurrar snarare spararen då denna kan köpa mer guld för sin fiat-valuta
2013-06-04 11:38 # 4
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson


Själv köper jag fysiskt för att spara. Jag litar inte alls på det pyramidspel som kallas pension och det förefaller mycket osannolikt att det skulle finnas några pengar den dag jag ska pensionera mig. Detta innebär också att jag tittar allt mindre på papperspriset på guld. När spekulanterna förskräcks av en nedgång hurrar snarare spararen då denna kan köpa mer guld för sin fiat-valuta


Kunde inte sagt det bättre själv. Har heller ingen tilltro på den nuvarande pensionspyramiden som kommer att sluta i en förskräckelse. Skulle jag mot förmodan ha fel så har jag ju ändå lyckats samla på mig så pass mycket guld och silver så att jag kan sätta guldkant (!) på min tillvaro på ålderns höst.

Det är just sparandet utanför banksystemet i ädla metaller som tilltalar mig. Jag skulle skriva om mina bostadslån härförleden och de jag pratade med på banken sa att de kunde ordna bra villkor om jag hade något sparande i banken. Jag sa att jag sparar men att jag sparar på annat sätt. Men det godtog de inte riktigt som skäl för att ge bättre villkor. Så nu ska jag försöka bli av med lånen så snabbt som möjligt istället så man har att göra så lite som möjligt med bankerna som möjligt. Bankerna fungerar ju som en kollektivanslutning idag och det finns inga möjligheter att undvika det. Tips mottages tacksamt om någon vet hur! :)
Senast ändrad av Lunar4Ever; 2013-06-04 11:39
2013-06-04 11:57 # 5
billion
Frihet, motverka det sjuka kontroll- och övervakningssamhälle som växer fram. Bryta den makt staten och storföretagen(oftast banker) har på grund av det korrupta systemet. Det skall inte gå att låna ut saker som inte finns och ge vissa förmåner på grund av det. Rättvisa villkor för företagare(blir lite långt att gå in på tankekedjan här). Helst hade jag också sett att handel med fysiskt guld och silver kommit igång. Att det är lite klumpigt tycker jag är ett litet pris att betala i utbyte mot vad som nu pågår.

Är det ens lagligt att ta betalt i ädelmetaller eller krävs någon speciell rapportering? Någon som vet?
2013-06-05 00:00 # 6
Selous
Nackdelen med fysiskt om vi nu ska prata skillnader är väl egentligen främst två. Det tar tid att sälja guld och få betalning, skulle ett snabbt behov av kontanter uppstå KAN pappersguld sannolikt vara att föredra. Den andra är stöldrisk, kan åtgärdas hjälpligt genom att sprida sitt innehav på lämpligt sätt.
2013-06-05 10:09 # 7
jaws
Tror främst det handlar om kort- eller långsiktighet i sparandet. För mig är det långsiktigheten som gjort att jag valt fysisk ädelmetall. Jag misstänker att priset på pappersguld kommer att krascha, liksom jag tror om börsen och det finansiella systemet. När och hur stor kraschen blir är svårt att veta men en kraftig korrigering blir det, speciellt för pappersguld.
Börsuppgången och guldprisfallet beror på Fractional Banking och Quantitative Easing, som bankerna använder för att rädda skuldsatta stater och få fart på konjunkturen när inte räntesänkning längre kan tas till. Det är ett enda stort experiment som ingen vet hur det slutar. Mitt övertygelse är i en krasch, förr eller senare.
2013-06-05 10:37 # 8
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
Nackdelen med fysiskt om vi nu ska prata skillnader är väl egentligen främst två. Det tar tid att sälja guld och få betalning, skulle ett snabbt behov av kontanter uppstå KAN pappersguld sannolikt vara att föredra. Den andra är stöldrisk, kan åtgärdas hjälpligt genom att sprida sitt innehav på lämpligt sätt.


I ett deflationsscenario, vilket åtminstone tillfälligt kan uppstå när papperspyramiden kraschar, så är det lämpligt att ha kontanter tillgängligt då det defacto kan bli brist på detta. Nu är det ju svårt eftersom bankerna som sagt gör allt för att folk inte ska använda kontanter och därmed kan man inte förvara dem i bankfack. Iaf inte om man frågar banken. Men ett litet välgömt lager av chash, helst i mindre denomineringar, kan vara en bra survivalist-strategi.
2013-06-05 23:21 # 9
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Många nytillkomna besökare frågar sig varför man skall köpa fysiskt guld snarare än pappersguld. Jag tänkte att vi kan hjälpas åt med en guide mellan skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld.

Fördelar med fysiskt guld vs. pappersguld
- Ingen motpartsrisk
- Inga kostnader för mellanhänder
- Full kontroll över tillgångarna
- Inget element av fraktionella reserver, ingen som kan konkursa eller gå omkull
- Vid full allokering finns är risken lägre att klåfingriga politiker, myndigheter eller centralbanker kan konfiskera ditt innehav.

Hur ser panelen på skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld?


Blir först lite förvånad att du ställer frågan??
Papper är papper och guld är guld!

Men så slår det mig att frågan är berättigad. har försökt flera gånger att för,medla att man skal investera efter sin övertygelse. Men övertygelsen har användning av fundamenta och var i livet befinner man sig.
Bla bla bla... jag vet...

Jag försöker att i dessa tider dela mina risker.

Fysiskt guld/silver fär värdebevaring
Cash hemma för den korta övelevnad
Aktier, för att eventuellt behålla ett värde som är snabbara att omsätta till cash.

Skulle aldrig köpa pappers guld/Silver....SCAM

Vill dock tillägga att de fördelar du namnger är inga fördelar så länge staten blandar sig i var man lägger sina surt skatteförvärvade pengar på guld som skal registreras, eftersom Kontroll summan är så låg. Har de kontroll, det är skrämmande!!

Det är mellanhandskostnader på alla varor, så även guld och silver..

Jag tror att det var många som började att investera i guld/Silver efter 2008 och trodde att de skulle tjäna storkorvan, istället för att se på den värdebevarande sidan i turbulenta tider.

Tror också att många har blvit brända och flyr fältet, liksom all spekulation.

Det är nog inte så enkelt att dela upp det i papper eller fysikt.
Senast ändrad av LPB; 2013-06-05 23:23
2013-06-07 23:23 # 10
LPB
Jag vill gärna lägga till att jag är otroligt vaksam på våra myndigheters rörelser.
Ett inköp på 10k Sek är ingen stor summa, men den ska fortfarande registreras.

Det får mig, ( ganska så paraniod =D), att tänka två och tre gånger....

Tycker nog att när det börjar att konfiskeras pengar här ocg där, så drar jag nog en och annan slutsats.
När våra sparpengar och pensionspengar är slut, det går ju fort då det är krediter som skal täcka krediter.

Vad letar de så efter??
2013-06-08 09:38 # 11
Ormtjusare
Vid en förfrågan från en myndighet har du självklart sålt ditt innehav, kontant och privat, till en förlust så obetydlig att du aldrig ens brydde dig om att ta upp den i självdeklarationen.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt