Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bästa värdeindikatorn: Guld, KPI, eller Big Mac?
Bästa värdeindikatorn: Guld, KPI, eller Big Mac?
2013-06-02 15:38 # 1
Nikon
Jag plottade ett diagram med KPI, Guld och Big Mac, för att se hur de står sig över tiden.
Vertikal axel visar priset i kronor för en Big Mac eller 194 milligram guld. (194 milligram valdes så att priset matchar en Big Mac 1986).


Priset på en Big Mac sänktes tillfälligt i slutet av 2011 på grund av momssänkningen, men diagrammet bygger på priset i Juli varje år, och priset på en Big Mac var tillbaka på samma nivå igen innan Juli 2012. Därför är diagrammet platt de senaste åren.


Om man anser att Big Mac är en bra värdereferens så är guldet faktiskt fortfarande något övervärderat...
Senast ändrad av Nikon; 2013-06-02 15:42
2013-06-02 17:35 # 2
LPB
Nikon,

Tror inte att du kan göra en sådan jämförelse, du tar inte hänsyn til inflation. Pengars värde mot guld.

Om vi pratar om guld så tror jag att det är klart nedvärderat mot pengars värde.
Senast ändrad av LPB; 2013-06-02 17:35
2013-06-02 18:39 # 3
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Nikon,

Tror inte att du kan göra en sådan jämförelse, du tar inte hänsyn til inflation. Pengars värde mot guld.


Klart man kan!
Och hur menar du att jag inte tar hänsyn till inflation? Hela poängen med diagrammet är att uttrycka inflationen enligt tre olika värdeindikatorer. Så nog har jag tagit hänsyn till inflation alltid...

På grund av inflationen så är "pengar" ingen bra värdeindikator över tid. Istället måste man titta på någon form av vara som värdeindikator.
Normalt sett är det KPI man använder, men vissa anser att KPI är manipulerad alltför mycket för att vara en bra värdeindikator. En del (speciellt här) menar att guld är en bättre värdeindikator.
Men sedan har vi det komiska men ändå intressanta Big Mac index som representerar en bredare mix av råvaror och arbetstid, jämfört med guld som är en mycket specifik råvara med sina egna manipulationsproblem över tid.
Senast ändrad av Nikon; 2013-06-02 18:40
2013-06-03 06:59 # 4
JJ
Men vad jag har förstått och insett själv så nog fan i mig har Big Macen blivit mindre med åren så med det i ekvationen så är nog guld inte övervärderat i jämförelse.
bara en liten tanke :)
2013-06-03 07:33 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
Men vad jag har förstått och insett själv så nog fan i mig har Big Macen blivit mindre med åren så med det i ekvationen så är nog guld inte övervärderat i jämförelse.
bara en liten tanke :)


Eller så har du blivit större? :)
2013-06-03 08:26 # 6
crsan
Angående storleken på Big Mac

2013-06-04 00:00 # 7
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Nikon,

Tror inte att du kan göra en sådan jämförelse, du tar inte hänsyn til inflation. Pengars värde mot guld.


Klart man kan!
Och hur menar du att jag inte tar hänsyn till inflation? Hela poängen med diagrammet är att uttrycka inflationen enligt tre olika värdeindikatorer. Så nog har jag tagit hänsyn till inflation alltid...

På grund av inflationen så är "pengar" ingen bra värdeindikator över tid. Istället måste man titta på någon form av vara som värdeindikator.
Normalt sett är det KPI man använder, men vissa anser att KPI är manipulerad alltför mycket för att vara en bra värdeindikator. En del (speciellt här) menar att guld är en bättre värdeindikator.
Men sedan har vi det komiska men ändå intressanta Big Mac index som representerar en bredare mix av råvaror och arbetstid, jämfört med guld som är en mycket specifik råvara med sina egna manipulationsproblem över tid.


Håller med dig till viss del i ditt resonemeng, men det är inte den samma Bic Mac som vi jämför med.
Den har också inflaterats och blivit mindre..
Pengar är heller ingen god värdemätare, för priset, antalet pengar ökar med inflationen.

Det finns en gammal jämförelse, som säger att för ett ounze guld fick man en högtidsdräkt och nya skor.
Om vi antager att högtidsdräkten är skräddarsydd, så är guldet defenitivt undervärderat.
om det nu bara är ett hypat varumärke, så stämmer det ganska så bra.

Det ger väl ungefär samma bild som Bic Mac, inflaterat.. Därmed är guld undervärderat(?)
2013-06-04 11:58 # 8
Despierto
Att du ens tog med KPI.... Skrattretande lögner framtagna av de som har ett intresse av att siffran är låg.
2013-06-04 12:04 # 9
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Att du ens tog med KPI.... Skrattretande lögner framtagna av de som har ett intresse av att siffran är låg.


Väldigt bra att Nikon tog med KPI, det hela blev mycket tydligt. :)
2013-06-04 21:52 # 10
Despierto
Jo, förvisso...

Det skulle vara intressant med sådant som KPI-justerat oljepris, reallöner eller bostadspris i snitt. Inte för att diagrammet inte var talande men ni hajar.
2013-06-04 22:26 # 11
blessed
http://www.pricedingold.com

Det finns en iPhone App för att få priser i guld som kan vara av intresse i sammanhanget
Senast ändrad av blessed; 2013-06-04 22:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt