Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Följder av guldmyntfot
Följder av guldmyntfot
2011-02-05 17:28 # 25
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Om guldmyntfot införs måste guldpriset upp rejält för att täcka de cirkulerande pengarna, även vid fraktionell guldmyntfot. Brytningskostnaderna hamnar då på en bråkdel (kanske en 1/10-del) av guldpriset, det måste föra med sig rejäla följder. Blir det enormt höjda priser på utvinningsbolagens aktier? Förstatligande pga den enorma lönsamheten orsakad av guldmyntfotsbeslutet? Konfiskation med argumentet att dom som redan har guld får en "orättvis" fördel? Andra möjliga följder?

/GeCe


GeCe,
Tror du att världens länder vill täcka de cirkulerande pengar?

De gör nog en "Default", kvittar skulder med andra länder, inför en ny valuta.
Tar kontrollen över landets utvinningsbolag, konfiskerar guld, utan att det behöver betyda en guldmyntsfot
Tror inte att något land vill ha en guldmyntfot, OM det inte för fram till en stor politisk makt förändring, t ex en ny världsvaluta.


Hej LBP,
tråkigt med folk som inte är vuxna anonymiteten, den inställningen gör att kontrollsamhället växer.
Lite tjafs kan väl vara OK, bara man står för det.
On topic igen:
Själv tror jag att det blir tvunget att göra en guldmyntfot för att få ordning på det kraschande
finansiella systemet, det är omöjligt att få politikerna att hålla balans mellan utgifter och
inkomster annars, det har ju visat sig med all önskvärd tydlighet. Och då en fraktionell (delvis
täckande) ungefär som det var en gång i tiden.
Du skriver:"De gör nog en "Default", kvittar skulder med andra länder", men har du tänkt på att det
inte går jämnt ut att kvitta internationella skulder (det borde ju det, rent logiskt borde
totalsumman vara 0!) men så är det inte, totalsumman är ett enormt belopp som är en skuld till nationsfria bankirer.Även länder är alltså i händerna på banksystemet. Guldmyntfoten är en lösning även på detta, det slår undan benen för den här slags utsugningen.
Vad jag verkligen inte hoppas på är att det blir en världsvaluta! Då får de finansiella gossarna en ny fin lekstuga att hålla till i.Och friheten minskar ännu många snäpp. Och allt betalas naturligtvis av den produktiva delen av befolkningen.
Och det skulle inte förvåna mig om Kina har planer på guldmyntfot, när/om dom deklarerar detta så blir renminbin direkt världens reservvaluta och det är adjöss med dollarn.

/GeCe


Hej GeCe,

Tack..

Jag håller med dig om det mesta, men att täcka upp de cirkulerade pengar är det inte lite som att kvitta skulder, det går inte riktigt jämnt upp där heller. Eller kanske mera vad är de värda?

En annan tanke är, vilket värde har guldet egentligen? Det verkar som att det finns många krafter som undertrycker och manipulerar priset. Jag har lite svårt att se att de som har denna kontroll verkligen vill släppa den ifrån sig, att kunna trycka papperspengar efter behov.
Därför tror jag inte på en guldmyntsfot, och om vi nu skulle få en så vill nog priset på guldet, med stor sannolikhet vara styrt och manipulerat igen.

Hur skulle det kunna införas en guldmyntsfot med ett så korrekt värde som möjligt?

än så länge har väll kineserna för lite guld för att kunna införa en guldmyntsfot(?) Frågan är väl också hur utvecklingen blir, då alla länder verkar vara på råvarujakt och muta in framtida resurser.

//LPB
2011-02-05 17:30 # 26
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Om guldmyntfot införs måste guldpriset upp rejält för att täcka de cirkulerande pengarna, även vid fraktionell guldmyntfot. Brytningskostnaderna hamnar då på en bråkdel (kanske en 1/10-del) av guldpriset, det måste föra med sig rejäla följder. Blir det enormt höjda priser på utvinningsbolagens aktier? Förstatligande pga den enorma lönsamheten orsakad av guldmyntfotsbeslutet? Konfiskation med argumentet att dom som redan har guld får en "orättvis" fördel? Andra möjliga följder?

/GeCe


GeCe,
Tror du att världens länder vill täcka de cirkulerande pengar?

De gör nog en "Default", kvittar skulder med andra länder, inför en ny valuta.
Tar kontrollen över landets utvinningsbolag, konfiskerar guld, utan att det behöver betyda en guldmyntsfot
Tror inte att något land vill ha en guldmyntfot, OM det inte för fram till en stor politisk makt förändring, t ex en ny världsvaluta.


Hej LBP,
tråkigt med folk som inte är vuxna anonymiteten, den inställningen gör att kontrollsamhället växer.
Lite tjafs kan väl vara OK, bara man står för det.
On topic igen:
Själv tror jag att det blir tvunget att göra en guldmyntfot för att få ordning på det kraschande
finansiella systemet, det är omöjligt att få politikerna att hålla balans mellan utgifter och
inkomster annars, det har ju visat sig med all önskvärd tydlighet. Och då en fraktionell (delvis
täckande) ungefär som det var en gång i tiden.
Du skriver:"De gör nog en "Default", kvittar skulder med andra länder", men har du tänkt på att det
inte går jämnt ut att kvitta internationella skulder (det borde ju det, rent logiskt borde
totalsumman vara 0!) men så är det inte, totalsumman är ett enormt belopp som är en skuld till nationsfria bankirer.Även länder är alltså i händerna på banksystemet. Guldmyntfoten är en lösning även på detta, det slår undan benen för den här slags utsugningen.
Vad jag verkligen inte hoppas på är att det blir en världsvaluta! Då får de finansiella gossarna en ny fin lekstuga att hålla till i.Och friheten minskar ännu många snäpp. Och allt betalas naturligtvis av den produktiva delen av befolkningen.
Och det skulle inte förvåna mig om Kina har planer på guldmyntfot, när/om dom deklarerar detta så blir renminbin direkt världens reservvaluta och det är adjöss med dollarn.

/GeCe


En mycket förståndig tolkning. Detta är nog kinas plan,
så guld och silver är mycket fint och ha!!
2011-02-05 19:05 # 27
Anonym
Citat:


Hej GeCe,

Tack..

Jag håller med dig om det mesta, men att täcka upp de cirkulerade pengar är det inte lite som att kvitta skulder, det går inte riktigt jämnt upp där heller. Eller kanske mera vad är de värda?

En annan tanke är, vilket värde har guldet egentligen? Det verkar som att det finns många krafter som undertrycker och manipulerar priset. Jag har lite svårt att se att de som har denna kontroll verkligen vill släppa den ifrån sig, att kunna trycka papperspengar efter behov.
Därför tror jag inte på en guldmyntsfot, och om vi nu skulle få en så vill nog priset på guldet, med stor sannolikhet vara styrt och manipulerat igen.

Hur skulle det kunna införas en guldmyntsfot med ett så korrekt värde som möjligt?

än så länge har väll kineserna för lite guld för att kunna införa en guldmyntsfot(?) Frågan är väl också hur utvecklingen blir, då alla länder verkar vara på råvarujakt och muta in framtida resurser.

//LPB




En möjlig lösning är att guldvärdet skrivs upp så att det motsvarar behovet av penningmängden i cirkulation.Priset blir då mycket högre, men staten skulle kunna ta över all brytning och ha det som primär inkomstkälla. Frågetecken för det här är om inte alla länder ansluter sig, vad händer då? Mycket trol. kommer det att bli en allmänn anslutning isåfall, då valutan för de inte anslutna länderna annars blir en andra klassens valuta som snabbt faller i värde.Och annars kan man vänta omfattande smuggling från icke-anslutna till anslutna.
Ett annat frågetecken är att länder med rika guldfyndigheter får en stor fördel, men det är inte mycket att göra åt, vissa länder har fisk, andra olja osv, så är det bara.
Och det måste vara några större länder eller sammanslutning av länder som börjar, ett ensamt litet land kan annars snabbt få sitt guld uppköpt med fiat-valutor från andra länder.Tänkbara kandidater är t.ex (och framförallt) Kina, Ryssland, den muslimska gulddinaren,och vem vet om Ameron (USA Mexico Canada) kan vara planerad kandidat.
Och som du säger, Kina har inte tillräckligt med guld än, men dom är fenomenala på långsiktighet och kan planera för generationer framåt.Och dom har en helt annan inställning till guld än västerlänningar, där(och i många andra asiatiska länder) har guld alltid varit riktiga pengar.Så dom är klart en kandidat. Det är vad jag tror iaf.

/GeCe
2011-02-06 10:05 # 28
Anonym
Jag tror en guldmyntfot/råvarumyntfot är möjlig. Den kräver dock ett globalt samarbete, en helt ny syn på pengar vs råvaror.

Utvecklingen som sker idag är enligt mig som följer; Den ena krisen följer den andra, social oro och granskning av systemet sker i högre takt, med t.ex. wikileaks och andra självständiga krafter, samt kravet på demokrati världen över.

Krigssupermakterna har allt svårare att föra sina tillväxt/kolonisations-krig.

Synen på bank-väsendet har ändrats radikalt genom de senaste åren. Från att ha haft någon sorts myndighetsstämpel till att få en stämpel av giriga institutioner, se bara på reklamen nuförtiden, "Unbank yourself" , "Remember-card med sloganen "You're in charge", "Gammel-banken" och listan kan göras lång. Människor på arbetsplatser blir förbannade när de får veta att deras chefer avgår i förtidspension med enorma avgångsvederlag, kryddat med bonusar, Förr i tiden rättade man till kläderna och ställde sig i givakt när chefen klev in i rummet.

För att ett nytt "ekonomiskt" system ska få fäste krävs en folkrörelse, på gräsrotsnivå. Vi måste lära våra barn innebörden av "papperspengar", skuld och spekulation.

Att vissa länder går i fronten för en guldmyntfot räcker inte. Det måste vara ett globalt åtagande. En folkrevolution.

The times they are a-changin
2011-02-06 12:17 # 29
Anonym
En ny guldmyntfot blir mer och mer trolig för varje dag som
FED har makt. Dom flesta är överens om att dollarn kommer
skrotas som världvaluta. När det händer kommer en ny världsvaluta
bli NÖDVÄNDIG, jag tror då att väldigt många kommer blicka mot guldet.
Ska pengar vara uppbackat av någonting finns det inget bättre än guld.
Det är högst begränsat, det går inte tillverka och det har en väldigt liten nödvändig
industiell användning. Så priset kan gå upp många 1000% utan
att det blir allvarliga konsekvenser i industrin!!

Guldfot
2011-02-06 14:28 # 30
beegee
Det verkar som om guldet av ovanstående skäl är den enda vettiga garanten för valuta. Såväl Rom som Bysans hade guldmyntfot under många århundraden. När man sedan började minska halten gick det snabbt utför med herraväldet. Folk ville helt enkelt inte ha betalt i alltmer värdelösa mynt.
Vad jag vet har silver bara varit myntfot i det gamla Grekland och sedan Storbritannien. Ngn som vet?
Vad betyder det i nästa vända för silver som värdeskapare, och då utanför ev bristsituation inom industrin. Om en guldmyntfot införs, vad sker med silver? Ngn som funderat?
2011-02-06 15:27 # 31
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
Det verkar som om guldet av ovanstående skäl är den enda vettiga garanten för valuta. Såväl Rom som Bysans hade guldmyntfot under många århundraden. När man sedan började minska halten gick det snabbt utför med herraväldet. Folk ville helt enkelt inte ha betalt i alltmer värdelösa mynt.
Vad jag vet har silver bara varit myntfot i det gamla Grekland och sedan Storbritannien. Ngn som vet?
Vad betyder det i nästa vända för silver som värdeskapare, och då utanför ev bristsituation inom industrin. Om en guldmyntfot införs, vad sker med silver? Ngn som funderat?


Silver är ett mycket dåligt val som valuta eller uppbackning av pengar.
Det används till för mycket andra saker, och är också ändligt.
Tänk om silvret går upp till 500 som några tror. Den omfattande stöld
som sker av koppar idag skulle inte vara någonting imot stöld av silver
med ett sådant pris. Mycket av industrin skulle också bli olönsamt med ett sådant högt pris.
Jag tror silver kanske kan nå 1/10 av guldpriset med FIAT sen är smärtgränsen nådd
för industrin. Detta kan innebära kanske 250 som mest. Så silver är nog en bra investering
än så länge. Men att det skulle bli pengar som guld tror jag inte.

guldfot
2011-02-06 22:23 # 32
Anonym
Att det nuvarande Fiat-systemet som kräver ständig tillväxt och därmed ökande skuldsättning in i absurdum, i princip nått vägs ände tror jag att de flesta som skriver/läser här är rörande överens om.
För att en skuldsedel (läs pappersvaluta) ska vara intressant för innehavaren krävs förtroende gentemot motparten och det är här man alltmera börjar se krackeleringar i systemet. Vem här skulle t.ex vara beredd att köpa en 30-årig US-obligation oavsett räntesats? Ja, såvida man inte short-tradar i räntepapper.
Politisk har man nu i en hel generation(minst) lagt ner massor med prestige i att upphöja den Keynianska modellen till skyarna, vilket varit väldigt bekvämt eftersom man då inte behövt ansvara för balanserade statsfinanser, alltid kunnat lova mera av allt, samt hela tiden haft möjlighet att i smyg beskatta småfolket ytterligare med hjälp av inflation.
Den tid vi har framför oss kommer att bli intressant och omvälvande på många sätt för valuta/finans-systemen och även då på många andra områden givetvis och min fasta övertygelse är att det pågår ett intensivt arbete bakom kulisserna om hur och med vad man ska ersätta nuvarande system, dels utan att förlora makten och ansiktet, men samtidigt slippa sitta med Svarte Petter på handen när ”the endgame” bara är ett faktum.
Den show som fortfarande pågår är enbart till för att vinna tid eftersom alla vill komma ur sina positioner innan sammanbrottet är fullbordat.
Guld har genom historien varit en central grundbult vid värderingen av varor och tjänster i kraft av att metallen är mycket sällsynt samt kemiskt inert, men har också hela tiden kompletterats med ren byteshandel. Hur fixar vi det här i dagens värld föresten? Skulle vara intressant t.ex. att se vilka bytesförslag en ko från Kåbdalis skulle inbringa på blocket.
I tider av osäkerhet och turbulens tenderar man att blicka bakåt för att hitta nytt fotfäste och därför ser jag det som närmast självklart att Guld kommer att ha en central roll under en lång tid framöver i utformandet av ett nytt valutasystem .
Att man i dag skulle kunna utforma en ny ”valutadogm” där man frångår US$ som grundbult och ersätter den med någon/några nya pappersvalutor på fredlig väg ser jag som uteslutet. Därtill är misstron maktblocken emellan alltför stor och FN som organisation får man närmast betrakta som ett skämt i sammanhanget.
//SW
2011-02-06 22:59 # 33
Anonym
Citat:

Att man i dag skulle kunna utforma en ny ”valutadogm” där man frångår US$ som grundbult och ersätter den med någon/några nya pappersvalutor på fredlig väg ser jag som uteslutet. Därtill är misstron maktblocken emellan alltför stor och FN som organisation får man närmast betrakta som ett skämt i sammanhanget.
//SW


Skulle vara intressant att få veta din synpunkt på varför det är uteslutet.Pga USA:s militärmakt?
Rent monetärt är ju inte dollarn värd den ställningen längre pga FEDs missbruk av tryckpressen. Och dollarn förbigås i fler och fler bilaterala avtal länder emellan, tex Ryssland - Brasilien.Kina arbetar sakta men målmedvetet på att göra sin valuta konvertibel. Enl. min uppfattning är det nästan säkert att renminbin övertar dollarns roll som världens reservvaluta, i ett läge där dollarn kraschar och tar med sig euron i fallet. Och det om inte alltför länge.

/GeCe
2011-02-07 00:24 # 34
Anonym
GULDFOT
Silver har faktiskt fungerat som pengar under längre tid över historien än guld. I det gamla Egypten värderades silver högre än guld.
Silver håller nu igen på att få monetärt värde i och med ett allt större intresse från investerare. Men det är sant, att silver på senare tid blivit också en viktig industriell metall som förbrukas i en mängd applikationer, medan i princip allt guld finns kvar i som en "hoarded" metall. Därför är KANSKE guld bättre skickat som monetär metall numera, i och med att det finns mer guld i lager än silver.

Däremot tror jag att silver oavsett detta kommer att få en högre värdetillväxt just på grund av att det förbrukas industriellt.
Själv har jag placerat 80% i guld och 20% i silver värdemässigt, vilket innebär att jag har betydligt mer silver viktsmässigt.
Jag tror att det är klokt att ha bägge metallerna. Då har man också garderat sig för ett eventuellt men osannolikt förbud mot privat innehav av investeringsguld vid införsel av en eventuell guldmyntfot.

KH
2011-02-07 12:00 # 35
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Ett antal inlägg raderade eftersom de inte de inte diskuterat äment "Följder av guldmyntfot". Försök hålla hög nivå på diskussionerna. Personangrepp och smutskastning är ej tillåtet.


Tack och ursäkta får att jag lät mig provoceras till den diskussion som rådde igår.

Men skal det verkligen vara så att, en person på detta forum kan gömma sig bakom en anonymitet och starta med,
personliga påhopp utan saklig grund?


Ni vet väl att det går att registrera ett konto helt anonymt. Det enda som behövs är e-mail, lösenord och alias. Vi kommer i första hand uppmuntra till inloggning genom att visa inloggningsrutan i samband med att man skickar ett inlägg som ej inloggad. Det kommer dock fortsatt gå att skriva anonymt men då måste man aktivt välja det varje gång man postar ett inlägg. Förhoppningsvis räcker detta för att upprätthålla kvaliteten men om det inte skulle räcka går vi vidare med att kräva inloggning.
2011-02-07 14:18 # 36
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
GULDFOT
Silver har faktiskt fungerat som pengar under längre tid över historien än guld. I det gamla Egypten värderades silver högre än guld.
Silver håller nu igen på att få monetärt värde i och med ett allt större intresse från investerare. Men det är sant, att silver på senare tid blivit också en viktig industriell metall som förbrukas i en mängd applikationer, medan i princip allt guld finns kvar i som en "hoarded" metall. Därför är KANSKE guld bättre skickat som monetär metall numera, i och med att det finns mer guld i lager än silver.

Däremot tror jag att silver oavsett detta kommer att få en högre värdetillväxt just på grund av att det förbrukas industriellt.
Själv har jag placerat 80% i guld och 20% i silver värdemässigt, vilket innebär att jag har betydligt mer silver viktsmässigt.
Jag tror att det är klokt att ha bägge metallerna. Då har man också garderat sig för ett eventuellt men osannolikt förbud mot privat innehav av investeringsguld vid införsel av en eventuell guldmyntfot.

KH


Du har helt rätt angående silver som pengar historiskt sett.
Det är ju inte allt för långe sedan vi hade silver i våra mynt. men det finns en anledning till att
silver inte längre finns i mynten. Jag tror inte för en sekund att vi kommer börja handla med guld och silver igen.
Som någon annan skrev innan så är pappret och kreditkorten mycket bättre alternativ när
man ska handla. Tror inte affärerna kommer sätta upp ett myntinkast vid scanern.
Det vi då behöver är sedlar och kort som har ett bakomliggande värde. Då kan man inte använda
silver. Jämför silver inom inustrin idag mot när silver var pengar du handlade för. Jag har också guld och silver
men ligger nog nästan på 90% guld.

Guldfot


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt