Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Guld och Silver i en skuldkris som slutar i deflation
Guld och Silver i en skuldkris som slutar i deflation
2013-05-31 19:34 # 1
Babaroo
Vad händer ifall de som styr aktie och penningmarknaderna samt de politiska ledarna ej är ute efter en inflationskollaps, utan istället att för tillfället skapa billiga krediter som de själva använder för att köpa upp all egendom och företag i världen och sedan när de är färdiga så chockhöjer de räntorna så att gemene man och alla som inte är "med dem" går under. Sedan använder de Guld och Silver som valuta, främsta anledningen till min fundering på detta är ju att många stater (österrike t.ex.) nypräglar sina valutor på faktiskt guld och silver. Så

Valutorna är alltså inte tänkta att gå under, utan att tvångskorrigeras när "de" är färdiga.

Detta gör ju inte Guld och Silver till en sämre investering, men leder i alla fall mig (ifall detta är vad som kommer att hända) till att fundera på vilken typ av investering man bör göra. Ifall samhället som kommer efter denna krisen kommer vara starkt regulerat (som man kan tro då svenska staten numer kräver personnumer på alla som köper guld för över 10 k).

Det kan ju också vara så att ifall EUROn kommer finnas kvar, så kan det vara bra mycket billigare att bunkra upp med fysiska EURO ifall den kommer att vara backad av Guld/Silver senare.

Vad tror ni om detta? Blir det inflation tillbaka till stenåldern, eller kommer exempelvis EU/FN reglera med järnhand efter en deflationskris tillbaka till strikt Guld/Silver pengar? Och kommer det i realiteten då vara så att trots att Guld/SIlver-priset för tillfället är vansinnigt lågt med tanke på penningmängden i omlopp, att Guld och Silver är övervärderat gentemot vad det kommer att kunna köpa i framtiden?
Denna sista fråga är jag ganska säker själv på kommer vara att Gulden inte är övervärderat just nu, och kommer att minst kunna köpa lika mycket i framtiden som nu, men jag lägger ut frågan ändå :)
Senast ändrad av Babaroo; 2013-05-31 19:59
2013-05-31 19:52 # 2
Babaroo
Har uppdaterat originalposten tre gånger, sorry ifall någon börjat svara redan :)

Nu är jag nöjd!
Senast ändrad av Babaroo; 2013-05-31 20:00
2013-05-31 21:27 # 3
Lennart Mogren
svenska staten numer kräver personnumer på alla som köper guld för över 10 k

Vad har du för källa till kravet på personnummer? Hade ingen aning om det skulle vara så!
2013-05-31 21:58 # 4
Chefen
Jag köpte guld(1 oz ) från Liberty Silver och var tvungen att uppge mitt personnummer.
2013-06-01 16:23 # 5
Babaroo
Hur kommer det sig att ingen svarar? Är det ingen som förstår frågan, eller är min fråga för basal och simpel för att ens bry sig om?
2013-06-01 16:46 # 6
Bella
Personnummer behöver endast anges vid köp av guld över 10 000 kr
2013-06-01 17:00 # 7
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Bella
Personnummer behöver endast anges vid köp av guld över 10 000 kr


Precis vad jag skrev i min originalpost.

Jag får intrycket av din post att du tycker att detta skulle göra saken bra på något sätt? Ifall den handlare du köper av märker att du köper upprepade gånger till ett värde över 10 000 kr så kommer de också att kräva personnummer.
2013-06-01 17:04 # 8
Bella
Citat:
Ursprungligen postat av Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Bella
Personnummer behöver endast anges vid köp av guld över 10 000 kr


Precis vad jag skrev i min originalpost.

Jag får intrycket av din post att du tycker att detta skulle göra saken bra på något sätt? Ifall den handlare du köper av märker att du köper upprepade gånger till ett värde över 10 000 kr så kommer de också att kräva personnummer.
2013-06-01 17:05 # 9
Bella
Endast fakta. Ingen tanke bakom
2013-06-02 15:59 # 10
LPB
Ok, blir nog lite överaskad att man skal ange sitt personnummer vid köp av guld med ett värde över 10 k sek??

Jag vet att England har haft en policy om att man ska ge dem en kopia av sitt pass om man köper guld för mer än 5000£ åt gången eller mer än 10k£ om året.

Så är ju 10k Sek ganska så mycket mindre, men det krävs fortfarande ett personnummer vid köp.

Kanske kan LS kommentera, förklara detta?

Vill vara mycket tacksam för detta.
2013-06-02 22:55 # 11
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Ok, blir nog lite överaskad att man skal ange sitt personnummer vid köp av guld med ett värde över 10 k sek??

Jag vet att England har haft en policy om att man ska ge dem en kopia av sitt pass om man köper guld för mer än 5000£ åt gången eller mer än 10k£ om året.

Så är ju 10k Sek ganska så mycket mindre, men det krävs fortfarande ett personnummer vid köp.

Kanske kan LS kommentera, förklara detta?

Vill vara mycket tacksam för detta.


De har kommenterat någon gång, sök på "personnummer" det är för att det krävs på grund av någon penningtvättslag. Men som alltid så är det lagen som är avsikten med lagen, och inte förklaringen som ges. Avsiken är att bokföra vilka som sitter på Guld.

Detta är ju inget som LibertySilver har ansvar för, och absolut inte deras fel. De måste ju följa lagen för att få utöva sin verksamhet, hur jobbigt det än blir för dem.
2013-06-02 23:20 # 12
Samlaren
Så detta kan alltså tolkas som att LS rapporterar varje guldköp på över 10 000 kr till skattemyndigheten med personnummer och allt?
Senast ändrad av Samlaren; 2013-06-02 23:22


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt