Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur förvarar man fysiskt sitt Guld
Hur förvarar man fysiskt sitt Guld
2013-04-19 12:50 # 1
ejorris
Jag har planer på att byta ut delar av mitt pensionssparande till fysiskt guld men är lite brydd var jag skall förvara det. Min första tanke var bankfack men sen insåg jag att dessa kanske inte är fullförsäkrade. Annat alternativ är ju att köpa nått fom av kassaskåp hemma, men om man skall köpa ett där försäkringen täcker kostar ju därefter. Under madrassen eller i lösullen på vinden är ju förstås okså alternativ som säkert är beprövade men känns väl lite sisådär.

Finns det fler vettiga alternativ, eller är det bankfack som gäller.
2013-04-19 13:10 # 2
Nikon
Satsa på tackor om du väljer bankfack.

Mynt är förbjudet i bankfack. De kan konfiskeras av banken om de upptäcker att du lagrar mynt i facket. Eftersom de är förbjuda i bankfack så är de givetvis helt oförsäkrade också.
Det finns äldre diskussioner i ämnet här på forumet.

Undvik SEB också. De tillåter inget guld alls i sina bankfack. (!)
2013-04-19 13:45 # 3
ejorris
Tack....

Ny på forumet letade jag frenetiskt efter sökfunktionen men var halt fokuserad på den vänstra delen av sidan och missade att den låg uppe till höger. Den som lever den lär. Jag hade nog funderat på tackor, men blir lite förvånad hur man resonerar då man inte får förvara mynt i fack. Jag fattar inte direkt skillnaden, eller beror det på att tackorna är numrerade på nått sätt och därmed spårbara? Men detta skall jag nu kunna leta rätt på själv nu när jag hittat sökfunktionen ; )

Tack igen.
2013-04-19 15:35 # 4
Flavian
Handelsbanken tillåter guld i sina fack. Åtminstone finns det inget uttryckligt förbud.
2013-04-19 15:51 # 5
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ejorris
Tack....

Ny på forumet letade jag frenetiskt efter sökfunktionen men var halt fokuserad på den vänstra delen av sidan och missade att den låg uppe till höger. Den som lever den lär. Jag hade nog funderat på tackor, men blir lite förvånad hur man resonerar då man inte får förvara mynt i fack. Jag fattar inte direkt skillnaden, eller beror det på att tackorna är numrerade på nått sätt och därmed spårbara? Men detta skall jag nu kunna leta rätt på själv nu när jag hittat sökfunktionen ; )

Tack igen.


Anledningen till att man inte får förvara mynt är för att de är eller har varit lagliga betalningsmedel i något land och man får inte förvara pengar (kontanter) i sitt bankfack.
2013-04-19 17:55 # 6
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Handelsbanken tillåter guld i sina fack. Åtminstone finns det inget uttryckligt förbud.


Tackor: ja, mynt: nej (går under förbudet att förvara kontanter i facket)
2013-04-19 18:09 # 7
Flavian
Frågan är hur man ser skillnad på en rund tacka och ett fyrkantigt mynt.
2013-04-19 19:11 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Frågan är hur man ser skillnad på en rund tacka och ett fyrkantigt mynt.


Nej, frågan är om du vill att ditt guld skall vara försäkrat och skyddat legalt, eller om du vill att det ska vara oförsäkrat, och att banken har laglig rätt att konfiskera det när som helst.

Reglerna är tyvärr väldigt tydliga.
2013-04-19 19:23 # 9
Solidus
Uppriktigt sagt, man kan förvara sitt guld hur fan som helst. Gräv ner det mitt i gödselstacken och det är lika vackert tusen år senare. Det är det som är det fiffiga med guldet.
2013-04-20 12:33 # 10
Tel
Några lyssnar tydligen inte på Andrew McG, Egon von G bl andra.
Köp fysiskt och förvara det utanför banksystemet.

Nu när 'bail-in' taktiken skrivs in i lagar i diverse länder (som inte redan har det) kan det tänkas bara vara en fråga om tid innan det kommer en bail-in applicerat på hela eu. Bankerna stängs, kapital kontroller införs (iofs finns redan), du kommer inte åt ditt bankfack. Say no more. Reglerna som skyddar mindre sparare kan dessutom ändras. Det finns inte heller något konkret sätt att bevisa att ditt bankfack innehåller det du säger det har.

Det låter extremt men följa utvecklingen bara, vart är det på väg?

Experimentet med Cypern är test målet. Går det igenom kommer det att följas av flera andra länder och varför då inte hela eu? De sitter ju alla i samma båt.
2013-04-20 12:45 # 11
LPB
Skulle aldrig lita på en bank, varken det rör sig om digitala pengar eller fysiskt guld!
2013-04-20 13:37 # 12
blessed


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt