Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Android app för akustiskt äkthetstest av silver och guld.
Android app för akustiskt äkthetstest av silver och guld.
2013-04-10 09:48 # 13
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Kannonbra idé och fin app. Mycket snyggt jobbat.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Vad jag undrar är hur precis är denna mätning? Slulle den kunna märka skillnaden på t.ex enkronor med olika silverinnehåll? I så fall har du en app som kommer laddas ner i miljontals....

Du tänker på 40% mot 80% enkronor?
Vet inte säkert, men det bör funka.
Tyvärr har jag inga sådana enkronor att testa med.
Om du har några så kan du testa själv. De detekterade frekvenserna skrivs ut med vita siffror högst upp. Felmarginalen är idag ungefär 21Hz. Jag kan sänka den ytterligare lite, men det finns ingen större anledning eftersom två mynt av samma typ har frekvenser som varierar mer än så.

Små mynt brukar bara ha en resonansfrekvens inom det frekvensområde som kan detekteras med en Android.

Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Du borde skydda den så att ingen snor idén för dig. Denna har potential att göra stora pengar ute i världen.

Tja, hur då? Det finns inte speciellt mycket man kan göra för att skydda en sådan sak. Bättre att se till att göra en så bra app som möjligt.
Jag skulle tro att marknaden för denna typ av app är rätt så begränsad. Bullion-bugs är ändå en begränsad samling människor.
Det kostar dock en hel del pengar att utveckla denna app, speciellt höga premiums och fraktkostnader för att köpa in enstaka mynt av varje typ att testa och lägga in i appen, Googles avgift för att publicera appar, outsourcat grafik-arbete eftersom jag ritar som en kratta, mm. Så planen just nu är att göra två versioner av appen, en gratisversion och en betalversion, för att få in lite ekonomiskt bidrag till kostnaderna för att lägga in fler mynt i appen. Jag hoppas det låter som en okej lösning?

Det skulle bara röra sig om en mindre summa värdelös elektronisk fiat-valuta. :-)
Senast ändrad av Nikon; 2013-04-10 09:51
2013-04-11 22:15 # 14
dingva
Riktigt intelligent idé denna appen, har tyvärr iphone själv..

Skulle du inte kunna lägga in en inspelningsfunktion där användaren spelar in sina egna mynt och sen kan jämföra med eventuella köp eller misstänkta mynt.
2013-04-13 00:38 # 15
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av dingva
Riktigt intelligent idé denna appen, har tyvärr iphone själv..

Skulle du inte kunna lägga in en inspelningsfunktion där användaren spelar in sina egna mynt och sen kan jämföra med eventuella köp eller misstänkta mynt.

Tack!

Jo, jag har faktiskt funderat på det.
Nackdelen med en inspelningsfunktion är att man inte har någon nytta av det när man köper sitt första mynt av en ny typ. Exempelvis från Tradera/Ebay. Och det är kanske då man har som störst behov av ett test, eftersom man inte har några mynt att jämföra det nya myntet med visuellt.
Det blir även problem om det mynt man spelar in faktiskt råkar vara falskt...
Men fördelen är givetvis att en inspelningsfunktion gör att man själv kan lägga in exempelvis lite ovanligare mynt.

Just nu arbetar jag på att få in inbyggt stöd för ett lite större antal mynt. Men en inspelningsfunktion kan nog dyka upp framöver också.
2013-04-13 22:59 # 16
Nikon
Jag har lagt upp en ny version med lite småjusteringar.

* Mynten bör nu förhoppningsvis visas i ungefär rätt storlek (ca 30% felmarginal) även på enheter som inte har stöd för visning av bilder i 1:1 skala. Jag har dock ingen telefon utan stöd för 1:1 där jag kunnat testa detta. Säg till om myntbilderna visas i galen storlek.

* Appens storlek är minskad till ungefär hälften.

* Valet av mynt på första skärmen hoppade tillbaka till Silver Eagle om man vred på telefonen. Det ska vara åtgärdat nu.

* Småjusteringar av de förväntade resonansfrekvenserna baserat på mätningar från fler mynt.

* Lite striktare tolerans. Samtliga resonansfrekvenser måste nu ligga inom 3.5% från de förväntade resonansfrekvenserna för att den gröna "check-symbolen" skall visas.

* Några mindre grafiska ändringar och omformulering av text.

* Denna version är nu tillgänglig i hela världen.

Och så har jag lagt upp en liten demonstrationsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=5pZnqp3bl3A
Jag känner att textbeskrivningen av hur man använder appen är lite lång och komplicerad, trots att appen egentligen är lätt att använda.
Förhoppningsvis åskådliggörs det bättre med en video.

Om ni gillar appen så får ni gärna ge den en positiv rating på google play. *hint* :-)
Senast ändrad av Nikon; 2013-04-13 23:02
2013-04-14 12:50 # 17
Nikon
En full version av appen med stöd för 12 olika mynt är nu publicerad world-wide på Google Play.
Sök på "Bullion Test" så hittar ni den.

Jag hoppas kunna använda inkomsterna från den fulla versionen för att lägga till stöd för ännu flera mynt framöver.
2013-04-16 18:42 # 18
Tudor
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Förslag på vilka mynt som vore intressantast att lägga till först mottages gärna.
Jag har läst lite om problem med förfalskning av kinesiska pandor. Kanske det vore ett lämpligt mynt att lägga till? Å andra sidan verkar dom inte vara överdrivet populära..


Pandor tror jag verkligen är fina att få med i betal-appen. De kanske inte är så populära för oss svenskar men de är ju riktigt stora i Asien (som också kommer åt google play) Sen finns det många samlare av pandor som köper enstaka, då de endast vill ha en per årsmodell - vilket ökar behovet att säkerställa äkthet om man jämför mot att köpa en monsterbox från ex. libertysilver.

~
Edit: Nu har jag köpt appen och där fanns ju pandan ;)
Senast ändrad av Tudor; 2013-04-16 18:54
2013-04-20 21:03 # 19
johsch
Jag har inga kopior att testa appen med, men jag har testat med ett par andra guldmynt på en troyounce och där omkring(Doubbte eagle och 50 pesos) och de klingar såklart annorlunda än din referenspeng från Krugerand. Vad jag däremot noterade som problematiskt var att det bara var Krugerands med präglingsår under sjutiotalet(76-78) som matchades som äkta av appen. Jag tesrade med ett flertal prägkade under 80-81 och de hadde en topp på 9065Hz och tolkades av appen som icke äkta.....
Jag vet inte vad som skiljer men det är uppenbarligen något . Krugeranden har även något olika färg i gulldet mellan olika präglingsår- beror säkert på vad de 8-9% i pengen som inte är guld består av . Koppar, silver och andra metaller beroende på från vilken malmfyndighet guldet kommer ifrån. Har du sett liknande tendenser på silvermynten?- eller de är kanske säkrare då de håller en högre halt silver?
2013-04-21 12:33 # 20
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Jag har inga kopior att testa appen med, men jag har testat med ett par andra guldmynt på en troyounce och där omkring(Doubbte eagle och 50 pesos) och de klingar såklart annorlunda än din referenspeng från Krugerand. Vad jag däremot noterade som problematiskt var att det bara var Krugerands med präglingsår under sjutiotalet(76-78) som matchades som äkta av appen. Jag tesrade med ett flertal prägkade under 80-81 och de hadde en topp på 9065Hz och tolkades av appen som icke äkta.....
Jag vet inte vad som skiljer men det är uppenbarligen något . Krugeranden har även något olika färg i gulldet mellan olika präglingsår- beror säkert på vad de 8-9% i pengen som inte är guld består av . Koppar, silver och andra metaller beroende på från vilken malmfyndighet guldet kommer ifrån. Har du sett liknande tendenser på silvermynten?- eller de är kanske säkrare då de håller en högre halt silver?


Jag har testat med krugerrands präglade 1971, 1975, 1977, och 1984. Alla matchar väl med de blåa linjerna som är inprogrammerade i appen.
Som jag förstått det så skall alla krugerrands, oavsett präglingsår, vara tillverkade av kronguld. Dvs 22karat guld och 2karat koppar: http://www.randrefinery.com/brochures/Krugerrand-brochure.pdf

Men visst, en viss variation i anrikning och präglingsprocessen finns givetvis. Det är därför appen tillåter några procents avvikelse.
Men 9065Hz ligger verkligen en bra bit ifrån andra krugerrands, så någonting är ju annorlunda med dessa mynt.
Skulle du kunna skicka över ett sådant mätresultat till mig? Vill gärna se vad det kan tänkas bero på.
Efter att du plingat fram ett frekvensdiagram så väljer du "Meny -> Support/Feedback" så skapas automatiskt ett email med en bifogad screenshot till mig.

Håller på och knappar på en liten uppdatering av appen. Vore bra att veta om det är något jag behöver justera för krugerrands.

Har du förresten tillgång till en bra våg och skjutmått? Skulle du i så fall kunna undersöka vad de väger och vad de har för diameter och tjocklek?


Angående silvermynt så verkar "liberty silver" och "silver buffalo" ofta ha lite större variationer än statligt präglade mynt. Hänger förmodligen ihop med präglingskvaliteten. Men även för dessa har jag aldrig sett frekvensavvikelser med mer än någon enstaka procent.
Statligt präglade silvermynt ligger ofta inom någon tiondels procent från de förväntade frekvenserna.
Senast ändrad av Nikon; 2013-04-21 12:37
2013-04-21 12:42 # 21
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Tudor
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Förslag på vilka mynt som vore intressantast att lägga till först mottages gärna.
Jag har läst lite om problem med förfalskning av kinesiska pandor. Kanske det vore ett lämpligt mynt att lägga till? Å andra sidan verkar dom inte vara överdrivet populära..


Pandor tror jag verkligen är fina att få med i betal-appen. De kanske inte är så populära för oss svenskar men de är ju riktigt stora i Asien (som också kommer åt google play) Sen finns det många samlare av pandor som köper enstaka, då de endast vill ha en per årsmodell - vilket ökar behovet att säkerställa äkthet om man jämför mot att köpa en monsterbox från ex. libertysilver.

~
Edit: Nu har jag köpt appen och där fanns ju pandan ;)


Jodå, pandan är på plats! :-)
Man får verkligen betala en häftig premium för att få tag på pandor...
2013-04-22 08:38 # 22
hasse_A
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Det kostar dock en hel del pengar att utveckla denna app, speciellt höga premiums och fraktkostnader för att köpa in enstaka mynt av varje typ att testa och lägga in i appen


Detta borde gå att lösa på så sätt att användare skickar in profil på alla sina mynt. Då får du ett trovärdigt underlag. Jag kan tänka mig att medlemmarna på Ädemetallforum gärna ställer upp och levererar frekvensdiagram på sina olika mynttyper. Du skulle ju då också kunna klassa dem efter hur många mynt du baserar utsagan. D.v.s. hur säkert det är att facit är korrekt.

/Hasse
Senast ändrad av hasse_A; 2013-04-22 08:40
2013-04-22 21:45 # 23
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av hasse_A
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Det kostar dock en hel del pengar att utveckla denna app, speciellt höga premiums och fraktkostnader för att köpa in enstaka mynt av varje typ att testa och lägga in i appen


Detta borde gå att lösa på så sätt att användare skickar in profil på alla sina mynt. Då får du ett trovärdigt underlag. Jag kan tänka mig att medlemmarna på Ädemetallforum gärna ställer upp och levererar frekvensdiagram på sina olika mynttyper. Du skulle ju då också kunna klassa dem efter hur många mynt du baserar utsagan. D.v.s. hur säkert det är att facit är korrekt.

/Hasse


Jag har övervägt sådana lösningar. Men jag behöver kunna testa att alla mynt detekteras som de ska innan jag släpper uppdateringar av appen. Det blir svårt om jag inte har tillgång till mynten.
Kanske i en framtida version... Jag har flera funktioner som jag vill få in i appen, men inte obegränsat med tid att lägga på utveckling.
2013-04-23 08:28 # 24
johsch
Jag har inte hunnit skicka frekvenserna på de Krygerands från 80-talet som inte matchade i frekvenser. Men jag såg följande på en sida på nätet av en slump.
All 1 oz Krugerrand should weigh 33.931gm and contain 31.1gm of gold, which is 1.0 oz fine. The remaining metal is 2.826gm of copper, or otherwise know as 22ct gold.

The diameter can vary between 32.77mm and 32.61mm. The thickness has slightly varied over the years from between 2.972 mm and 2.87mm before 1976. Between 1976 and 1979 the tolerance was 2.972mm and 2.740mm. After 1979 the thickness became between 2.84mm and 2.74mm.

Gissar att det skulle kunna vara detta som skapar olika klang.

Jag återkommer med märningar av diameter och tjocklek på de mynt som klingar annorlunnda.
Jag har ingen våg som klarar hundradelar eller tiondelar av gram, men jag är rätt säker på att det är äkta mynt, då jag köpt dom hos leverantörer som jag upfattar som seriösa(Liberty Silver och Tavex)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt