Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Tullfråga?
Tullfråga?
2013-03-30 10:45 # 1
TJ
Investeringsmynt är fritagen ifrån moms om inte värden överstiger 1.8 av guld pris. Varför måste jag då betala 3200.- i moms på ett 1oz mynt ifrån Israel som bare kostar 20 % mer en guldpriset. Faktura och proof på guldmyntet låg i paketet. Det känns som om jag har blivit lurad.

Vad mera måste jag göra för att inte betala moms?


2013-03-30 16:38 # 2
Solidus
Köpa investerings mynt i Sverige?
2013-03-30 17:23 # 3
TJ
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Köpa investerings mynt i Sverige?


Jodå, jag köper 90% av mina investeringsmynt i Sverige. Mynten jag köpte utomlands var lite speciell. Något blev fel i tullen. Nu vet jag och köper ej mera utomlands. Om jag absolut måste så kan jag bruka tullpengarna till resan för att hämta mynten tullfri. Man kan åka longt för 3200 kronor. :)
2013-03-31 04:29 # 4
Nikon
Sannolikt ett misstag i tullen?
Går väl att överklaga i teorin...

Vad var det för mynt?
2013-03-31 09:41 # 5
TJ
Eftersom jag är intresserad av Jerusalem beställde jag ett mynt ifrån Israel mint. Dom präglar varje år en 1 oz mynt med Jerusalem motiv.

Som du säger går väl att överklaga i teorin, fast jag låter det bliva. Får se på det som en test och hitta andra utvägar att få mynt som denna hem till Sverige.

Jag tror att om jag beställer nästa års Jerusalem 1 oz bullion så vill samma sak hända. Jag brukar att vära optimist men ........
2013-04-01 22:02 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Finns en EU-lista på vilka mynt som anses som investeringsmynt som hittas här. Listan är dock inte uttömmande så om kriterierna för momsfrihet i övrigt möts skall myntet ej påläggas importmoms. Detta gäller således importmoms och inte tull.

Kriterierna för momsbefrielse:
Guldmynt som:
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt