Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Hur går Deritvat Bull Guld x3 Handelsbanken, igentligen ?
Hur går Deritvat Bull Guld x3 Handelsbanken, igentligen ?
2011-01-04 19:19 # 1
Anonym
Är det någon som har varit så vårdslös som mig och köpt denna pappersprodukt från SHB med underliggande handel på COMEX ?

Jag tycker den går mest kräftgång. Den hänger inte med på uppgångarna, verkar det som, men ned 3x guldpriset går den alltid plus förvaltningsavgiften när jag räknat på det. Jag gissar att där ligger lite dolda avgifter och att bid/ask spread:en är stor. Har ägt pappersprodukten ungefär en månad och jag ligger fortfarande på minus :(

Är det någon annan som har prövat och/eller vet som är felet med dessa derivat produkter ?
Hur går t.ex. Derivat Bull Silver x2 H t.ex. ligger den också på minus ? trots uppgången i silver ?
2011-01-04 20:46 # 2
Hej och Hå
Kasta ett öga på gruvbolagen istället? Silverjuniorer kanske? Jag är inget större fan av såna där pappersgrunkor faktiskt, men vill man kortsiktigt trada på någon 14:30 smackdown så kanske det kan vara bra, annars tror jag det finns mer att hämta i gruvbolagen. Vad ni än gör, undvik SLV i fallet silver.
2011-01-04 22:52 # 3
Anonym
Hade tänkt derivatet som en hedge för min lilla aktieportfölj om t.ex. världens aktiebörser och kronan dyker samtidigt. Man blir rätt så osäker om det överhuvudtaget kommer att fungera i skarpt läge om derivatet dåligt följer något guldpris, redan nu.

Derivatet verkar vara ett sämre alternativ jämfört en vanlig guldbolagsfond, så här långt.

Får nog köpa lite mer och fler guld- och silverbolagsaktier till portföljen för säkerhets skull.
/ Anonym :)
2011-01-05 16:08 # 4
Anonym
Om man nödvändigtvis skall köra pappersderivat (*utöver* sina fysiska gömmor, naturligtvis), så skulle jag föreslå RBS MINILONG-papper istället för Bull/Bear-konstruktionerna. Förutsatt att man inte är rädd för att Royal Bank of Scotland går i konkurs förståss, då kan det bli jobbigt.
2011-01-10 23:44 # 5
Anonym
med en så stor hävstång är väl till och med en månad för länge att ligga inne. eftersom den viktar om varje dag är inte 30 dagar i streck med varannan upp, varannan ned i närheten av ett nollresultat eftersom du hela tiden säljer billigt och köper dyrt. det är inte handelsbanken som är giriga utan effekten av hävstången. trodde du att du fick låna pengarna till den gratis? köp Handelsbankens Guld H istället som är utan hävstång om det är ETF-guld du vill ha. du får pynta upp med hela "insatsen" själv, men slipper därför också låna till den på ofördelaktiga villkor.
2011-01-10 23:46 # 6
geneva
varför inte BEAR OMX eller motsv. om du vill hedga för nedgång?
2011-01-11 00:06 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Självfallet kan jag inte anses objektiv när jag propagerar för fysisk metall framför pappersmetall även om jag för egen del var fullinvesterad i ädelmetall redan före starten av Liberty Silver.

De uppenbara riskerna för pappersmetall är förstås
- Utgivarrisken för certifikaten
- Motpartsrisken i den bank/institut där pappret handlas. Royal Bank of Scotland är väl ett bra exempel på en bank som inte klarar sig utan statligt stöd.
- Återförsäkringsrisken. Många papperscertifikat baseras i sin tur på terminer som inte matchas av fysiskt silver

Dock vill jag varna för en annan viktig risk som få tänker på.
Vid börskraschen 2008 noterades silverspot i under USD 9 per troy oz. Samtidigt gick det omöjligt att få tag på något fysiskt silver ens i USA för under USD 16 och Silver Eagles såldes på Ebay för USD 30-35. Samtidigt som spot-priset sjönk klarade sig priset på fysisk metall väldigt väl.

Det är fullt tänkbart att spot-priset går till USD 0 samtidigt som priset på fysisk metall går mot oändlighet. Detta eftersom spot-priset sätts på terminsmarkanden på råvarubörserna där terminerna inte har full uppbackning av fysisk metall och leveransosäkerheten är hög.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-11 00:07
2011-01-11 10:21 # 8
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Om man nödvändigtvis skall köra pappersderivat (*utöver* sina fysiska gömmor, naturligtvis), så skulle jag föreslå RBS MINILONG-papper istället för Bull/Bear-konstruktionerna. Förutsatt att man inte är rädd för att Royal Bank of Scotland går i konkurs förståss, då kan det bli jobbigt.


Är benägen att hålla med att man bör välja RBS Minilong istället för SHB Bull/Bear, se inlägg på http://cornucopia.cornubot.se/2010/12/rbs-minifutures.html

Fördel SHB är förstås att de inte kommer vara den första motparten att gå i konkurs, medan RBS redan har gått i "konkurs" (=tagits över av brittiska staten). Men derivattrading är extremt kortsiktigt så när det börjar blåsa om bankerna bör man nog byta längre innehav mot fysiskt.
2011-01-11 13:40 # 9
Anonym
Guldpriset i SEK har väl varit relativt konstant sedan ett halvår tillbaka. Är kanske därför den inte har rört sig så mycket?
2011-01-11 17:30 # 10
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av geneva
varför inte BEAR OMX eller motsv. om du vill hedga för nedgång?


För att den svenska kronan historiskt sett har tendens att störtdyka, när stockholmsbörsen och den svenska konjunkturen faller. Att skydda sig med US-dollar eller Euro mot SEK är ju inte längre ett bra o seriöst alternativ. Största risken ligger troligen i alla FIAT-valutorna med tillhörande obligations- och räntemarknader.

/ Anonym :)
2011-01-11 18:03 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Guldpriset i SEK har väl varit relativt konstant sedan ett halvår tillbaka. Är kanske därför den inte har rört sig så mycket?


Den svenska kronan har försvagats ca 20% och US-dollarn ca 30% på ett års sikt jämfört fysiskt guld. Så den som sparat på bankkonto i panki som finländarna säger, har tyvärr gjort en urusel affär under den perioden. När jag skrev minus var det i första hand jämfört guldpriset, inte svenska kronor. Även om derivatet är på minus, även i svenska kronor.

/ Anonym :)
2011-01-11 18:52 # 12
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Om man nödvändigtvis skall köra pappersderivat (*utöver* sina fysiska gömmor, naturligtvis), så skulle jag föreslå RBS MINILONG-papper istället för Bull/Bear-konstruktionerna. Förutsatt att man inte är rädd för att Royal Bank of Scotland går i konkurs förstås, då kan det bli jobbigt.


Jag valde SHB guld derivat för att jag uppfatta riskerna kring den banken som utgivare var lägre, än andra alternativ. Royal Bank of Scotland har väldigt dåligt rykte och den skuldtyngda Brittiska staten som garant, är ju ett skämt, så deras derivat uteslöt jag omgående. Är dessutom inte någon professor i det engelska språkets krumbukter eller de angloamerikanska rättssystemen.

/ Anonym :)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt