Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Inför inköp
Inför inköp
2012-05-24 20:38 # 13
Bob
Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
De mynt som kommer i kapslar, eller tackor som är inplastade, tappar i värde vid en senare försäljning, om man öppnar förseglingen.
Vill man känna på riktigt silver så får man nöja sig med sådant som levereras på annat sätt.


Jaha. Det var ju en liten besvikelse! Vad bör man göra, väga kapseln iaf?
2012-05-24 20:47 # 14
Lavendale
Väga kapseln?
Är du för att kontrollera silvrets äkthet? I så fall räcker det med att du köper från kända leverantörer. Jag har aldrig hört talas om att någon har fått oäkta vara från sådant håll.
2012-05-24 21:21 # 15
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
De mynt som kommer i kapslar, eller tackor som är inplastade, tappar i värde vid en senare försäljning, om man öppnar förseglingen.
Vill man känna på riktigt silver så får man nöja sig med sådant som levereras på annat sätt.


Vilka mynt är det som åsyftas här? Jag skulle nog tvärtom hävda att förpackningen spelar mindre roll. Varför skulle mynten tappa i värde för att kapslen öppnas? Kapslar på ex. Australiensiska mynt är inte heller förseglade och kan öppnas och stängas utan att det märks.
2012-05-24 21:38 # 16
Bob
Det vore ju en upplevelse att med bomullshandskar på(om det är vad som krävs) få utforska mynten! Tråkigt att göra en stor investering på lång sikt bara för att lägga bort & låsa in dem.
2012-05-25 09:21 # 17
Lavendale
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Jag skulle nog tvärtom hävda att förpackningen spelar mindre roll. Varför skulle mynten tappa i värde för att kapslen öppnas?


Vad det handlar om är att hålla mynt tackor i nyskick. Tackor och mynt med fettavtryck från händer och fingrar och annan dynga, eller silver som blivit sulfiderat är väl mindre attraktivt vid en försäljning.
Det kanske är olika vad man vill ha. Men inte ser det särskilt bra ut vid en affär när man ser bilder på silver som är dåligt hanterade.
2012-05-25 15:13 # 18
Bob
Det är intressanta aspekter och något man självklart måste ha koll på som innehavare av silver. Jag vill återkomma till det men har också en mer basic fundering. Som ngn som just lärt sig om investeringssilver undrar jag hur sammanhanget är mot dem och industrin. Vad spelar industrins efterfrågan på silver för roll för oss investerare? Inte smälts investeringsmynt och tackor ner för att gå till industrin? Så varför följer "vårt" silver med prisutvecklingen på den som går åt industrin? Kanske en konstig fråga men ibland är man nybörjare :)
2012-05-25 15:39 # 19
Ag
Är verkligen bullionmynt med fingeravtryck,repor mm mindre världa?
Jag har en Maple som har fått någon svart beläggning mellan räfflorna på kanten.
2012-05-25 16:42 # 20
Gustav
Syftet med mynten är ju att de ska omsättas. De kommer med andra ord att bli fingrade och stötta vad det lider. Vad gäller värdet så har allt silver såklart det rena metallvärdet. Industrin kommer i princip alltid att betala det. Jag antar att de smälter ner allt och det spelar väl ingen roll om man kastar en Silver Maple eller en oformlig klump i smältugnen.

Som pengar är det däremot stor skillnad om det är en klump av ospecificerad vikt eller ett präglat mynt. Myntet har en hanterbar storlek. Vikt och silverinnehåll är specificerat på myntet och präglarens märke eller tryck fungerar som en garant för att det är äkta. För de egenskaperna är den som vill använda silver som pengar beredd att betala en premium. Så länge myntet har de egenskaperna så kommer värdet bestå. Ett mynt som är helt deformerat eller så oxiderat att det inte går att tyda trycket kommer förlora sin premium.

Det är endast samlare som skulle vara beredda att betala extra för att myntet är orört, helt utan fingeravtryck.
2012-05-25 20:34 # 21
Nikon
Fett, smuts, oxid och annat är ju inga större problem att åtgärda om man vill ha snygga mynt.

Ta bort fett och smuts med typ diskmedel, och bli kvitt oxiden med aluminiumfolie, bakpulver och vatten.

Blir väl inte perfekt "stämpelglans" direkt, men det är ju bullion vi talar om.

Fysiska skador på mynten är värre. Om skadorna är så allvarliga att myntet blivit underviktigt så är värdet helt klart lägre.
2012-05-25 20:50 # 22
Ag
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Fett, smuts, oxid och annat är ju inga större problem att åtgärda om man vill ha snygga mynt.

Ta bort fett och smuts med typ diskmedel, och bli kvitt oxiden med aluminiumfolie, bakpulver och vatten.

Blir väl inte perfekt "stämpelglans" direkt, men det är ju bullion vi talar om.

Fysiska skador på mynten är värre. Om skadorna är så allvarliga att myntet blivit underviktigt så är värdet helt klart lägre.


Testade att ta bort oxiden med bakpulver, Funkade förvåningsvärt bra!
När jag ska lägga mina mynt i kappsel så lyfter jag de på sidorna så att det inte blir fingeravtryck, vill ha snygga mynt :)
2012-05-28 20:48 # 23
Bob
Så lite skötselråd, men det är ingen fara att förvara mynten i mynttuberna de kommer i? Tänkte öppna tuberna och begrunda mynten när de kommer, och när humöret faller på kanske :) Men förvara dem svalt i sin originalförpackning?
2012-06-12 20:47 # 24
Bob
Tänkte ta upp ännu en sak jag tänker på om dagarna; Att man bör investera i guld & silver i dagens läge är självklart(för oss här inne), men hur bör fördelningen se ut? Jag föredrar själv silvermynt, men hur resonerar ni kring att också föra in lite guld i kassaskåpet? På vilket sätt vore man bättre förberedd inför en valutakollaps?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt