Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Vilka guldprodukter saknar ni hos Liberty Silver
Vilka guldprodukter saknar ni hos Liberty Silver
2012-04-20 09:53 # 13
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Metalass
Det här är kanske en fråga jag skulle ställa privat till Liberty Silver, men finns det en möjlighet att köpa guldtackor i 500g-1000g ifrån er?
Jag har köpt 250g tackor förut ifrån er, men kommer ni att ha större tackor än så?


Ja, det kan vi absolut lösa. Flera av våra underleverantörer har dessa i lager så ring oss gärna eller maila på support@libertysilver.se.

Anledningen till att vi inte tar in dem i lager mer kontinuerligt är att det helt enkelt inte finns så stort intresse för dem då även större kunder ofta hellre väljer en större kvantitet av 100 g tackor.
2012-04-20 09:58 # 14
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, vi måste åter titta på combibars 1g guldtackor. Jag har undersökt det tidigare men tyckte premien från präglaren var för hög men med tanke på att vi nu inte ens kan sälja 1g tackor så skall vi undersöka det på nytt.

Japp, vi bör försöka öka utbudet av 1 oz mynt och hålla Kangaroos/Nuggets, Pandor och Philharmonics mer kontinuerligt i lager.

Vi har 1/4 oz Lunar-mynt i lager men det kanske skulle kunna vara av intresse att plocka in även några övriga varianter. Dock är det faktiskt lite högre efterfrågan på ex. Sovereigns och 20 Franc som ligger i ungefär samma viktklass.

Dinar och Dirhams har vi undersökt tidigare. Förhoppningen var att kunna sälja dessa utan moms som lagligt betalningsmedel i Sverige.

Se denna forumtråd
---
Den malaysiska centralbanken har dock uttalat sig om detta och påpekat att endast Ringit är lagligt betalningsmedel men att det är lagligt att använda Gold Dinar och Silver Dirham som betalnings- och bytesmedel. Se denna länk. Därför tror jag inte grundförutsättningen om att Silver Dirham skall vara lagligt betalningsmedel uppfylls varför det knappast är värt att fråga skatterättsnämnden om detta.
2012-04-20 12:38 # 15
Nikon
Ja, momsen på Dirham kommer man nog inte ifrån. Men Dinar i guld borde vara momsfritt?
Dessa mynt verkar vara populära som alternativa betalningsmedel i vissa länder, vilket bör göra dom högintressanta som bullion. Dessa mynt kommer definitivt att bli accepterade som betalningsmedel i händelse av en stor fiat-crash.
Att dessa mynt präglats och använts som betalningsmedel i tusentals år är inte heller helt fel.

Sedan har du ju Svenska muslimer som säkerligen skulle uppskatta dessa mynt. Kanske kan bli en ny marknad?

Eftersom mynten däremot inte är lagligt betalningsmedel så bör det dessutom gå bra att lägga dom i svenska bankfack.
2012-04-20 18:07 # 16
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Sim
1g guldtackor skulle jag vilja köpa.


1/10oz (3,1g) och 1/25oz (1,2g) guldmynt kanske är lämpliga om man vill ha små enheter?
2012-04-20 22:35 # 17
Nikon
Liberty silver har såvitt jag kan se i dagsläget inte ett enda guldmynt som inte är lagligt betalningsmedel i sortimentet... (förutom tackorna givetvis)
2012-04-20 22:51 # 18
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Liberty silver har såvitt jag kan se i dagsläget inte ett enda guldmynt som inte är lagligt betalningsmedel i sortimentet... (förutom tackorna givetvis)


Mynten denominerade i franc eller mark kan omöjligt vara lagliga betalningsmedel då dessa valutor inte längre existerar.. Det samma måste väl sägas om kung Fahads minnesmedalj, präglad för att uppmärksamma färdigställandet av vägen Saudi-Arabien använde för att transportera trupper till bekämpandet av den arabiska våren i Baharain? Den här är jag dock inte så säker på...
2012-04-22 16:41 # 19
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Liberty silver har såvitt jag kan se i dagsläget inte ett enda guldmynt som inte är lagligt betalningsmedel i sortimentet... (förutom tackorna givetvis)


Mynten denominerade i franc eller mark kan omöjligt vara lagliga betalningsmedel då dessa valutor inte längre existerar.. Det samma måste väl sägas om kung Fahads minnesmedalj, präglad för att uppmärksamma färdigställandet av vägen Saudi-Arabien använde för att transportera trupper till bekämpandet av den arabiska våren i Baharain? Den här är jag dock inte så säker på...


Det har du rätt i!
LS har dock bara ett exemplar av minnesmedaljen i lager, och köper inte tillbaka dom, så jag vet inte om den räknas.
De gamla franska/tyska/italienska mynten bör ju inte vara legal tender längre.
Synd bara att de har lite högre premium. Kanske de dragit på sig ett visst numismatiskt värde?
2012-04-23 14:19 # 20
Ag
Ni kunde kanske ta in några Kanadensiska Gold Maple 1/20oz?
2012-04-23 22:31 # 21
OXiGEN
Själv skulle jag vilja ha Lunar Year of the dragon 1/20 oz.
2012-04-24 01:03 # 22
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Önskemålet om 1/20 oz bullionmynt är noterat. Jag trodde inte det var särskilt intressant då man likaväl skulle kunna köpa 1/25 oz eller små tackor/europeiska mynt men jag skall se om vi kan ta in några sådana
2012-04-24 17:30 # 23
Ag
andorra gör 1g guldmynt, ni kan kanske ta in några sådanna? dom var inte så dyra så det kan kanske passa oss som köper lite silver/guld per gång.
eller skulle det bli moms på dom?
http://www.kettner-edelmetalle.de/gold/243-1-x-1-gramm-gold-andorra-eagle-2012.html
2012-04-26 12:47 # 24
Ag
Såg att ni redan sålde 1/25 oz guldmynt, ska köpa en sådan nästa gång jag beställer.
Fortsätt med det :)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt