Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Selma Lagerlöf silvermynt 20 euro
Selma Lagerlöf silvermynt 20 euro
2012-03-09 14:00 # 13
Flavian
Om ett mynt är präglat av någon som inte är auktoriserad att prägla euro-mynt och det är präglat efter det att euron har satts i omlopp så är det falskmynteri.

Jag visste inte att myntet var präglat i Sverige och utan medgivande från vederbörande myndighet. Om det är präglat innan euro hade satts i omlopp så är det dock knappast fråga om falskmynteri.

Jag håller med om att det skall ses som en medalj eller liknande. Jag trodde i min enfald att det var fråga om ett silvermynt som präglats av någon som var auktoriserad att prägla euromynt och det var präglat sedan "euron hade blivit en valuta".
2012-03-09 20:40 # 14
mfm
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article674409/Koumlpte-euromynt-i-tron-att-det-var-riktig-valuta.html

"Det är olika europeiska myntverk som präglat medaljerna. Och när de första medaljerna kom så fanns ju inte euron som valuta så därför tycker jag inte att de köp hon gjort kunde misstolkas. Dessutom står det på både det svenska och finska myntet att de inte är giltiga som valuta."

Klart det kan misstolkas och borde vara falskmynteri, men men...
2012-03-10 15:29 # 15
mfm
Kan tilläggas att de enda minnesmynt som är giltiga betalningsmedel i hela euro-zonen är 2 EUR-mynt.

Alltså är t.ex. Philharmoniker-mynten inte giltiga betalningsmedel i Tyskland utan bara i Österrike.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt