Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Sparande
Sparande
2011-10-06 10:32 # 13
jonriks
Det varierar lite med marknadspriserna men generellt har jag lagt upp mitt sparande ungefär så här:

* Cash: ca 1/4 (minskande med tiden)
* Amortering på huslån: ca 1/4 (ökande med tiden)
* Ädelmetall: ca 1/4 (ökande med tiden)
* Riskkapital, aktier med kort tidshorisont: ca 1/4 (kan minska/öka med tiden beroende på hur det går, jag tillför inget nytt kapital på det kontot)

Utöver det sätter jag av pengar till min framtida pension:
* Aktier (long i kvalitetsbolag som alltid betalar utbyte): 2/3 av de pengar jag avsätter till pension
* Fonder: 1/3 av de pengar jag avsätter till pension (gick all in i räntefonder innan Greklandskrisen :)
Premiepension och avtalspension ungefär motsvarande upplägg, med skillanden att allt (ju) finns i fonder.
Jag upplever att mitt fondsparande är mitt mest riskfyllda projekt och tyvärr så tvingas man ju in i det av etablissemanget. IPS har jag bara eftersom det är avdragsgilt. Mer bekymrad är jag för min avtalspension, hade gärna sett någon "silver/guld bull fond" att sätta pengarna i men det alternativet finns inte... :(

Problemet med ett väldigt aktivt sparande är att man behöver använda så j'''' mycket fritid till att följa alla maknader! Jag är inte typen som ger alla pengar till banken och litar på att de investerar åt mig på ett vettigt sätt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt