Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silvret just nu
Silvret just nu
2011-09-26 20:12 # 49
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av shadowtwister
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
En marginalhöjning innebär att de som handlar med lånade pengar måste erlägga en större kontantsäkerhet. Säg att du har 100 000 kr i säkerhet och 10X det på kredit. Så höjs marginalen med 16% som den nyss gjorde. Du måste ha fram 16 000 kr. Vad gör du Säljer silver och har en mindre position kvar.


Ok, det är alltså belånade människor som blir pressade att få fram pengar snabbt. Tack så mycket för klargörandet !


Det finns knappt annat i pappersmarknaden än kontrakt på marginal. Det är därför marginalhöjningarna får så våldsamma konsekvenser, kolla bara i våras...
2011-09-26 22:16 # 50
jonriks
Har ni sett den här?
http://svt.se/svttext/web/pages/136.html
Sånt man drömmer om....tänkte ni behövde lite uppmuntran i hårda tider som dessa ;)

För den som sitter long i ädelmetaller är det visserligen förargligt om man har köpt till ett pris som ligger 20% högre än dagens pris. MEN (och det är det som gör skillnaden jmft med "vanliga" investeringar) jag har fortfarande kvar samma mängd silver som när priset var uppåt 45 $/Oz, oberoende av papperssilvrets/guldets värde på börsen :)
Själv tror jag på härdsmältescenariot, förr eller senare, och jag vill därför investera i något som har ett inneboende värde. Förutom att amortera på lånet köper jag därför ädelmetaller för pengarna. Gods och guld (och silver!), det är det som är värt något! Är därför inte speciellt nervös i dag, däremot klart förvånad över volatiliteten
2011-09-27 00:41 # 51
Orgott
min erfarenhet av silver...
en lång personlig historia för att kanske ge nån här ett perspektiv de inte tänkt på

när jag var nybörjare inom silver så blev jag jätteglad för varje dollar +
min tjej tyckte jag var fånig och log lite åt mig varje morgon då jag hon hörde mig ropa "JA!" när jag kollade kursen

sen kom silver till $40 och jag insåg...
jag har ju inte köpt i närheten av det silver jag vill ha
så jag hade ågren hela vägen till $48 men hade inget egentligt kapital så det var inte mycket att göra åt
då började min tjej se mig lite nedstämd varje gång silver gick upp

sen droppade det till $33
wohoo! jag köpte igen för allt jag hade och lite till
brorsans bröllop var om 2 månader och mor min hade gett mig pengar till kostym
jag lånade alla pengar min tjej kunde låna mig, allt mitt sparkapital och kostympengarna, denna gång skulle jag minsann inte missa tåget

silver gick upp till $40 och jag var lite mindre ledsen än förra gången
denna gång hade jag iaf dubbelt så många mynt som förra gången silver var över $40
då kom min andra insikt...jag har ju småpengar...det här räcker ju ingenstans i det stora hela, jag måste skaffa minst en årslön i silver och matförråd för några månader innan jag kan pusta ut

så nu när min tjej hör mig ropa "JA!" nu så frågar hon
-vadå har silver rasat?
-JAPP! *helnöjd*

sen kommer släkt och vänner skadeglatt och säger "jag ser att silver går ner..."
(f.ö. jag undrar alltid varför de blir glad när de tror att man gjort en dålig investering?)
sen när jag förklarar mitt synsätt för dem att det bästa som finns är när silver störtdyker eftersom då kan jag ju billigt köpa mer, då brukar de tystna som att de inte ens tänkt tanken att man kan köpa mer av nåt som visar sig vara "så dålig investering"
men de brukar fatta när jag säger
-ok säg att silver är en asdålig plats att ha sitt värde...då spelar det ju minimal roll eftersom det betyder att fiat-slantarna jag får i lön varje månad fortfarande fungerar och jag kan köpa ALLT jag vill ha

vi bor i ett av världens bästa länder och här oroar sig folk över vad som händer med deras extra-kapital, jag är nöjd om jag kan köpa allt jag vill...och det kan jag med min lön. I kambodja tjänar dem kanske 1-2 dollar/dag, jobbar alla dagar utom 2 varje månad och bor på sin arbetsplats...vi glömmer så lätt hur bra vi har det.

skulle mot förmodan värdet förändras och jag inte längre kan köpa det jag vill för min lön ja då är silver det bästa alternativ jag hittat, så in either case Im good.

det känns bara så fruktansvärt onödigt att vara så girig att när man har ALLT man behöver så ska man sträva efter mer så mycket att man till och med riskerar sin egen överlevnad (dvs inget silver, inget matförråd utan bara köpa värdelösa prylar och ta lån och leva över sina tillgångar).

alla som tycker det är dåligt när silver rasar måste ju ha köpt allt silver de behöver redan och vara i färd med att sälja det de redan har...nåt annat är för mig helt oförståeligt

för visst, nog kan the evil ones med the bernanke i spetsen säkert fucka upp världen totalt och sänka den samtidigt som de sänker papperssilver och innan nån hinner säga "men fysiskt..." så springer alla runt i roliga frisyrer, slåss med kedjor och soplock och kör halvtrasiga motorcycklar
men annat än köpa silver, fixa matproblemet och annars förbereda sig så finns det inte mycket vi kan göra
om silver visar sig vara fel så spelar det ingen roll för då fanns det inget jag egentligen kunde gjort annat än tränat mig i överlevnad och köpt odlingsmark...och riktigt så illa vill jag inte tro att det kommer bli

så därför tror jag på att köpa silver
och därför tycker jag det bästa som finns är när silver rasar

en sak är då säker
tänk er om 20 år...när ni sett silverkursen gå upp som bara den, ni säljer ert silver förhoppningsvis före det blir en bubbla och spricker...tänk er efter det raset
när silver troligtvis kommer ligga still i 10 år
tänk er när ni ser den till synes döda kursen år efter år
ni vet ju att kommer det en ekonomisk kris så går silver upp
då kommer vi ju ha minst 10 år på oss att ackumulera silver
vi kommer känna igen alla varningsklockorna i deras vagga
och då kommer vi köpa silver billigt (motsvarande $5-$10 jämförelsevis med de personerna som "vaknade" 10 år tidigare än jag gjorde) den gången kommer vi kunna berätta för nästa generation att silver är ett bra ställe att förvara sitt värde.

till sist:
btfd

just my 2oz...
2011-09-27 00:53 # 52
Flavian
För tillfället kostar en dollar 6,82 kronor och ett gram silver 6,76 kronor.

Om man ser 25 år fram i tiden så vågar jag påstå att silver kommer att klara sig bättre än dollar.

Jag noterade för några dagar sedan att Big Mac Meal kostade 59,- kronor.

Vi kan ju kontrollera hur mycket Big Mac Meal kommer att kosta den 27 september 2036, hur mycket ett gram silver kommer att kosta den 27 september 2036 och hur mycket en dollar kommer att kosta 27 september 2036.

Ett gram guld kostar för tillfället 356,64 kronor. Det vore trevligt att kunna återvända till detta ämne den 27 september 2036.
2011-09-27 01:32 # 53
Flavian
Kan möjligen också vara av intresse att veta att platina just nu kostar 341,46 kronor per gram och att palladium kostar 137,95 kronor per gram.
2011-09-27 06:39 # 54
Macensi
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13686952.ab

Det hade varit nått att hitta alla dessa silvermynt.
2011-12-16 22:00 # 55
Lavidium
Helt klart köpläge nu (16:e dec). spotprice under 30 dollar. Gyllene köpläge, sånt här får man bara inte missa.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt