Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Sparade silverkronor
Sparade silverkronor
2011-02-24 22:43 # 25
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
De som nu förbereder sig på svårigheter framöver kanske har anledning att samverka och inte naivt tro att ensam är stark.


Nej, det ju man ju definitivt inte. Människor som hänger på det här forumet och betvivlar att nuvarande ekonomiska världsordning kommer att bestå borde gå samman i något slags informellt nätverk för att ha hjälp av varandra om the SHTF någon gång i framtiden. Det är en bra start att bara vara medveten om vad som sker och psykologiskt förberedd på svåra tider.

Igår skriver Turd Ferguson att COMEX (den amerikanska ädelmetallbörsen) kommer att krascha (default'a) senast i juli i år. Detta på grund av en massa papperssilver som saknar täckning fysiskt. En del av bloggkommentarerna håller inte med och menar att COMEX kommer att göra vad som helst som krävs för att inte gå omkull. Andra menar att det inte händer något särskilt om det skulle ske, den bara omstruktureras och US Govt får gå in med ännu en bail out till alla dessa stackars lutfattiga investerare som satsar och spelar högt, men när pyramidspelen väl kollapsar alltid till varje pris måste hållas skadeslösa med hjälp av skattebetalarnas pengar. Usch. Jag blir så arg att jag nästan självantänder.

Citat:
Kanske är det som vanligt, att den som sett om sitt hus kommer att pungslås och ses med misstänksamhet av de som ser sig som offer.


Det kan vi nog lugnt utgå ifrån. Den som preppat och på olika sätt gjort omsorgsfulla förberedelser kommer omgående att stormas av en mobb av vildsinta sheeples som med hot om våld kräver del i det hela. Den mänskliga naturen i sin essens.
"Tag, och till mig skall varda givet!" Därför preppar jag inte nämnvärt. Får improvisera...
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-02-24 22:54
2011-02-24 23:46 # 26
Anonym
Citat:

Det kan vi nog lugnt utgå ifrån. Den som preppat och på olika sätt gjort omsorgsfulla förberedelser kommer omgående att stormas av en mobb av vildsinta sheeples som med hot om våld kräver del i det hela. Den mänskliga naturen i sin essens.
"Tag, och till mig skall varda givet!" Därför preppar jag inte nämnvärt. Får improvisera...

Senast ändrad av In4mayshun; 2011-02-24 22:54


Totalt hopplöst alltså?...Rånad antingen av sheeple-mobben eller av makthavarna....återstår bara vapenbefäst lokalsamhälle? Det låter inte helt omöjligt...
Att preppa på massa konserver och andra varor låter då osäkert, bättre att preppa på kunskap om hur man gör och som du säger därefter improvisera, så blir man inte lika tydlig måltavla.Kunskap är lätt att bära med sig och svår att bli bestulen på. Men jag är helt överens om att ett bra nätverk är nödvändigt, ensam blir det svårt.

/GeCe
2011-02-25 16:02 # 27
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:

Om vi pratar om den samma ekonomiska kollaps, så kommer det inte att finnas ett regelverk i starten. våra samhällen är panikslagna och ur spel. I denna situation, eller första fas, så är det en "Dog eat dog" situation.
LPB

Jag tror inte det går så snabbt och blir så ociviliserat som många tror, och att vi därför kommer att kunna använda silvermynt under hela förloppet. Fast det är förståss alltid bra med småvalörer då och inte skylta med enkilostackor!

/GeCe


Jag föreslår att du Googlar på "Argentina economic crisis" , det finns hur många historier som helst om hur snabbt ett samhälle, land blir upp och nedvänt. Då det ekonomiska systemet är utslaget, betyder det också att den lag och ordning som vi tar för givet är borta. Det finns några fruktansvärda beskrivelser om hur den "vanliga" människan kommer i kläm just från denna händelse.

Kanske skal man komma ihåg att den ekonomiska kollapsen i Argentina och Zimbabwe, sker under förhållanden då resten av världen "står upp"!!

Vad händer vid en total kollaps!??
2011-02-25 16:05 # 28
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
De som nu förbereder sig på svårigheter framöver kanske har anledning att samverka och inte naivt tro att ensam är stark.


Nej, det ju man ju definitivt inte. Människor som hänger på det här forumet och betvivlar att nuvarande ekonomiska världsordning kommer att bestå borde gå samman i något slags informellt nätverk för att ha hjälp av varandra om the SHTF någon gång i framtiden. Det är en bra start att bara vara medveten om vad som sker och psykologiskt förberedd på svåra tider.

Igår skriver Turd Ferguson att COMEX (den amerikanska ädelmetallbörsen) kommer att krascha (default'a) senast i juli i år. Detta på grund av en massa papperssilver som saknar täckning fysiskt. En del av bloggkommentarerna håller inte med och menar att COMEX kommer att göra vad som helst som krävs för att inte gå omkull. Andra menar att det inte händer något särskilt om det skulle ske, den bara omstruktureras och US Govt får gå in med ännu en bail out till alla dessa stackars lutfattiga investerare som satsar och spelar högt, men när pyramidspelen väl kollapsar alltid till varje pris måste hållas skadeslösa med hjälp av skattebetalarnas pengar. Usch. Jag blir så arg att jag nästan självantänder.

Citat:
Kanske är det som vanligt, att den som sett om sitt hus kommer att pungslås och ses med misstänksamhet av de som ser sig som offer.


Det kan vi nog lugnt utgå ifrån. Den som preppat och på olika sätt gjort omsorgsfulla förberedelser kommer omgående att stormas av en mobb av vildsinta sheeples som med hot om våld kräver del i det hela. Den mänskliga naturen i sin essens.
"Tag, och till mig skall varda givet!" Därför preppar jag inte nämnvärt. Får improvisera...



Vid en total kollaps, så är jag faktiskt så naiv att jag bara litar på mig och min familj!!
2011-02-27 11:52 # 29
beegee
I början av ett kaos kommer med största sannolikhet extrem misstänksamhet och rädsla att råda inför de man inte känner.
I längden är det ett hopplöst tillstånd som i sig garanterar undergång.
Inget av det som finns har skapats av individer utan av grupper i samverkan.
Till och med konservburkarna i våra eventuella förråd.
"The survival of the fittest" kan utan tvekan när det gäller både människor och djur till slut skrivas" The survival of the fittest group".
Filmen The Road ger en del perspektiv på detta.
Skulle min granne som jag känt länge komma till min dörr skulle jag inte visa bort honom utan samverka. Han kan sådant som jag inte kan. (Han är bonde)Tillsammans blir vi starkare. Mitt guld och silver skulle få en bra förräntning i hans kunnande.
I samverkan innefattar jag också min familj. Trots att mest våld misshandel och mord faktiskt begås inom familjen och nära vänkrets.
Nätverk behöver skapas lokalt innan problemen socialt är akuta. Till och med under de vidrigaste svält, förtryck och krigsförhållanden har mänsklighet oftare segrat än våld. Klarsyn och realism i förening med omtanke och samverkan kan vara framgångsreceptet och överlevnad.
2011-02-27 14:56 # 30
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
I början av ett kaos kommer med största sannolikhet extrem misstänksamhet och rädsla att råda inför de man inte känner.
I längden är det ett hopplöst tillstånd som i sig garanterar undergång.
Inget av det som finns har skapats av individer utan av grupper i samverkan.
Till och med konservburkarna i våra eventuella förråd.
"The survival of the fittest" kan utan tvekan när det gäller både människor och djur till slut skrivas" The survival of the fittest group".
Filmen The Road ger en del perspektiv på detta.
Skulle min granne som jag känt länge komma till min dörr skulle jag inte visa bort honom utan samverka. Han kan sådant som jag inte kan. (Han är bonde)Tillsammans blir vi starkare. Mitt guld och silver skulle få en bra förräntning i hans kunnande.
I samverkan innefattar jag också min familj. Trots att mest våld misshandel och mord faktiskt begås inom familjen och nära vänkrets.
Nätverk behöver skapas lokalt innan problemen socialt är akuta. Till och med under de vidrigaste svält, förtryck och krigsförhållanden har mänsklighet oftare segrat än våld. Klarsyn och realism i förening med omtanke och samverkan kan vara framgångsreceptet och överlevnad.


Inne på din linje beegee.Under goda tider kan man klara sig själv, men när det blir tufft måste man samverka för att överleva. Framförallt blir relationen till grannarna mycket viktiga. Sen är det lite tveeggat om att bilda ett spårbart nätverk av survivalister, det kan i sig bli en måltavla, anonymitet är ofta ett mycket gott skydd. Jag ser det som att det viktigaste helt enkelt är att ta reda på vilka människor man kan lita på. Före sammanbrottet! Om det nu blir något. Har hört det så länge nu (jmf YK2) så jag börjar tvivla, däremot tror jag på en kraftigt sjunkande levnadsstandard. Känns för mig som om många hemligen går och önskar sig detta totala sammanbrott...
OK, för säkerhets skull, det kostar ju inte så mycket, har jag lagt undan silverslantar, men framförallt verktyg, glöm inte arbetshandskar och stövlar / kängor, det blir guld värt om många survivalisters önskedröm slår in!

/GeCe
2011-02-27 15:49 # 31
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
I början av ett kaos kommer med största sannolikhet extrem misstänksamhet och rädsla att råda inför de man inte känner.
I längden är det ett hopplöst tillstånd som i sig garanterar undergång.
Inget av det som finns har skapats av individer utan av grupper i samverkan.
Till och med konservburkarna i våra eventuella förråd.
"The survival of the fittest" kan utan tvekan när det gäller både människor och djur till slut skrivas" The survival of the fittest group".
Filmen The Road ger en del perspektiv på detta.
Skulle min granne som jag känt länge komma till min dörr skulle jag inte visa bort honom utan samverka. Han kan sådant som jag inte kan. (Han är bonde)Tillsammans blir vi starkare. Mitt guld och silver skulle få en bra förräntning i hans kunnande.
I samverkan innefattar jag också min familj. Trots att mest våld misshandel och mord faktiskt begås inom familjen och nära vänkrets.
Nätverk behöver skapas lokalt innan problemen socialt är akuta. Till och med under de vidrigaste svält, förtryck och krigsförhållanden har mänsklighet oftare segrat än våld. Klarsyn och realism i förening med omtanke och samverkan kan vara framgångsreceptet och överlevnad.


Inne på din linje beegee.Under goda tider kan man klara sig själv, men när det blir tufft måste man samverka för att överleva. Framförallt blir relationen till grannarna mycket viktiga. Sen är det lite tveeggat om att bilda ett spårbart nätverk av survivalister, det kan i sig bli en måltavla, anonymitet är ofta ett mycket gott skydd. Jag ser det som att det viktigaste helt enkelt är att ta reda på vilka människor man kan lita på. Före sammanbrottet! Om det nu blir något. Har hört det så länge nu (jmf YK2) så jag börjar tvivla, däremot tror jag på en kraftigt sjunkande levnadsstandard. Känns för mig som om många hemligen går och önskar sig detta totala sammanbrott...
OK, för säkerhets skull, det kostar ju inte så mycket, har jag lagt undan silverslantar, men framförallt verktyg, glöm inte arbetshandskar och stövlar / kängor, det blir guld värt om många survivalisters önskedröm slår in!

/GeCe


Jag önskar ett sammanbrott av ett bedrägligt och brottsligt valutasystem men därmed inte ett sammanbrott av mat- och energiförsörjning etc. Detta absolut bästa hade varit om vi under marknadsformer kunde rensa ut all överbelåning och skuld samtidigt som vi övergår till ett på sikt hållbart valutasystem. Eftersom detta "naturliga förlopp" så pass kraftigt motverkas av eliten som gynnas av att hålla nuvarande monetära system (som de själva kan styra och profitera på) vid liv verkar det till synas omöjligt med en sådan övergång.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-02-27 15:50
2011-02-28 11:06 # 32
beegee
Jag har funderat lite på de olika slag av guld och silver som finns tillgängliga och i olika viktklasser.
Om vi tänker att de skulle ha olika gångbarhet beroende på det sociala läget är det ju faktiskt stor skillnad på tex en gammal enkrona med 80% silver och en enkilos tacka. Ännu mer om den skulle vara i guld!
Vi kan föreställa oss en samhällssituation från kaos i ena änden till allmän stabilisering efter en ekonomisk kris i andra änden. I de olika lägen som då föreligger socialt kommer olika guld och silver former att ha olika gångbarhet och dessutom kommer den enskildes vilja att promenera runt med en guldtacka skilja sig rejält från att ha ett par Liberty Silver mynt i fickan. Det är ju faktiskt också skillnad mellan ett guldmynt på 1oz och tex ett mynt med mindre guldmängd.
Sedan har vi gamla silvermynt.
I ett svårt läge är det troligen möjligt att byta dessa mot varor och tjänster i viss utsträckning, men det förutsätter ett silverpris som är allmänt accepterat.
I ett läge där det föreligger ett ngt mer stabilt socialt och ekonomiskt läge har de dessutom ett smältvärde. Det förutsätter då att det finns kanaler där mynt köpes upp till rimligt pris.

Aternativt är det annars en fråga om att ligga på sina innehav och vänta på en ny valutaordning där värdet på investeringarna stigit och uppköpskanalerna fungerar
Är det någon som funderat över detta?
2011-02-28 12:47 # 33
Anonym
Så här tycker jag: för vardagshandel silvermynt, för lite större affärer kan man använda välkända guldmynt av minsta modellen, typ österrikisk dukat(drygt 3 gram) och tex de välkända franska 20 franc på ca 6 gram. Och sovereign på ca 7gr. Dom svenska gamla guldmynten är nog utmärkta också, men har sett på både Tavex o Tradera att dom går till långt över guldvärdet, så dom blir oekonomiska. Stora guldmynt & stora silvertackor bör man nog låta vara till det stabiliserat sig igen och de blivit säkra att hantera.
Själv skulle jag föredra pengar som varit i cirkulation och med lite slitage pga detta, det ger extra säkerhet emot förfalskningar, och ger den rätta "penningkänslan". Får jag ett skinande nytt värdefullt mynt i handen så misstänker jag genast att det är en förfalskning. Nu pratar jag bara om myntanvändning under ett sammanbrott där det är svårt att prova äktheten. Annars är naturligtvis oslitet att föredra, under lugnare tider är det mycket lättare att kontrollera äktheten.

/GeCe
2011-02-28 13:51 # 34
Anonym
Min plan är att ligga kvar med mitt innehav och avvakta vad händer med det monetära systemet. Jag tror att SEK kommer att fungera inom landet även under en kris, och fram tills vi får ett nytt system. I nödfall kanske man får användning av silver och guldmynt i något skede.

I övrigt avser jag aldrig sälja förrän jag behöver pengar till något inköp. Förmodligen får någon ärva en del mynt efter mig.

KH
2011-02-28 16:32 # 35
beegee
Jag tycker det är intressant hur SEK med silverinnehåll skulle kunna fungera som investering
Jag har en del gamla mynt och ibland när jag kommer över köper jag nya. Samtidigt känner jag en viss oklarhet om det är vettigt eller inte. Det är ju silver, men vet folk i allmänhet det om jag skulle vilja använda dem som betalningsmedel tex eller hur ser ett nedsmältningsled ut? Ngn som vet mer?
2011-02-28 17:35 # 36
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
Jag tycker det är intressant hur SEK med silverinnehåll skulle kunna fungera som investering
Jag har en del gamla mynt och ibland när jag kommer över köper jag nya. Samtidigt känner jag en viss oklarhet om det är vettigt eller inte. Det är ju silver, men vet folk i allmänhet det om jag skulle vilja använda dem som betalningsmedel tex eller hur ser ett nedsmältningsled ut? Ngn som vet mer?


Många guld och silver bugs är också survalister, och räknar med ett Mad Max scenario, där de efter kollapsen behöver "Junk silver coins" som Barter, och för att handla med. Detta scenario tror jag mindre på. I såfall kollapsar hela samhället och betalningssystemet, och då är det mera förnödenheter man behöver.

Dessutom är moderna 1oz .999 mynt enkla att värdera. Dagskurser finns ju på internet(ex LS). De är enklare att sälja och kan också i nödfall användas för Barter.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt