Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Investera i guld / silver (moms) ?? Hur ser ni på det här fenomenet :)
Investera i guld / silver (moms) ?? Hur ser ni på det här fenomenet :)
2011-08-29 18:00 # 13
mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Borde väl vara som vilken ingående moms som helst oavsett om du köper in silver eller arbetskläder.


Så lätt är det nog inte...

"Avdrag ingående moms
För att få göra avdrag för ingående moms krävs att inköpen är nödvändiga för företagets verksamhet."

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/moms

Kolla i ditt företags verksamhetsbeskrivning om du tror att inköp av silver är en nödvändig del av din verksamhet...
(Används det i dina produkter eller tjänster du tillhandahåller?) Många företag har ett tillägg i beskrivningen för handel med värdepapper. Ska man få lägga till handel med ädelmetaller så krävs nog mer... Tillstånd och registrering för handel med ädelmetaller mm?

Dvs, lätt att dra av moms för dator, skrivmaterial, hyra etc. Silver kan vara svårare?
Senast ändrad av mega_n; 2011-08-29 18:05
2011-08-29 18:51 # 14
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Ja givetvis bör man gå med vinst för att man ska kunna investera företagets pengar i metaller.
Men varför skulle man inte få dra av alla 25% moms som vilket annat inköp som helst?


Så länge dina inkomster överstiger utgifterna så kan du dra av alla 25%.
2011-08-29 20:38 # 15
Mogge8212
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Borde väl vara som vilken ingående moms som helst oavsett om du köper in silver eller arbetskläder.


Så lätt är det nog inte...

"Avdrag ingående moms
För att få göra avdrag för ingående moms krävs att inköpen är nödvändiga för företagets verksamhet."

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/moms

Kolla i ditt företags verksamhetsbeskrivning om du tror att inköp av silver är en nödvändig del av din verksamhet...
(Används det i dina produkter eller tjänster du tillhandahåller?) Många företag har ett tillägg i beskrivningen för handel med värdepapper. Ska man få lägga till handel med ädelmetaller så krävs nog mer... Tillstånd och registrering för handel med ädelmetaller mm?

Dvs, lätt att dra av moms för dator, skrivmaterial, hyra etc. Silver kan vara svårare?


Det inte översittarna (staten och skattmasen) vet om har de inte heller ont av ;)
Gäller bara att ha en bra revisor!
2011-08-29 20:44 # 16
Lunar4Ever
[/quote]

Det inte översittarna (staten och skattmasen) vet om har de inte heller ont av ;)
Gäller bara att ha en bra revisor![/quote]

Så du menar att en revisor som inte följer lagen är en bra revisor? Skulle jag inte lita på en sekund ens.. Kan ju skimma hela företaget om den inte har några skruppler..
2011-08-29 20:55 # 17
Skrumpelnubb
Eftersom Utah nu har infört silver och guld som lagligt betalningsmedel för normal användning kan man åberopa formuleringen i mervärdesskattelagen 3 kap 23 § om man vill köpa amerikanska mynt. Anser jag. Dessa mynt kan inte längre enbart vara avsedda som samlarföremål.

"Från skatteplikt undantas omsättning av följande slag av varor och tjänster:

1. sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse,"

Enda anledningen (som fortfarande försvaras) till momsen på silvermynt är påståendet från skattemyndigheten om att "mynt som normalt inte används" ska beskattas. Detta kan nu rimligtvis inte gälla amerikanska mynt längre. Inte heller Silver Dirham som används normalt i Malaysia.

http://www.runtogold.com/2010/08/gold-dinar-silver-dirham/
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-08-29 21:52
2011-08-29 21:00 # 18
Mogge8212
Citat:
Ursprungligen postat av Lunar4Ever


Det inte översittarna (staten och skattmasen) vet om har de inte heller ont av ;)
Gäller bara att ha en bra revisor![/quote]

Så du menar att en revisor som inte följer lagen är en bra revisor? Skulle jag inte lita på en sekund ens.. Kan ju skimma hela företaget om den inte har några skruppler..[/quote]

Om jag ser till mig själv och min revisor så hjälper han mig både med det enda och det andra för att göra det så bra som möjligt för mig och företaget så vi inte behöver betala mer skatt och avgifter än nödvändigt.
Jag tror absolut inte min revisor gör något olagligt, utan vad jag menade med en BRA revisor är en som kan alla lagliga kryphål....
Vet inte hur ni andra har det men min revisor har inte rättigheter att ta ut ett enda öre från mitt företags konto utan bara rättighet att gå in och titta på transaktioner och övriga händelser.
2011-08-30 23:56 # 19
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Robban
Eftersom Utah nu har infört silver och guld som lagligt betalningsmedel för normal användning kan man åberopa formuleringen i mervärdesskattelagen 3 kap 23 § om man vill köpa amerikanska mynt. Anser jag. Dessa mynt kan inte längre enbart vara avsedda som samlarföremål.

"Från skatteplikt undantas omsättning av följande slag av varor och tjänster:

1. sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse,"

Enda anledningen (som fortfarande försvaras) till momsen på silvermynt är påståendet från skattemyndigheten om att "mynt som normalt inte används" ska beskattas. Detta kan nu rimligtvis inte gälla amerikanska mynt längre. Inte heller Silver Dirham som används normalt i Malaysia.

http://www.runtogold.com/2010/08/gold-dinar-silver-dirham/


Nja, lagen handlar om att ädelmetall som redan är lagligt betalningsmedel (ex. silver eagles, gold buffalos etc) kan användas som betalningsmedel till dess metalliska belopp snarare än nominella belopp och att en "prisappreciering" i ädelmetall inte blir skattepliktig vid avyttring. Jag har svårt att tro att detta skulle förändra situationen i Europa men även detta skulle vara intressant att fråga skatterättsnämnden om.
2011-08-31 15:45 # 20
Tel
Tumregeln att inte ha mer silver än man kan bära är inte så dumt.
Annars skulle jag säga båda och med tanke på att silver bör gå om guld i prisutvecklingen, %uellt förstås.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt