Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Långsam laddning
Långsam laddning
2011-07-08 14:02 # 37
mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Lite lustigt att det är så olika resultat. Själv har jag aldrig haft något problem på någon webbläsare eller uppkoppling. NU kör jag internetdelning via iphone (surfar på PC med iphone som modem) och har inga problem. Har testat olika operativ. Mac, windows och Linux. Ingen skillnad.


Lustigt eller inte. Problemet fanns där likaväl... (LS kan kanske förklara vad de gjort för ändringar, men jag tycker det verkade luta åt någon timeout pga felpekande DNS eller så...)

Jag har haft problem tidigare men nu verkar det vara OK vad jag kan se just nu. (Firefox och bredbandsbolaget.)

Tack!
2011-07-08 15:17 # 38
Webmaster
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Lustigt eller inte. Problemet fanns där likaväl... (LS kan kanske förklara vad de gjort för ändringar, men jag tycker det verkade luta åt någon timeout pga felpekande DNS eller så...)

Jag har haft problem tidigare men nu verkar det vara OK vad jag kan se just nu. (Firefox och bredbandsbolaget.)

Tack!


Vi har jobbat på två fronter. Optimering av hemsidan och flytt till en ny leverantör. Denna release är det förstnämnda.

De förändringar gjorda är rena optimeringar, bättre komprimering på bilderna, slagit ihop vissa js/css, bilder (CSS sprites), bättre hantering av cache o.s.v.

Flytt till ny leverantör är planerad till nästa vecka.
Senast ändrad av Webmaster; 2011-07-08 15:22
2011-07-10 12:29 # 39
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vi skulle väldigt gärna vilja veta om det fortfarande är någon som har problem med långa laddningstider. Om det är någon som fortsatt har problem får ni väldigt gärna e-posta oss på support@libertysilver.se eller skriva här. Vi hoppas att problemet är löst nu.

Tack på förhand för hjälpen!
2011-07-10 15:54 # 40
mega_n
Jag trodde det kunde vara löst men fick idag samma långsamma effekt idag på två olika sidor. Det är ofta första gången man tittar in på libertysilver på ett tag. sedan går följande sidor ofta snabbt. (Har firefox och bredbandsbolaget.)

Jag tror det är något webbrowsern försöker hämta men som den inte hittar(något som pekar fel) och väntar (tills något timeout är över?). Hade inte någon person tidigare i denna tråd identifierat något som tydde på det.

Det mesta av sidan laddar snabbt. sedan ser den ut att vänta på något med progressbaren på ca 80%. Ren optimering och komprimering av data löser inte detta problem. Den stoppar av någon anledning...

Har inte sett detta på någon annan sida än libertysilver.se...

Uppdatering : Jag laddade ned firebug och fick fram lite intressanta resultat. Jag mailar skärmbilden då jag inte vet hur jag ska få in den här...

Uppdatering : Verkar vara vissa DNS-lookup som tar 21 sekunder (timeout?). Ibland 2 st efter varandra så då blir det ca 42 sekunder väntetid...

Säg till om det är något speciellt jag ska kolla efter...
Senast ändrad av mega_n; 2011-07-10 16:39
2011-07-10 17:08 # 41
Lavendale
Att öppna LS tar fotfarande ca. 30 sek. med både IE9 och Firefox och BBB.
Och jag tror som föregående talare sa
”Ren optimering och komprimering av data löser inte detta problem.”
Utan felet finns med all säkerhet på servern där hemsidan är placerad.
2011-07-10 18:41 # 42
Webmaster
Moderator
Tack mega_n för skärmdumpen.

Japp, väldigt underligt att den blockeras på en DNS lookup men också att den gör en DNS lookup alls när den precis har hämtat html-sidan från samma server, DNS uppslaget borde sparas lokalt.

Vi kör med godaddy.com för våran nameserver vilket har TTL default på 1 timme. Jag ska testa att ställa upp denna till 24timmar vilket är mer normalt.
Funkar inte detta ska jag testa att byta nameserver.


Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
Utan felet finns med all säkerhet på servern där hemsidan är placerad.


DNS uppslag görs aldrig mot servern där sidan finns utan mot namnservrar. Så handlar det om ett problem med DNS uppslaget vilket mycket nu tyder på är det namnservrarna som är problemet.
Senast ändrad av Webmaster; 2011-07-10 18:53
2011-07-10 19:51 # 43
6369
Inga problem
2011-07-10 20:13 # 44
mega_n
Har researchat lite mer och kommit fram till att jag tror att det är Firefox som får för sig att den nameserver den pratar med kanske är IPv6 och skickar först en sådan förfrågan. Den timar ut efter 20 sekunder vartefter ett vanligt IPv4 anrop sker som lyckas ganska omgående. Det förklarar att efter dessa 21 sekunder så hittar den alltid resursen.
Varför det sker ibland men inte alltid tvistar de lärde om ;-) Verkar ganska slumpmässigt.

För att slå av IPv6 i Firefox gör som följer (på egen risk).

I URL-raden skriv: about:config
Därefter sök efter konfigurationsflaggan: network.dns.disableIPv6
Klicka på den raden så att den ändrar sig till true (min var false från början).

Nu verkar det inte bli några 20 sekunders fördröjningar från liberty silver längre.
Jag tror jag statistiskt kommit fram till att det funkar (är ganska säker) genom att testat många gånger både med och utan konfigurationsändringen i Firefox.

Varför libertysilversiten eller dess DNS'er lyckas få Firefox att tro att det är lämpligt att försöka med ett IPv6 anrop först ibland får ni försöka lista ut men detta kan ge en ledtråd till allmän lösning.

mvh mega_n
Senast ändrad av mega_n; 2011-07-10 20:24
2011-07-10 21:08 # 45
Lavendale
Jag ändrade nu i Firefox” network.dns.disableIPv6” från false som den stod på till true, och nu öppnar LS direkt!!
Har provat ett par gånger, och det är första gången på vad är det nu snart 4 veckor som jag på min dator kommer in på sajten direkt!
Senast ändrad av Lavendale; 2011-07-10 21:40
2011-07-11 03:03 # 46
Webmaster
Moderator
Kanon! Bra jobbat!

Har tagit bort våra AAAA poster i namnservern nu så Firefox borde inte göra försök med IPv6 så fort förändringen har slagit igenom runt om i nameserver-nätet. TTL satt till 1 dag just nu så allt borde funka imorgon, även med IPv6 påslaget i Firefox.

Förhoppningsvis löser detta också problemet med IE som också har rapporteras.
Senast ändrad av Webmaster; 2011-07-11 06:00
2011-07-11 09:15 # 47
Lavendale
Jag har ändrat tillbaka ”network.dns.disableIPv6” till ”false” igen, som det var innan. Och också med den inställningen öppnar LS nu direkt.
Det fungerar även med IE9, så problemet får väl anses åtgärdat!
2011-07-11 10:05 # 48
Webmaster
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
Jag har ändrat tillbaka ”network.dns.disableIPv6” till ”false” igen, som det var innan. Och också med den inställningen öppnar LS nu direkt.
Det fungerar även med IE9, så problemet får väl anses åtgärdat!


Vi tackar för det.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt