Ursprungligen postat av Argyraspid
Vi är inte överrens om konsekvenserna, märker jag. ;)
1 ) Inga besparingar.
Sen när då? Jag slår vad om att inflationen idag är högre än räntan du får hos banken. Alltså går du back om du sparar idag! Hade systemet varit räntefritt (och därmed inflationsfritt) så hade du gått plus/minus noll.
HPX : Existensen av ränta är en förutsättning för ekonomisk utveckling. Om du sparar i fysiska resurser för att ha råd att själv tillverka kapitalvaror innebär detta en "förräntning" av dessa sparade resurser. I en modern ekonomi så lånar man pengar för att investera i kapitalvaror för att öka sin produktivitet, och därmed "förräntas" investeringen från den som lånat pengarna av dig.
Om man inte får någon tidspremie på sparade medel finns det ingen anledning att spara.
2 ) Inga lån.
Utan ränta att
betala så får du mer över själv, då behövs inte lån i lika stor utsträckning. (Alla banker jag känner till kräver mer i ränta på sina lån än de ger ut till sina kunder, dvs positivt räntenetto. Det gör att du som kund tjänar på att slippa räntan helt.) De lån som blir kvar kan finansieras via en fast avgift istället för ränta på ränta.
HPX : Utan ränta kommer ingen låna ut till dig. Positivt räntenetto kräver bankerna för att väga upp för risken att du inte betalar tillbaka (i ett fungerande banksystem, d.v.s., idag så lever bankerna på expanderande penningmängd). En "fast avgift" är samma sak som ränta, jag kan räkna ut den effektiva räntan på en fast avgift eller förvandla en existerande räntesats till fast avgift om du så önskar. Faktum kvarstår att det måste finnas en tidspremie på besparade medel för att de inte skall konsumeras omedelbart.
3 ) Inget kapital.
Och varför skulle kapitalet försvinna...? Det skulle snarare öka för gemene man. För att man ska tjäna på ränta så måste man till syvende och sist sitta högst upp i pyramiden, bland resten av bankirerna. Slipper Svensson betala all den ränta som ligger dold så blir han avsevärt mer förmögen = mer kapital.
HPX : Kapital skapas av att någon låter bli att konsumera för att istället producera kapitalvaror (=saker som inte konsumeras för att tillfredsställa något behov hos konsumenten, utan används för att öka effektiviteten vid skapande av andra konsumtionsvaror). Att tjäna pengar på ränta är busenkelt. Låna ut dina pengar till ett företag för x%. Eller till din granne. Eller till banken (när de lekt färdigt med nollränta). Och Svensson borde ha låtit bli att låna pengar, så hade han varit rikare. Att propagera för att bankerna skall ge bort pengar till Svensson är ett dagis-argument.
4 ) Alla går på sikt tillbaka till primitivt stenålders-jordbruk.
Skulle inte tro det.