Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Bortplockad tråd ang. Moms
Bortplockad tråd ang. Moms
2011-05-26 12:23 # 38
magica
rätta mig gärna om jag har fel nu, men det verkar som vissa har svårt att förstå att mynten och tackorna inte tappar värde av att vara "begagnade", i och med att dom värderas enligt vikt. visst kan man kanske skilja på nypräglade och återköpta, ifall man nu specifikt vill ha det ena eller det andra, men priset (inkl moms) kommer ändå vara samma för dom. den redovisade momsen däremot blir olika pga att den räknas ut på olika sätt. För nypräglade så kvittas denna moms mot momsen vid inköp, medan ingen moms redovisas vid återköp utan bara vid återförsäljningen (här är jag inte helt hundra, men det är så jag har tolkat det), och där med blir momsen som pappa staten tar densamma för båda varianterna. (dessutom har pappa staten redan fått momsen från den första försäljningen av det nu begagnade myntet/tackan och får därför bara momsen på det ökade värdet)
2011-05-26 12:28 # 39
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av magica
rätta mig gärna om jag har fel nu, men det verkar som vissa har svårt att förstå att mynten och tackorna inte tappar värde av att vara "begagnade", i och med att dom värderas enligt vikt. visst kan man kanske skilja på nypräglade och återköpta, ifall man nu specifikt vill ha det ena eller det andra, men priset (inkl moms) kommer ändå vara samma för dom. den redovisade momsen däremot blir olika pga att den räknas ut på olika sätt. För nypräglade så kvittas denna moms mot momsen vid inköp, medan ingen moms redovisas vid återköp utan bara vid återförsäljningen (här är jag inte helt hundra, men det är så jag har tolkat det), och där med blir momsen som pappa staten tar densamma för båda varianterna. (dessutom har pappa staten redan fått momsen från den första försäljningen av det nu begagnade myntet/tackan och får därför bara momsen på det ökade värdet)


Ja, exakt så magica! Tack! Det bevisar att jag åtminstone lyckats förklara för någon!

Citat:
För mig som köpare kan det vara av intresse att veta om mynten är nya eller beg. En monsterbox som är oöppnad o har varit "parkerad" hos nån annan innan tidigare stör inte mig.Enskilda mynt kan vara intressant att veta om de är ocirkulerade eller beg. Jag finner en vara till ett pris som jag accepterar och då är det ok. Hur mycket marginal min säljare har bryr ja mig inte om det är ju en del av hans affärsplan.
Skulle aldrig fråga min ICA-handlare hur han redovisar sin moms eller om han säljer tillbaka lämnade varor.
Tack Torgny tycker du svarat mer än nog och varit väldig tålmodig i denna fråga.
Hoppas du tjänar nog med pengar på detta så du kan fortsätta utveckla verksamheten till gagn för oss kunder.
Tack igen Torgny


Tack för synpunkterna! Min filosofi är ju som du förstår att 1 oz guld/silver är 1 oz guld/silver eftersom det är just den homogena aspekten som gör ädelmetall lämpligt som pengar. Men för den som har önskemål eller frågor går det ju alltid att kontakta oss. I det fall det handlar om varierande årtal torde det vara till fördel för kunden att priset ofta är detsamma då många äldre mynt av vissa anses ha samlarvärde.

Vad är skillnaden mellan ett identiskt mynt som har haft en ägare eller två ägare förutsatt att det inte är slitet. Myntet är ju homogent, detta är just ett av huvudsyftena med ädelmetall som pengar. Kopierar in definitionen på pengar som jag ser det.

Vad är pengar?

Syftet med pengar är att det skall kunna

1) Fungera som bytesmedel - Den primära funktionen för pengar är att fungera som bytesmedel. Utan pengar är vi tillbaka till ociviliserad byteshandel.

2) Enhetlig måttstock - Pengar måste ha en mätbarhet. Vikt och längd är exempel på mätbarhet. En siffra printad på en sedel är inte mätbar eftersom det inte finns något att mäta. Ädelmetall är mätbar då vikten är underlaget för värdet. Papperspengar saknar denna mätbarhet.

3) Värdebevarande - Pengars värde måste vara förutsägbart på så vis att de skall kunna läggas undan under en tidsperiod och behålla eller möjligen öka i värde. Ädelmetall är värdebevarande och kan sparas under en längre tidsperiod med intakt värde. Papperspengar upplever dock normalt ständig inflation tills den dag de destrueras helt.

För att uppfylla ovanstående syften behöver pengar ha följande egenskaper

a) Hållbarhet - Pengar bör vara hållbara på så vis att det klarar sig bra mot brand, slitage, förmultnad, korrosion och oxidering. Ädelmetall klarar sig förhållandevis bättre än papperspengar på dessa punkter.

b) Flyttbarhet - Pengar måste kunna flyttas med enkelhet.

c) Delningsbara - Om exempelvis en tjugokronorssedel delas i två bitar erhålls inte två tior utan endast två värdelösa pappersbitar. Se exempel i videon ovan (10:12).

d) Homogena - Hur kan det komma sig att en papperslapp där det står 20 dollar skulle vara värd mer än en papperslapp där det står 20 kronor. Båda är ju papperslappar med siffran 20 och värdet borde således inte skilja sig åt. När det gäller guld och silver är värdet i stort sett detsamma oavsett motiv på myntet. Det är vikten som är avgörande för värdet på ädelmetall.

e) Bruksvärde - Ädelmetall har ett metalliskt inneboende bruksvärde som ligger till grund för att ädelmetall även kan användas som pengar. Papper har också ett inneboende värde men värdet är så pass lågt att det inte är lämpligt som pengar då det skulle krävas enorma kvantiteter för större värden.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-05-26 12:43
2011-05-26 12:41 # 40
Anonym
Till Guld eller Skuld, 01.41 snygg ryggdunkning där. :) Inte heller jag vill inte ta frågeställningen på telefon eller via mail (trots en andra uppmaning i tråden). Jag tycker det är mycket bättre att frågan diskuteras öppet så alla kan ta del av informationen. Jag tycker också det är helt OK att kommentera anonymt, så länge det är sakligt. Dessutom, när vissa skriver att man borde registrera sig, vem är ni, vad gömmer sig bakom era nick? När forumets ägare också kommenterar att det är samma person bakom olika inlägg, tyder det på en viss kontroll av användarna. Något som gör att jag aldrig skulle registrera mig här.

Till Torgny, skall vara helt ärlig mot dig, (hoppas du är det fortsättningsvis också).

Du kanske inte gillar frågeställningen, men har du valt att ha ett forum, får du acceptera att saker också diskuteras, med eller utan din närvaro. Alternativt ta bort trådar som du inte gillar, eller som du beskrev det, innehåller missaktande felaktiga påståenden som i din värld är förtal. Det senare lär knappast minska att frågor diskuteras när de väl är ställda, snarare tvärtom.

En lite parantes, eftersom du uppmanar andra att läsa lagen, borde du kanske ta reda på vad förtal är. Förtalslagstiftningen erbjuder idag endast skydd mot förtal av enskilda personer och det är inte förtal mot företag. Prova att själv läsa 5:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700 ). Riktigt dåliga ursäkt att radera en obekväm tråd tidigare.

Jag får också känslan att du delvis försöker framställa dig som ett offer för Stora Stygga Staten. Som en snäll juste företagare som säljer silver med negativ marginal till sina kunder, en osjälvisk företagare som slåss för att silver skall momsbefrias. Att du vill framstå som en entusiastisk företagare inom ädelmetallbranschen, som (för att vara bussig) skapar ett forum och nu också skall skapa en auktionssajt.

Personligen är jag fullständigt övertygad om att du driver Liberty Silver helt av ekonomiska motiv. Att du skapat forumet för att dra trafik till sajten. Att du tänker på ett eller annat sätt dra nytta av dina planer att skapa en auktionssajt. Inget fel i något av det, så länge man inte hycklar om det. Det är just hyckleri som i min värld är så äckligt och motbjudande. Du är knappast heller billigast på många silvervaror (jämför med bland annat Tavex), vilket motsäger att det skulle vara några speciellt ädla osjälviska motiv bakom Liberty Silver.

Vad det gäller moms är det också intressant för mig som konsument. I synnerhet om jag betalar ett fullpris som motsvarar en produkt med (inklusive) moms, men där (om) produkten har trixats in i landet med spännande tolkningar av momslagstiftningen eller där momsdelen av andra orsaker därför är väsentligt mindre. Något som då borde innebära att handlarens marginal ökat i samma utsträckning. Detsamma gäller när (om) du köper av privatpersoner utan moms, men säljer varorna prismässigt motsvarande att full moms lagts på, utan att det gjorts.

Då smugglar jag faktiskt själv hellre själv in varan!

Sen kan du försöka blanda bort korten att momsen inte spelar någon roll heller för en företagare. Om den ligger i en hel vara, eller en vinstmarginal vid en försäljning av en vara. Det gör den visst. För att ta ett enkelt exempel. Om du säljer en vara för 10´000 kr, där 2´000 kr är moms, är just momsdelen avdragsgill för företagaren. Säljer du den däremot för 10´000 kr, men där 2´000 kr utgörs av vinstmarginal, så är det bara momsen i de 2´000 kr (400 kr) som är avdragsgill. Vi kan ställa en fråga till Skatteverket och hänvisa till tråden och se vad de svarar, men det tror jag knappast att du vill.

Sen undrar jag vad det är i momslagstiftningen du vill att andra skall läsa? Jag tycker nämligen det framgår rätt tydligt att varan skall vara begagnad, för att vinstmarginalbeskattningen skall kunna tillämpas. Jag har läst tråden upp och ned, och trots att frågan ställts två gånger, saknar jag svaret.

Tillämpar ni vinstmarginalbeskattning på nya (eller nästan nya) varor, gör ni det på varor från utlandet?

Du efterlyste tidigare frågor istället för påståenden, nu har du samma fråga/frågor igen!

Sen tror inte jag att du har något att förlora på öppenhet, förutsatt att Liberty Silvers affärer sköts regelmässigt. Jag tror däremot att du skulle ha det ifall du inte gjort det, men berättade en annan version här. Då lär det garanterat komma fram, förr eller senare.
2011-05-26 12:58 # 41
Anonym
Begagnade mynt, mindre värda ?
Jag kanske skall prova det på ICA. Om jag får tillbaka slitna sedlar så kanske jag kan hävda att de är mindre värda.

HansA
2011-05-26 13:08 # 42
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag tycker också det är helt OK att kommentera anonymt, så länge det är sakligt. Dessutom, när vissa skriver att man borde registrera sig, vem är ni, vad gömmer sig bakom era nick? När forumets ägare också kommenterar att det är samma person bakom olika inlägg, tyder det på en viss kontroll av användarna. Något som gör att jag aldrig skulle registrera mig här.


Jag antar att du bland annat syftar på mig. Vad du helt verkar missa är att jag inte gått till attack mot Torgny på ett publikt forum. I min kontakt med Torgny får han mitt fulla namn. Får han det av dig?

Du tycker det fungerar bra med anonyma inlägg samtidigt som du antyder att registrerade användare är styrda av Torgny? Heh...orkar inte mer.
2011-05-26 13:26 # 43
Orgott
Torgny jag vet att detta är off-topic men jag ser det som en nödvändighet så att inget bra blir förstört.
För övrigt gör du ett väldigt bra arbete och det uppskattas!

Anonym: det du gör har jag mött på många olika forum. Det slutar sällan väl. Det du uppfattar som, jag gissar, ett "kritiskt tänkande" eller dylikt. Detta uppfattar de flesta andra, iaf jag, som trollande. Jag är för ett kritiskt tänkande, t.ex. har det lett mig till att köpa silver.

Dock:
Det du skapar här skadar mer än det hjälper.
Ett konstruktivt tips kan vara att ställa frågorna på ett mycket mindre hotfullt sätt, det är helt onödigt att antyda saker, att ha dolda hot o.dylikt. Speciellt när de inte fyller något som helst vettigt syfte i min mening utan snarare bara är ett utlopp för din frustration.

Formulera dig istället kortare och sakligare.
Håll dig till ämnet och vill du ha svar på en fråga, får svar på frågan men inte är tillfreds...ta då Torgnys utsträckta hand och ring honom och prata igenom saken. SEN om du är nöjd/missnöjd kom då tillbaka hit till forumet och förklara varför.

Varför jag bryr mig?
Såna som du förstör kommunikationen på internet.
Ni representerar en mycket liten del och de flesta blir bara trötta på er.
Jag har erfarit mycket vettiga youtubeanvändare (t.ex.) ta ner sina sidor tack vare troll.

Enligt min mening riskerar du att förstöra min kommunikation med LS/Torgny.
Kanske inte i år, kanske inte nästa. Men alla människor har en brytpunkt när de inte orkar interagera mer med människor och oftast är det en liten del troll som förstör för den stora majoriteten.
Du kanske inte ser det så men i min erfarenhet är det stor risk för det.

Grunden av det du försöker göra är inte fel, du försöker få information.
Det är helt ok.
Sättet du gör det på anser jag är fel.
Eller fråga dig själv: lyckas jag?
Om du inte lyckas så försök ett annat sätt, speciellt när de flesta säger åt dig "you´re doing it wrong" :)

Hoppas mitt sätt att kommunicera med dig leder till en förbättring i dina resultat.
Och när folk ber dig underteckna dina inlägg så behöver du inte registrera dig....bara skriva NÅGOT efter ditt inlägg så vi vet att det är samma person vi pratar med, blir problematiskt om man quotar något en har sagt och svarar en annan med det.

Mitt engagemang i denna tråd är nu dött pga dig anonym, mitt intresse av troll-liknande beteende tog slut för länge sen. Jag orkar bara posta detta för att jag bryr mig så mycket om fortsatt kommunikation med Torgny.
/mvh Andreas/Orgott
2011-05-26 13:40 # 44
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Till Guld eller Skuld, 01.41 snygg ryggdunkning där. :) Inte heller jag vill inte ta frågeställningen på telefon eller via mail (trots en andra uppmaning i tråden). Jag tycker det är mycket bättre att frågan diskuteras öppet så alla kan ta del av informationen. Jag tycker också det är helt OK att kommentera anonymt, så länge det är sakligt. Dessutom, när vissa skriver att man borde registrera sig, vem är ni, vad gömmer sig bakom era nick? När forumets ägare också kommenterar att det är samma person bakom olika inlägg, tyder det på en viss kontroll av användarna. Något som gör att jag aldrig skulle registrera mig här.


Guld eller Skuld får svara för sig själv. Syftet med anonomya inlägg är framförallt ur användarperspektiv som jag ser det. Alias är, som du påpekar, också anonyma. Däremot förenklar det läsbarhet med alias då det finns en härledning till åsikterna vilket gör att tråden kan följas bättre.

Kvaliteten kan också tänkas stiga då användare med alias ofta skriver inlägg med högre kvalitet. Förhoppningsvis skulle inloggning minska andelen påhopp och direkt missvisande inlägg.

Citat:
Till Torgny, skall vara helt ärlig mot dig, (hoppas du är det fortsättningsvis också).

Du kanske inte gillar frågeställningen, men har du valt att ha ett forum, får du acceptera att saker också diskuteras, med eller utan din närvaro. Alternativt ta bort trådar som du inte gillar, eller som du beskrev det, innehåller missaktande felaktiga påståenden som i din värld är förtal. Det senare lär knappast minska att frågor diskuteras när de väl är ställda, snarare tvärtom.


Frågeställningen angående vad? Jag anser att jag svarat sakligt på alla frågor. Om jag gillar frågeställningar angående moms? Jag gillar inte moms, ej heller redovisningen av den eller betalningen av den. Momsfrågor är inte särskilt underhållande att diskutera. Jag föredrar diskussioner kring områden som faller mig mer i smaken som ekonomi och frihet annars hade jag valt att bli skattejurist. Momsen är dock en betydande fråga vid placering i ädelmetall men det har heller ingen ifrågasatt och så det finns ingen anledning att skjuta mot en konstuerad fiende.

Citat:
En lite parantes, eftersom du uppmanar andra att läsa lagen, borde du kanske ta reda på vad förtal är. Förtalslagstiftningen erbjuder idag endast skydd mot förtal av enskilda personer och det är inte förtal mot företag. Prova att själv läsa 5:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700 ). Riktigt dåliga ursäkt att radera en obekväm tråd tidigare.


Förtal av företag är inte en skadeståndsgrund enligt svensk lagstiftning. Däremot är det otillåtet under Europakonventionens integritetsskydd (art. 8). Konventionens integritetsskydd skyddar även företag och kommersiella intressen. Jag gillar iofs inte EU:s överstatlighet, ej heller statens överstatlighet eller någon annans. I strikt mening försvarar jag dock vår rätt och alla andra plattformsägare/publicisters rättighet att bestämma över sin egen publicering. Dock har vi ambitionen att inte censurera åsikter.

Om du inte gillar vårt sätt att agera står det dig fritt att inte läsa innehållet. Det står dig också fritt att inte skriva inlägg eller att besöka vår hemsida. Ditt val.

Citat:
Jag får också känslan att du delvis försöker framställa dig som ett offer för Stora Stygga Staten. Som en snäll juste företagare som säljer silver med negativ marginal till sina kunder, en osjälvisk företagare som slåss för att silver skall momsbefrias. Att du vill framstå som en entusiastisk företagare inom ädelmetallbranschen, som (för att vara bussig) skapar ett forum och nu också skall skapa en auktionssajt.


Jag är ett offer för staten. Jag vill välja att inte vara med. Har du några förslag på hur jag kan gå ur?Det är ingen hemlighet att jag är libertarian men som sådan har jag också respekt för andras uppfattning och du skulle gärna få vara med staten för mig så länge inte jag tvingas. Det borde vara upp till var och en. Jag gillar och förordar frihetens filosofi och ett system med panarki. Förvisso offT och hör inte hemma här men jag klippar in det ändå.



Citat:
Personligen är jag fullständigt övertygad om att du driver Liberty Silver helt av ekonomiska motiv. Att du skapat forumet för att dra trafik till sajten. Att du tänker på ett eller annat sätt dra nytta av dina planer att skapa en auktionssajt. Inget fel i något av det, så länge man inte hycklar om det. Det är just hyckleri som i min värld är så äckligt och motbjudande. Du är knappast heller billigast på många silvervaror (jämför med bland annat Tavex), vilket motsäger att det skulle vara några speciellt ädla osjälviska motiv bakom Liberty Silver.


Då känner du mig inte. Jag ogillar att vara anställd. Även om arbetsuppgifterna är fria och roliga känner jag mig livegen. För att kunna överleva som företagare behövs givetvis en intjäningsförmåga men det är inte centralt för mig. Jag lämnade en IT-bransch där jag hade unik erfarenhet under den mest kraftiga tillväxtperioden för att jag inte tyckte det var skoj längre. Det hade funnits bättre intjäningsmöjligheter till lägre risk om jag varit kvar i min tidigare bransch. Jag tycker det är skoj att pyssla med ädelmetall och monetära ekonomiska frågor. Jag är nationalekonom i grunden. Tror du verkligen att jag förespråkar österrikisk ekonomi till följd av att jag startat Liberty Silver för att tjäna fiat-pengar? För mig låter det oerhört cyniskt. Fan vilket jobbigt liv jag måste ha i så fall. Jag har varit intresserad av ädelmetall sedan början av 2000-talet men slogs av att fanns ett dåligt utbud av silver på svenska marknaden. Om du undersöker Liberty Silvers tidigare årsredovisningar märker du att verksamhetsförändringen gjordes med knappa resurser och således till hög risk.

Nja, tavex har ju ett pris oavsett volym. Vi har högre pris vid enskilda mynt. Ungefär samma pris vid köp av 20+ mynt och betydligt lägre pris vid köp av 500+ mynt. Tavex har givetvis en fördel av att de har en stor koncern bakom sig och vi är ju små i jämförelse men gör vad vi kan för att konkurrera.

Citat:
Vad det gäller moms är det också intressant för mig som konsument. I synnerhet om jag betalar ett fullpris som motsvarar en produkt med (inklusive) moms, men där (om) produkten har trixats in i landet med spännande tolkningar av momslagstiftningen eller där momsdelen av andra orsaker därför är väsentligt mindre. Något som då borde innebära att handlarens marginal ökat i samma utsträckning. Detsamma gäller när (om) du köper av privatpersoner utan moms, men säljer varorna prismässigt motsvarande att full moms lagts på, utan att det gjorts.

Då smugglar jag faktiskt själv hellre själv in varan!


Låt mig se om jag förstått detta rätt. Du förespråkar smuggling men kritiserar mig för att ha skrivit ansökan till skatterättsnämnden med begäran om momsfrihet.

Citat:
Sen kan du försöka blanda bort korten att momsen inte spelar någon roll heller för en företagare. Om den ligger i en hel vara, eller en vinstmarginal vid en försäljning av en vara. Det gör den visst. För att ta ett enkelt exempel. Om du säljer en vara för 10´000 kr, där 2´000 kr är moms, är just momsdelen avdragsgill för företagaren. Säljer du den däremot för 10´000 kr, men där 2´000 kr utgörs av vinstmarginal, så är det bara momsen i de 2´000 kr (400 kr) som är avdragsgill. Vi kan ställa en fråga till Skatteverket och hänvisa till tråden och se vad de svarar, men det tror jag knappast att du vill.


Vi har frågat skatteverket många gånger kring detta så fråga du på. Vad är problemet? Om du köper ädelmetall som företagare med vinstmarginalbeskattning finns det ingen ingående avdragsgill moms. Effekten blir dock densamma efter det att varan sålts precis som magica förstod ovan.

Citat:
Sen undrar jag vad det är i momslagstiftningen du vill att andra skall läsa? Jag tycker nämligen det framgår rätt tydligt att varan skall vara begagnad, för att vinstmarginalbeskattningen skall kunna tillämpas. Jag har läst tråden upp och ned, och trots att frågan ställts två gånger, saknar jag svaret.

Tillämpar ni vinstmarginalbeskattning på nya (eller nästan nya) varor, gör ni det på varor från utlandet?

Du efterlyste tidigare frågor istället för påståenden, nu har du samma fråga/frågor igen!


Detta har jag svarat på tre gånger. I vissa fall kan vinstmarginalbeskattning användas på importerade varor om man ansöker om det hos skatteverket. Vi har ansökt och fått ansökan beviljad. Om du önskar begära ut detta är du välkommen att höra av dig för att få ärendenumret på skatteverkets beslut i frågan. Jag har dock inte kännedom om huruvida detta är en handling som omfattas av offentlighetsprincipen och kan begäras ut.

Citat:
Sen tror inte jag att du har något att förlora på öppenhet, förutsatt att Liberty Silvers affärer sköts regelmässigt. Jag tror däremot att du skulle ha det ifall du inte gjort det, men berättade en annan version här. Då lär det garanterat komma fram, förr eller senare.


Eh, menar du att jag inte är öppen och svarar på frågorna. Tror du att du skulle få lika detaljerade svar från andra företagare i allmänhet eller ädelmetallhandlare i synnerhet?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-05-26 13:43
2011-05-26 13:49 # 45
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Orgott
Torgny jag vet att detta är off-topic men jag ser det som en nödvändighet så att inget bra blir förstört.
För övrigt gör du ett väldigt bra arbete och det uppskattas!

Anonym: det du gör har jag mött på många olika forum. Det slutar sällan väl. Det du uppfattar som, jag gissar, ett "kritiskt tänkande" eller dylikt. Detta uppfattar de flesta andra, iaf jag, som trollande. Jag är för ett kritiskt tänkande, t.ex. har det lett mig till att köpa silver.

Dock:
Det du skapar här skadar mer än det hjälper.
Ett konstruktivt tips kan vara att ställa frågorna på ett mycket mindre hotfullt sätt, det är helt onödigt att antyda saker, att ha dolda hot o.dylikt. Speciellt när de inte fyller något som helst vettigt syfte i min mening utan snarare bara är ett utlopp för din frustration.

Formulera dig istället kortare och sakligare.
Håll dig till ämnet och vill du ha svar på en fråga, får svar på frågan men inte är tillfreds...ta då Torgnys utsträckta hand och ring honom och prata igenom saken. SEN om du är nöjd/missnöjd kom då tillbaka hit till forumet och förklara varför.

Varför jag bryr mig?
Såna som du förstör kommunikationen på internet.
Ni representerar en mycket liten del och de flesta blir bara trötta på er.
Jag har erfarit mycket vettiga youtubeanvändare (t.ex.) ta ner sina sidor tack vare troll.

Enligt min mening riskerar du att förstöra min kommunikation med LS/Torgny.
Kanske inte i år, kanske inte nästa. Men alla människor har en brytpunkt när de inte orkar interagera mer med människor och oftast är det en liten del troll som förstör för den stora majoriteten.
Du kanske inte ser det så men i min erfarenhet är det stor risk för det.

Grunden av det du försöker göra är inte fel, du försöker få information.
Det är helt ok.
Sättet du gör det på anser jag är fel.
Eller fråga dig själv: lyckas jag?
Om du inte lyckas så försök ett annat sätt, speciellt när de flesta säger åt dig "you´re doing it wrong" :)

Hoppas mitt sätt att kommunicera med dig leder till en förbättring i dina resultat.
Och när folk ber dig underteckna dina inlägg så behöver du inte registrera dig....bara skriva NÅGOT efter ditt inlägg så vi vet att det är samma person vi pratar med, blir problematiskt om man quotar något en har sagt och svarar en annan med det.

Mitt engagemang i denna tråd är nu dött pga dig anonym, mitt intresse av troll-liknande beteende tog slut för länge sen. Jag orkar bara posta detta för att jag bryr mig så mycket om fortsatt kommunikation med Torgny.
/mvh Andreas/Orgott


Tack Andreas, det ligger mycket i det du säger. Jag skall ägna eftermiddagen åt verksamheten istället för det är tjafset.
2011-05-26 14:17 # 46
Anonym
Det gör du helt rätt i Torgny.

KH
2011-05-26 16:06 # 48
Boss
Jag är då iallafall väldigt nöjd med att liberty silver finns :) torgny du gör ett bra jobb

m v h Cjpm
2011-05-26 16:26 # 49
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Till Guld eller Skuld, 01.41 snygg ryggdunkning där. :)


Jag antar att du menade det sista som jag skrev ang att jag ansåg att Torgny hade svarat på frågorna på ett mycket utförligt sätt. Åtminstone inom ramarna för forumet. Därför föreslog jag att mer ingående frågor kunde göras via mail, eller varför inte telefon? I övrigt tackar jag för komplimangen.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Inte heller jag vill inte ta frågeställningen på telefon eller via mail (trots en andra uppmaning i tråden). Jag tycker det är mycket bättre att frågan diskuteras öppet så alla kan ta del av informationen. Jag tycker också det är helt OK att kommentera anonymt, så länge det är sakligt. Dessutom, när vissa skriver att man borde registrera sig, vem är ni, vad gömmer sig bakom era nick? När forumets ägare också kommenterar att det är samma person bakom olika inlägg, tyder det på en viss kontroll av användarna. Något som gör att jag aldrig skulle registrera mig här.


Poängen är ju att trådarna skall gå att följa enklare. Att det skulle vara stor kontroll över användare på det här forumet är ju ett skämt. Vi har haft en policy att vi ska ha så lite kontroll på användarna som möjligt. Vi släpper igenom väldigt mycket lustiga titlar på ämnen osv. Jämfört med vilka andra forum som helst som tex flashback eller bilforumet garaget.org. Visst, de har mycket mer besökare än vad vi har men jag anser ändå att de är övermodererade. Vissa moderatorer tycker uppenbarligen att det är spännande med makten de får och vill därför instifta onödiga och byråkratiska regler. Lite som politiker som instiftar lagar och kränker människors frihet och därmed skapar mer skada än nytta. Övermodererat kan man knappast beskylla detta forumet för att vara. Ambitionen är fihet.

Är du säker på att det inte finns någon annan anledning till att du inte vill registrera dig? Tänk efter nu...



Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Personligen är jag fullständigt övertygad om att du driver Liberty Silver helt av ekonomiska motiv. Att du skapat forumet för att dra trafik till sajten. Att du tänker på ett eller annat sätt dra nytta av dina planer att skapa en auktionssajt. Inget fel i något av det, så länge man inte hycklar om det. Det är just hyckleri som i min värld är så äckligt och motbjudande. Du är knappast heller billigast på många silvervaror (jämför med bland annat Tavex), vilket motsäger att det skulle vara några speciellt ädla osjälviska motiv bakom Liberty Silver.


Om Torgny eller hans anställda jobbar hårt för att sprida ädelmetall som pengar, vilket många av oss på forumet är av upfattningen är överlägset papper, är det väl inte mer än rätt att de tjänar något på det. Eller? Det säger du ju själv. Visst kan man väl driva ett företag av ideologiska skäl och samtidigt åtnjuta frukten av sitt arbete i form av vinst?

Tanken med sidan, forumet och ev. framtida planer på auktionssajt/mellanhand är väl att kunna facilitera marknaden allt eftersom ädelmetallintresset ökar och därigenom hitta ett mera korrekt marknadspris.

Detta tillsammans med artiklar och artikelserier som guld- och silverskolan och videoklipp i kunskapscentralen där ett flertal av dessa dessutom tillhandahålls med svensk text. Ingen behöver dessutom betala för något av detta då Kunskapscentralen tillhandahålls kostnadsfritt.

Vad gäller priser så har ju Torgny redan svarat på detta. Spreaden är lägre om man köper flera. Den är obefintlig om man köper LS mynt i inkrement av 500 st. Mao billigare än både Tavex och Guldcentralen.

Tavex och Guldcentralen tilltalar säkert en annan typ av kunder och tillhandahåller andra tjänster , tex försäljning över disk, som inte LS har. Så sett komplementerar de väl varandra?

Min uppfattning när jag jämför olika konkurrenter är att LS har de bästa priserna. Och den tydligaste prissättningen.

Allt jag har skrivit är min egen uppfattning. Jag har inte diskuterar detta med varken Torgny eller någon annan utanför forumet.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-05-26 16:30
2011-05-26 17:07 # 50
.
Ni disinfo troll kommer aldrig att få mig att sluta köpa fysiskt guld och silver varken här eller någon annanstans!

Jag sa också att jag tyckte att första tråden om moms skulle tas bort :P. Samma tycker jag om den här tråden.

Undrar ni något så skriver man la fan inte om det i forumet ring och fråga?


Liberty Silver bry er inte om trollen vi som är utanför matrix kommer alltid handla ändå!

:D


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt