Bra sammanfattning Newton
Citat:
De är grymt bra på att förklara hur saker hänger ihop och jag gillar framför allt delen om 'Human nature' i filmen.
Instämmer med ovan vilket gjorde att jag hade höga förhoppningar på resten av filmen.
Citat:
En sak som jag reagerade när jag såg filmen var deras hantering av Mises. De kan inte ha läst mycket av mises eftersom de försöker få honom till att vara en elak människa. Men jag antar att de ville ha någon form av övergång till Venus-projektet. "Mises, Hayek, Friedman är hemska människor och därför är Venus-projektet bra, eller nåt."
Instämmer och blev en aning kinkig när de attackerar de främsta förgrundsfigurerna vi har för mänsklig frihet från förtryck och slaveri. Möjligen ligger det en viss subjektivitet i att anse Mises och Hayek som frihetskämpar. Andra kanske ser Stalin och Lenin som frihetskämpar men det gjorde mig oavsett besviken.
Förutom inledningen av filmen som återger många av de problem vi har i dagens samhälle tyckte jag faktiskt resten var skräp. Gillar inte alls den kollektivistiska idéen om någon sorts centralplanerad stad där
alla vill bo (ungefär som att alla har möjlighet att arbeta i ett kommunistiskt samhälle - bara det att du inte får betalt, inte får någon mat och inte någon frihet)
Om zeitgeistarnas vetenskapsmän är så perfekta så får de gärna bo i den perfekta cirkelstaden men låt oss andra bo bar vi själva vill. Förstår inte deras syn på frihet.
Liknar ju snarare ett elitiskt planerat samhälle där det skulle vara lätt att kontrollera människor. Nä, usch, gillar det inte alls.