Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silverpriset efter raset 2/5
Silverpriset efter raset 2/5
2011-05-04 14:43 # 109
Selous
Hoppas väl få hem ett litet paket innan helgen men den här gången blev det guld, inte silver... Man ska blanda godsakerna, annars finns det risk att man tröttnar ;)
2011-05-04 16:45 # 110
SIMM
Nu går silvret ner igen... och jag köpte precis nu innan :-(
Frågan är vad som botten är denna gång?

// SIMM
2011-05-04 16:47 # 111
JJ
Ja samma här köpte igår trodde faktiskt att det kanske skulle gå under 40 men vågade inte chansa så köpte när det stod i 41,5. :(
2011-05-04 17:24 # 112
billion
Vi är många som köpt fysiskt silver det senaste. Det måste ha effekt även på priset när nya beställningar kommer till tillverkare från företag som handlar med fysiskt silver. Men det verkar rimligt att den effekten är något fördröjd. Om det fortsätter ner hela veckan blir jag däremot fundersam på vad som egentligen pågår. Det känns inte som något fundamentalt ändrats och det borde rimligtvis fortsätta upp...men vem vet om det pågår manipulation.

Oavsett, vi har pengar, andra har papper(eller elektroniska siffror).
2011-05-04 17:53 # 113
RT
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Nu går silvret ner igen... och jag köpte precis nu innan :-(
Frågan är vad som botten är denna gång?

// SIMM


Kan nog gå så långt som ned till 20-25. Vet inte om detta är den stora korrigeringen eller inte...
2011-05-04 17:55 # 114
rtardart
Det enda säkra är väl att när det väl börjar ta slut så kommer priset dra iväg ordentligt..
Zerohedge tyckte ju att de gärna får pressa ner priset till både $30 och $20, skit samma, bara desto bättre läge för så många som möjligt att konvertera till fysiskt. Alla marginalkrav och det mesta andra som styr dipparna nu är ju på pappret... så att säga. Så spekulanterna kanske blir rädda och hittar något bättre, eller så inser folk vad det här eg handlar om och att en dag drar det iväg. Tanken slog mig att faktiskt sälja hälften idag och hålla tills nästa vecka och se hur det ser ut då, kan jag köpa 1,5ggr så mycket till samma pris då, så absolut. Annars så har det väl börjat stadigt uppåt igen.. Men borde inte industrin också köpa dippar? Har svårt att se att silvret räcker väldigt mycket längre.

Annan fråga, prat om leveransmånader och sådant under sommaren. Leverans från vem till vem? Gruvor till comex eller comex till folk eller hur funkar det där? Och vad är det som brukar ske då?
Senast ändrad av rtardart; 2011-05-04 17:56
2011-05-04 18:12 # 115
SIMM
De tidigare månaderna så köpte jag ju i uppgång och det var roligare än nu. För nu vet man inte ens vart det kan sluta eller vart botten är (i fiat). Givetvis kan ingen se in i framtiden, men en sak är säkert silver är mer volatilt än börsen för tillfället.

Men jag håller med. På min egna snabb informationsresa om metaller, så tror jag heller inte på fiat-valuta som bara har sitt värde inbyggt i ekonomisk tillväxt och inflation. Att alla monetära papperssytem normalt går i graven vart 40:e år. Det kommer att vara skojigt att se faktiskt hur det hanteras. Jämför hur uppblåst allt är idag jämfört med uppblåsta 1920-talet, det kommer att ta ände i förskräckelse. Men vi kanske återfår jobben och idioterna kanske förstår att man inte kan ha tillväxt genom att låta andra länder göra jobbet och vi själva har en massa arbetslösa.
Vi skänker ju bort allt idag till andra länder. Vissa hyllar Kamprad och IKEA. Även han är också en av dem som genom att tillverka det billigt där borta, och massorna köper själv, skapar sig en enorm förmögenhet medan vi själva billighetsköpare totalt förlorar på affären.

F.ö. Min bror tackade idag nej till att avsätta lite av sina pensionspengar i metaller, han har dem hellre på banken.
Men som det ser ut just med dagens köp så förlorade jag mer än årets förväntade inflation och han vann på att ha dem kvar på banken. Så i mitt närområde känner jag idag bara till en som väldigt länge sparat en ansenlig mängd med guld och en annan som sparar silver på annat sätt. Samt svärfar som hittade ett 50:- silvermynt i påskas, så han har ju klart också ett mynt, så nu blev det tre :-)

// SIMM
2011-05-04 18:19 # 116
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Tanken slog mig att faktiskt sälja hälften idag och hålla tills nästa vecka och se hur det ser ut då, kan jag köpa 1,5ggr så mycket till samma pris då, så absolut.


Sälja denna vecka och köpa nästa vecka! På dig verkar det som att "vips" så har du sålt silvret, men vart då? Hade det varit pappersilver så hade jag förstått det, elektroniskt och ett knapptryck iväg. Men var kan du sälja ex. en monsterbox så snabbt så du hinner köpa igen nästa vecka? Kolla bara här på LS så får de inte sina egna LS-mynt förrän slutet av månaden.

// SIMM
2011-05-04 20:40 # 117
Silverbullit
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Släng i lite etanol också när du tankar, själv kör jag på 65% 95okt o 35% e85. Detta går att göra med de flesta bilar utan någon som helst modifiering av bilen. Denna möjlighet är okänd för dom flesta, hmmm undrar varför...?

http://www.etanol.nu


Jo, därför att...

1. Det går åt mer energi (läs olja) för att producera etanolen än vad den ger i tanken, så det är inte snällt för miljön.
2. Det sliter mer på din motor och du kommer troligen att få betala det i andra änden, men din reparatör blir ju glad.
3. Bilen dricker mer per mil. Räkna om etanolpriset x drivmedelsökningen till bensinpriset så kommer du att förstå varför de flesta är kloka och inte kör på etanol.

// SIMM


Ha, ha, ha... jaa vad ska man säga...?

Klarsynt nog att inte köpa bankkartellernas skitsnack o propaganda, men oljekartellerna vars myter och lögner som plötslgt blivit sanningar är de dina bästa kompisar? (Eller äger du en bensinmack?)

1. Hur många liter olja går det åt att producera olja när jordbruksmaskiner, transportfordon etc. körs på etanol? (Brasilien, som idag är världens största etanolproducent, producerar etanol med en nettobesparing av fossil koldioxid på mellan 90-95 %. En rapport från Chalmers (Magnus Blinge) visar att det går åt 2 % fossil energi till SEKABs nuvarande etanolproduktion i Domsjö, vilket betyder 98 % nettoreduktion av fossil koldioxid.)

2. Enligt vägverkets tester ger en 50%ig blandning inga fler skador på varken motor eller övriga komponenter än vid körning på enbart 95 oktanig bensin.

3. Vid en måttlig blandning ökar förbrukningen inte överhuvudtaget, däremot tenderar vissa motorer att få en något förhöjd effekt.

Utöver svaren på dina påståenden finns en lång rad fördelar och globala vinster med ökad etanolanvändning, fråga människorna i Florida, Irak, Libyen, Alaska o många fler. Vi hamnar nog lite väl off topic nu och kommentaren var först och främst avsedd som svar på det höga bensinpriset som du helt klart får ner genom måttlig etanolblandning.

Trial and Error är min devis!
2011-05-04 21:22 # 118
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit


Ha, ha, ha... jaa vad ska man säga...?

Klarsynt nog att inte köpa bankkartellernas skitsnack o propaganda, men oljekartellerna vars myter och lögner som plötslgt blivit sanningar är de dina bästa kompisar? (Eller äger du en bensinmack?)

1. Hur många liter olja går det åt att producera olja när jordbruksmaskiner, transportfordon etc. körs på etanol? (Brasilien, som idag är världens största etanolproducent, producerar etanol med en nettobesparing av fossil koldioxid på mellan 90-95 %. En rapport från Chalmers (Magnus Blinge) visar att det går åt 2 % fossil energi till SEKABs nuvarande etanolproduktion i Domsjö, vilket betyder 98 % nettoreduktion av fossil koldioxid.)

2. Enligt vägverkets tester ger en 50%ig blandning inga fler skador på varken motor eller övriga komponenter än vid körning på enbart 95 oktanig bensin.

3. Vid en måttlig blandning ökar förbrukningen inte överhuvudtaget, däremot tenderar vissa motorer att få en något förhöjd effekt.

Utöver svaren på dina påståenden finns en lång rad fördelar och globala vinster med ökad etanolanvändning, fråga människorna i Florida, Irak, Libyen, Alaska o många fler. Vi hamnar nog lite väl off topic nu och kommentaren var först och främst avsedd som svar på det höga bensinpriset som du helt klart får ner genom måttlig etanolblandning.

Trial and Error är min devis!



Intressant. Jag ska läsa på lite om ämnet, då jag är väldigt dåligt insatt. Jag kanske ska prova tanka, då jag ändå har en äldre bil så skulle inte göra så mycket om det hände något.

Dock har jag en fråga. Har de inte börjat odla grödor som används till etanolframställning på jordbruksmark som tidigare använts till matgrödor? Om så är fallet så känns det ju lite fel att använda etanol - även om det är ekonomiskt - som produceras i ett land där många människor svälter.

Om det är så, så känns det lika fel som att köpa vapenaktier, även fast man tjänar pengar.

/A
2011-05-04 21:40 # 119
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Släng i lite etanol också när du tankar, själv kör jag på 65% 95okt o 35% e85. Detta går att göra med de flesta bilar utan någon som helst modifiering av bilen. Denna möjlighet är okänd för dom flesta, hmmm undrar varför...?

http://www.etanol.nu


Jo, därför att...

1. Det går åt mer energi (läs olja) för att producera etanolen än vad den ger i tanken, så det är inte snällt för miljön.
2. Det sliter mer på din motor och du kommer troligen att få betala det i andra änden, men din reparatör blir ju glad.
3. Bilen dricker mer per mil. Räkna om etanolpriset x drivmedelsökningen till bensinpriset så kommer du att förstå varför de flesta är kloka och inte kör på etanol.

// SIMM


Ha, ha, ha... jaa vad ska man säga...?

Klarsynt nog att inte köpa bankkartellernas skitsnack o propaganda, men oljekartellerna vars myter och lögner som plötslgt blivit sanningar är de dina bästa kompisar? (Eller äger du en bensinmack?)

1. Hur många liter olja går det åt att producera olja när jordbruksmaskiner, transportfordon etc. körs på etanol? (Brasilien, som idag är världens största etanolproducent, producerar etanol med en nettobesparing av fossil koldioxid på mellan 90-95 %. En rapport från Chalmers (Magnus Blinge) visar att det går åt 2 % fossil energi till SEKABs nuvarande etanolproduktion i Domsjö, vilket betyder 98 % nettoreduktion av fossil koldioxid.)

2. Enligt vägverkets tester ger en 50%ig blandning inga fler skador på varken motor eller övriga komponenter än vid körning på enbart 95 oktanig bensin.

3. Vid en måttlig blandning ökar förbrukningen inte överhuvudtaget, däremot tenderar vissa motorer att få en något förhöjd effekt.

Utöver svaren på dina påståenden finns en lång rad fördelar och globala vinster med ökad etanolanvändning, fråga människorna i Florida, Irak, Libyen, Alaska o många fler. Vi hamnar nog lite väl off topic nu och kommentaren var först och främst avsedd som svar på det höga bensinpriset som du helt klart får ner genom måttlig etanolblandning.

Trial and Error är min devis!



Jag måste faktiskt kommentera "miljökartellen" ;)

1. Man kan alltid diskutera huruvida det ena eller det andra påverkar. Allt beror på vad man lägger in i ekvatioen.
Viss etanoltillverkning ger en högre belastning, andra inte. Du vet tyvärr inte vad du får när du tankar.

2. Vägverket har knappast gjort livslängdsanalyser på samtliga biltillverkares motorkomponenter. Från 1 maj i år är det tillåtet för bensinbolagen att blanda in 10 % etanol i all 95-oktanig bensin. På Bil Swedens hemsida kan man ladda ner en lista på vilka bilar detta bränsle inte skall användas till. Det är inte bara gamla bilar, även upp till 2007 års modeller finns med. Om man då skulle blanda i 50 % kommer man få problem. Det går säkert att köra, men troligen förkortar du livslängden avsevärt på många komponenter. Vill man däremot laborera själv (på egen risk) skall man försöka hålla sig så långt från 22 % etanol-blandning som möjligt. Detta är den mest aggresiva blandningen.

3. Oavsett vilken inblandning ökar förbrukningen av den enkla anledningen att etanol har ett lägre energivärde.

HansA (Ingengör på en av sveriges biltillverkare)
2011-05-04 21:44 # 120
Anonym
Pinsamt att jag stavade fel, men kanske roligt ändå. Skall vara ingenjör inte ingen-gör

Hans A


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt