Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver Eagle, Silver Maple eller Liberty silver mynt ?
Silver Eagle, Silver Maple eller Liberty silver mynt ?
2011-04-16 11:50 # 13
rtardart
Fast det har han ju redan svarat på, om dom vet att man köpt av dom behövs mindre tid läggas på probering osv..
2011-04-16 12:06 # 14
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Fast det har han ju redan svarat på, om dom vet att man köpt av dom behövs mindre tid läggas på probering osv..


Jovisst, men ett Silver Eagle t,ex behöver väl inte särskilt mycket probering???

Dessutom, om jag köpt ett antal SE från LS hur vet man att det är just dom jag säljer tillbaks??
Senast ändrad av Hedge; 2011-04-16 12:08
2011-04-16 13:25 # 15
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Proberingen är en del men den stora delen är att vi som en tjänst till våra kunder vill erbjuda låg spread. Om vi endast haft ett pris skulle det tvingas vara det lägre priset p.g.a. potentiella arbitragemöjligheter inkl. risk för varusmuggling.
2011-04-17 20:05 # 16
HPD
För att återgå till ursprunget i tråden vill även jag, liksom tidigare signaturerna Silver och Torgny, rekommendera cirkulerade svenska silvermynt. Skälen är flera:
* Lågt pris med tanke på silvret man får.
* Vid byteshandel så är det i förhållandevis små valörer som går att handla med. (Främst kanske ett argument om man tror, fruktar eller bara ser en mindre risk i ett scenario där det nuvarande ekonomiska/monetära system brakar samman. (Och då även i Sverige.))
* Hög "igenkänningsaktor" bland "vanligt folk" som också kanske främst är ett argument vid just byteshandel.
* Potential att premien/rabatten minskar i framtiden, då just nu mängder av svenska silvermynt förstörs genom affinering just nu, pga/tack vare ökad silverkurs.
* Momsfritt (så vitt jag vet)
* Man behöver inte oroa sig så mycket för fettfläckar/repor/andra förslitningsskador på mynten och kan "känna på dem" på ett helt annat sätt än rena silvermynt. (Förutsatt att det numismatiska värdet är ringa.)

Jag törs nog även tro att mina båda åsiktsfränder skulle rekommendera svenska silvermynt, oavsett inköpsställe.
Dessutom så tycker jag det är utmärkt att Torgny erbjuder dessa mynt istället för bara skicka dem till affinering, som alla andra gör. Det finns mig veterligt ingen annan handlare i Sverige som säljer svenska silvermynt på kilopris.

För att återgå till ett eventuellt scenario med nuvarande monetära systems kollaps så är det ju också en stor fördel om dessa mynt inte smälts ner och affineras, utan finns tillhanda i volymer av förutseende fritt tänkande individer som kanske några av oss som gillar de svenska silvermynten.
//HPD
Senast ändrad av HPD; 2011-04-17 20:07
2011-04-17 20:40 # 17
Anonym
Jag är ganska så nyfiken på och höra hur en monitär krasch
skulle ta oss tillbaka till medeltiden?
Tala om hur det kan vara möjligt
och handla med silver mynt?
Ska alla länder upplösas och bli stammar
med en hövding kanske?
Om vi ska ha silver mynt som betalningsmedel
tala då om för mig vad ska alla afrikaner betala med?
Alla ifrån ryssland peru ja även sverige.
Tror ni silver kommer räcka till alla som inte har? Efter en monitär
krasch kommer regeringarna bestäma den nya valutan (om vi utesluter stammar med hövdingar)
Tror ni att dom kommer välja silver?
Guld och silver kommer aldrig kunna anvädas som
fysisk betalningsmedel efter som det inte finns tillräckligt. Mängden pengar måste öka med
befolkningen annars får vi deflation! Och ni som säger att deflation är bra, nämn ett exempel.
Vem ska investera vem ska köpa vart ska vi få någon som helst tillväxt?
Kul och start företag när ingen spenderar sammtidigt som arbetarna ska ha löneförhöjning
varje dag. Tror ni på allvar att vi kommer betala med silver mynt igen.
Jag menar absolut inte någonting illa, men förklara hur det skulle vara möjligt?

Realist som äger silver
2011-04-17 21:09 # 18
HPD
Käre anonym,
Jag tror inte jag kommer krocka med bilen när jag åker till jobbet varje dag.
Likväl tar jag på mig bilbältet varje gång.

//HPD
2011-04-17 21:22 # 19
SIMM
Realist som äger silver
Varför har vi blivit så rädda för deflation?
Ok, priset går ner, men det innebär ju inte att det gör det med 10% varje år etc.
Det innebär ju inte att jag helt slutar handla. Vill ju inte vänta med att köpa alla saker i framtiden.
Mat behöver jag idag och även imorgon. Visst kan jag vänta med vissa saker, men det blir ju då bara de nödvändiga. För till syvende och sist, det är nu jag lever,

Men det kanske innebär att jag(vi slutar handla allt det där skräpet som tillverkas idag och bara slängs efter ett tag.
Det innebär nog att företagen tvingas sluta tillverka allt slit-å-släng skräp.
Det innebär att miljön blir bättre och förhoppningsvis mer hållbar.
Det innebär också att medicinindustrin (och många andra näringar) inte kan ta ut sin överpriser. Det får folket att regera och inte banker/industri/stat,

Varför är vi så rädda för deflation egentligen. Det kanske bara blir bättre.... för sämre och sämre som det blir nu, hur länge vill vi ha det? Nu har vi ju inflation och inte fan är det något bra, det är bara de rika/stat/bank som tjänar på det. Varför skall vi gå i deras ledband?

// SIMM
P.S. Jag har brandsläckare - hoppas jag slipper använda den.
2011-04-17 21:25 # 20
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av HPD
Käre anonym,
Jag tror inte jag kommer krocka med bilen när jag åker till jobbet varje dag.
Likväl tar jag på mig bilbältet varje gång.

//HPD


Mycket föståndigt.
Men verkar det inte långsökt?
Jag köper hellre investeringsmynt än cirkulerade mynt.
Jag menar hur stor är risken? Om man köper en båt
som man bara kommer ha på tomten för att det kan kanske bli översvämning
någon gång så är väl det kanske sådär. Eller?
Skulle bli väldigt dyrt att skaffa en livboj till allt som kan inträffa?
Om du tar på bältet för att du kan krocka ,så är nästa steg
att inte köra bilen, då är du säker.
Det gäller kanske att välja vad man ska skydda sig imot?
Jag ser det som fysikt omöjligt att hela världen skulle införa silver
som fysisk betalning.
Tala gärna om hur det skulle gå till?

Realist
2011-04-17 21:34 # 21
rtardart
Också nyfiken på det faktiskt. Jag har köpt silver för jag tänker att vi inte vet vad som kommer hända egentligen, och då funkar silver både som investering och som något som kan bli användbart vid en ädelmetallstandard.
Men i ärlighetens namn skulle jag vilja veta vilka av alla här som tycker det kunde vara bra med en ädelmetallstandard som faktiskt på allvar tror att det skulle kunna ske?
Det är liksom inte som att någonting här i världen någonsin blir bättre.
Världsbanken kommer att införas och den kommer inte att ha en guld/silverstandard.
Men just därför tror jag på silver. För troligen kommer den skötas lika dåligt som Usas ekonomi. Av giriga jävlar som kommer ta varje läge att sko sig själva medan dom kör massorna i fördärvet. (Om dom sen har alla baktankar som Alex Jones & co. tror får var och en avgöra själva.)
Frågan är vad som blir deras nästa mål när dom inte kan expandera mer. Spännande.
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-17 21:36
2011-04-17 21:34 # 22
Anonym
Varför har vi blivit så rädda för deflation?
Ok, priset går ner, men det innebär ju inte att det gör det med 10% varje år etc


Nej det kommer öka med mycket mer än så!
Befolkningen styr då deflationen!
Ja mat kommer du köpa men inte mer, varför
skulle du det är ju billigare imorgon när allt silver
ska delas på fler människor.
Desutom hur ska man dela upp silvret?
Om sveriges befolkning ökar med 2% per år
sammtidigt som nigerias ökar med 12% per år.
Då blir ju silvret i nigeria värt mer än i sverige eller?
Detta kan inte gå, en gång till
förklara hur?

Realist
2011-04-17 22:49 # 23
Anonym
Det är väll ingen som sagt att det bara är silver som kommer att vara betalningsmedel? Om, jag säger om, det skulle bli en riktig ekonomisk krasch så blir det nog varor som är värt något som man handlar/byter med: och där räknar jag även in silver och guld. Av två anledningar, de har varit pengar i tusentals år och det kräver en stor arbetsbörda för att utvinna och går inte att trolla fram ur tomma intet.

Och varför skulle det bli så dåligt om det blev deflation? Vi ser ju en enorm deflation på teknikvaror men folk handlar som galningar ändå.

/A
2011-04-17 23:57 # 24
Selous
Realist?? Har du hört talas om Zimbabwe? Det är ett land, det må vara korrupt och på gränsen till sammanbrott men det är fortfarande ett land. De har en egen lokal valuta, regeringen bestämde att det var det enda legala betalningsmedlet i landet men det gick egentligen inte att köpa något för den, Till slut kunde du köpa en banan för 100 000 000 000 000 dollar. Folket gav helt enkelt f-n i vad som var lagligt, är man hungrig så väger lagar rätt lätt. Man kunde köpa en limpa för 0,1 gram guld, priset höll sig stabilt. Jag vet inte vad du tjänar idag men när/om du kan köpa en banan för din månadslön tror jag nog att du också kommer se dig omkring efter alternativa valutor. Deflation hit eller dit. Idag änvänds sydafrikanska rand, brittiska pund, amerikanska dollar och guld som betalningsmedel.

Vi har, i västvärlden under senare år haft stark deflation på vissa varor, TV-apparater har tex sjunkit massor i pris, ändå har det aldrig sålts fler än under senare år. Datorer, Mp3-spelare och tv-spelskonsoler. Egentligen all hemelektronik har drabbats av massiv deflation men försäljningen har rusat. Jag tror vi kan avskriva teorin att all konsumtion, bortsett från mat, avstannar bara för att vi får lite deflation va? Däremot kommer deflation straffa människor som lever över sina tillgångar och den kommer göra det hårt. När varje amoretering kommer bita hårdare än den förra så kommer människor inte vara alls lika benägna att sätta sig i skuld. Man kan invända att det drabbar företag, visst, det gör det väl men redan idag betalar många företag 10% i ränta på sina skulder, jag tror inte en deflation på en halv procent på årsbasis får företag att låta bli att investera. De tvingas mest anpassa sig och investera på andra sätt och till andra villkor. Dessutom, som bonus så kommer ingen vilja skjuta upp sina skatteinbetalningar eftersom även de då blir mer kostsamma även om den nominella summan är densamma. På samma sätt kommer det inte behövas löneökningar på samma sätt som idag, din lön stiger även om du får samma nominella summa.

Bara för att befolkningen stiger så behöver inte mängden pengar göra detsamma, och även om så vore lär vi väl snart nå peak befolkning globalt. Jordens befolkning ökar i en takt som innebär att befolkningen fördubblas var 30:e år ungefär sådär mellan tummen och pekfingret. Massor av länder är redan definitivt överbefolkade, beroende på hur man räknar kan man hävda att även Sverige är det. Under andra världskriget balanserade vi på gränsentill, någon sa att vi aldrig var mer än 3 veckor ifrån, svält. Idag är vi ungefär dubbelt så många, hälften av all mat importeras. Visst, vi kan öka vår produktion en del, men kan vi dubbla den? I en del länder importeras nästan all mat. Vad händer när avkastningen från jorden sjunker? För det kommer den göra, vi har peak oil framför oss (om inte redan nu) vilket innebär mindre mekanisering, peak fosfor innebär mindre konstgödsel, nybyggnation på jordbruksmark innebär mindre odlingsbar yta. Fenomenet kallas "overshoot" vi har konsumerat jordens lagrade tillgångar i en sådan takt att en ohållbar befolkningstillväxt skett, förr eller senare kommer vi tvingas tillbaka till en nivå som är långsiktigt hållbar.

Mvh


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt